LUMINOGRAFIE - SVĚTELNÁ PROJEKCE A SVĚTELNÉ OBJEKTY, ŠKOLA SVĚTLA JANA POHRIBNÉHO, 21. DÍL ZHODNOCENÍ

Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 21. dílu Školy světla: LUMINOGRAFIE - SVĚTELNÁ PROJEKCE A SVĚTELNÉ OBJEKTY. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie. 

Jako věční souputníci, v zdánlivé opozici doprovázejí a utvářejí médium fotografie (a prakticky celé vizuální umění) od jejího počátku. Světlo a stín. Jak jsem již mnohokrát napsal, jsou to rovněž klíčové prvky k vyjádření toho, co nám ve fotografii chybí tj. prostor, tedy třetí dimenze. Jak dobře víte, lze ale postupovat také obráceně, že pomocí světla a stínu resp. skrze jejich vzájemný poměr, intenzitu nebo dokonce absenci jednoho z nich můžete naopak iluzi prostoru záměrně potlačovat, měnit, jak jste možná sami vyzkoušeli u světelné projekce a vržených stínů.

Zjevná hravost a snadnější technická přístupnost posledního tématu, přinesla řadu pozoruhodných výsledků, které by bylo možné rozdělit do několika segmentů ač některá řešení a nápady mají širší platnost. Práce s vrženými stíny, projekcí, stínovým divadlem se primárně zdá vhodnější pro černobílé řešení, kde se více soustředíme na tvar, kompozici, ale řada z vás se zajímavě zhostila i barevných projekcí a průhledů materiálem, kde barva nese další emocionální i symbolické vrstvy.

Hned úvodní fotografie Srdíčková, která se mi v prohlížeči zobrazila, od Míly Vildové pracuje hezky s principem stínového divadla a rozostřením či naopak ostrostí předmětů podle vzdálenosti od projekčního plátna – v tomto případě patrně záclony. Barevnost lahví snímek velmi oživuje. Láhev také hraje ústřední roli v kompozici MaTal Širm, kde však pozorujeme vržený obrazec způsobený stínidlem světla (širm) a drobným barevným akcentem lahve od Martini. Ještě dále jde však MaTal v druhé kompozici, kdy širm vrhá strukturu do rohu místnosti a vytváří svébytný geometrický obrazec. Třetí fotografie je již ozvěnou té první a už bychom Martini mohli raději svěřit agentovi 007 – “s ledem, protřepat a nemíchat !”. Asi nejdůmyslnější exploataci barevných významů a skrytých emocí má snímek od drapka Tři v lahvi, kde sice lahev není fyzicky přítomna, ale významně působí jako difraktor světla a barev. Ano, lahve, sklo jsou vděčný filtr, co ohýbá kouzelně světlo i barvy… Drapka také do soutěže zařadil i jinou fotografii s barevným akcentem Ve městě, postavené na efektní reflexi barevných světel na tramvaj. kolejích v takřka monochromatické okolní realitě.


MaTal – „Širm“

Míla Vildová – „Srdíčková“


drapka – „Tři v láhvi“


drapka – „Ve městě“

Projekce na lidské tělo patří již přinejmenším od 60. let 20. stol. k vyjadřovacímu arzenálu fotografů a s dnešními technologickými možnostmi se škála ještě více rozšiřuje, jak ukazuje např. Petr52 na foto aktu Proužky jsou v módě, kde struktura – může to být i stín provázkové záclony – vytváří působivý op-art. Ještě dále šel hnujblikArt, kde na dívku promítl pravidelnou světelnou síť, ale zvolil velmi dynamický širokoúhlý podhled a nízkou tonalitu, v které tvary ženského těla pouze tušíme. Jeho druhá fotografie pracuje s multiplikací stejného aktu – hezký příklad možností soudobých digitálních technologií fotografii: po nasnímání ihned přenést do počítače a projektorem v zápětí promítnout zpět na model…


hnujblikArt – „…“

Petr52 – „Proužky jsou v módě“


hnujblikArt – „…“

Třetí a asi nejzajímavější skupinu bych označil jako černobílé moderní zátiší s abstraktními prvky. Soňa Šerá se svými Kolečky pracuje vedle vržených stínů kapek, skleněných misek (?) také s deformací prostoru a tvarů pomocí chromovaného plechu a dosahuje velmi vizuálně silného a vícevýznamového obrazu. Zdánlivou výjimku zde tvoří Atropina jejíž Dveřmi a po schodech je sice v barvě, ale v monochromatické škále jediné barvy. Její abstraktní hra projekce stínů na dřevěnou desku je malá etuda, citlivý příběh, který v nás může vyvolat řadu asociací a vzpomínek. Neméně vtipná je i její puntíková polévka – která by byla hezkou ilustrací k nějaké písničce třeba od Jiřího Suchého. Za vítěze tohoto tématu však považuji Lenkalenka, která prokázala invenci a schopnost k tématu přistupovat odlišně a přes to jsou to fotografie se stejným rukopisem. Klasickou stínohru siluet vtělila do kompozičně čistého a promyšleného zátiší Zhasněte lampiony. Větší abstrakci a prostor pro imaginaci nabízí její Hra o trůny – jakási architektura dávných říší. Neméně zajímavé je i zátiší Světelné korálky, slunce promítané skrze okenní žaluzie, které opět velmi působivě zakomponovala s vázou do vizuálně silného celku. Gratuluji!


Soňa Šerá - „Kolečka“


Atropina - „Dveřmi po schodech“


Lenkalenka – „Zhasněte lampiony“

Jan Pohribný, MQEP

Děkujeme za Vaše krásné snímky! Autorům vybraných fotografií gratulujeme.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • drapka
    drapka
    08.02.2023 13:07

    Blahopřeji vítězkám a velmi děkuji za výběr mých fotografií v článku, jsem potěšena,.....hra se světlem se mi moc líbila, Monika.

  • Soňa Šerá
    Soňa Šerá
    08.02.2023 17:56

    Moc děkuji za zhodnocení a všem gratuluji :)

  • LenkaLenka
    LenkaLenka
    08.02.2023 21:29

    Moc děkuji za zpětnou vazbu k mým fotkám a fotokolegům srdečně blahopřeji.

  • Petr52
    Petr52
    08.02.2023 21:31

    Děkuji za zhodnocení své fotky a kolegům blahopřeji

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram