APS-C test objektivu Canon EF 70-200/4L IS USM

Canon 70-200/4L USM se od svého uvedení na trh v roce 1999 stal mezi amatérskými fotografy téměř legendou. Po sedmi letech firma Canon vyslyšela přání uživatelů a přišla s nástupcem obohaceným o systém stabilizace obrazu spolu s utěsněním proti prachu a vlhkosti. Jak si Canon EF 70-200/4L IS USM poradil s tradičními překážkami našich testů na těle o formátu čipu APS-C, se dozvíte v následujícím článku.

Technická specifikace

Rozsahem ohnisek 70–200 mm (EQ 112–320 mm) se Canon EF 70–200/4L IS USM řadí do poměrně velké rodiny středně dlouhých „telezoomů“. Světelnost testovaného objektivu (f4) je konstantní v celém rozpětí ohniskových vzdáleností. Zabudovaný stabilizátor obrazu (IS technologie), velmi rychlý mechanismus AF (USM technologie) dovolující manuální zásah do ostření spolu s utěsněním proti prachu a vlhkosti pak ukazují, že objektiv „míří vysoko“, čemuž odpovídá i zařazení do nejvyšší „L-třídy“ japonské firmy.

V ruce působí Canon EF 70–200/4L IS USM dojmem prakticky dokonale zpracovaného kusu fototechniky. Tubus objektivu je složen z plastových a kovových dílů, které převažují. Kovový bajonet je samozřejmostí. Ostřící prstenec je umístěn před „zoomovacím“. Žádný z nich nevykazuje jakékoliv mechanické vůle a jejich úchopová plocha je dostatečně velká. Mezi prstenci na levé straně objektivu jsou umístěny ovládací přepínače (omezovač rozsahu zaostřitelných vzdáleností; AF/MF; IS on/off; IS režim „1“/„2“) a také ukazatel zaostřené vzdálenosti v metrech a ve stopách.

Při změně ohniskové vzdálenosti nedochází k vysouvání předního členu ani k jeho rotaci během ostření, což umožňuje snadnou práci s filtry a filtrovými systémy. Pro ně budeme v případě Canonu EF 70–200/4L IS USM volit rozměr 67 mm. Vzhledem k utěsnění objektivu proti prachu a vlhkosti je objektiv rovněž vybaven těsnícím pryžovým kroužkem kolem bajonetu. Standardní součástí balení je jednoduchá sluneční clona a měkké pouzdro. Celkově můžeme mechanické zpracování označit za velmi silnou stránku testovaného výrobku.

Další (pro test nepodstatné) detaily technické specifikace objektivu si můžete najít na českých stránkách výrobce www.canon.cz. A nyní se pojďme podívat, jak si Canon EF 70–200/4L IS USM vedl v praxi.

Rozlišení objektivu – MTF 50 v LW/PH

Metodika: jde o laboratorní měření, kterým zjišťujeme rozlišovací schopnost objektivu. Spočívá ve vyfocení speciálního obrazce při rovnoměrném osvětlení. Snímky jsou pak následně zpracovány v počítači a míra rozlišení je uvedena v jednotkách LW/PH neboli „Line Widths per Picture Height“. Číslo tedy udává počet horizontálních čar, které je ještě objektiv schopen vykreslit. Všechny fotografie jsou z formátu RAW převedeny v programu Digital Photo Professional 3.2 a to pouze s minimálním softwarovým doostřením (úroveň 2 z 10). Při vyšší intenzitě doostření by sice bylo dosaženo lepších výsledků, ale zároveň by se rozdíly stávaly méně viditelnými a to rozhodně není pro případné porovnávání objektivů vhodné. Maximální hodnota pro Canon EOS 350D (8 Mpx) je přibližně 2100 LW/PH. Jde ale o jakousi „metu snů“, které prakticky žádný objektiv (pokud budeme brát průměr rozlišovací schopnosti uprostřed a na okraji snímku) nemůže dosáhnout a pokud ano, jedná se o objektiv, který je daným rozlišením omezen. Obecně nad 1600 LW/PH považuji výsledky za velmi dobré a nad 1800 LW/PH jako vynikající. Více o této metodě si můžete přečíst na stránkách výrobce softwaru www.imatest.com.

Na „krátkém konci“ podává Canon EF 70–200/4L IS USM výborný výkon. Již při odcloněném objektivu je kresba velmi dobrá se zcela zanedbatelným rozdílem mezi středem a okrajem snímku. Po dalším přiclonění až do f11 je ostrost skutečně vynikající v celém rozsahu záběru. Na vyšších clonových číslech se už pomalu o své slovo hlásí difrakce – nejvíce pak nad f22, kdy je úroveň kresby už nevhodná pro náročné použití.

Na ohnisku 135 mm je situace ještě o něco lepší. Středová ostrost je už na „plné díře“ vynikající – na okraji velmi dobrá. V rozsahu clon f5,6 – f11 je kresba výborná pouze s velmi malým rozdílem mezi středovými a okrajovými oblastmi záběru. Na vyšších clonách je opět viditelný negativní vliv difrakce, přičemž na f16 je ostrost ještě velmi solidní.

Na „dlouhém konci“ podal Canon EF 70–200/4L IS USM prakticky shodné výsledky jako při ohniskové vzdálenosti 135 mm. Pouze došlo k velmi mírnému poklesu rozlišení uprostřed snímku na nejnižších clonách a k malému nárůstu rozdílu mezi středem a okrajem záběru ve většině případů. I přesto však můžeme mluvit o výborném výkonu, vzhledem k tomu, že předmětem testu je objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností.

Celkově potvrdil Canon EF 70–200/4L IS USM v laboratorním testu rozlišení vysoké ambice. Během celého měření prakticky neukázal jediné opravdu slabé místo a v některých případech by mohl dokonce konkurovat „pevným sklům“ v daném ohniskovém rozsahu.

Chromatická aberace

Metodika: chromatická aberace je další věc, kterou můžeme přesně změřit na stejném obrazci jako hodnoty rozlišení v LW/PH. Snímky jsou z formátu RAW převedeny stejným způsobem jako u testu rozlišení objektivu. Rozsah vady je měřen v % vzdálenosti středu a rohu snímku (polovina diagonály). Obecně platí, že pokud je vada menší než 0,04% této vzdálenosti, nepředstavuje většinou žádný problém. V rozsahu 0,04 – 0,08% ji nevidíme, pokud ji nehledáme. Pokud překročí velikost 0,08%, stává se již velkým problémem, protože je jasně viditelná a nad 0,15% se už jedná o velmi špatný výsledek. Jelikož bývá chromatická aberace problémem hlavně na okrajích snímku, zaměřil jsem se pouze na tuto část. Je nutné si ale uvědomit, že testovací obrazec není focen v nijak extrémních světelných podmínkách a proto může být chromatická aberace, v závislosti na světelných podmínkách, v terénu mnohem větší.

Zvládnutí chromatické aberace je rovněž jedno ze silných míst Canonu EF 70–200/4L IS USM. Na kratších ohniscích je vada velmi dobře potlačena a s výjimkou f32 její rozsah nepřekračuje 0,04% vzdálenosti středu a rohu snímku. Na „dlouhém konci“ je už situace o něco horší, když se po přiclonění nad f8 chromatická aberace dostává mírně přes 0,04% – nejvýraznější je pak na f32. Musíte si ale uvědomit, že takto velké zaclonění v praxi takřka nepoužijete. Velmi dobré laboratorní výsledky se potvrdily i v reálném použití (viz ukázkové snímky).

Zkreslení

Canon EF 70–200/4L IS USM vykazuje typické zkreslení pro objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností. Na „krátkém konci“ můžeme pozorovat velmi mírné soudkovité zkreslení, které na větších ohniscích přechází v poduškovité zkreslení. Úroveň zkreslení je v reálném nasazení prakticky neviditelná a nepředstavuje většinou žádný problém.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • JH 1
    JH 1
    04.08.2008 08:47

    Osobně mám k is averzi, např. 70-200 2.8 bez is kreslí znatelně líp než mnohem držší ségra s is za polovinu peněz (srovnání is a neis verzí by bylo supr - doufám že jsem je nepřehlíd, recenzi jsem jen profičel). Tmavší sklo než 2.8 se mi jeví nepoužitelné, ale to je jistě otázkou priorit a zaměření.

    Těm kdo o tomto skle přemýšlí: zvažte jestli nebude lepší zmiňovaná 2.8 bez IS, dnes se dá dovézt skoro za pusu ;)

    To, že se recenzují staré výrobky není na škodu, ale jistá dávka pravidelné aktuálnosti by nejen potěšila čtenáře, ale také přidala na prestyži serveru.

    S testováním špičkových skel jen tak dál, ceny jdou dolů, kurz je příznivý, bude zájem... ;)

  • HonzaC 1
    HonzaC 1
    06.08.2008 00:32

    JH> No, nevím, jestli je každé sklo nad 2.8 zrovna nepoužitelné... Asi věc názoru. Zrovna u tohoto modelu ovšem některé zahraniční testy ukazují, že IS verze je naopak ostřejší ve srovnání s nestabilizovaným modelem. Jinak s výhodností dovozu 70 - 200 f/2.8 nelze než souhlasit :o).

  • Michal Pokorný 1
    Michal Pokorný 1
    22.08.2008 07:51

    1) pokud vím, tak tento objektiv není utěsněn vůči vodě a prachu
    2) zoomovací kroužek je ten velký, takže se neděste, zoom i ostření jsou tak, jak jste na canonech zvyklí

  • Adrian Svec 1
    Adrian Svec 1
    22.08.2008 11:14

    To Bob-i - Michal Pokorný, 22.8.2008 7:51
    tento objektiv je utesneny. Canon to pri 70-200vkach ma jednoduchu rovnicu. Vsetko, co je stabilizovane (teda F/4 IS a F/2,8 IS), su zaroven aj utesnene. Modely bez IS nie su. Podobna chyba bola aj v teste 70-200viek Sigma vs. Canon, kde najprv bolo uvedene, ze tato verzia je utesnena, kym som na to neupozornil.

  • klusak
    klusak
    30.08.2008 20:04

    Mam Canon 24-105 4/F IS...no tedy nic moc. Boji se protisvetla, na 24mm vinetuje jedna radost, no co by jste chteli od L-koveho objektivu firmy Canon?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (25)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram