Kromě reportážního D4s se na vrcholu nabídky Nikonu usadil nový přístroj D810. Název by mohl naznačovat pouze kosmetický upgrade „osmistovky“ (á la D600/D610), ale není tomu tak. Jedná se o výrazně přepracovaný fotoaparát, byť na principu evoluce a nikoliv revoluce. Ale v tomto případě je to jenom dobře.

Závěr

Troufnu si tvrdit, že Nikon D810 patří k tomu nej, co ve světě současných digitálních SLR můžete pořídit – propracovaná ergonomie, odolné tělo, svižné reakce a hlavně nekompromisní obrazová kvalita zejména na nižších citlivostech. Upřímně řečeno asi nejlepší mimo svět středoformátu. Nejedná se o levný přístroj, ale stále ne o ten nejdražší z Nikoní stáje. Myslím, že cena je nastavena poměrně rozumně – záleží na vás, zda takové monstrózní rozlišení využijete či ho nepotřebujete. A i pokud netisknete fotky tak velké, aby jste 36Mpx potřebovali, má toto rozlišení jinou velkou výhodu – možnost ořezu. I při dvojnásobném „digitálním zoomu“ v editoru vám může zůstat fotka s dostatečným rozlišením cca 9Mpx. Při DX (1,5× zoom) ořezu, který lze nastavit přímo ve fotoaparátu jako režim, pak dostanete krásných 15,3Mpx. Na rozdíl např. od Canonu můžete navíc využívat i přímo DX objektivy, což je díky vysokému rozlišení překvapivě použitelné. Jedná se tedy dle mého soudu o neuniverzálnější současnou zrcadlovku od Nikonu.

Kladně hodnotím i testovaný objektiv, byť by mu slušela nižší cena.

Ne, vaše D800 a D800E kvůli novému modelu zahazovat nemusíte, ale pokud jste nákup jednoho z těchto přístrojů zvažovali, doporučuji nyní zařadit do úvahy D810.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších zrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze zrcadlovek či recenze full frame fotoaparátů obecně.

Ukázkové snímky:

(převod z RAWu pomocí ViewNX 2, velmi mírná úprava parametrů)

58.00 mm f/1.4 , F8.0, 1/160 s, ISO 64, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/640 s, ISO 200, WB Automatické,  RAW 58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/2500 s, ISO 200, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F2.8, 1/2500 s, ISO 800, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/100 s, ISO 64, WB Automatické,  RAW 58.00 mm f/1.4 , F16, 1/80 s, ISO 400, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F5.6, 1/200 s, ISO 200, WB Automatické,  RAW 58.00 mm f/1.4 , F8.0, 1/500 s, ISO 400, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/3200 s, ISO 400, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/800 s, ISO 4000, WB Automatické,  RAW 58.00 mm f/1.4 , F7.1, 1/125 s, ISO 64, WB Automatické,  RAW
Nikon D810 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    28.07.2014 21:23

    Zaměření Nikonu na obrazovou kvalitu se mi líbí, i když fotím Canonem. Určitě bude zajímavé, jak se bude vyvíjet hon za stále lepší obrazovou kvalitou v budoucnu. Tzv. dostupný středoformát Pentax 645D totiž nemá sensor 6x4,5cm, ale o hodně menší, i když se snaží - CMOS, výhody zrcadlovek v nejnovějším modelu. Hlavní omezení bude zatím v nabídce a ceně kvalitních objektivů. Velikost sensoru však jednou může limitovat, jako to bylo u filmu.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    29.07.2014 09:19

    Tak tak, Pentax Hasselblad a spol. používá cca 44x33mm senzor, což sice není plná velikost jako u 120 filmu u původního modelu 645, ale pořád je tam teoretická možnost téměř dvojnásobného limitu rozlišení než u full-frame - také mě zajímá, kam až se počet pixelků dostane, než bude naraženo na fyzikální limit. Běžné kompakty už ho na malých senzorech v podstatě dosáhly, u full-frame je ještě prostoru dost.
    Canon před pár lety testoval senzor s cropem 1.3x (APS-H) při 120Mpx (!). Prý byla kresba na pixelové úrovni stále dobrá. FF by tím pádem snesl tak 200 a středoformát zase skoro 2x tolik. Otázka je, k čemu by to komu bylo:-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram