RAW - Digitální fotografie v Camera Raw a Photoshop CS4

Pod knihou s velice dlouhým názvem je podepsána autorská dvojice Bruce Fraser a Jeff Schewe. Pravděpodobně hned při prvním uchopení knihy do ruky vás překvapí její tloušťka. Chtělo by se říci, že 440 stran o „pluginu“ pro zpracování RAWů je poměrně mnoho. Může za to několik faktorů, které vysvětlím v článku.

Titulní strana knihy

Pod knihou s velice dlouhým názvem RAW – Digitální fotografie v Camera Raw a Photoshop CS4 je podepsána autorská dvojice Bruce Fraser a Jeff Schewe. Bruce Fraser má na kontě mimo jiné už jednu publikaci na podobné téma z roku 2005 a právě jeho texty využil Jeff Schewe, jinak konzultant a alfa tester společnosti Adobe, doplnil je o nejnovější poznatky, a tak vznikla tato kniha.

Kdo by nevěděl, co je to Camera RAW, tak se jedná o nástroj pro zpracování RAW souborů, dodávaný spolu s programem Adobe Photoshop. Ač název knihy hovoří o Photoshopu CS4 a Camera Raw 5, lze většinu informací aplikovat (eventuálně s menšími úpravami) i na starší verze softwaru. Na případné důležité změny vás autoři v textu upozorní. Díky společnému jádru a velkému množství shodných ovládacích prvků většinu funkcí z Camera Raw najdete i v dalším produktu firmy Adobe, Lightroomu, a tudíž knihu ocení i jeho uživatelé.

Pravděpodobně hned při prvním uchopení knihy do ruky vás překvapí její tloušťka. Chtělo by se říci, že 440 stran o „pluginu“ pro zpracování RAWů je poměrně mnoho. Může za to několik faktorů, které vysvětlím později. Začneme od začátku.

Co všechno v knize najdete

První tři kapitoly se nazývají 1. Formát RAW digitálních fotoaparátů, 2. Jak funguje Camera Raw a 3. Systém práce s RAW snímky. Seskupil jsem je k sobě z toho důvodu, že dohromady tvoří velmi rozvláčný osmdesátistránkový úvod do problematiky RAW souborů a RAWů v Camera Raw. Pokud máte o fungování RAWů již nějaké povědomí, můžete je s klidným srdcem přeskočit. O nic nepřijdete, to důležité vám autoři zopakují později minimálně ještě jednou. Pokud byste se přece jen chtěli textem prokousat, doporučuji maximální soustředění, zejména druhá kapitola je totiž pojata značně abstraktně. V třetí části narazíte na DNG neboli univerzální RAW formát vyvinutý právě Adobe a popis jeho výhod a nevýhod.

Camera Raw, Bridge, Photoshop a DNG představují komplexní systém pro zpracování RAWů.

V prvních kapitolách také mírně zaskřípe posloupnost řazení jednotlivých témat, což autoři zdůvodňují tím, že při zpracování RAWů mnoho věcí souvisí s jinými, a tak se nelze vyhnout jistému chození v kruhu. Časté opakování celých úseků textu je právě jedním z důvodů, proč kniha narostla do takového rozsahu. Kupříkladu druhá polovina kapitoly č. 2 a celá kapitola č. 3 budou znovu zopakovány v následujícím textu a to někdy i doslovně. Někomu může přijít tento způsob vhodnější než neustálé listování knihou tam a zpět, na druhou stranu se vyskytují situace, kdy je do druhého opakování přidána konkrétní specifická informace, která v prvním výskytu textu chybí a při jejím pozdějším hledání tak budete muset prohledat textu více.

Až na 79. straně knihy začíná kapitola s názvem 4. Práce s Camera RAW a to podstatné, proč si knihu zakoupit. Dočkáte se vyčerpávajícího popisu okna programu Camera RAW, všech tlačítek, voleb a položek v menu. Text ilustruje množství názorných a kvalitních obrázků, i když výjimky se najdou. U několika snímků zejména kvůli jejich malé velikosti lze provedené úpravy pozorovat jen těžko.

U knihy jako je tato je velmi důležité vyzkoušet si představené postupy během čtení „na vlastní kůži“, jinak se v množství informací brzy ztratíte. K tomu je ideální následující kapitola 5. Camera RAW v praxi, kterou já osobně považuji za jednu z nejhodnotnějších částí knihy. Dělá přesně to, co slibuje její název – v praxi předvádí konkrétní úpravy na konkrétních fotografiích. Autoři napřed osvětlí, co by bylo na snímku vhodné vylepšit a proč a pak provedou příslušné korekce. Vzorové fotografie si dokonce můžete stáhnout z webu a uvedené postupy vyzkoušet osobně, což vřele doporučuji.

Typická stránka z knihy.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • MISO petrov
    MISO petrov
    09.05.2010 16:03

    Knihu mam doma odkedy vysla... Komu je urcena? zaciatocníkom.... ja som bol sklamany.. prelistoval som ju dozvedel sa par novych postupov a zasunul ju do police.... mne moc noveho nepriniesla no niekomu moze pomoct... kto to s RAW mysli vazne a doteraz nema s nim ziadne skusenosti tak urcite sa mu tato kniha zijde...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram