Michael Freeman - Dobrá fotografie

Vy, kdo sledujete fotografické publikace vycházející v Česku, Michaela Freemana určitě znáte; nakladatelství Zoner Press totiž přeložilo již několik jeho knih. Poslední s názvem Dobrá fotografie přímo navazuje na jeho publikace Očima fotografa a Myslete jako fotograf a svým způsobem tuhle trilogii uzavírá.

Podobně jako zmíněné dvě knihy nejde o učebnici všelijakých fotografických technik, ale spíš o zamyšlení nad fotografií. Tomu odpovídá i členění, které sice jako takové existuje, ale navzdory nadpisům nemá pevné hranice a spíše jde o souvisle plynoucí myšlenky. Kapitoly jsou zde jen tři s názvy „Pomíjivé umění“, „Pochopení účelu“ a „Dovednosti fotografa“. První hovoří kupříkladu o tom, co fotografie je a co není, jaké by dobrá fotografie měla mít znaky, jak fotografie číst a jakou roli hraje publikum a podobně. Druhá kapitola se převážně věnuje jednotlivým fotografickým žánrům (na sport zbyly pouhé dva odstavce), ale třeba i způsobům prezentace fotografií. Část třetí je nejpraktičtější, neboť píše o typických znacích úspěšné fotografie, o kompozici, načasování, polemice barva versus černobílá, zásazích do fotografií a dalším.

Poslední kapitola je rozhodně nejzajímavější, ze všech nejvíce se totiž blíží skutečnému procesu fotografování. Jako by předchozí dvě byly jen velmi dlouhým úvodem do knihy. Věnuje se vděčným a užitečným tématům a možná se v ní i najdete, nebo alespoň poznáte někoho známého, protože jedna podkapitola rozebírá diskusní fóra a veřejné fotogalerie a jejich oblíbené nešvary – věčné debaty o technice místo o samotné fotografii.

Informace, informace, informace

Freeman veškeré informace ilustruje na množství světově úspěšných fotografií od světově úspěšných fotografů. Asi není nutné zmiňovat, že fotografie jsou to opravdu vynikající a už jen jejich pozorováním se lze lecčemu přiučit. Zajímavý může být i fakt, že drtivá většina v knize prezentovaných fotografií vznikla před polovinou 20. století.

Autor neradí čtenáři, co má dělat, místo toho píše, co a jak udělal ten který fotograf a proč zrovna tohle funguje a je jen na vás, zda si z toho něco odnesete. Postřehy jsou to často zajímavé, zamyšlení hodné, bavilo mě i čtení historek spojených s tou kterou fotografií (kupříkladu popis vzniku fotografie „Zpola ostříhaná ovce“ od Cary Wolinského je skvělá).

Přesto mám – hlavně v kontrastu s prvními dvěma díly – s Dobrou fotografií ten problém, že je na můj vkus až příliš odtržená od praktického fotografování. Jako bych většinou času četl učebnici historie a teorie fotografie. To nemusí být nutně špatně, záleží na tom, co vám více sedí. Já se několikrát přistihl, jak hlavně v prvních dvou kapitolách bloudím myšlenkami někde jinde a dokonce jsem po dočtení chvíli přemýšlel, jestli mi vlastně kniha nějak pomohla zlepšit moje fotografie.

Dobrá fotografie (Objevte tajemství úspěšných snímků)
Michael Freeman
Nakladatelství Zoner Press
Rozměry 235×255 mm, brožovaná vazba, 192 stran
Běžná cena 323 Kč
Knihu můžete zakoupit přímo v nakladatelství Zoner Press

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram