Joe McNally: Fotografie - rozhodující momenty

Není tomu tak dlouho, co světoznámému fotografovi Joe McNallymu vyšla u nás v nakladatelství ZonerPRESS kniha nazvaná prostě "Fotografie – rozhodující momenty". Protože kniha za to určitě stojí, pojďme si jí představit blíže.

Předně, kdo je autorem této knihy? Joe McNally je mezinárodně uznávaným fotografem a jeho fotografie lze najít v takových časopisech, jako je Sports Illustrated, National Geographic nebo Time. V polovině 90. let působil na plný úvazek v časopise Life, což se žádnému fotografovi za posledních více než 20 let nepodařilo. Podíváte-li se na dlouhý seznam jeho klientů, najdete tam taková jména a názvy jako Sony, Nikon, Newsweek, Time magazine, GEO nebo GOLF Digest. Získal celou řadu ocenění, kromě jiného také Alfred Eisenstaedt Award, World Press Photo, Pictures Of The Year International, American Photo a mnoho dalších. Mezi jeho nejvýznamnější projekty patří Faces Of Ground Zero, což je galerie hrdinů z 11. září 2001, která nese osobitý rukopis Joe McNallyho. Velké množství dalších informací o autorovi a jeho práci najdete také na těchto stránkách.

Možná je nejlepší říci, co kniha „Fotografie – rozhodující momenty“ není a je. Rozhodně nečekejte příručku v zažitém slova smyslu. Nejsou zde poučky, tučně vytištěné nebo proložené texty, nejsou zde návody a la kuchařka: budete potřebovat… Nenajdete zde přesné návody a popisy McNallyho práce. Čekejte množství precizních fotografií, které samy vypráví příběh a které jsou o příběh navíc doplněny. Zjistíte, že rozhodující momenty mohou zachycovat fotografie víceméně původně neplánované, skoro nechtěné, ale také aranžované, připravené do posledního detailu.

Kniha je rozčleněna do čtyřech kapitol a jakéhosi bonusu, kapitoly navíc. Kniha je na 262 stránkách „rozsekána“ na jednotlivé tipy, dalo by se říci i „hlášky“, které pronesl sám autor nebo někdo z okruhu jeho spolupracovníků, korektorů či editorů. Čtenář si rychle všimne, že pokud se kapitola netýká přímo či nepřímo světla, alfy a omegy fotografie, pak je o přístupu k fotografování a k fotografovaným námětům a objektům. Těmi jsou v případě Joe McNallyho v drtivé většině lidé. Osobnosti i lidé méně známí až anonymní zde defilují stránku po stránce, lépe řečeno dvojstránce. Polovinu totiž tvoří fotografie, polovinu doprovodný text, přičemž jedno bez druhého by sice samostatně existovat mohlo, ale brzy čtenář zjistí, že se doplňují až nezastupitelně.

Každá z předložených fotografií k divákovi promlouvá sama o sobě, text k nim přidá příběh, vyprávěný typickým stylem autora, např. „Prostě zmáčněte spoušť“, „Tohle si spočítáte sami“, „Nikdy nežijte s modelkou“, kdy máte pocit, že Joe McNally sedí vedle Vás a o fotografiích si povídáte, nehledě na to, že autor je absolutní profesionál a podmínky, ve kterých Joe McNally pracuje jsou pro běžného fotografa nedostažitelné. Doprovodné texty a rady v nich obsažené jsou však bezprostřední až máte pocit, že na tohle by jste přece také přišli sami, že je to jasné jak facka a málem, že Vám to přece nikdo nemusí zase opakovat! Některé texty jsou doplněny částí přímo nazvanou: „Jak fotit tento snímek:“ a nemálo fotografií je doplněno expozičními daty. Jiné snímky jsou doplněny textem o okolnostech vzniku fotografie a jsou to příběhy mnohokrát zábavné, až se čtenáři vybaví ony „historky z natáčení.....“ Příslovečnou třešničkou na dortu jsou kapitoly: „Joeovi tipy na svícení“, „Obsah mojí fototašky“ (DVD Monty Python a Svatý Grál vysvětluje mnohé…) a „Osvětlovací a upevňovací technika“.

Je to kniha nesmírně čtivá, ke které se budete určitě rádi vracet – jednak k perfektním fotografiím a rozhodujícím momentům, na nich zachycených, jednak k textům, podaným čtenáři neopakovatelným stylem Pana fotografa.

Publikaci můžete zakoupit přímo na stránkách vydavatelství Zoner Press.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Bohacek
    Petr Bohacek
    20.05.2009 11:08

    Kniha perfektni vrele doporucuji. Jen mozna preskocit Uvod od prekladatele. Ten se moc nepovedl.

  • Jiří Novák 8
    Jiří Novák 8
    21.05.2009 09:23

    Článek pěkný, díky.
    Ale "vyprávěný autorovo typickým stylem" je hrůza. A zbytečná.

  • Alishek
    Alishek
    31.05.2009 16:04

    Čtu, koukám a pláču. Kvalita tisku fotografií, na které jsem se tolik těšil po zhlédnutí na webu je více než tragická, což je možná omluvitelné u malůvek v návodu k fotoaparátu, ale v knize jako je tahle nikoli. To už bych omluvil pravopisné chyby jako např. slovo typ, které se samozřejmě píše s "i", když někomu dávám tip.
    A přeložit strobe light (strobe head) jako stroboskop, tak to už je silné kafe i na mně. Strobe light nebo také strobe head jsou záblesková světla. Konkrétně u autora fotícího technikou Nikon to znamená využití externího blesku SB-800, SB-600 a SB-900, které jsou dálkově ovladatelné systémem CLS. Že já si tuhle knihu v češtině kupoval a nezůstal raději u angl. originálu. :´( Škoda krásného smrčku, který tisk této knihy zaplatil životem. :´(

  • Bajz0
    Bajz0
    17.06.2009 17:18

    Ak clovek odignoruje absenciu korektury (lebo ta vazne nemohla byt) a necaka od knihy navol ale pribeh tak bude prijemne prekvapeny.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram