Test fotoaparátu Nikon Df
„Retro“ je dnes zkrátka in. Všimli si toho i u Nikonu a na trh se tak dostal fotoaparát, který je mezi dnešními přístroji tak trochu jako zjevení. A to hned ve více směrech. Vzhledem evokuje přístroje 70. – 80. let, ale přitom přináší „vnitřnosti“ i výkon moderní profesionální AF full-frame zrcadlovky. Zároveň se však v několika směrech vymyká, a to i funkčně.
Objektiv(y)
Přístroj nám byl zapůjčen s objektivem AF-S Nikkor 50mm F1,8 G, se kterým se prodává v setu. Je to další „retro“ krok, protože v dobách manuálních kinofilmových zrcadlovek se právě s „padesátkou“ přístroje často prodávaly jako se „záklaďákem“.
![]() |
Nic proti tomu, ohnisko 50mm patří k mým nejoblíbenějším (a nejpoužívanějším) a jeho světelnost je výrazně lepší, než jakou dostanete se setovými zoomy, dnes typickými. Jedná se o univerzální ohnisko o němž se říká, že nabízí úhel záběru stejný, jako je efektivní úhel záběru lidského oka (50mm objektiv má 46,7°, lidské vidění včetně periferního je však mnohem, mnohem „širší“, jedná se spíše o „vnímanou“ plochu), čímž se při fotografování vytváří „přirozená“ perspektiva – zkrátka když chceme padesátkou něco vyfotit, většinou si od toho stoupneme stejně daleko, jako když bychom si chtěli stejnou scenérii prohlédnout pouhýma očima. Navíc má padesátka často malé zkreslení, což tomuto efektu také pomáhá. V tomto případě se však mírné zkreslení vyskytuje, je ale zvladatelné softwarově.
Kresbu, zkreslení a aberace ale posuďte z následujících komentovaných ukázek (potřeba rozklik do plného rozlišení):
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Objektiv je opticky přinejmenším dobrý a přitom lehký, pěkně zpracovaný a v kitu za dobrou cenu, je k němu i bajonetová sluneční clona.
Pro některé záběry v této recenzi byl použit i objektiv AF Nikkor 20mm F2.8 D. Jedná se o starší, ale stále aktuální, původně filmový objektiv, který však na digitálu kreslí velmi pěkně. Podívat se můžete sami na na konci článku v Ukázkových snímcích.
Kromě moderních Nikkor objektivů však můžete používat i Nikkory bez funkce Automatic indexing (AI), což jsou objektivy manuální, vyráběné zejména mezi roky 1959 – 77. Na ostatních FF a některých APS-C tělech Nikon je není možné používat, kvůli „pacičce“ na bajonetu, která obstarává přenos clony u některých objektivů a která u pre-AI objektivů překáží, protože ty na ni nebyly stavěny. U nikonu Df je jako u prvního digitálního Nikonu tato „pacička“ sklopná (viz obrázek), takže ji lze směrem nahoru sklopit z cesty a namontovat i pre-AI objektiv. Fotoaparát pak sice nemůže odečítat nastavenou clonu, ale lze to řešit tak, že se clona nastaví na objektivu clonovým kroužkem a na fotoaparátu rollerem. Přístroj už pak v režimu A klasicky dopočítá čas.
Podobně už to řešil například přístroj Nikon F4, první profesionální nikoní AF zrcadlovka (samozřejmě ještě na film).
![]() |









Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruJako hobby přístroj vypadá krásně, jenom je trochu už drahý na hobby.
Ale jinak tedy nevím, retro design mi připadá jako jediná přednost. Z hlediska starých objektivů to není nějak skvěle vyřešeno, pre Ai typy jsou historické a reálně již nemají dnes žádný význam - jsou to objektivy staré cca 40 let a více, s tehdejšími antireflexními vrstvami, ale pro AI/Ais poslední předdigitální typy tam chybí matnice typu K3 jako je v Nikonu FM3a.
Další rozporuplná věc je třeba volič na expoziční korekce a citlivost - zrovna tohle je u digitálů vyřešeno lépe než u klasických aparátů, samostatná tlačítka jedno na ASA a další na +-EV by byla lepší.
Navíc je přístroj celkem tlustší na úchop, vzhledem ke klasice, takže to jenom jako retro vypadá, ale není to ono. D800 prakticky za stejnou cenu mi připadá vhodnější řešení. A v případě AI/Ais objektivů je na tom stejně dobře nebo špatně, podle toho jak se to vezme.
Přijde mi to tak, že výrobce upravil jenom kabát, a řešil to co je snadné, ale zásadní problémy se ani nesnažil řešit, tedy že by třeba vyrobil retro digitál skutečně optimalizovaný pro starší objektivy, ale zároveň vybavený AF na úrovni dneška. A který by zároveň měl velký hledáček klasických modelů, ale neměl velké tělo dnešních DSLR.
PL
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.