Téma "Panorama v krajině" - hodnocení Okem profesionála březen 2018

V březnovém tématu "Panorama v krajině" jste se s námi podělili o 61 fotografií. Fotografie hodnotil profesionální fotograf Jan Šmíd, QEP. V článku přinášíme galerii vybraných snímků s jeho komentáři. Vítězný získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno.

Setkani fotografu

Vážení přátelé, fotografové,

Musím říct, že hned ze začátku jsem byl velmi mile překvapen počtem nahraných fotografií. Přeci jenom je panoramatická krajinářská fotografie opravdu nelehká disciplína, zvláště když kombinujeme více expozic či více rovin zaostření.

Existuje několik definic určujících, co je nebo není panoramatická fotografie. Já se přikláním k širšímu výkladu, tedy za panoramatickou fotografii považuji každou, která je složena plošně z více než jedné podkladové fotografie. Lhostejno, zda výsledný formát bude vertikální, horizontální anebo čtvercový.

Ale dost úvodních slov. Než se dostanu ke třem vítězným fotografiím, rád bych okomentoval i další fotografie, které mě nějakým způsobem zaujaly.

Jiří Hlisnikovský přihlásil do soutěže svoji fotografii Noční Beskydy. A není to vůbec špatné panorama. Pustit se totiž do panoramatického snímku s hvězdami, to chce odvahu. Výsledná fotografie má příjemnou atmosféru a nepřítel astrofotografů – světelné znečištění – tentokrát fotce neuškodilo. Měl bych však poznámku k technické kvalitě nebe. Přeci jen je i v malém rozlišení viditelný posun hvězd od bodů ke startrails, tedy hvězdy již trochu „čárkovatí“. Kratší expoziční čas by se v tomto případě hodil lépe. A i když je vesmír překvapivě hodně barevný, tu dominanci modré v rámci hvězd bych určitě omezil. Strom v pravé části fotografie je kompozičně trochu diskutabilní, ale za zásadní chybu bych to nepovažoval.

Petrstip přispěl do soutěže fotkou Pohled z Malého Ostrého. Podmínky chytil Petr vynikající, protože inverze je stejně jako mlha pro krajináře darem z nebes. Nicméně v tomto případě bych byl více kritičtější než v případě předchozí fotografie. Scéna je evidentně dynamicky velmi náročná, jako koneckonců vždy při přímém pohledu do protisvětla. Navíc slunce prosvítalo za vrstvou mraků, což dynamiku scény ještě zvyšuje. Autor sice scénu ve finále celkem ukočíroval, nicméně precizní expoziční bracketing by byl na místě a posunul by fotku o několik levelů výše. Ruku v ruce s tím jde chybějící antireflex, neboť odlesky nepůsobí nijak esteticky a fotografii také nějaký ten bod ubírají.

Ilona Rosenkrancová a její fotografie Mlžné ráno v děčínské kotlině. Příroda nachystala Iloně parádní okamžik. Dramatická scenérie s mraky, přízemní mlhy v krajině. Pohádka. Ovšem takové fotografické orgie s sebou nesou různá úskalí. Stejně jako v případě předchozí fotografie se jedná o velmi dynamicky náročnou scénu a na fotografii je vidět, že se s tím Ilona nedokázala poprat úplně ideálně. Také bych byl opatrnější s postprocesem.

Luční bouda Radima Šalši mě doslova pohladila. Miluji zimní náladu a tato fotografie nám ji podává jemnou, nevtíravou, ale o to příjemnější formou. Zimní poetika – to jsou slova, která mě při pohledu na fotografii napadnou. Jen bych byl opatrnější u stromu zcela vpravo, je již velmi blízko spodní hraně fotografie a ta kvůli tomu vypadá na pravé straně stísněně.

Jeseníky autora s označením maryska jsou příjemným zimním panoramatem s náročnou kompozicí do protisvětla. Celkově bych fotografii vytkl několik věcí. Jednak celkový postproces působí poněkud „humpolácky“. Panorama postrádá celkové estetické sladění a je v některých částech celkově neučesané a hrubé. To je však spíš o subjektivním vnímání diváka. Objektivní chybou je pak obrácený tonální gradient kolem slunce. Jednak hned u slunce zcela chybí a na stranách je obloha světlejší než u slunce, což je logicky nemožné. A za třetí bych opravil určité prvky v obloze, které vyvolávají dojem špatných švů, ač se o ně nemusí jednat (a zřejmě také nejedná).

Fotografka s nickem „čumáčková“ se prezentuje fotkou Kyrgyzstán. Povedlo se jí zachytit krásnou světelnou scenérii doplněnou duhou a neotřelým pohledem na mimoevropské a tím pádem prakticky neznámé hory. Popředí není na fotografii příliš zajímavé, ale celkový obsah fotografie „to utáhne“ i bez dominantnějšího popředí. Výtku bych však měl k technické kvalitě fotografie. U podobných scén nesmírně záleží na tom, aby byla data exponována na pravou stranu histogramu. Zde tomu tak dozajista nebylo a na technické kvalitě fotografie je to bohužel znát, což je velká škoda. Fotografie se začíná rozpadat v tmavých a dokonce i v tonálně středních partiích. 

Pak se tu sešla tři zimní panoramata. Petr Fiala prezentuje Sněhové mlsné jazyky, Tomáš Culka Rozbřesk na hřebenech a Milan Raška Dobré ráno, Jeseníky. Z této trojice je nejpovedenější panorama Petra Fialy. Krásné popředí, velmi příjemné barvy, celkově povedená fotografie. Nicméně trochu bych se zaměřil na celkový světelný gradient, tedy spíš bych přitmavil popředí a nechal fotografii dozadu jemně světlat. Rozbřesk na hřebenech se může pochlubit velmi atraktivními strukturami sněhu. Co se však příliš nepovedlo je celkově hrubý postproces, díky němuž postrádá celé panorama eleganci a lehkost. Za největší problém tady však považuji tmavé horní partie stromků, zatímco spodní části jsou světlé. Celá fotografie pak působí klasickým „přechoďákovým“ dojmem, což jí škodí jednoznačně nejvíc. To samé se vlastně týká poslední fotografie z trojice. Krásné podmínky, nicméně tmavý vršek stromů versus světlý spodek degraduje výslednou fotografii naprosto fatálně.

 

A teď hurá na stupně vítězů. Bronz získává Jozefko a jeho V údolí jesenných inverzií. Podmínky jako na přání, celkově vyladěná kompozice, postava člověka dodává fotografii rozměr. Je vidět, že kolegové na Slovensku nemají nouze o poutavé scenérie. Vytkl bych snad jen dvě maličkosti. Vlevo vedle borovice bych nechal o kousek víc místa, ať nejde stromek do kraje fotografie a tonální gradient oblohy směrem k horní hraně fotografie bych osobně udělal jemnější. Jinak ale bez výhrad a moc pěkná podívaná.

Dolomiti – Tre Cime di Lavaredo Richarda Ševčíka získávají stříbrnou medaili. Prostě parádní panorama, světelné podmínky jak na přání, panorama zvládnuto jako obsahově, tak technicky. Snad jen levou přední část bych lehce přitmavil, aby tolik nepoutala pozornost. Jinak ale není fotografii co vytknout, naopak.

A zlatá medaile? Tu získává Petr Fiala a jeho noční panorama Pohádková hora. Nádherná noční snová mlžná scenérie, ze které se na nás dívá vršek hory. To je prostě lahůdka. A „o patro výš“ velmi zdařilé hvězdy s dominantním Orionem. Třešničkou na dortu jsou potom stopy v popředí, které vedou diváka do fotografie. Petr Fiala vyhrává zaslouženě, neboť jeho fotografie kombinuje nejen velmi zajímavý obsah, ale také originalitu, atmosféru, příběh. Gratuluji a jen tak dál.

(všechny fotografie a jejich autory naleznete zde)

Vítězem březnového kola je tedy Petr_Fia­la s fotografi­í Pohádková horaGratulu­jeme!

Na závěr připomínáme, že dubnové téma „Okem profesionála“ je „Vítání jara v přírodě", hodnotí Petr Bambousek, vkládat fotku můžete přímo do Galerie.

Jak jste zpracovali minulá témata seriálu „Okem profesionála“ naleznete na druhé straně:

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr_Fiala
    Petr_Fiala
    20.04.2018 09:06

    mám velkou radost za vítěznou fotku i za mou druhou, která taky zaujala. Musím říci, že jsem nečekal, při tak velké konkurenci úspěch, kde se sešlo tolik pěkných fotografií, o to víc si ocenění vážím. Petr Fiala

  • Jiří  Hlisnikovský
    Jiří Hlisnikovský
    20.04.2018 11:14

    Blahopřeji vítězi - vítězná fotka je prostě nádherná. Sám mám podobných panoramat s mlhou dole, horami a hvězdami, ale celkové kompozici pořád něco chybělo.

  • Richard Ševčík
    Richard Ševčík
    23.04.2018 14:51

    I já gratuluji autorům všech vybraných fotografií a současně mám velkou radost i za své umístění, zejména když jsem se zatím nikde nijak soutěžně neporovnával. Především mám ale radost z vlastního hodnocení své fotografie, to mi udělalo asi největší radost, takže moc děkuji Honzo... tvoji práci sleduji a moc se mi líbí, snažím se podobně tlačit na technickou kvalitu (i když to není vše), takže jsem moc rád, že se mi to aspoň trochu daří... Také oceňuji, že jsi okomentoval více fotografií, myslím, že takové postřehy jsou vždy vítány a mohu pomoci i dalším autorům (minimálně jen krátkým zamyšlením)...

  • Festa
    Festa
    24.04.2018 05:05

    Festa
    23.04.2018 15:48
    ...

    Fotografie hodnotil profesionální fotograf Jan Šmíd-
    musím se vyjádřit k hodnocení fotografií panem Fotografem.
    Je zde vidět propastný rozdíl. Na některé ty fotky koukám "S hubou otevřenou".
    Snažím se najít co by nemělo být dobře a nic nevidím. Pan Šmíd i na té nejlepší fotce, podle něj, stejně najde něco ke zlepšení. No a tady je vidět ten rozdíl mezi zkušeností a mojí najivitou o kvalitě fotografie. .-)
    Pohled takového fotografa má opravdový přínos pro ostatní fotografy.
    Já, bohužel- dík? zůstanu u svého hodnocení.
    Musím uznat, že jsem si rád početl hodnocení a mohl jsem si díky panu Š. prohlédnout fotky okem profesionála. :-)
    Díky Vašek

  • Karel Návrat
    Karel Návrat
    24.04.2018 10:05

    Kdyby jste neměly počítače tak jste v háji klasickou foto paro umělo par fotografu.

  • Festa
    Festa
    24.04.2018 19:57
    Reaguje na Karel Návrat 24.04.2018 10:05:

    "Kdyby jste neměly počítače tak jste v háji klasickou foto paro umělo par..." - zobrazit celý komentář

    Kdyby jsme neměli počítače, tak třeba nepíšu ani tuto odpověď. :-)
    Ale komentář chápu.

  • kikiris
    kikiris
    24.04.2018 20:23

    Karel N: co je to "foto paro" ? Je to snad nějaká fotografie dělaná na páře ?
    Nebo nějaká foto parodie ? Nerozumím tomu...

  • KIV
    KIV
    25.04.2018 00:51
    Reaguje na Karel Návrat 24.04.2018 10:05:

    "Kdyby jste neměly počítače tak jste v háji klasickou foto paro umělo par..." - zobrazit celý komentář

    A kdybyste neměli mobily na ťukání sms-ek, tak jste v háji, protože neumíte morseovku. :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

FotoMaraton Sumava

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram
FotoMaraton Sumava

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace