Okem profesionála - vyhodnocení tématu 'Krásné nové stroje'

Tématem seriálu Okem profesionála za měsíc listopad bylo "Krásné nové stroje". Jak se vám toto téma podařilo zpracovat se tentokrát podíval profesionální fotograf Kamil Varga.

Připomínáme, že prosincovým tématem je "Pro štěstí".

Než přistoupíme k hodnocení listopadového tématu, chtěli bychom připomenout, že prosincovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Pro štěstí“. Fotografie můžete vkládat pří­mo do určené galerie do 31. prosince 2015, 23:59 nebo.posílat ma­ilem (fotoaparat@fo­toaparat.cz)

Max. 2 fotografie/sou­těžící. Max 1200 delší strana, max. 2 MB velikost souboru.

Vyhlášení tématu najdete v samostatném článku.

Seriál „Okem profesionála“ nabízí možnost nafotit dané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálním fotografem.

Milí přátelé fotografové,

stroje provázejí naši civilizaci již dlouhá tisíciletí. Pomáhají nám zjednodušit si život. V posledních desetiletích se technologicky vyspělé stroje stávají permanentní součástí našich životů a mnozí z nás si život bez nich ani neumí představit. Protože jsou již neustále kolem vás, neměl jsem obavy, že byste je fotograficky ignorovali a na toto téma by nepřišlo dostatečné množství fotografií. V tom jste mě nezklamali, fotografií k tématu přišlo dost. Spíše mě trochu zklamalo, že jsou to fotografie průměrné kvality, co je u soutěže na fotografickém serveru dost velkým zklamáním. Nenašel jsem mezi nimi bohužel jedinou, u které bych s nadšením řekl: ano, to je paráda.

Některé však měly i svůj autorský vklad.

Obr. 1: Že i stroje se rozpadávají je známé a i tématem této fotografie. Téma očekávaně zpracováno do hnědého – retro tónování. Kompozičně čistě zpracováno, i když možná až moc natěsno ořezáno.

Ale pojďme spíše „od konce“. Jako tradičně přišlo několik nepovedených fotografií:

Obr. 2, 3: Druhou a to dost početnou skupinu tvoří informativní záběry, bez jakéhokoli autorského přínosu: U první skutečně amatérská kolize rostliny a míchačky. U druhé to bez tváře pána fakt nemá smysl.

Obr. 3, 4: Navíc občas se základními technickými nedostatky, jako je třeba špatné vyvážení bílé u té vpravo.

Fotografie z expozic aut (Obr 5, 6.):

A už raději nebudu pokračovat. Podíváme se na nějaké, kde najdeme nějaký autorský vklad.


Obr. 7.: Jistou atmosférou disponuje tato stínohra. Jednak díky výrazné barevnosti sytých červených paprsků zapadajícího slunce dopadající na podzimní listí, navíc v kontrastu s modrou oblohou. Druhým nepřehlédnutelným prvkem je pohybová neostrost, která ji dodává dynamiku a jistý neklid. Z kompozičního hlediska by se dalo mluvit o horizontální symetrii ale hlavně o pravidle lichého počtu, oblíbeném to pravidlu u reklamní fotografie.


Obr. 8: Pokusem o vizuální humor je tento příspěvek. Název „výsadek na měsíc“ je sice zavádějící, nicméně pojďme k obrazu, protože každá fotografie používá vizuální jazyk a ten slovní ani nepotřebuje. Modrá monochromatičnost fotografii svědčí a pár výrazných linií na čistém pozadí z ní dělá lineární kompozici. Pravá strana je ale prázdná a kompozice do čtverce tak působí samoúčelně. Ani linie lana jeřábu není svislá, co je u této lineární kompozice nedostatkem.


Obr. 9: Za úspěšnější lineární kompozici považuji tuto – rovnoběžné linie kabelů a dráhy letadla komponované téměř uhlopříčně. Nicméně pomohla by tu ona tmavá obloha z předešlého snímku. Protože vedle výrazně tmavých drátů je letadlo téměř přehlédnutelné. Černobílé provedení a přidaná vinětace nejsou sice na škodu, nicméně kdyby zde nebyly, tak to asi fotografii nijak neublížilo.

Obr. 10, 11: Tyto dvě černobílé „žánrovky“ mají sice úplně odlišné téma, ale taky hodně společného. Kromě černobílého zpracování třeba atmosféru vytvořenou světlem. I když dost odlišným. U první k šedivému počasí zvoleny šedé odstíny. To něco navíc ji dodává tmavá zadní část tramvaje přes kterou je foceno. U druhé je to ostřejší světlo stolní lampičky vytvářející intimní atmosféru. Téma bohužel očekávané: starší pan u nové technologie. Proto považuji první z nich za povedenější.


Obr. 12: Kolotoč v noci je oblíbený motiv každého fotografa, který má u sebe stativ. Světelné stopy, které tento svítící stroj produkuje, působí neskutečně efektně. Fotil ho už i klasik fotografie Andreas Feininger, i když v tom čase to šlo ještě jen černobíle. I tady se elipsa skutečně povedla. Nedostatkem je bohužel nezajímavá spodní část. Navíc celá fotografie je zlehka nakloněna doprava. Vyhledávač nabídne hodně povedenějších.


Jako vítězná tedy byla vybrána tato fotografie (Obr. 13). A i když k dokonalosti má daleko jak po technické (tmavá), tak po kompoziční stránce (levá strana je prázdná a nezbývá než ji oříznout a to i když fotografie je přeplněná a potřebovala by víc prostoru hlavně nahoře). Jednoznačně nejlépe ale vystihuje vypsané téma, určitě povědomé i každému fotografovi. Bez foťáčku u oka se už na svět kolem sebe snad ani neumíme koukat.

Kamil Varga

Vítězem listopadového kola se stal (a cenu od partnera Centrum FotoŠkoda tak dostává):

Autorka ALLISE­E… s fotografi­í Bude to stačit…?

Gratulujeme!

V redakci nyní vybereme ještě jednoho vítěze – cenu redakce. Kdo to bude se dozvíte v komentářích pod článkem.

Přípomínáme, že prosincovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Pro štěstí“. Až 2 fotografie/autor můžete vkládat přímo do určené galerie do 30. listopadu 2015, 23:59 nebo v případě technických problémů s vkládáním poslat na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Vkládání komentářů je uzamčeno.

Komentáře k článku (10)

Tisknout článek

Nejčtenější články:

Články v sérii:

Další články ze série

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace