Jan Pohribný – Kreativní barva, část první

Barvy jsou všude kolem nás. Setkáváme se s nimi každý den. Jsou přirozenou součástí našeho života. Možná proto jim nevěnujeme tolik pozornosti, kolik bychom měli. Přitom barvy mají velkou moc a psychologicky nás ovlivňují. Fotografové, kteří fotografují barevně mají v kapse velký trumf. Když budete s barvami cíleně a promyšleně pracovat, můžete své diváky ovlivňovat. Získávat si jejich přízeň a nadšení. Probouzet v nich libovolné emoce. Obsáhlou publikaci o používání barev ve fotografii napsal profesionální fotograf, pedagog a autor Jan Pohribný. Více o knize a barvách v rozhovoru.

Jane, o čem vaše nová kniha pojednává?

Ta kniha je především o přemýšlení o barvách. Člověk barvy bere jako přirozenou součást světa, který jej obklopuje. O barvě člověk příliš nepřemýšlí. Ale barvy nás na psychologické úrovni ovlivňují, aniž bychom o tom věděli. Fotograf, který by chtěl svou fotografií nějakým způsobem ovlivňovat diváka, nebo jej někam nasměrovat, tak by měl vědět, jakým způsobem jaká barva působí na příjemce. Ani fotografové o působení barev většinou příliš nepřemýšlejí. Vše děláme intuitivně. Ale jsou určitá poselství, významy, symboly a asociace, které s sebou barvy nesou. Nebo kombinace barev. Aniž si to divák či fotograf uvědomuje, barvy mají vliv na výstup z fotografie. Někdy dokonce barva fotografii ruší, rozptyluje. Proto u dokumentu je často mnohem účinnější černobílá fotografie, protože o obsahu snímku daleko lépe vypovídá světlo, linie, tvar a výraz, ale barva přidává další emoční vrstvu, která může jít proti tomu. Není tomu tak samozřejmě vždycky. Já říkám, že fotografové, kteří dělají dokument v barvě, to mají daleko těžší. Musejí to mít mnohem lépe promyšlené. Nebo musejí fotit taková témata, kde jim barva bude hrát do karet. Je důležité, aby fotograf uměl smysluplně barvu použít.

1  Teplotn? barevn? kontrast - kombinace protilehl?ch barevn?ch teplot

Teplotní barevný kontrast – kombinace protilehlých barevných teplot

Jaká kombinace barev je podle vás velmi působivá?

Je to o vztazích jednotlivých barev, o harmoniích. A těch zajímavých vztahů barev je opravdu mnoho. V podstatě vše lze zkombinovat. Barvy, které stojí v opozici, mohou těsně vedle sebe působit velmi zajímavě. Barvy jsou teplotně a proporčně rozdílné. Někdy stačí jedné barvy méně a druhé musíte dát více, aby byly vyvážené. Mnoho fotografů rádo využívá nebarevné reality s jedním barevným akcentem, takzvanou barevnou dominantu. Může to být pouze drobný detail, ale velmi fotografii posune. Také je zajímavá takzvaná monochromatická harmonie, kdy je realita pouze v jedné barvě. Je to oblíbená metoda řady významných fotografů. Nekombinují mnoho barev, ale pracují ve škále jedné barvy. Ale když takový snímek převedete do černobílé škály, tak je to již o něčem jiném. Například podvečerní světlo, vše je v modrém odstínu. Fotografie nese esenci té nálady podvečerního chladu, bluesové nálady. Barva evokuje emoce. Monochromatické fotografie bývají velmi působivé.

2  Teplotn? barevn? kontrast - kombinace protilehl?ch barevn?ch teplot

Teplotní barevný kontrast – kombinace protilehlých barevných teplot

Máte oblíbenou kombinaci barev?

Mám rád monochromatické fotografie. A také mám rád komplementaritu na fotografii. Navečer v krajině je vše modro-fialové jako důsledek odrazu světla z nebe, kde již není slunce. Je zde zajímavé použít žárovkové světlo, které je na fotografii zabarvené do žluta. Vznikne přirozená komplementarita žluté a modré barvy. Fotografie obsahuje zajímavé napětí, které posiluje snímek. A je to jednoduché, je to pouze o dvou barvách. Méně je někdy více.

Vy máte blíže k barevné fotografii, máte rád i černobílou fotografii?

Samozřejmě. Jsou situace, kdy je barva rušivá, nebo příliš upoutává pozornost, reaguje na naše podvědomé spouštěče určitých reakcí. Barva může odvádět pozornost od důležitého objektu na snímku. Ale někdy je tomu zase naopak, někdy barva snímek podpoří. Je otázka, co má smysl u jakého snímku použít.

3  Komplement?rn? a z?rove? sv?tlostn? kontrast barev 4  Stejn? sn?mek, ale v ?ernob?l?m proveden?, kde prakticky spl?vaj? n?m?ty obrazu. ?erven? i zelen? maj? stejnou sv?tlost, jejich sv?tlostn? kontrast je mi

- Komplementární a zároveň světlostní kontrast barev
- Stejný snímek, ale v černobílém provedení, kde prakticky splývají náměty obrazu. Červená i zelená mají stejnou světlost, jejich světlostní kontrast je minimální…

Jaké barvy spolu pohromadě jsou vyloženě nepříjemné?

Některé kombinace barev mohou jít proti sobě, nebo být v disharmonii. Ale na druhou stranu, když je až příliš harmonie, také to není dobré. Může to být vlezlé až kýčovité. Vše má své limity. Nicméně i protiharmonická kombinace barev může být za určitých podmínek zajímavá. Nebo může velmi zajímavým způsobem dráždit. Nedá se říci jaká kombinace barev je vyloženě špatná. Na to není recept. Existují určité vzorce, které člověku lahodí a působí na něho. Ale když člověk ví jak je narušit, tak může vzniknout něco originálního.

5  Sytostn? kontrast - barvy se li?? pouze sv?m nasycen?m

Sytostní kontrast – barvy se liší pouze svým nasycením

6  Tepl? barvy se p?ibli?uj?, studen? ustupuj?, ale zkuste po?ad? obr?tit, stejn? tak zes?lit pozornost zaost?en?m na vzd?len?j?? objekt

Teplé barvy se přibližují, studené ustupují, ale zkuste pořadí obrátit, stejně tak zesílit pozornost zaostřením na vzdálenější objekt

Je podle vás těžší zpracovávat barevnou, nebo černobílou fotografii?

Když zavzpomínám na analogové časy, tak barevná fotografie byla technologicky mnohem náročnější než černobílá fotografie. U černobílé fotografie lze poměrně dobře udržet tonalitu v celé sérii snímků. U barevné analogové fotografie je to složitější. V éře digitální fotografie je vše mnohem jednodušší. Ale nikdy vám fotoaparát neukáže barvy přesně jako v realitě. Vždy je to určitý kompromis mezi realitou a tím, co technologie dokáže zprostředkovat. Stále více se realitě přibližujeme, ale nikdy to není její přesná kopie. Už jen proto, že převádíme třídimenzionální svět do ploché formy 2D.

7  Simult?nn? kontrast - neutr?ln? barva se vlivem sousedn? v?razn? barvy v na?em zraku zabarvuje do barvy komplement?rn?.

Simultánní kontrast – neutrální barva se vlivem sousední výrazné barvy v našem zraku zabarvuje do barvy komplementární.

Děkujeme za rozhovor!

   

Vyčerpávající informace týkající se psychologického působení barev ve fotografii najdete v nejnovější knize Jana Pohribného s názvem Kreativní barva ve fotografii (recenze knihy zde)

…pokračování příště…

Kreativní barva ve fotografii - Jan Pohribný lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
Kreativní světlo ve fotografii lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram