V minulém testu jsem vám představil základní a nejlevnější bezzrcadlovku z nové řady ILCE fotoaparátů (Interchangeable Lens Camera E-mount) Sony. V dnešní recenzi se podíváme na opačný konec řady, kde je fotoaparát s velmi netradičním designem a snímačem full-frame formátu. Je jím nová Sony A7 a to hned ve dvou provedeních. Jedna s 24MPix čipem a druhá s 36 MPix čipem. My se podíváme na tu první z nich, Sony A7.

Základní charakteristika

Jak už jsem v úvodu zmínil, v dnešním testu se podíváme na tak trochu zvláštní digitální bezzrcadlovku hlavně tvarem. Navíc je to první fotoaparát s E-bajonetem, který má fullframe čip, čímž Sony dokázala, že pro full-frame už vlastně nepotřebuje dosavadní velký A-bajonet. Možná nám tím naznačuje, kam povede další vývoj. I když to bude spojeno s určitými (ne levnými) nároky na příslušenství.

A7 je tak trochu zvláštní. Nedá se říci, že by tvarově vycházela z jakéhokoliv předchozího typu, co kdy Sony udělala. Celá nová řada ILCE je tak trochu jiná. Minimálně tím, že každý fotoaparát v této řadě vypadá jinak. Základní A3000 jako levná DSLR „z jednoho kusu plastu“, A5000 jako NEX a A7 vypadá, jak vidíte na obrázku :). I přes tento zvláštní hranatý tvar se poměrně dobře drží v ruce, i když madlo pro pravou ruku by pocitově chtělo větší. Ale to už by zase šlo proti kompaktnímu tělu. Při pohledu na A7si tak člověk řekne, že Sony se definitivně „odřízla“ od minulosti spojené s Minoltou a jde už čistě svojí vlastní cestou. Dalo se předpokládat, že k tomu jednou dojde. Lze jen poděkovat výrobci, že stále myslí na dosavadní uživatele Minolty, DSLR a SLT fotoaparátů Sony, a i pro A7, pro kterou je třeba vymyslet a vyrobit novou řadu objektivů, dala na trh i 2 redukce pro A-bajonet, aby bylo možné používat dosavadní objektivy jak s A-bajonetem, tak i s E-bajonetem. Pokud však použijete objektivy výhradně pro APS-C čip, je to kvůli jejich menší zobrazované ploše za cenu menšího rozlišení fotografie – cca 10MPix.

Jak je tedy vidět, hranatá konstrukce je zcela nová, nenavazující na nic, co dosud Sony vyráběla, i když princip konstrukce a rozložení ovládacích prvků naštěstí zůstává stejný. Na horní straně je kruhový volič programové expozice, kovová spoušť s hlavním vypínačem a přední a zadní kruhový volič, který však má nový design. Místo zapuštěných úzkých kroužků mají tvar masivních kruhů s jemným vroubkováním. Novinkou, je samostatný volič korekce expozice ve stylu „retro“, tak jak jej známe ze starých kinofilmových zrcadlovek. A posledním tlačítkem je jedno ze tří programovatelných tlačítek – C1, kterému můžete přiřadit vámi zvolenou funkci z nabídky. Celkový výčet ještě doplňuje dioptrická korekce pro hledáček a na druhé straně od krytu pentagonálního hranolu je mikrofon. Samozřejmě, pentagonální hranol byste v současných fotoaparátech Sony hledali marně, to jen tento klasický vystouplý tvar na těle dnes zakrývá systém elektronického hledáčku. A úplně nahoře je staronová patice pro externí blesk, již shodná s paticemi ostatních značek, i když ne plně kompatibilní. Zadní straně kraluje 3“ palcový výklopný LCD, nalevo tlačítko Menu a vpravo pod programovatelným tlačítkem C2 páčkový přepínač AF/MF, AEL, tlačítko funkcí Fn a klasický pětipolohový kruhový ovladač, který ve třech směrech má napevno nastavené funkce, ale směrem dolů je možné si naprogramovat sám + středové potvrzovací tlačítko. Další ovládací možnost je jeho otáčení, kterým se velmi rychle nastavuje ISO. Dole vše zakončuje tlačítko prohlížení snímků a koš spojený s třetím programovatelným tlačítkem C3. Jakousi konstrukční novinkou je tlačítko záznamu videa, které je umístěno na pravé straně fotoaparátu. Jeho umístění je diskutabilní, ne však vyloženě špatné. Na jednu stranu nehrozí, že při nastavování některé funkce, s fotoaparátem u oka, si náhodou zapnete záznam videa, jak se někdy u některých fotoaparátů stává. Na druhou stranu jeho samotné zapnutí je něco… něco nového pro prsty pravé ruky, co se musíte naučit. Celá tato pravá strana i s madlem je polepena materiálem s drsným povrchem, aby se fotoaparát dobře držel a přechází až do přední strany. Přední strana je prosta ovládacích prvků a působí velmi stroze, což ovšem není na závadu. Na pravé straně pod tlačítkem záznamu videa jsou zasunovací dvířka pro paměťovou SD kartu a na levé straně zase dvoje dvířka, kde pod horním jsou konektory pro mikrofon a pro sluchátka (k čemu?, bude snad v další verzi mp3 přehrávač? ;) ) a v dolním je multifunkční konektor micro USB a micro konektor HDMI.

Kostra celého těla je z hořčíkové slitiny a povrch, kromě již zmiňovaného madla, je hladký plast v černé barvě, jen kovový kroužek na bajonetu je v červenozlaté barvě což podtrhuje elegantnost. Ve stříbrné barvě kovu jsou pak vyvedeny drobné detaily jako spoušť, patice pro blesk, stativový závit a očka pro popruh. Očnice má gumový kryt.

hořčíkové tělo ILCE-7 poměr velikostí jednotlivých čipů

Hledáček a LCD

Hledáček je již standardně elektronický typu XGA OLED s fyzickou velikostí ½“ – 1,3cm, s vysokým rozlišením 2,36 Mpix a zvětšením 0,71× se zobrazením 100%, s možností nastavení dioptrie –4 až +3. Je opravdu radost se do něj dívat. Velký, přehledný, jasný a velmi jemný. Tím, že je hledáček elektronický, vidíte okamžitě jak výslední snímek bude vypadat, stejně tak je vidět i případná korekce expozice, hloubka ostrosti. Je možné si i zvětšit kterékoliv místo až 12× pro přesný MF doplněný barevnou detekcí ostrých hran. A navíc máte možnost si v Menu nastavit co vše chcete, aby se v hledáčku zobrazovalo. Zjednodušeně řečeno, vše co se zobrazuje na LCD je možné zobrazit i v hledáčku – Grafický displej, zobrazení všech informací, prázdný displej, digitální vyrovnání, histogram, vodováha, zobrazení čtvercové nebo třetinové mřížky. V základním nastavení je zapnuté automatické přepínání mezi hledáčkem a LCD. Oproti předcházejícím hledáčkům je možné upravit i teplotu barev v 5 krocích. Osobně mi přišlo, že v interiéru hledáček zobrazuje lehce do studena, v exteriéru to bylo korektní.

LCD je širokoúhlé, 3“ s rozlišením 921 kPx typ TFT. Opět je možné zobrazení barev a jasu upravit manuálně v rozsahu 5 kroků. Tak jako u hledáčku je možné zobrazení ve stylu: Grafický displej, Zobrazení všech informací, Prázdný displej, Úroveň, Histogram, Pro hledáček, vodováha a zobrazení mřížek. Výklopný systém vám umožňuje vyklápět LCD nahoru o 90° a dolů o cca 45°. LCD by si zcela jistě zasloužilo pořádnou antireflexní úpravu, jeho lesklý povrch není až tak vhodný. Jeho zobrazení a velikost jsou však dostatečné a LCD kvalitně zobrazuje potřebné informace i fotografovaný předmět. Zobrazení informací je možné v mnoha režimech. Pokud máte nastaveno zobrazení informací „pro hledáček“, je základní zobrazení podobné jako na jiných předchozích DSLR. Další možná zobrazení jsou již spojena s živým náhledem.

Zobrazení bez informací Zobrazení všech informací
Zobrazení s vodováhou Zobrazení funkcí "pro hledáček"
Výběr funkcí tlačítkem Fn Nastavení vybrané funkce
Nastavení vybrané funkce Nastavení vybrané funkce

Základní výběr expozičního programu je pomocí kruhového voliče, stejně tak i korekce expozice, to je rychle zapamatovatelné díky umístění blízko sebe. Stejně jako výběr jejich nastavení zadním a předním kruhovým voličem, který je umístěn více v předu, aby si člověk konečně neustále nevypínal fotoaparát, jako u několika předchozích typů, kde přední volič a hlavní vypínač dělila jen opravdu malá vzdálenost. Pod nimi přepínání AF/MF a pod nimi díky kruhovému voliči velmi rychlé přestavování ISO. Je to celé velmi jednoduché. Pokud k tomu přidám ona 3 programovatelná tlačítka pro další 3 vámi zvolené funkce, pak je to dokonalé. Pro vše ostatní je tu Menu, rozdělené do 6 skupin až po 7 stranách, kdy na každé straně může být až 6 řádků s funkcemi a některé i víceúrovňové. Což je dohromady…moc ;). To ukazuje, jak dalekou cestu a vývoj do dnešních dnů fotoaparáty prošly, a že se stále častěji přibližují svojí složitostí počítačům. V následující ukázce je několik pohledů do Menu.

Základní obrazovka Menu Nastavení snímání
Nastavení snímání Výber zobrazení pro LCD
Úprava funkcí Programovatelná tlačítka

Novinkou u tohoto fotoaparátu, a pravděpodobně i u všech dalších co přijdou, je Wifi s možností komunikace s vaším „chytrým“ telefonem, ze kterého si může udělat „chytré“ dálkové ovládání pro fotoaparát a další zobrazovací zařízení, jako třeba TV. Píši, že novinka, ale ona to vlastně novinka ani tak moc není, protože s Wifi připojením se dnes setkáváme na každém kroku, u telefonů, tabletů, počítačů…proč by tedy fotoaparáty měly být výjimkou..;). Výhody takového systému jsou omílány také denně, tak se o nich ani nebudu zmiňovat. Jen mě tak napadá, jak velký vliv to bude mít na vybíjení baterie… A opět několik ukázek z Menu k WiFi.

Fotoaparát už máme nastavený, tak se ještě podíváme, jak se zobrazují výsledky. Zde nečekejme žádné převratné novinky, ale dosavadní klasiku: zobrazení čistého snímku, s informacemi, nebo případně s histogramem spojené s možností až 12× zvětšení. To vše je plně postačující proto, abychom zhodnotili, zda je snímek povedený či ne. Při „oddálení“ snímku se zapne zobrazení náhledů s možností nastavení 9 a 25 snímků. Dalším oddálením se dostaneme do kalendáře, takže máme okamžitý přehled o vzniku snímků. Přehledné, jednoduché, intuitivní.

Zobrazení snímku s info. Přehrávání videa
Zobrazení s histogramem Zobrazení s 12x zvětšením
Zobrazení náhledů Zobrazení náhledů
Zobrazení náhledů kalendář

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • liborek
    liborek
    22.05.2016 23:04

    Jaký objektiv na a7 ,ten v setu není vůbec ostrý FE 28-70 mm OSS
    mám zájem o a7 ,děkuji za doporučení

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    23.05.2016 09:18

    28-70 je klasický seťák, na úrovni podobných 18-55 u APS-C fotoaparátů, jen dražší:-) Problém, je, že prémiovější 24-70/4 je jen o málo lepší. A7 má nově i velmi ostrou "profi" 24-70/2.8 ale to je docela raketa, cenou i váhou. A7 doporučuji s pevnými skly, nebo širokorozsahovým 24-240, který je také opticky stejný "seťák", ale aspoň za to člověk dostane slušný rozsah. Pro milovníky zoomů je zatím lepší volbu DSLR (píšu jako majitel a fanda A7, bohužel to tak ale je).

  • Michal Kobrle
    Michal Kobrle
    26.10.2016 21:59
    Reaguje na liborek 22.05.2016 23:04:

    "Jaký objektiv na a7 ,ten v setu není vůbec ostrý FE 28-70 mm OSS mám zájem..." - zobrazit celý komentář

    Co Vás vede k závěru, že 28-70 není vůbec ostrý? Dle mého názoru je ostrý zcela dostatečně.

  • JoziMacutek
    JoziMacutek
    27.10.2016 07:56
    Reaguje na Michal Kobrle 26.10.2016 21:59:

    "Co Vás vede k závěru, že 28-70 není vůbec ostrý? Dle mého názoru je ostrý..." - zobrazit celý komentář

    Ja som objektív 28-70 mal, nieje vôbec až taký hrozný ako ho opisuju v niektorých recenziach, možno závisí aj od kusu... síce nieje to britva ale považujem ho za priemerný seťák.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    27.10.2016 08:21
    Reaguje na Michal Kobrle 26.10.2016 21:59:

    "Co Vás vede k závěru, že 28-70 není vůbec ostrý? Dle mého názoru je ostrý..." - zobrazit celý komentář

    Osobně mi vadí neostré okrajové části na širokém ohnisku. Jinak to jde.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (35)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram