Kromě reportážního D4s se na vrcholu nabídky Nikonu usadil nový přístroj D810. Název by mohl naznačovat pouze kosmetický upgrade „osmistovky“ (á la D600/D610), ale není tomu tak. Jedná se o výrazně přepracovaný fotoaparát, byť na principu evoluce a nikoliv revoluce. Ale v tomto případě je to jenom dobře.

Závěr

Troufnu si tvrdit, že Nikon D810 patří k tomu nej, co ve světě současných digitálních SLR můžete pořídit – propracovaná ergonomie, odolné tělo, svižné reakce a hlavně nekompromisní obrazová kvalita zejména na nižších citlivostech. Upřímně řečeno asi nejlepší mimo svět středoformátu. Nejedná se o levný přístroj, ale stále ne o ten nejdražší z Nikoní stáje. Myslím, že cena je nastavena poměrně rozumně – záleží na vás, zda takové monstrózní rozlišení využijete či ho nepotřebujete. A i pokud netisknete fotky tak velké, aby jste 36Mpx potřebovali, má toto rozlišení jinou velkou výhodu – možnost ořezu. I při dvojnásobném „digitálním zoomu“ v editoru vám může zůstat fotka s dostatečným rozlišením cca 9Mpx. Při DX (1,5× zoom) ořezu, který lze nastavit přímo ve fotoaparátu jako režim, pak dostanete krásných 15,3Mpx. Na rozdíl např. od Canonu můžete navíc využívat i přímo DX objektivy, což je díky vysokému rozlišení překvapivě použitelné. Jedná se tedy dle mého soudu o neuniverzálnější současnou zrcadlovku od Nikonu.

Kladně hodnotím i testovaný objektiv, byť by mu slušela nižší cena.

Ne, vaše D800 a D800E kvůli novému modelu zahazovat nemusíte, ale pokud jste nákup jednoho z těchto přístrojů zvažovali, doporučuji nyní zařadit do úvahy D810.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších zrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze zrcadlovek či recenze full frame fotoaparátů obecně.

Ukázkové snímky:

(převod z RAWu pomocí ViewNX 2, velmi mírná úprava parametrů)

58.00 mm f/1.4 , F8.0, 1/160 s, ISO 64, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/640 s, ISO 200, WB Automatické,  RAW 58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/2500 s, ISO 200, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F2.8, 1/2500 s, ISO 800, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/100 s, ISO 64, WB Automatické,  RAW 58.00 mm f/1.4 , F16, 1/80 s, ISO 400, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F5.6, 1/200 s, ISO 200, WB Automatické,  RAW 58.00 mm f/1.4 , F8.0, 1/500 s, ISO 400, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/3200 s, ISO 400, WB Automatické,  RAW
58.00 mm f/1.4 , F1.4, 1/800 s, ISO 4000, WB Automatické,  RAW 58.00 mm f/1.4 , F7.1, 1/125 s, ISO 64, WB Automatické,  RAW
Nikon D810 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    28.07.2014 21:23

    Zaměření Nikonu na obrazovou kvalitu se mi líbí, i když fotím Canonem. Určitě bude zajímavé, jak se bude vyvíjet hon za stále lepší obrazovou kvalitou v budoucnu. Tzv. dostupný středoformát Pentax 645D totiž nemá sensor 6x4,5cm, ale o hodně menší, i když se snaží - CMOS, výhody zrcadlovek v nejnovějším modelu. Hlavní omezení bude zatím v nabídce a ceně kvalitních objektivů. Velikost sensoru však jednou může limitovat, jako to bylo u filmu.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    29.07.2014 09:19

    Tak tak, Pentax Hasselblad a spol. používá cca 44x33mm senzor, což sice není plná velikost jako u 120 filmu u původního modelu 645, ale pořád je tam teoretická možnost téměř dvojnásobného limitu rozlišení než u full-frame - také mě zajímá, kam až se počet pixelků dostane, než bude naraženo na fyzikální limit. Běžné kompakty už ho na malých senzorech v podstatě dosáhly, u full-frame je ještě prostoru dost.
    Canon před pár lety testoval senzor s cropem 1.3x (APS-H) při 120Mpx (!). Prý byla kresba na pixelové úrovni stále dobrá. FF by tím pádem snesl tak 200 a středoformát zase skoro 2x tolik. Otázka je, k čemu by to komu bylo:-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram