Kolikrát jste si již položili otázku: "A jak moc šumí?" Následující článek se pokusí porovnat šum při stejných nastaveních fotoaparátů Canon EOS 300D, Nikon D70 a Olympus E-300. A proč právě těchto? Čtěte dále...

Proč tedy?

Pro ty, kteří se zajímají o šum digitálních zrcadlovek (a to i těch starších) v reálných situacích, vznikl právě tento článek. Jak je to s těmi nejnovějšími, se dozvíte někdy později.

Nastavení

Aparáty byly nastaveny na prioritu clony, redukce šumu byla vypnutá, WB nastavena na auto. Exponoval jsem v nejvyšší kvalitě a rozlišení do formátu jpg. Výjimky jsou uvedeny pod obrázky. Nastavení ohniskových vzdáleností bylo různé a najdete je u obrázků (ekv. 35 mm). Při všech expozicích jsem použil stativ.

Použité objektivy
Canon 300D: EF-S 17 – 85/4 – 5,6 IS USM
Nikon D70: Nikkor AF-S DX 18 – 70/3,5 – 4,5 G IF ED (setový)
Olympus E – 300: Zuiko Digital EZ – 1445 (setový)

Na obrázcích jsou 100 % výřezy, proto nejsou scény shodné. Potřebné úpravy jsem provedl v ZPE7. Konstatuji, že jsem nerozeznal rozdíl mezi originálem a zde prezentovanými obrázky ani při 400 % zvětšení. ISO je shora dolů 100, 200, 400, 800, 1600. Protože Nikon D70 má nejnižší hodnotu ISO 200, je v obrázcích prázdné místo.

Obrázek č. 1

Zde byla D70 nastavena na WB „stín“. Priorita clony F 5,6. D70 f 44 mm, E-300 f 28 mm. Snímky byly pořízeny navečer (ISO 200, F 5,6, 1/50 s). Celkový pohled na scénu vidíte na obrázku č. 1b.

1.a: Porovnání šumu 1.b: Místo výřezu

Snímek 1a jsem vytiskl na tiskárně Canon Pixma iP5000 ve velikosti 10×15 cm. A konstatuji, že šum ruší až u ISO 1600 a to u obou aparátů. Subjektivně se mi jeví „hezčí“ šum D70, ve kterém nevystupují jednotlivé barvy a působí na mě lépe.

Obrázek č. 2

Obdoba snímku 1a. Je ovšem pořízený po poledni za slunečného počasí (ISO 200, F 11, 1/125 s). D70 f 27 mm, E-300 f 28 mm. Priorita clony F 11. Celkový pohled na scénu vidíte na obrázku č. 2b.

2.a: Porovnání šumu 2.b: Místo výřezu

Obrázek č. 3

Snímek dlouhými časy, který je pořízený večer. Clona F 5,6. D70 f 28 mm, E-300 f 28 mm. (ISO 200, F 5,6, 1 s). D70 f 27 mm, E-300 f 36 mm. Celkový pohled na scénu vidíte na obrázku č. 3b.

3.a: Porovnání šumu 3.b: Místo výřezu

Obrázek č. 4

Snímek v interiéru, který je pořízený za zářivkového osvětlení (WB auto u všech fotoaparátů). Clona F 5,6. D70 f 28 mm, E-300 f 28 mm. (ISO 200, F 5,6, 1 s). D70 f 27 mm, E-300 f 28 mm, 300D f 27 mm. Celkový pohled na scénu vidíte na obrázku č. 4b. Exponováno všemi třemi aparáty. Pozadí je černé a světlounce modré, nikoli bílé.

4.a: Porovnání šumu 4.b: Místo výřezu

Závěr

Opravdu při vyšších ISO aparáty postupně „šumí“. Patrný začíná být u ISO 800. U nižších bych se jeho výskytem a srovnáním příliš nezabýval. Šum u ISO 800 bych vzhledem k dalším důležitým technickým vlastnostem fotografie (jako je ostrost, vyvážení bílé atd.) považoval za méně důležitý, neboť ani na jedné z originálních fotografií vytištěných na papír 10×15 cm (Canon PIXMA iP5000, fotopapír PR-101), nepůsobil v zásadě rušivě. U ISO 1600 je však rozdíl dosti patrný. U D70 je bez znatelných barevných skvrn, dochází spíše ke slití v kresbě a detaily se vytrácí více, než u druhých dvou. Pokud si obrázky prohlédnete opravdu dobře, uvidíte, že drobné deformace papíru již prakticky nepostřehnete. Osobně mi výskyt barevného šumu vadí více než ztráta kresby, neboť na fotografiích 10×15 cm, které jsem tiskl z originálních snímků působil již rušivě. Nicméně ISO 1600 velká část z nás použije skutečně výjimečně a na další úpravu obrázků použije nějaký „odšumovací software“. Ale kdo ví, jaký šum poskytuje klasický film na ISO 1600? Já ne…

Který z aparátů „šumí více“, rozhodněte sami. Fotografie má však na cestě od čipu na papír tolik důležitých kroků, že myslím, že vítěze není.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Štěpán Kapounek
    Štěpán Kapounek
    14.08.2005 13:30

    Abych jenom nekritizoval, tak se také musím připojit k názoru že článek je zajímavý a stojí za pozornost už proto, že třeba já nemám možnost porovnat tyto tři typy (vlastním jenom Canon). Nicméně by bylo dobře kdyby byli autoři článků většími kritiky, on jim za to nikdo hlavu neutrhne i když bouřlivější diskuzi pod takovým článkem lze čekat. Ona se ale kritika příliš nenosí ani mezi návštěvníky v Galerii, takže ji logicky nelze čekat ani tady.

  • Daniel Hrdý
    Daniel Hrdý
    14.08.2005 17:48

    Šum a klasický film na ISO 1600? Držme se raději toho, že film prostě (bohudík) nešumí... a teď se poperte, digitálisti :o)

  • Kolbiš
    Kolbiš
    17.08.2005 07:00

    Pro všechny: Já ten článek považuji za podprůměrný. Hlavně proto, že se mluví o srovnání tří foťáků a přitom tam je Canon jen 1x ze čtyř pokusů. Ale co se týče vlivu "nastavení bílé", tam nevím (a rád se to dovím) jestli máte úplně pravdu. Vycházejme z toho, že se fotí do RAWU. Tam se na žádné nastavení bílé nehraje a bílá se nastavuje až v PC. To tedy znamená, že čip šumí úplně stejně i při nastavení vyvážení bílé na 4000K i na 6500K. Je mu to totiž fuk a jen snímá co naměřil na čipu. To že foťák šumí zdánlivě při různém nastavení bílé jinak je podle mne tím, že prostě ten šum je barevný a tak pokaždé vyleze jinak a někdy je tedy subjektivně vnímán více a někdy méně. Ale objektivně je pořád stejný. Nicméně souhlasím se Štípem. Aby se ten subjektivní vliv vyloučil, měla by se scéna fotit s pokaždé stejným nastavením bílé.

  • Richard Ricci Špitt
    Richard Ricci Špitt
    17.08.2005 13:29

    Klasický film produkuje zrno, nikoliv šum.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    17.08.2005 13:56

    Bohužel se také musím připojit ke kritice závěru. Test má poměrně jasného poraženého - E300 je prostě v šumu při vyšším ISO výrazně slabší než 300D či D70. Určení vítěze pak není možné primárně proto, že jaksi porovnání 300D a D70 je k dispozici jen v jedné a ještě zrovna dost sporné ukázce, což je zas problém článku... Oprávněná je i kritika nevyrovnání WB. Bohužel je tento článek opravdu podprůměrný.

    Pro taffyho - srovnání šumu jednotnou metodikou najdeš v každé recenzi na dpreview, tento článek ti nic víc nepoví.

    Jinak ať taky píšu něco konstruktivního - moje zkušenost ve srovnání D70 a 300D je taková, že má každý jiné rozložení šumu mezi barevnými kanály. Kolovala na to na netu docela názorná fotky nějaké deky s červenými a modrými kostkami, kde dopadly foťáky úplně opačně - pokud bych hodnotil podle jedné barvy, vyhrál by Nikon, podle druhé Canon. To je i vysvětlení, proč je namístě ta kritika WB - pokud foťák ujede barevně, tak se změní poměr barevných kanálů, což může výsledek zlepšit i zhoršit. Celkově bych řekl, že mezi 300D a 70D je to opravdu spíš remíza, ovšem je dobré dodat, že 300D je výběhový typ a aktuální 350D je už o dost lepší.

    Ad chování klasického filmu 1600ISO (třeba Provia 1600) - je trochu jiné než u digi. Obecně je film většinou o něco lepší ve stínech, kde sice naskáče velké zrno, ale neobjeví se rušivé barevné šumy a výsledek vypadá často lépe, naopak je ale film podstatně horší v dobře exponovaných částech, kde u digi šum prudce padá zatímco film má pořád zrno jak kráva. Podotýkám, že jsem se svého času s vysoce citlivými filmy natrápil až dost, mám zkušenosti i s diáky pushovanými až na 3200ISO, takže vím sve...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram