„Retro“ je dnes zkrátka in. Všimli si toho i u Nikonu a na trh se tak dostal fotoaparát, který je mezi dnešními přístroji tak trochu jako zjevení. A to hned ve více směrech. Vzhledem evokuje přístroje 70. – 80. let, ale přitom přináší „vnitřnosti“ i výkon moderní profesionální AF full-frame zrcadlovky. Zároveň se však v několika směrech vymyká, a to i funkčně.

Závěr

Nikon Df je sice pojetím rozporuplný, ale velmi výkonný přístroj. Po čase stráveném za jeho ovládacími prvky mohu říci, že byť je má počáteční kritika designu na místě, na přístroj se zvyknout dá a ke konci už mi ovládání tak hrozné nepřišlo. Df je designovka pro fajnšmekry, ale nebo taky D4 za polovic. Záleží, co hledáte. Také je to vaše jediná volba, jak použít staré pre-AI Nikkory na fullframe, pokud je nechcete používat přes adaptér např. na Sony A7.

Obrazová kvalita je výborná, zejména na vysokých citlivostech. Hledáček je dostatečně velký a přesný, AF je také dobrý a na poměry FF má i dobré pokrytí scény. Live-view autofocus je pouze kontrastní, na druhou stranu i tak ostří docela použitelně rychle, byť se to nedá s AF přes hledáček srovnat.

Vysoká citlivost, dobrý AF a 5,5fps bude jistě lákat k fotografování akce a sportu, kde je ale Df limitován maximální rychlostí závěrky a „pomalou“ ergonomií s nepříliš dobrou oporou pro ruku.

Pokud ale máte rádi „focení s rozmyslem“ a pocit manuální nadvlády nad automatikou, pak naopak filozofii Nikonu Df oceníte. Stejně tak, jste-li nadšeným uživatelem manuálních objektivů (samozřejmě pouze značky Nikon, adaptéry si s F bajonetem příliš nerozumí).

Z výše napsaného plyne, že shrnutí není jednoduché. Dostáváte super foťák v trochu zvláštním balení, který ale není zrovna levný a je natolik specifický, že to jistě mnoho potencionálních uživatelů donutí hodně před koupí přemýšlet. Je to jeden z těch přístrojů, kde je vyloženě žádoucí zkusit si s ním před koupí nějaký čas fotografovat, nebo alespoň pořádně vyzkoušet u prodejce. Pokud vás jeho filozofie neodradí, dostanete přístroj, který vám bude znova a znova vyrážet dech svým obrazovým výstupem.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších zrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze zrcadlovek či recenze full frame fotoaparátů obecně.

Ukázkové snímky:

(vždy uvedeno zda RAW nebo JPG, při JPG NR vyp., custom WB, RAW standardní nastavení ACR)

JPEG, 50.00 mm, Clona: 11, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 6400 JPEG, 50.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 6400
JPEG, 50.00 mm, Clona: 1.8, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 400 JPEG, 50.00 mm, Clona: 1.8, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 100
JPEG, 20.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 100 JPEG, 50.00 mm, Clona: 9.0, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 800
RAW, 50.00 mm, Clona: 1.8, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 100 RAW, 50.00 mm, Clona: 1.8, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 12800
RAW, 50.00 mm, Clona: 16, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 204 800 RAW, 50.00 mm, Clona: 9.0, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 100
RAW, 50.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 200 Ohnisková vzdálenost: 20.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 100

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    05.05.2014 10:22

    Jako hobby přístroj vypadá krásně, jenom je trochu už drahý na hobby.
    Ale jinak tedy nevím, retro design mi připadá jako jediná přednost. Z hlediska starých objektivů to není nějak skvěle vyřešeno, pre Ai typy jsou historické a reálně již nemají dnes žádný význam - jsou to objektivy staré cca 40 let a více, s tehdejšími antireflexními vrstvami, ale pro AI/Ais poslední předdigitální typy tam chybí matnice typu K3 jako je v Nikonu FM3a.
    Další rozporuplná věc je třeba volič na expoziční korekce a citlivost - zrovna tohle je u digitálů vyřešeno lépe než u klasických aparátů, samostatná tlačítka jedno na ASA a další na +-EV by byla lepší.
    Navíc je přístroj celkem tlustší na úchop, vzhledem ke klasice, takže to jenom jako retro vypadá, ale není to ono. D800 prakticky za stejnou cenu mi připadá vhodnější řešení. A v případě AI/Ais objektivů je na tom stejně dobře nebo špatně, podle toho jak se to vezme.
    Přijde mi to tak, že výrobce upravil jenom kabát, a řešil to co je snadné, ale zásadní problémy se ani nesnažil řešit, tedy že by třeba vyrobil retro digitál skutečně optimalizovaný pro starší objektivy, ale zároveň vybavený AF na úrovni dneška. A který by zároveň měl velký hledáček klasických modelů, ale neměl velké tělo dnešních DSLR.
    PL

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram