Kromě reportážního D4s se na vrcholu nabídky Nikonu usadil nový přístroj D810. Název by mohl naznačovat pouze kosmetický upgrade „osmistovky“ (á la D600/D610), ale není tomu tak. Jedná se o výrazně přepracovaný fotoaparát, byť na principu evoluce a nikoliv revoluce. Ale v tomto případě je to jenom dobře.

Objektiv(y)

K přístroji jsme dostali zapůjčen základní pevný objektiv AF-S Nikkor 58mm F1.4 G. Ohniskovou vzdáleností připomíná slavný manuální F1.2 Noct-Nikkor a díky všemožným optickým korekcím by měl být také „noct“ (pro fotografii za špatných světelných podmínek, bodové zdroje světla, hvězdy atd.).

Je velmi drahý (přes 40 000,–), což zajisté s přihlédnutím k tomu, že se jedná o klasickou „padesátku“ zvedne nejedno obočí.

Jedná se však o specialitku – objektiv se nehoní za rekordním rozlišením, místo toho je konstruován na minimum optických vad a kvalitní bokeh. Za mě, jako milovníka „padesátek“ a focení na „plnou díru“ se jedná o výborný objektiv. Na 36Mpx snímači není kresba na F1.4 nic moc, s trochou přiclonění se však znatelně vylepší a objektiv má příjemný přechod od ostrého k neostrému a krémově rozostřené pozadí. Dalo by se říci „charakter“. Po výraznějším zaclonění je velmi ostrý – zcela dostatečný pro 36Mpx.

Ostření je tiché a rychlé, je možný permanentní manuální override, objektiv je pečlivě zkonstruovaný (byť z větší části z plastu) a utěsněný proti rozmarům počasí.

Kresba:

Optické vady:

Barevná vada:

Vlevo:chromatické aberace opravdu nejsou problém. Vpravo: vyskytují se zejména na kontrastních částech snímku mimo rovinu ostrosti.

Koma:

Jednou z vlastností objektivu by mělo být i potlačení optické vady zvané koma (sférická aberace). Zkuste si při F1.4 běžnou „padesátkou“ vyfotografovat třeba lampy v noci či jiné bodové zdroje světla a uvidíte, že v rozích snímku budou roztaženy do zvláštních tvarů. Ne toliko však u testovaného Nikkoru:

Jak vidíte, je tato optická vada přítomna pouze v náznaku – to činí objektiv vhodným pro noční snímky krajiny, města či hvězd.

Bokeh:

Bokeh by měl být jednou z předností objektivu. Na snímcích vidíte vlevo při otevřené cloně a vpravo po zaclonění na F2.8. Podání rozostřených částí obrazu je „krémové“ a estetické – a to i na střední či delší vzdálenost.

Zkreslení:

Mírné zkreslení patrné je, zejména při focení rovných linií zblízka, jako třeba tady:

Vinětace:

K vinětaci dochází při otevřené cloně, viz:

Makro:

Minimální ostřící vzdálenost je 0,58m od roviny snímače, což při daném ohnisku (zvlášť na FF) nedává příliš velké zvětšení pro práci zblízka – 0,13×.

Shrnutí:

Objektiv AF-S Nikkor 1:1.4G je zajímavým a trochu netradičním kusem skla – precizní zpracování, minimum optických vad a „charakter“ výsledných fotek s příjemnou barevností a bokehem jsou všechno jeho velké plusy. Mínusem pak je horší kresba na „plnou díru“, plastová konstrukce a hlavně cena.

Další objektivy

Na přístroji jsme zkusili i jeden starší filmový objektiv – zvědaví, jak bude na nejmodernějším Nikonu fungovat. Ukázky několika fotek vidíte níže.

AF Nikkor 85mm F1.8 D:

Shrnutí:

Staré objektivy s hřídelkou umí přístroj v režimu focení přes hledáček dobře a poměrně rychle ostřit. Pouze je to hlučnější. V live-view ovšem dochází k daleko výraznějšímu zpomalení, objektiv dělá rámus a zaostření může trvat několik vteřin.

Opticky je testovaný objektiv pro fotoaparát celkem vhodný – samozřejmě horší jsou antireflexní vrstvy, kresba při otevřené cloně není pro 36Mpx dostatečná (ale to ani u 58mm) a i ostatní vady více vyniknou oproti lépe korigované 58mm. Ale zahazovat svou starou výbavu Nikkorů ani při koupi D810 nemusíte. Z více důvodů je ale samozřejmě vždy dobré držet se, zvlášť s takto náročným tělem, poslední generace objektivů.

Micro Nikkor AF-S 105mm 1:2.8 VR:

Zkusili jsme i moderní makroobjektiv od Nikonu – známou „stopětku“:

Nikon D810 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    28.07.2014 21:23

    Zaměření Nikonu na obrazovou kvalitu se mi líbí, i když fotím Canonem. Určitě bude zajímavé, jak se bude vyvíjet hon za stále lepší obrazovou kvalitou v budoucnu. Tzv. dostupný středoformát Pentax 645D totiž nemá sensor 6x4,5cm, ale o hodně menší, i když se snaží - CMOS, výhody zrcadlovek v nejnovějším modelu. Hlavní omezení bude zatím v nabídce a ceně kvalitních objektivů. Velikost sensoru však jednou může limitovat, jako to bylo u filmu.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    29.07.2014 09:19

    Tak tak, Pentax Hasselblad a spol. používá cca 44x33mm senzor, což sice není plná velikost jako u 120 filmu u původního modelu 645, ale pořád je tam teoretická možnost téměř dvojnásobného limitu rozlišení než u full-frame - také mě zajímá, kam až se počet pixelků dostane, než bude naraženo na fyzikální limit. Běžné kompakty už ho na malých senzorech v podstatě dosáhly, u full-frame je ještě prostoru dost.
    Canon před pár lety testoval senzor s cropem 1.3x (APS-H) při 120Mpx (!). Prý byla kresba na pixelové úrovni stále dobrá. FF by tím pádem snesl tak 200 a středoformát zase skoro 2x tolik. Otázka je, k čemu by to komu bylo:-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram