Robert Vano: Akty – část třetí

Robert Vano fotografuje akty především ve své vlastní posteli. Nahé krásné tělo patří přece do postele, je to naprosto přirozené. K focení aktů využívá zásadně světla od stvořitele. Model je produkt, fotograf je tu od toho, aby myslel. Když myslí fotograf i model, končí to hádkou. Fotit krásné akty s krásnými lidmi je nákladné. Místo sushi si Robert radši zaplatí kvalitního modela. Věděli jste, že se přes den může dle polohy slunce vystřídat až dvanáct typů světla?
To vše ve třetí a poslední části velkého rozhovoru s Robertem Vano na téma AKT.

(1. část zde2. část zde)

Když fotíš akty, jaké volíš prostředí?

Akty fotím vždy v posteli.

Ale viděla jsem i fotky, kde jsi nahé kluky fotil ve vodě.

Jednou jsem fotil akty ve vodě, v Adršpachu v devadesátém prvním roce, to už je pětadvacet let zpátky, tedy čtvrt století. A od té doby jsem ve vodě nefotil. Takže nejradši fotím akty v posteli. Jsem doma, můžu si dát kafe a telefonovat a ty fotky jsou vždy sexy. Je to jako s Madonnou v posteli, všichni si myslí, že tam něco uvidí a pak nic neuvidí. Myslím si, že postel se k aktu hodí nejvíc. Mnohem lépe zní „s Honzou v posteli“, než „s Honzou v kuchyni“. Název „s Honzou v posteli“, to se lidem hned nažhaví různé představy. Ale „s Honzou v kuchyni“, to by bylo šílené, kdyby tam nahý dělal palačinky.

Když jsou modelové zvyklí fotit v ateliéru, jak to berou, že jdou fotit k tobě domů?

Mě nezajímá, na co jsou modelové zvyklí, mě zajímá, na co jsem zvyklý já, protože já jsem autor. Model nemá co myslet a cítit. On je jenom produkt. Model má vypadat hezky a já jsem ten, kdo myslí a pak to funguje. Ale když oba dva myslíme, tak se pohádáme. Nemůžou dva lidi myslet. Až model bude fotit, tak může myslet (směje se Robert). Já jim to takhle říkám, „zlato ty nemysli, ty buď hezká“. Pak to jde rychle.

Jakou techniku na akty používáš?

ISO 100, f/1.4 a 1/15 sekundy. Vždy akty fotím za denního světla a fotím objektivem 50mm na postavu. Pořád, už posledních padesát let a už jsem to řekl asi milionkrát. Já jsem myslel, že budou nějaké nové otázky, vždyť ty už všechno víš…

Akty v ateliéru nikdy nefotíš? Když je to třeba zakázka?

Ne. Jakože bych fotil v ateliéru nahé fotbalisty pro T-Mobile? Ne, já bych nevěděl, co s nima mám dělat. Jenom by tam stáli a co?

Takže podle tebe je nejlepší, když model leží v posteli?

Ne, v posteli nemusí ležet, může i sedět. Jsou tři pozice, leží, stojí, nebo sedí. Žádné jiné pozice nemám, že by třeba visel z lustru, to určitě ne.

To ale také jde, viset z lustru…

Ale né u mě.

Máš nějakou radu jak modelovat tělo světlem?

Je dvanáct typů světla. Od té doby, co slunce vstane, až po dobu, co zapadá. Každou hodinu je to slunce někde jinde. Takže když víš, z které strany bude svítit světlo, tak podle toho se řídíš. Podle toho, jak chci, aby akt vypadal, tak dle toho volím denní dobu na focení aktu. Musím ale vědět co to světlo udělá, když je slunce v určité pozici. Když svítí shora, tak bude mít model kruhy pod očima. Já ale nemůžu rozkázat, jak má slunce svítit a kde má být, já se musím přizpůsobit.

Nejvíce tělo vymodelujete bočním světlem, když světlo na model dopadá z jedné strany. Já někdy fotím s bočním světlem, někdy světlo svítí zepředu, někdy zezadu. Záleží také, jak model vypadá a jaké světlo mu sluší, tak se různě natáčí a přemisťuje a když vypadá nejlíp, tak ho cvaknu.

Co bys ještě poradil lidem, kteří se chtějí věnovat focení aktů?

Aby měli nabité baterky.
Ne, je důležité se s modelem přesně domluvit na tom, co bude dělat. A pak ten fotograf nemůže dělat nic jiného, jenom to, co bylo domluveno. Jinak by z toho byl průšvih. A velmi důležitá je smlouva. U každého focení je smlouva důležitá, doba si to žádá. Někdo se nechá vyfotit, dáš tu fotku na výstavu a všechno je v pořádku. Pak se vdá nebo ožení, má děti a vnoučata a najednou ti zakáže jeho fotky dávat na výstavy. Takže vždy je dobré to mít ošetřené smlouvou. Důležité také je nikoho nepřemlouvat k něčemu, co nechce dělat. Můžeš se zeptat, ale když model řekne, že ne, tak to znamená, že NE! Ne neznamená, že možná. Když model řekne, že ne, je to ne. Ta domluva je opravdu důležitá.

Některé tvé fotografie jsou více či méně erotické. Myslíš si, že to na fotku aktů patří?

Já nevím. Já to nedělám složitý. Vyfotím to, co se mi líbí. Pro někoho to je erotické, pro někoho ne, někomu to vadí a někdo řekne „ještě jsi mu mohl stáhnout i trenky“. Každý to vnímá jinak.

Když fotograf fotí sám pro sebe a bere si na to lidi z agentury, tak je to nákladné?

Ano, dát si sushi je také nákladné. Ten fotograf se musí rozhodnout, jestli chce mít manželku, porsche, bazalku, chatu, psa, děti a já nevím co. Anebo jestli chce fotit modely. Já nic z toho nemám, tak dávám svoje peníze do modelů. Nikdo ti zadarmo nebude ukazovat zadek. A každý z nich má jinou cenu. Záleží na tom, jak je ten model úspěšný a jaké má reference. Někdo, kdo nemá moc práce, tak se nechá nafotit za míň, ale světoznámá modelka se nenechá nafotit ani za tři sta tisíc.

Jaké ceny mají slavné modelky?

Do nekonečna. Cindy Crawford si bere tři miliony korun za focení pro nějakou kosmetickou značku. Ta se asi za míň nesvlékne…

Děkujeme za rozhovor!

   

Robert Vano: Akty část druhá – zde

Robert Vano: Akty část první- zde

_____________­________________________­________________________­________________________­______

Kdybyste se s Robertem Vano chtěli setkat osobně, můžete třeba na kurzech FotoInstitut.cz:

Robert Vano - Memories lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram