Kromě reportážního D4s se na vrcholu nabídky Nikonu usadil nový přístroj D810. Název by mohl naznačovat pouze kosmetický upgrade „osmistovky“ (á la D600/D610), ale není tomu tak. Jedná se o výrazně přepracovaný fotoaparát, byť na principu evoluce a nikoliv revoluce. Ale v tomto případě je to jenom dobře.

Obrazová kvalita:

Zajisté ta nejzajímavější část na Nikonu D810. Výrobce nešetří slovy chvály ve srovnání s předchůdcem i konkurenčními modely. Skutečně, od 36Mpx fullframe čipu nejnovější generace ani nelze čekat nic jiného, než perfektní obrázky. Jak moc se můžete přesvědčit na ukázkách:

Citlivost ISO

Citlivost přístroje je velmi dobrá – do ISO 6400 jsou fotky dobře použitelné. ISO 12800 představuje výrazný kvalitativní pokles, ale i zde se při dodatečné práci se snímkem v editoru dá udělat stále použitelná fotka. Citlivosti 25600 a 51200 jsou už spíše nouzové a je lépe se jim vyhýbat (jedná se o softwarové zvýšení citlivost, což obecně nedělá příliš dobrotu). Na druhé straně základní citlivost ISO 64 je zcela bez chyby a snímek zůstává v podstatě čistý až do ISO 400. Dále se objevuje náznak šumu ve stínech, ale až do ISO 1600 není moc patrný.

Odšumování:

ISO 6400: JPEG z fotoaparátu s nejslabším a nejsilnějším možným nastavením redukce šumu (nahoře) a stejné fotky v RAWu (.NEF), převedené s nejnižší, respektive nejvyšší možnou mírou odšumování v programu ViewNX 2 (dole).

Kresba (vs D800):

Zajímalo nás, jak si bude stát D810 oproti předchozí generaci. Oba fotoaparáty jsme nastavili na základní citlivost (ISO 100 pro D800 a ISO 64 pro D810), stejnou clonu (F8) a použili stejný objektiv (Nikkor 58mm 1:1.4). Přístroje jsme krátce za sebou postavili na stejný stativ na totožném místě (v exteriéru) a nechali v režimu A změřit expozici a vyfotit snímek se samospouští z režimu live-view (u D810 byla povolena elektronická první lamela). Obě fotky jsou vyvolané z RAWu v programu ViewNX 2 v základním nastavení. Rozdíl v expozici (světlejší u D810) může být dán mnoha faktory – změna intenzity slunečního světla a/nebo jiné algoritmy měření. Zlepšení v kresbě dané absencí low-pass filtru + nižší citlivostí i konstrukcí snímače je ale patrné velmi dobře.

Kresba RAW vs JPEG:

Stejná fotografie vyvolaná do JPEGu fotoaparátem a konvertorem na počítači (100% výřez): ve fotoaparátu bylo vypnuto odšumování a zvolena nejvyšší kvalita JPEGu. V konvertoru bylo lehce zvýšeno doostřování a posunuto s jasy/stíny. Verdikt: JPEGy jsou velmi dobré, ale z RAWu teprve vytáhnete plný potenciál přístroje.

Vyvážení bílé:

Vyvážení bílé: Automatika není 100% přesná, nechala se zmýlit zelenou plochou i žárovkovým světlem. Možná by nebylo špatné znovu do profesionálních přístrojů vrátit externí senzor pro WB z dob D2H/D2X, jen ve spolehlivější ver­zi…

Blesk:

Nikon D810 disponuje i vestavěným bleskem (na rozdíl od „jednotkové“ řady Nikonů a všech fullframe Canonů). To se může hodit zejména při bezdrátovém odpalování systémových blesků Nikon, což přístroj umí.

Jak dopadla testovací expozice s interním bleskem vidíte níže (foceno v zatemněné místnosti před bílou zdí, režim P, ISO auto, WB auto, blesk auto, bez kompenzace:

F5.6, 1/60 s, ISO 10000, WB Automatické, blesk,  RAW

Obrazová kvalita při videu:

Na závěr ještě zbývá zhodnotit kvalitu natáčeného videa. Zde Nikon sliboval taktéž vylepšení. Patří mezi ně video při 60p, možnost zobrazení „zebry“ pro pomoc s expozicí při videu, stereomikrofony, předvolba barev „ploché“ pro snadnější postprocess, auto ISO v režimu M při videu a slibovaná vyšší kvalita záznamu.

Nikon D810 se tak stává nejen výborným studiovým i outdoorovým fotoaparátem, ale i filmařským nástrojem.

Na ukázku se můžete podívat zde.

Nikon D810 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    28.07.2014 21:23

    Zaměření Nikonu na obrazovou kvalitu se mi líbí, i když fotím Canonem. Určitě bude zajímavé, jak se bude vyvíjet hon za stále lepší obrazovou kvalitou v budoucnu. Tzv. dostupný středoformát Pentax 645D totiž nemá sensor 6x4,5cm, ale o hodně menší, i když se snaží - CMOS, výhody zrcadlovek v nejnovějším modelu. Hlavní omezení bude zatím v nabídce a ceně kvalitních objektivů. Velikost sensoru však jednou může limitovat, jako to bylo u filmu.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    29.07.2014 09:19

    Tak tak, Pentax Hasselblad a spol. používá cca 44x33mm senzor, což sice není plná velikost jako u 120 filmu u původního modelu 645, ale pořád je tam teoretická možnost téměř dvojnásobného limitu rozlišení než u full-frame - také mě zajímá, kam až se počet pixelků dostane, než bude naraženo na fyzikální limit. Běžné kompakty už ho na malých senzorech v podstatě dosáhly, u full-frame je ještě prostoru dost.
    Canon před pár lety testoval senzor s cropem 1.3x (APS-H) při 120Mpx (!). Prý byla kresba na pixelové úrovni stále dobrá. FF by tím pádem snesl tak 200 a středoformát zase skoro 2x tolik. Otázka je, k čemu by to komu bylo:-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram