ZHODNOCENÍ, 4. DÍL, ŘEČ BAREV, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO

Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 4. dílu Školy barvy: ŘEČ BAREV. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie.

Představte si, že bychom žili pouze v černobílém nebo přesněji bezbarvém světě… Jak bychom se orientovali v některých systémech, jakou jsou elektrické kabely, v komplexech, jako jsou nemocnice, přechodech pro chodce a návěstidlech různého typu? Jak o tom bude i v jedné z dalších částí zmínka, jsou mezi námi jedinci, jejichž barevné vnímání je geneticky částečně nebo zcela ochuzeno. I u některých zvířat je prokázána “barvoslepost”, jako např. u žraloka, ale vyvážena schopností mnohem dále a lépe pod vodou vidět a k tomu disponují dalšími daleko lépe vyvinutými smysly k orientaci než člověk. Nám v tomto směru, nejen k orientaci, právě napomáhají barvy, jak o tom svědčí i řada fotografií zaslaná do tohoto dílčího cvičení.

Ne ovšem všichni pochopili záměr tohoto cvičení a poslali pouze hezky barevné fotografie, ale bez onoho apelativního nebo informativního poselství, které skrze barvy nám někdo, včetně přírody, sděluje. Také jsem očekával malinko větší kreativitu a hru s kompozicí, náladou a opravdu výrazným působením barev. Neznamená, že když barvy mají informovat, musí být fotografie pouze informativní tedy popisná… Ale abych nekřivdil: přišla i řada vyloženě výtvarných a vizuálně zajímavých fotografií jako např. žlutomodré kompozice od Lenkalenka nebo takřka surrealistický Bod od jana sedlakova, jenže kde je ona funkce/symbolika barev tedy informativní či příkazová, o kterou v tomto cvičení jde?


Už ty pilky dořezaly – LenkaLenka

bod – jana sedlakova

Do mého prvního výběru bych zařadil určitě některé fotografie, kde barva je součástí nějakého informačního nebo výstražného systému. Sem určitě patří obě fotografie od Maza – vícevýznamová, ale kompozičně malinko překombinovaná Zákaz nezákaz a barevně i tvarově výrazná Pohled na nebe. Patří sem i Informace barev od Míla Vildová, která takřka didakticky (možná by stačil i detail) poukazuje na barvy jako vodítka k rozlišení audiosynců, při zapojování do nějaké audiovizuální soustavy. Kompozici příkazové silniční značky takřka do zlatého řezu zajímavě využila Anassia pro svou foto Na vedlejší… Jiné působivé využití příkazové značky a varovného symbolu červené přináší Do nikam od Br7 s opravdu ladnou křivkou zarostlých kolejí. Škoda toho keře vpravo dole v popředí, který trochu kompozici narušuje. A účelné využití lokální ostrosti a pohybové neostrosti je obsaženo ve snímku Na přechodu od drapka. Barevně vtipná je také foto Stop od moody, jen expozičně by mohla být trochu světlejší. Asi nejvýraznější v této sérii je bezesporu Kudykam od jeptiška, která těží z koincidence několika značek – z nichž jedna přikazuje a ty další informují. Navíc je to hezký příklad barevných dominant na takřka nebarevném pozadí….


Pohled na nebe – Maza

Zákaz nezákaz – Maza

Informace běží..... – Maza

Informace barev – Míla Vildová

Na vedlejší… – Anassia

Na přechodu – drapka

Kudy kam – jeptiška_


Stop – noody


Do nikam – Br7…

Druhá skupina je více o barvách, které informují resp. rozlišují. Jsou to jistě fotografie vícebarevného zboží, kde jediný typ výrobku můžeme pořídit v barvách jaké nám konvenují nebo jaké se hodí pro určitou společenskou příležitost. Ať již to jsou Barvy klanů od Mirek V. nebo méně popisný Solidní výběr od S. Hořínek až po takřka reklamní Paleta barev – to není u nás od MaTal, která opravdu láká svými barvami snad ještě více než proslulým materiálem z Kašmíru. Do této skupiny náleži i efektně vymalované domy jak na sídlišti Yellow is the new black od davidpalicka, takv Cancunu v Barvách Latinské Ameriky od St. Hořínek a asi kompozičně i světelně nejlépe na foto Burano od drapka. Exotickým doplňkem této kategorie je rovněž Hřbitovní od St. Hořínka, kde barvy asi mají další vrstvy významů než jen rozlišit, kde má která rodina svůj hrob….


Barvy klanů – Mirek V.

Solidní výběr – Stanislav Hořínek

Paleta barev – to není u nás – MaTal

Barvy Latinské Ameriky – Stanislav Hořínek

Burano – drapka

Yellow Is the New Black – davidpalicka_photo


Hřbitovní – Stanislav Hořínek

Za vítěze bych zvolil fotografii, která zdánlivě nepracuje s nějakým jednoznačně zřetelným signálním systémem, ale barva je zde důležitým podpůrným prvkem námětu celého snímku. Pozor tramvaj! od drapka je rovněž přitažlivým příkladem dynamické kompozice, ale i nápadité práce se světlem a stínem, kdy vržený stín stromu činí tramvaj průhlednou až skoro nehmotnou a stává se důležitou součástí celého obrazu, stejně jako postava růžové dívky, která čeká až se tramvajová opona rozhrne a ona si konečně prohlédne Országház neboli budovu parlamentu v Budapešti…. Gratuluji!


Pozor tramvaj! – drapka

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr52
    Petr52
    07.03.2024 20:13

    Gratuluji drapce k vítězství, moc hezká fotka.

  • drapka
    drapka
    08.03.2024 08:27
    Reaguje na Eff 07.03.2024 14:12:

    "Moni, gratuluji k vítězství, tvoje vítězná fotečka je úžasná :)..." - zobrazit celý komentář

    děkuju Evi :)

  • drapka
    drapka
    08.03.2024 08:28
    Reaguje na Petr52 07.03.2024 20:13:

    "Gratuluji drapce k vítězství, moc hezká fotka...." - zobrazit celý komentář

    Petře moc děkuju :)

  • Míla Vildová
    Míla Vildová
    08.03.2024 23:22

    Velký dík za zhodnocení fotografií v tématu 4.dílu Školy barvy: ŘEČ BAREV, panu Janu Pohribnému, blahopřeji vítězce a také všem ostatním vybraným autorům fotografií. Těším se na další díl.

  • Irena Brožová
    Irena Brožová
    13.03.2024 18:24

    gratuluji.... a jsem ráda, že zvítězila zrovna tahle fotka...fotka, která je kvylitní, která obstojí i sama o sobě, bez ohledu na téma soutěže

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram