Sony – objektivy pro Alpha100, Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6

Není to tak dávno, co Sony uvedla na trh svojí první digitální zrcadlovku Sony Alpha 100. Kromě této digitální zrcadlovky představila i poměrně velkou řadu objektivů a to jak s pevným ohniskem tak i zoom objektivy. Na jeden z nich se nyní podíváme. Jde o Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6. Tedy širokoúhlý zoom objektiv.

Změna ohniska a zaostřování

Při zoomování se mění délka objektivu, ale jen minimálně. Jak je patrné z přiložených obrázků, je při ohnisku 11mm objektiv zasunutý. Při změně na 18mm se vysunuje, ale asi jen o 5mm. Ani při zoomování, ani při AF ostření se přední příruba neotáčí, což může být plus pro použití filtrů, pokud ovšem při tak extrémním ohnisku mají svůj smysl. Druhý obrázek ukazuje objektiv s nasazenou tvarovanou sluneční clonou.

Další obrázek ukazuje objektiv nasazený na klasické kinofilmové zrcadlovce Minolta Dynax 7.

I když je objektiv typu DT a to znamená, že je určen pouze pro digitální zrcadlovky s čipem APS-C 23,5×15,8mm, je možné jej nasadit a s jistým omezením používat na všech kinofilmových zrcadlovkách s bajonetem Minolta AF. Omezením je, že v rozsahu ohnisek 11–14mm je v rozích vidět přední příruba. Od ohniska 14mm již obraz vyplňuje celé políčko kinofilmového formátu 36×24mm a je možné jej využít.
V první ukázce vidíte rozsah zoomu 11–18, který relativně není moc velký. To ale platí pro delší vzdálenosti cca od 15m. Při bližší vzdálenosti se perspektiva 11mm a 18mm odlišuje výrazněji.
Jen drobná poznámka. Všechny ukázkové fotografie jsou minimálně zmenšeny na 50% původní velikosti z důvodů velikosti souborů. Několik snímků v plné velikost najdete na konci článku. Nastavení fotoaparátu bylo většinou v režimu preference clony, měření expozice multisegmentové, ISO Hi 200, vyvážení bílé automaticky.

11mm 18mm

Zaostřovací kroužek se při AF ostření otáčí. Příjemná je minimální zaostřovací vzdálenost, která je okolo 25cm, což umožňuje vytvářet fotografie s velmi dynamickou perspektivou – velký objekt popředí a široký záběr potlačeného pozadí v dálce.

Následující fotografie ukazují rozdíl ostrosti kresby při nastavení různých clon. Pro lepší objektivitu jsou uvedeny tři různé fotografie. Z první ukázky je zřejmé, že již od plné clony je kresba ostrá, stejně pak při cloně 8 a od clony 16 dochází k měknutí kresby.

celkový pohled výřez 1:1

Na druhé ukázce je patrná při otevřené cloně měkčí kresba. Při cloně 8 velmi ostrá a od clony 16 již opět dochází k měknutí kresby. Samozřejmě, že to může být ovlivněno i tím, na co se vám „chytne“ autofokus. Obecně dá říci, že clonit na větší clonu jak 11 nemá v podstatě význam, právě pro narůstající měknutí kresby viditelné již od clony 16.

celkový pohled
výřez ze středu výřez kraje snímku

A třetí ukázka, která je podobná první. Do clony 8 ostré, u clony 16 již měkčí kresba.

celkový pohled výřez 1:1

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Ježek
    Martin Ježek
    12.04.2007 19:12

    pravda, tohoto objetivu se muj predchozi prispevek v nejmensim netyka ;-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    16.04.2007 11:05

    ..prechod na digi tak nejak nechava chladnym....
    mě taky.. :o)

  • Petr Wroblowský
    Petr Wroblowský
    16.04.2007 15:38

    Kupsa: Nevím, proč by mel být v danném případě problém s těly - Sony,Tamron,Sigma lze testovat na jednom těle.
    Hrubý: Chápu, ale pokud do hodnocení zahrnu kolonku - vyrovnanost kvality, tak by to byla pro toho kdo se rozhoduje docela důležitá informace.
    Myslím, že právě takto dělané testy - tedy bez porovnání mají pouze omezenou vypovídací schopnost.

  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    18.04.2007 21:15

    Martin Ježek:... přechod na digi je zbytečný tam, kde nelze očekávat tvůrčí práci autora,nebude mít vliv na samotnou kvalitu fotografie, natož obsah ... a obsah je ...přiznejme si ...TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ... a naprosto s tebou souhlasím, že třeba tebou popsaných 73000,- by v tvém případě, byla špatná investice ...
    Jsou ale autoři, kde se podobná investice jistě vyplatí ... takže to nelze paušalizovat, zda se to vyplatí, nebo ne ... záleží na každém z nás ... :-)
    Já bych se k filmu už zřeba nikdy nevrátil ... užíval jsem si ho dost dlouho .. :-) .. ve fotokomoře ... a mohu srovnávat ... mám v ve FA galérii fotky z filmu i z dslr ...
    Petr Štefek

  • Jan Brok
    Jan Brok
    23.04.2007 09:45

    V podstatě souhlasím s tvrzením že Sony okopírovala práci druhých - tělo Alfy 100 vychází z KM 5D včetně technologie Antishake + nový chip a procesor, objektivy vyráběné pod jejich značkou jsou Tamron nebo Minolta, externí blesky jsou KM s přeznačeným logem (používám HVL-F56AM na KM 7D) a jediné co je nové jsou objektivy od Carl-Zeiss. Pokud chcete nalézt nové objektivy Sony pod starou značkou Minolta, pak doporučuji stránky: www.dyxum.com nebo http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php . Opravdu snadná práce pro Sony !!!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (21)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram