LUMINOGRAFIE - SVĚTELNÁ PROJEKCE A SVĚTELNÉ OBJEKTY, ŠKOLA SVĚTLA JANA POHRIBNÉHO, 21. DÍL ZHODNOCENÍ

Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 21. dílu Školy světla: LUMINOGRAFIE - SVĚTELNÁ PROJEKCE A SVĚTELNÉ OBJEKTY. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie. 

Jako věční souputníci, v zdánlivé opozici doprovázejí a utvářejí médium fotografie (a prakticky celé vizuální umění) od jejího počátku. Světlo a stín. Jak jsem již mnohokrát napsal, jsou to rovněž klíčové prvky k vyjádření toho, co nám ve fotografii chybí tj. prostor, tedy třetí dimenze. Jak dobře víte, lze ale postupovat také obráceně, že pomocí světla a stínu resp. skrze jejich vzájemný poměr, intenzitu nebo dokonce absenci jednoho z nich můžete naopak iluzi prostoru záměrně potlačovat, měnit, jak jste možná sami vyzkoušeli u světelné projekce a vržených stínů.

Zjevná hravost a snadnější technická přístupnost posledního tématu, přinesla řadu pozoruhodných výsledků, které by bylo možné rozdělit do několika segmentů ač některá řešení a nápady mají širší platnost. Práce s vrženými stíny, projekcí, stínovým divadlem se primárně zdá vhodnější pro černobílé řešení, kde se více soustředíme na tvar, kompozici, ale řada z vás se zajímavě zhostila i barevných projekcí a průhledů materiálem, kde barva nese další emocionální i symbolické vrstvy.

Hned úvodní fotografie Srdíčková, která se mi v prohlížeči zobrazila, od Míly Vildové pracuje hezky s principem stínového divadla a rozostřením či naopak ostrostí předmětů podle vzdálenosti od projekčního plátna – v tomto případě patrně záclony. Barevnost lahví snímek velmi oživuje. Láhev také hraje ústřední roli v kompozici MaTal Širm, kde však pozorujeme vržený obrazec způsobený stínidlem světla (širm) a drobným barevným akcentem lahve od Martini. Ještě dále jde však MaTal v druhé kompozici, kdy širm vrhá strukturu do rohu místnosti a vytváří svébytný geometrický obrazec. Třetí fotografie je již ozvěnou té první a už bychom Martini mohli raději svěřit agentovi 007 – “s ledem, protřepat a nemíchat !”. Asi nejdůmyslnější exploataci barevných významů a skrytých emocí má snímek od drapka Tři v lahvi, kde sice lahev není fyzicky přítomna, ale významně působí jako difraktor světla a barev. Ano, lahve, sklo jsou vděčný filtr, co ohýbá kouzelně světlo i barvy… Drapka také do soutěže zařadil i jinou fotografii s barevným akcentem Ve městě, postavené na efektní reflexi barevných světel na tramvaj. kolejích v takřka monochromatické okolní realitě.


MaTal – „Širm“

Míla Vildová – „Srdíčková“


drapka – „Tři v láhvi“


drapka – „Ve městě“

Projekce na lidské tělo patří již přinejmenším od 60. let 20. stol. k vyjadřovacímu arzenálu fotografů a s dnešními technologickými možnostmi se škála ještě více rozšiřuje, jak ukazuje např. Petr52 na foto aktu Proužky jsou v módě, kde struktura – může to být i stín provázkové záclony – vytváří působivý op-art. Ještě dále šel hnujblikArt, kde na dívku promítl pravidelnou světelnou síť, ale zvolil velmi dynamický širokoúhlý podhled a nízkou tonalitu, v které tvary ženského těla pouze tušíme. Jeho druhá fotografie pracuje s multiplikací stejného aktu – hezký příklad možností soudobých digitálních technologií fotografii: po nasnímání ihned přenést do počítače a projektorem v zápětí promítnout zpět na model…


hnujblikArt – „…“

Petr52 – „Proužky jsou v módě“


hnujblikArt – „…“

Třetí a asi nejzajímavější skupinu bych označil jako černobílé moderní zátiší s abstraktními prvky. Soňa Šerá se svými Kolečky pracuje vedle vržených stínů kapek, skleněných misek (?) také s deformací prostoru a tvarů pomocí chromovaného plechu a dosahuje velmi vizuálně silného a vícevýznamového obrazu. Zdánlivou výjimku zde tvoří Atropina jejíž Dveřmi a po schodech je sice v barvě, ale v monochromatické škále jediné barvy. Její abstraktní hra projekce stínů na dřevěnou desku je malá etuda, citlivý příběh, který v nás může vyvolat řadu asociací a vzpomínek. Neméně vtipná je i její puntíková polévka – která by byla hezkou ilustrací k nějaké písničce třeba od Jiřího Suchého. Za vítěze tohoto tématu však považuji Lenkalenka, která prokázala invenci a schopnost k tématu přistupovat odlišně a přes to jsou to fotografie se stejným rukopisem. Klasickou stínohru siluet vtělila do kompozičně čistého a promyšleného zátiší Zhasněte lampiony. Větší abstrakci a prostor pro imaginaci nabízí její Hra o trůny – jakási architektura dávných říší. Neméně zajímavé je i zátiší Světelné korálky, slunce promítané skrze okenní žaluzie, které opět velmi působivě zakomponovala s vázou do vizuálně silného celku. Gratuluji!


Soňa Šerá - „Kolečka“


Atropina - „Dveřmi po schodech“


Lenkalenka – „Zhasněte lampiony“

Jan Pohribný, MQEP

Děkujeme za Vaše krásné snímky! Autorům vybraných fotografií gratulujeme.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • drapka
    drapka
    08.02.2023 13:07

    Blahopřeji vítězkám a velmi děkuji za výběr mých fotografií v článku, jsem potěšena,.....hra se světlem se mi moc líbila, Monika.

  • Soňa Šerá
    Soňa Šerá
    08.02.2023 17:56

    Moc děkuji za zhodnocení a všem gratuluji :)

  • LenkaLenka
    LenkaLenka
    08.02.2023 21:29

    Moc děkuji za zpětnou vazbu k mým fotkám a fotokolegům srdečně blahopřeji.

  • Petr52
    Petr52
    08.02.2023 21:31

    Děkuji za zhodnocení své fotky a kolegům blahopřeji

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram