Škola světla Jana Pohribného: Dotvořte scénu dalším světlem - vyhodnocení

Přinášíme zhodnocení tématu "Dotvořte scénu dalším světlem" ze seriálu Škola světla Jana Pohribného, MQEP. Tentokrát se zhodnocení týká zadání z již 16. dílu Školy světla. Za úkol bylo: „Pokuste se výkonným zdrojem světla (může to být nejen zábleskové zařízení, ale dnes stále víc dostupná a výkonná LED světla, halogeny, zářivky atd.) nasvětlit váš námět (portrét, zátiší, detail apod.), který bude součástí scény, která je osvětlována denním světlem."

V dnešním článku Mistr Jan Pohribný, MQEP, president APF ČR, tradičně hodnotí Vaše fotografie na téma „Dotvořte scénu dalším světlem“. Velmi si vážíme Vašeho času a Vašich snímků coby domácích úkolů a také toho, že Jan přijal výzvu zhodnotit Vaše fotografie, kterých jste vložili na toto obtížné téma 29! Těšíte se? Pojďme na to.

Kde jsou ty časy, kdy se fotografové spoléhali jen na reálné světlo (ať denní nebo umělé) a museli se spokojit s jeho intenzitou i zabarvením. Pravda, tehdy se fotografovalo převážně černobíle, takže nebylo zřetelné nakolik barevné světlo námět ovlivňuje. S pokrokem techniky, jak fotoaparátů, tak světelného parku, stále více však fotografové kombinují s daným světlem nasvětlení nejen ústředního námětu příručními nebo studiovými blesky, ale různými typy výkonných LED nebo halogenových světel. Ať již ve formě příručních svítilen nebo velkých studiových světel. Do fotografií to přináší nejen škálu technických možností, jak vylepšit svůj snímek, jak dát zaznít klíčovým námětům své fotografie, ale zejména jak měnit náladu, drama snímku, jeho emocionální náboj, třeba jen změnou barvy.

Řada zaslaných snímků pracuje zajímavým způsobem se světlem a výše uvedenou paletou možností světelných změn ústředního námětu. Bohužel však někteří asi nečetli text zadání (a asi ani základní poselství mého článku vztahujícího se k této problematice) do konce, neboť důležitou premisou tohoto cvičení byla kombinace denního/případně umělého ambientního světla a tvůrčího přisvětlení autorem. V tom také spočívá i obtížnost tohoto typu fotografie… Vedle fotografií, kde není patrné žádné další přisvětlení, jsou na druhé straně fotografie, které se odehrávají takřka ve tmě a je zde pouze patrné hlavní světlo, kterými je osoba nebo jiný námět nasvětlen.

LUcie.jech

Lucie.jech svými luminografickými kreacemi již trochu předběhla naší školu, protože luminografii tj. kreslení a malování světlem se budeme věnovat hned v následujících lekcích. Její fotografie vznikly zřetelně již za tmy, takže je zde minim. podíl nějakého světla prostředí. Snad nejblíže k zadání je její fotografie „V parku“, kde vedle kresby luminografickou LED tyčí, zajímavým způsobem osvětlila obě části altánku takřka komplementárními barvami, ale je zde také patrný podíl nějakého blízkého pouličního světla – tedy požadovaného ambientního osvětlení scény.


diakathe


beatka_raz

Fotografie z prostředí koncertů nebo diskoték, jak to prezentovala be­atka_raz nebo ještě lépe diakathe, jistě patří do této kategorie kombinace světla prostředí (tedy velmi efektně nasvícené scény nebo parketu) a ústředního protagonisty. Jde však o dokumentární foto, kde nasvícení obstaral osvětlovač, lightdesignér a nikoliv fotograf(-ka) sám.

Jana Musa

Možná podobný “diskotékový” původ má i fotografie Žena vetřelec“ od Jana Musa, ale tento experimentální působí velmi uhrančivě a jde mnohem více do psychologických vrstev portrétované osoby. Jana Musa má zde i jinou zajímavou fotografii Spící krása“, postavenou na vděčné a účinné monochromatičnosti, jen nevím, zda zřetelné pixely jsou umělecký záměr nebo nedostatečné rozlišení snímače asi mobilního telefonu…

Jiří Kolář: Spadlý květ

nejvýtvarnějším fotografiím, zaslaným do tohoto cvičení, patří bezesporu „Spadlý květ“ od Jiřího Koláře1. Nápaditě využitý pohyb kamerou během expozice a opět takřka jednobarevné řešení. Jen ten podíl ambientního světla prostředí zde moc patrný není…

Petr52: Ditka

Klasickou kombinaci záblesku a denního světla využil u svého jemného portrétu „Ditka“ od Petr52, který by mohl být i slušivou reklamou pro prodejce optiky.

Alda78

Snad nejblíže se k zadání přiblížil Alda78. Kdy za podvečerního (ambientního) světla působivě z několika směrů nasvítil „Jacoba a Perlu na kolejích“. Ještě o krok dále se posunul u „Graffitti on Rails“, kdy vtipně nasvítil a zvolil podhled přes upevnění kolejí a protisvětlem rozzářil sprej aktéra jeho snímku.

Martin Šlais: Houbová lampička

Nejzábavnější je ovšem „Houbová lampička“, která nám díky světlu na pozadí, ale i rozsvícenému klobouku vypráví pohádku, příběh lesa, kde houby (a zejména kilometry podhoubí) hrají důležitou roli v ekosystému. Stejně jako hraje světlo ve fotografii. Práce s atmosférou je patrná v portrétech od Martina Šlaise, kde sice svíčka na snímku „Temnota“ je trochu přebita studiovým bleskem a tvrdším podáním stínu, ale daleko lépe kombinace světla prostředí a nasvícení modelu vyniká u „Hříšnice“.

Martin Šlais: Temnota

Martin Šlais: Hříšnice

Jan Pohribný, MQEP

Děkujeme za Vaše krásné snímky! 

Všechny Vaše fotografie na téma: „Dotvořte scénu dalším světlem“

Kreativní barva ve fotografii - Jan Pohribný lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram