Minerální Měsíc

Pro vytvoření jednoduché mapy minerálů na povrchu našeho Měsíce stačí kvalitní teleobjektiv a ideálně full frame zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Odražené světlo Měsíce netvoří jen stupně šedé. Barvy jsou skryté, ale jsou tam. Tzv minerální Měsíc , angl.. mineral moon si můžete vyfotografovat doma ze zahrady a “vytáhnout” jeho barvy v programech jako Photoshop, Zoner atd..

Povrch Měsíce je pokryt regolitem. Je to směs hornin, které vznikají erozí povrchu – kosmické záření, střídání teplot v kombinaci se světlem, dopadem meteoritů a promícháním s horninami na povrchu. Před prvním přistáním Apolla 11 se NASA bála, že se modul zaboří a pak nebude moci vzlétnout. To se nakonec nepotvrdilo. V některých místech potřebovali astronauti pro odběr vzorku regolitu kladivo. Půda na Zemi je něco podobného. Vzniká zvětráváním hornin, jen dopady meteoritů tu nehrají naštěstí roli.

V závislosti na místu na Měsíci a podkladové hornině má regolit v různé složení. Tloušťka jeho vrstvy je uváděna velmi přibližně od 4 do 10 metrů..

Z hlediska barev regolitů se dá říci, že červené zabarvení je tam, kde není žádný titan a je tu hodně křemičitanů. V zelené části spektra se barví reality s obsahem železa . Regolity s obsahem titanu mají zbarvení do modra. Odstíny do hnědé jsou pak mixem červené a zelené.

Abyste vytvořily barevnou fotografii Měsíce, musíte ho kvalitně vyfotografovat. Já jsem fotografoval starší zrcadlovkou Canon EOS 5DSR, kterou jsem nasadil na svůj refraktor. Ten má jen dvě čočky, ale velký průměr 140mm. Proto je z něj kvalitnější obraz, než z mnohem dražších teleobjektivů, které jsou konstruovány, aby byly lehčí a rychle ostřily.

Obrázky pro tento článek jsem fotografoval ve stejném měsíci kolem úplňku.

Canon EOS 5DSR, objektiv s ohniskovou vzdáleností 980mm,, f/7, 1/160s, ISO 160


Postup pro zdůraznění barev na povrchu Měsíce je velmi jednoduchý. Stačí v krocích zvyšovat sytost všech barev.

  • Doporučuji jeden krok se zvýšením saturace na 30–35%
  • Počet opakování 4–6, podle toho, jak chcete aby byla vysoká sytost

Úpravu můžete dělat ve vrstvách v režimu Luminostity, abyste omezily tvorbu artefaktů, ale většině bude stačit jen úprava s opakování kroku v sytosti.

Když srovnáte jednotlivé snímky Měsíce, vidíte, že barvy, že barevné skvrny na jednotlivých místech povrchu jsou pořád stejné, přestože se stádium Měsíce a tím i úhel dopadu světla mění. Nejedná se tedy o jen o hru Photoshopu.

Hodně výrazná je modrá barva v oblasti Moře klidu (Mare Tranquillitatis), kde se nacházejí v proudech rozpadlé bazaltické lávy obrovská množství titanu (minimálně v 10× vyšší koncentraci než na Zemi). Ani jsme nepotřebovali poslat sondu Clementine, kterou NASA mapovala povrch pomocí různě barevných filtrů. Musím však říci, že barevné sensory v zrcadlovkách používají Bayerovu RGBG masku, která má větší citlivost na zelenou, takže pro vědecké účely podobné snímky nejsou moc přesné ve srovnání s mono-kamerou s příslušnými filtry.

Mapu hlavních útvarů na Měsíci, které můžete pozorovat ze Země najdete zde.

Fotografování Měsíce patři k nejjednodušší disciplínám v astrofotografii. Měsíc se dá velmi dobře fotografovat i ve městech. Na workshopech Fo­toinstitut.cz Měsíc často komponujeme s architekturou na kurzech Noční Praha a architektura. Stejně tak zajímavé jsou i fotografie např. šumavské krajiny při svitu Měsíce

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Penty
    Penty
    22.10.2025 14:24

    Pěkný článek

  • Jan Schafhauser
    Jan Schafhauser
    24.10.2025 17:47

    Zajímavé, vůbec jsem nevěděl že i tohle je možné.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram