Fotoaparát.cz

Téma "Panorama v krajině" - hodnocení Okem profesionála březen 2018

V březnovém tématu "Panorama v krajině" jste se s námi podělili o 61 fotografií. Fotografie hodnotil profesionální fotograf Jan Šmíd, QEP. V článku přinášíme galerii vybraných snímků s jeho komentáři. Vítězný získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno.

Vážení přátelé, fotografové,

Musím říct, že hned ze začátku jsem byl velmi mile překvapen počtem nahraných fotografií. Přeci jenom je panoramatická krajinářská fotografie opravdu nelehká disciplína, zvláště když kombinujeme více expozic či více rovin zaostření.

Existuje několik definic určujících, co je nebo není panoramatická fotografie. Já se přikláním k širšímu výkladu, tedy za panoramatickou fotografii považuji každou, která je složena plošně z více než jedné podkladové fotografie. Lhostejno, zda výsledný formát bude vertikální, horizontální anebo čtvercový.

Ale dost úvodních slov. Než se dostanu ke třem vítězným fotografiím, rád bych okomentoval i další fotografie, které mě nějakým způsobem zaujaly.

Jiří Hlisnikovský přihlásil do soutěže svoji fotografii Noční Beskydy. A není to vůbec špatné panorama. Pustit se totiž do panoramatického snímku s hvězdami, to chce odvahu. Výsledná fotografie má příjemnou atmosféru a nepřítel astrofotografů – světelné znečištění – tentokrát fotce neuškodilo. Měl bych však poznámku k technické kvalitě nebe. Přeci jen je i v malém rozlišení viditelný posun hvězd od bodů ke startrails, tedy hvězdy již trochu „čárkovatí“. Kratší expoziční čas by se v tomto případě hodil lépe. A i když je vesmír překvapivě hodně barevný, tu dominanci modré v rámci hvězd bych určitě omezil. Strom v pravé části fotografie je kompozičně trochu diskutabilní, ale za zásadní chybu bych to nepovažoval.

Petrstip přispěl do soutěže fotkou Pohled z Malého Ostrého. Podmínky chytil Petr vynikající, protože inverze je stejně jako mlha pro krajináře darem z nebes. Nicméně v tomto případě bych byl více kritičtější než v případě předchozí fotografie. Scéna je evidentně dynamicky velmi náročná, jako koneckonců vždy při přímém pohledu do protisvětla. Navíc slunce prosvítalo za vrstvou mraků, což dynamiku scény ještě zvyšuje. Autor sice scénu ve finále celkem ukočíroval, nicméně precizní expoziční bracketing by byl na místě a posunul by fotku o několik levelů výše. Ruku v ruce s tím jde chybějící antireflex, neboť odlesky nepůsobí nijak esteticky a fotografii také nějaký ten bod ubírají.

Ilona Rosenkrancová a její fotografie Mlžné ráno v děčínské kotlině. Příroda nachystala Iloně parádní okamžik. Dramatická scenérie s mraky, přízemní mlhy v krajině. Pohádka. Ovšem takové fotografické orgie s sebou nesou různá úskalí. Stejně jako v případě předchozí fotografie se jedná o velmi dynamicky náročnou scénu a na fotografii je vidět, že se s tím Ilona nedokázala poprat úplně ideálně. Také bych byl opatrnější s postprocesem.

Luční bouda Radima Šalši mě doslova pohladila. Miluji zimní náladu a tato fotografie nám ji podává jemnou, nevtíravou, ale o to příjemnější formou. Zimní poetika – to jsou slova, která mě při pohledu na fotografii napadnou. Jen bych byl opatrnější u stromu zcela vpravo, je již velmi blízko spodní hraně fotografie a ta kvůli tomu vypadá na pravé straně stísněně.

Jeseníky autora s označením maryska jsou příjemným zimním panoramatem s náročnou kompozicí do protisvětla. Celkově bych fotografii vytkl několik věcí. Jednak celkový postproces působí poněkud „humpolácky“. Panorama postrádá celkové estetické sladění a je v některých částech celkově neučesané a hrubé. To je však spíš o subjektivním vnímání diváka. Objektivní chybou je pak obrácený tonální gradient kolem slunce. Jednak hned u slunce zcela chybí a na stranách je obloha světlejší než u slunce, což je logicky nemožné. A za třetí bych opravil určité prvky v obloze, které vyvolávají dojem špatných švů, ač se o ně nemusí jednat (a zřejmě také nejedná).

Fotografka s nickem „čumáčková“ se prezentuje fotkou Kyrgyzstán. Povedlo se jí zachytit krásnou světelnou scenérii doplněnou duhou a neotřelým pohledem na mimoevropské a tím pádem prakticky neznámé hory. Popředí není na fotografii příliš zajímavé, ale celkový obsah fotografie „to utáhne“ i bez dominantnějšího popředí. Výtku bych však měl k technické kvalitě fotografie. U podobných scén nesmírně záleží na tom, aby byla data exponována na pravou stranu histogramu. Zde tomu tak dozajista nebylo a na technické kvalitě fotografie je to bohužel znát, což je velká škoda. Fotografie se začíná rozpadat v tmavých a dokonce i v tonálně středních partiích. 

Pak se tu sešla tři zimní panoramata. Petr Fiala prezentuje Sněhové mlsné jazyky, Tomáš Culka Rozbřesk na hřebenech a Milan Raška Dobré ráno, Jeseníky. Z této trojice je nejpovedenější panorama Petra Fialy. Krásné popředí, velmi příjemné barvy, celkově povedená fotografie. Nicméně trochu bych se zaměřil na celkový světelný gradient, tedy spíš bych přitmavil popředí a nechal fotografii dozadu jemně světlat. Rozbřesk na hřebenech se může pochlubit velmi atraktivními strukturami sněhu. Co se však příliš nepovedlo je celkově hrubý postproces, díky němuž postrádá celé panorama eleganci a lehkost. Za největší problém tady však považuji tmavé horní partie stromků, zatímco spodní části jsou světlé. Celá fotografie pak působí klasickým „přechoďákovým“ dojmem, což jí škodí jednoznačně nejvíc. To samé se vlastně týká poslední fotografie z trojice. Krásné podmínky, nicméně tmavý vršek stromů versus světlý spodek degraduje výslednou fotografii naprosto fatálně.

 

A teď hurá na stupně vítězů. Bronz získává Jozefko a jeho V údolí jesenných inverzií. Podmínky jako na přání, celkově vyladěná kompozice, postava člověka dodává fotografii rozměr. Je vidět, že kolegové na Slovensku nemají nouze o poutavé scenérie. Vytkl bych snad jen dvě maličkosti. Vlevo vedle borovice bych nechal o kousek víc místa, ať nejde stromek do kraje fotografie a tonální gradient oblohy směrem k horní hraně fotografie bych osobně udělal jemnější. Jinak ale bez výhrad a moc pěkná podívaná.

Dolomiti – Tre Cime di Lavaredo Richarda Ševčíka získávají stříbrnou medaili. Prostě parádní panorama, světelné podmínky jak na přání, panorama zvládnuto jako obsahově, tak technicky. Snad jen levou přední část bych lehce přitmavil, aby tolik nepoutala pozornost. Jinak ale není fotografii co vytknout, naopak.

A zlatá medaile? Tu získává Petr Fiala a jeho noční panorama Pohádková hora. Nádherná noční snová mlžná scenérie, ze které se na nás dívá vršek hory. To je prostě lahůdka. A „o patro výš“ velmi zdařilé hvězdy s dominantním Orionem. Třešničkou na dortu jsou potom stopy v popředí, které vedou diváka do fotografie. Petr Fiala vyhrává zaslouženě, neboť jeho fotografie kombinuje nejen velmi zajímavý obsah, ale také originalitu, atmosféru, příběh. Gratuluji a jen tak dál.

(všechny fotografie a jejich autory naleznete zde)

Vítězem březnového kola je tedy Petr_Fia­la s fotografi­í Pohádková horaGratulu­jeme!

Na závěr připomínáme, že dubnové téma „Okem profesionála“ je „Vítání jara v přírodě", hodnotí Petr Bambousek, vkládat fotku můžete přímo do Galerie.

Jak jste zpracovali minulá témata seriálu „Okem profesionála“ naleznete na druhé straně:


únor 2018: „Krajina dlouhými s časy“

leden 2018: „Dokumentární portrét – profese“

prosinec 2017: „Vánoce, Vánoce přicházejí“

listopad 2017: „Protiklady se vzájemně potřebují“

říjen 2017: „Inscenovaná fotografie a její příběh“

září 2017: „V lese“

léto 2017: „Veselá mysl, půl zdraví“

květen 2017: „Barevná dominanta“

duben 2017: „Portrét v exteriéru se zábleskovými světly“

březen 2017: „Strach“

únor 2017: „Hráči“

leden 2017: „Mlha“

prosinec 2016 „Moje vánoce“

listopad 2016 „Komunikace, rozhovor“

říjen 2016: „Schody“

září 2016: „Rytmus

srpen 2016: „Kapky

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“