APS-C test objektivu Canon EF 70-200/4L IS USM

Canon 70-200/4L USM se od svého uvedení na trh v roce 1999 stal mezi amatérskými fotografy téměř legendou. Po sedmi letech firma Canon vyslyšela přání uživatelů a přišla s nástupcem obohaceným o systém stabilizace obrazu spolu s utěsněním proti prachu a vlhkosti. Jak si Canon EF 70-200/4L IS USM poradil s tradičními překážkami našich testů na těle o formátu čipu APS-C, se dozvíte v následujícím článku.

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/60 s
clona: f20
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 70 mm (EQ 112 mm)
komentář: citelně měkčí kresba po velkém přiclonění; výborně zvládnutá chromatická aberace

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/1600 s
clona: f4
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 85 mm (EQ 136 mm)
komentář: výborná ostrost – v rozích nepatrně horší; neznatelná chromatická vada

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/160 s
clona: f5
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 127 mm (EQ 203 mm)
komentář: vynikající kresba; špatná kvalita bokehu před DOF

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/500 s
clona: f6,3
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 100 mm (EQ 160 mm)
komentář: výborná úroveň ostrosti v celém záběru; nepozorovatelná chromatická vada

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/200 s
clona: f9
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 75 mm (EQ 120 mm)
komentář: vynikající ostrost a potlačení chromatické aberace

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/1250 s
clona: f4
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 100 mm (EQ 160 mm)
komentář: výborná kresba – v rozích velmi dobrá; na ostrých světelných přechodech velmi mírná chromatická vada

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/100 s
clona: f10
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 100 mm (EQ 160 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná úroveň ostrosti v celém snímku; neviditelná chromatická aberace

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 30 s
clona: f11
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 89 mm (EQ 142 mm)
komentář: velmi dobrá kresba a potlačení chromatické vady

Shrnutí a závěr

Závěrem zůstává nezodpovězen poslední parametr Canonu EF 70–200/4L IS USM, který je pro amatérského fotografa mnohdy klíčový, a tím je cena. Ta se v současnosti na internetových obchodech pohybuje kolem 28 000 korun. Neuškodí tedy malé shrnutí, abychom si mohli udělat lepší představu o poměru cena/výkon.

Technické zpracování testovaného objektivu je vynikající a prakticky na něm nenajdeme žádné vady na kráse. Také ovladatelnost a pohotovost Canonu EF 70–200/4L IS USM v praxi je na výborné úrovni. Velkou oporou je především zabudovaný IS mechanismus, díky kterému můžeme použít až 16× delší časy závěrky oproti fotografování bez stabilizace. Rovněž velmi rychlý mechanismus AF umožňující manuální zásah do procesu ostření spolu s možností omezení rozsahu zaostřitelných vzdáleností patří mezi výhody testovaného výrobku. Kresba objektivu je v celém rozsahu ohniskových vzdáleností výborná a patří mezi silné stránky Canonu EF 70–200/4L IS USM stejně jako potlačení chromatické vady, která je v praxi většinou nepozorovatelná. Geometrické zkreslení je pak velmi dobře korigováno a v reálném nasazení nepředstavuje výraznější problém. Při použití na těle o velikosti senzoru APS-C je jak normální, tak praktická vinětace téměř bezvýznamná – může být viditelná pouze na ohnisku 200 mm při odcloněném objektivu. Naproti tomu je chování v protisvětle velkou slabinou Canonu EF 70–200/4L IS USM. S velkými komplikacemi musíte počítat se sluncem v záběru. Tyto případy sice nejsou u daného rozsahu ohniskových vzdáleností tak časté, ale ani v ostatních situacích nepodává testovaný objektiv dobré výsledky. Kvalita bokehu je za DOF slušná, ale před DOF špatná díky příliš ostrým okrajům rozptylových kroužků. Celkově můžeme v této vlastnosti mluvit o průměrném výkonu.

Sečteno podtrženo je Canon EF 70–200/4L IS USM i přes svou citelně vyšší cenu oproti svému předchůdci velmi dobrou volbou pro všechny, kteří nevyžadují světelnost f2,8, ale zároveň si chtějí vychutnat kvality „profi“ objektivu. Jeho jedinou výraznou slabinou je chování v protisvětle a také by mohl – vzhledem k cenové relaci – lépe podávat oblasti snímku mimo DOF. Na druhé straně v ostatních vlastnostech jako je konstrukce, ovladatelnost, kresba nebo zvládnutí chromatické aberace může nejednou konkurovat i objektivům s pevnou ohniskovou vzdáleností. Samostatnou kapitolou je pak zabudovaný systém stabilizace obrazu, díky kterému se v daném ohniskovém rozsahu otevírají zcela nové možnosti.

Závěrem bych chtěl poděkovat firmě Canon (www.canon.cz) za zapůjčení objektivu k redakčnímu testu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • JH 1
    JH 1
    04.08.2008 08:47

    Osobně mám k is averzi, např. 70-200 2.8 bez is kreslí znatelně líp než mnohem držší ségra s is za polovinu peněz (srovnání is a neis verzí by bylo supr - doufám že jsem je nepřehlíd, recenzi jsem jen profičel). Tmavší sklo než 2.8 se mi jeví nepoužitelné, ale to je jistě otázkou priorit a zaměření.

    Těm kdo o tomto skle přemýšlí: zvažte jestli nebude lepší zmiňovaná 2.8 bez IS, dnes se dá dovézt skoro za pusu ;)

    To, že se recenzují staré výrobky není na škodu, ale jistá dávka pravidelné aktuálnosti by nejen potěšila čtenáře, ale také přidala na prestyži serveru.

    S testováním špičkových skel jen tak dál, ceny jdou dolů, kurz je příznivý, bude zájem... ;)

  • HonzaC 1
    HonzaC 1
    06.08.2008 00:32

    JH> No, nevím, jestli je každé sklo nad 2.8 zrovna nepoužitelné... Asi věc názoru. Zrovna u tohoto modelu ovšem některé zahraniční testy ukazují, že IS verze je naopak ostřejší ve srovnání s nestabilizovaným modelem. Jinak s výhodností dovozu 70 - 200 f/2.8 nelze než souhlasit :o).

  • Michal Pokorný 1
    Michal Pokorný 1
    22.08.2008 07:51

    1) pokud vím, tak tento objektiv není utěsněn vůči vodě a prachu
    2) zoomovací kroužek je ten velký, takže se neděste, zoom i ostření jsou tak, jak jste na canonech zvyklí

  • Adrian Svec 1
    Adrian Svec 1
    22.08.2008 11:14

    To Bob-i - Michal Pokorný, 22.8.2008 7:51
    tento objektiv je utesneny. Canon to pri 70-200vkach ma jednoduchu rovnicu. Vsetko, co je stabilizovane (teda F/4 IS a F/2,8 IS), su zaroven aj utesnene. Modely bez IS nie su. Podobna chyba bola aj v teste 70-200viek Sigma vs. Canon, kde najprv bolo uvedene, ze tato verzia je utesnena, kym som na to neupozornil.

  • klusak
    klusak
    30.08.2008 20:04

    Mam Canon 24-105 4/F IS...no tedy nic moc. Boji se protisvetla, na 24mm vinetuje jedna radost, no co by jste chteli od L-koveho objektivu firmy Canon?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (25)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram