Fotografické experimenty - 52 projektů pro lepší (digitální) fotografie

Nová publikace nakladatelství Zoner Press jde na fotografování přesně z opačné strany než většina fotografických publikací. Technické aspekty odsouvá do pozadí a zaměřuje se na kreativitu. Je určena všem, kteří rádi experimentují a objevují nové postupy.

„Ministerstvo kultury varuje: Tato kniha je extrémně nakažlivá. Číst pouze na vlastní nebezpečí.“ Tak by mohl znít podtitul nové publikace nakladatelství Zoner Press. Na fotografování jde přesně z opačné strany než většina fotografických publikací – technické aspekty typu „jakou clonu zvolit“ nebo „co provede s obrazem vyšší citlivost“ odsouvá do pozadí a zaměřuje se na tvůrčí prvky a kreativitu, tedy na to, co odlišuje obyčejnou – byť technicky zdařilou – fotografii od té výjimečné a nezapomenutelné. Kniha je určena všem, kteří rádi experimentují a objevují nové postupy. I když nadpis nenápadně naznačuje, že se budou tipy týkat zejména digitální fotografie, kniha se věnuje i několika čistě „analogovým“ technikám. Jinak se ale jedná vesměs o postupy univerzální, fungující v obou táborech.

Každému z 52 projektů jsou vyhrazeny jedna až tři dvoustrany a kromě toho jsou projekty rozděleny do čtyř kapitol. První z nich s názvem Fotíme kreativně beze zbytku naplňuje titul knihy. Najdete zde devatenáct inspirací na hrátky s vyvážením bílé, s časem, ostrostí, bokehem, naučíte se švenkovat, malovat světlem, „fotografovat“ skenerem a podobně. Každý experiment nejen v této kapitole uvozuje text, který vám sdělí, proč vlastně něco podobného zkoušet a příjemně vás navnadí. Následuje samotný postup a rady, jak výsledku dosáhnout. Oceňuji, že autor v návodu nelpí striktně na konkrétních parametrech, naopak ponechává dostatek prostoru pro jeho další rozvinutí či přizpůsobení konkrétním podmínkám. Text doplňují rámečky s užitečnými tipy a co je důležité, všechny projekty doprovázejí inspirační fotografie, které nadchnou bez výjimky všechny včetně zarytých odpůrců například snímků kapající vody.

Druhou část knihy uvozuje titul Objektivy a příslušenství a od tvůrčích fotografických technik z první části vás přenese k výrobě fotovybavení a fotopomůcek. Dozvíte se, jak si podomácku zkonstruovat tilt objektiv, dírkovou kameru, světelný stan či jak nahradit drahé filtry. V podobném duchu probíhá i třetí kapitola nazvaná Osvětlovací vybavení. Jak její název napovídá, naučíte se konstruovat softboxy, difusory k blesku a další nástroje.

Řekli byste, že podobných návodů je na internetu přehršel, tak proč si kupovat knihu? Za prvé, návody nenajdete, když nevíte, co hledat. Za druhé, tady jich máte více pohromadě na jednom místě. A za třetí, mnoho návodů na internetu je v anglickém jazyce, kterým nevládnou všichni. A v neposlední řadě, zahraniční návody někdy operují s předměty, které v našich končinách nelze sehnat, zatímco postupy autora knihy Chrise Gatcuma jsou dostatečně univerzální a obecné. Slovní popis postupu výroby doplňují i názorné ilustrační fotografie jednotlivých fází a konstrukci podle nich zvládne i méně šikovný kutil.

Poslední kapitola knihy Digitální úpravy a tisk vás přivede zpátky k názvu knihy do říše experimentů. Přesně jak nadpis slibuje, přináší návody a triky, jak vylepšit fotografie, vdechnout jim netradiční vzhled či jak napodobit v počítači některé zajímavé techniky z „analogové“ éry. Po šedesáti spíše technických stranách se tedy vrátíte zpět ke kreativitě slibované v úvodu knihy. Ač jsou všechny digitální úpravy prováděny v programu Adobe Photoshop, jejich popis je dostatečně univerzální a nemělo by činit problémy napodobit je i v jiných grafických editorech. Naučíte se srovnat horizont a kácející se linie, tvořit oblíbené planetky, panoramata a HDR snímky, napodobit efekt tilt-objektivu, litografie a mnoho dalších. Některé z postupů jsou pojaty vzhledem k rozsahu publikace poměrně stručně, například technika tvorby panoramat by vydala na samostatnou knihu.

Jednotlivé projekty jsou ohodnoceny podle obtížnosti hvězdičkami od jedné až do tří. Neznamená to, že by si na složitější tipy mohli troufnout pouze zkušení fotografové, často tři hvězdičky pouze předznamenávají časově náročnější postup, potřebu vyrobit si pomůcky a podobně. Publikace je vytištěna na kvalitním papíře a v působivém moderním designu, který se k tématu přesně hodí. Ukázkové fotografie, které pocházejí jak z tvůrčí dílny autora textu Chrise Gatcuma, tak od mnoha jiných fotografů, jsou jedním slovem skvělé.

Líbí se mi, že autor nechává u projektů čtenáři dostatečnou volnost, nevede ho za ručičku a pouze zprostředkovává nápady a postupy a je na fotografovi, aby je dál rozvinul a využil ve své vlastní tvůrčí činnosti. Tipy mají spíše charakter doporučení než předpisu. Již po prvních pár projektech budete mít chuť knihu odložit, uchopit fotoaparát a vrhnout se do víru experimentů a je to tak dobře. Škoda jen, že podobné nadšení nevydrží i při čtení druhé a zejména třetí kapitoly. V době, kdy se dá na eBay či Aukru koupit prakticky cokoli a za nízké ceny, mi přijde kontraproduktivní vyrábět si vlastní softbox z dřevěných latěk a kusu plátna, který se zkroutí při prvním pokusu o přenesení do exteriéru, o jeho skladovatelnosti nemluvě. Naštěstí se čtvrtá kapitola vrací zpět k tomu správnému experimentování přesně v duchu názvu knihy.

Fotografické experimenty – 52 projektů pro lepší (digitální) fotografie
Chris Gatcum
Nakladatelství Zoner Press
Rozměry 210×235 mm, 176 stran, brožovaná vazba
Běžná cena 298 Kč
Knihu můžete zakoupit přímo v nakladatelství Zoner Press

Na kurzech FotoInstitut.cz můžete tuto knihu zakoupit s 10% slevou!

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Alex004
    Alex004
    01.06.2010 14:20

    No, co se po domásku vyráběného softboxu týká - Sám jsem takto začínal, překližka, uvnitř odrazová vrstva - 8 x 150Watt žárovka - jednotlivě zapínatelné, ventilátor na chlazení, bílé plátno na suchý zip + na bocích a nahoře velké stínící případně odrazné klapky. Na výškově stavitelném stojanu s kolečky - 80 x 120 x 50 cm - je pravda těžký, ALE !!! Ač mám 5 kvalitních zábleskových světel s vším možným příslušenstvím, takto dobře modelovatelné světlo jsem ještě nikde jindy neviděl, jsem rád, že jsem jej v euforii při nákupech záblesků nevyhodil, akorát jsem vydělal ventilátor a klasické žárovky vyměnil za úsporné o stejném výkonu - dodnes rád používám na portréty a podobně :-) - o kontraproduktivitě nemůže být řeči :-) S

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    Autor
    02.06.2010 13:18

    To je pravda monstr řešení ve srovnání s tím v knize, ale nakonec proč ne :)

  • PPl
    PPl
    09.06.2010 07:07

    Další názor: http://www.paladix.cz/clanky/chris-gatcum-fotograficke-experimenty.html

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram