Sony – objektivy pro Alpha100, Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6
Není to tak dávno, co Sony uvedla na trh svojí první digitální zrcadlovku Sony Alpha 100. Kromě této digitální zrcadlovky představila i poměrně velkou řadu objektivů a to jak s pevným ohniskem tak i zoom objektivy. Na jeden z nich se nyní podíváme. Jde o Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6. Tedy širokoúhlý zoom objektiv.
Změna ohniska a zaostřování
Při zoomování se mění délka objektivu, ale jen minimálně. Jak je patrné z přiložených obrázků, je při ohnisku 11mm objektiv zasunutý. Při změně na 18mm se vysunuje, ale asi jen o 5mm. Ani při zoomování, ani při AF ostření se přední příruba neotáčí, což může být plus pro použití filtrů, pokud ovšem při tak extrémním ohnisku mají svůj smysl. Druhý obrázek ukazuje objektiv s nasazenou tvarovanou sluneční clonou.
Další obrázek ukazuje objektiv nasazený na klasické kinofilmové zrcadlovce Minolta Dynax 7.
I když je objektiv typu DT a to znamená, že je určen pouze pro
digitální zrcadlovky s čipem APS-C 23,5×15,8mm, je možné jej nasadit a
s jistým omezením používat na všech kinofilmových zrcadlovkách
s bajonetem Minolta AF. Omezením je, že v rozsahu ohnisek 11–14mm je
v rozích vidět přední příruba. Od ohniska 14mm již obraz vyplňuje celé
políčko kinofilmového formátu 36×24mm a je možné jej využít.
V první ukázce vidíte rozsah zoomu 11–18, který relativně není moc
velký. To ale platí pro delší vzdálenosti cca od 15m. Při bližší
vzdálenosti se perspektiva 11mm a 18mm odlišuje výrazněji.
Jen drobná poznámka. Všechny ukázkové fotografie jsou minimálně zmenšeny
na 50% původní velikosti z důvodů velikosti souborů. Několik snímků
v plné velikost najdete na konci článku. Nastavení fotoaparátu bylo
většinou v režimu preference clony, měření expozice multisegmentové, ISO
Hi 200, vyvážení bílé automaticky.
Zaostřovací kroužek se při AF ostření otáčí. Příjemná je minimální zaostřovací vzdálenost, která je okolo 25cm, což umožňuje vytvářet fotografie s velmi dynamickou perspektivou – velký objekt popředí a široký záběr potlačeného pozadí v dálce.
Následující fotografie ukazují rozdíl ostrosti kresby při nastavení různých clon. Pro lepší objektivitu jsou uvedeny tři různé fotografie. Z první ukázky je zřejmé, že již od plné clony je kresba ostrá, stejně pak při cloně 8 a od clony 16 dochází k měknutí kresby.
Na druhé ukázce je patrná při otevřené cloně měkčí kresba. Při cloně 8 velmi ostrá a od clony 16 již opět dochází k měknutí kresby. Samozřejmě, že to může být ovlivněno i tím, na co se vám „chytne“ autofokus. Obecně dá říci, že clonit na větší clonu jak 11 nemá v podstatě význam, právě pro narůstající měknutí kresby viditelné již od clony 16.
A třetí ukázka, která je podobná první. Do clony 8 ostré, u clony 16 již měkčí kresba.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruJe velká škoda, že obecně se testuje objektiv samotný, bez porovnání s ostatními. Vím, že je to asi složité, ale stále doufám, že se dočkáme porovnávání srovnatelných ohnisek různých značek. Jistě by bylo zajímavé porovnání na stejných motivech vedle tohoto objektivu i Tamronu a Sigmy. Protože je jistě rozdíl koupit tohle za 21 tisíc nebo koupit to samé za necelých 15 tisíc od Tamronu. Otázka tedy zní: v čen je ten zásadní rozdíl šesti tisíc ?????????????? Je to něco konkrétního nebo je to jen nesmyslná cenová politika Sony ????
Je to politika SONY ;-))) tato firma je tim znama.
Tamron vyrabel mnoho obektivu pro minoltu (napr i muj Tamron 28-75 /F2.8, tez prodavany jako minolta)
Je docela mozne, ze tento obektiv navrhovala minolta, vyrabel a prodaval tamron a delal jej tez s logem minolta.
Akorat ze Minolta jej mela jenom nepatrne drazsi.
SONY jsou xindli, davaji rootkity do OS uzivatelu, pokousi se zhazovat linux svimy shitovimy vypalovackamy a hlavne prevazne preprodavaji cizi praci.
Jo a abych nezapomel, vsechny zoomovaci siroka ohniska jsou kompromis, zadny z techto zoomu neni ani uchazejici natoz dobry, tyto ohniska se musi kupovat pevna, tam je to pak dobre a za husty priplatek i vynikajici.
Ale kdyz se to zmensi na 50% a odstrani aberace tak se oko oklame.
Vdaka za clanok, pripajam sa k PW - porovnanie s obdobnymi objektivmi ... tesim sa na recenziu pevneho skla SONY 50mm/1,4 po ktorom poskulujem + porovnanie s inymi modelmi pouzitelnymi na Alpha ...
ČárlÍ vítej, díky,že jsi znovu začal psát,povzbudíš
malověrné Minolťáky a snad trochu umlčíš kecaly a
škarohlídy. Jsou to letos úžasné VELIKONOCE !!!
Problém srovnávacích testů je v tom, že hlavně (ale nejen) u levnějších řad je dovolím si říct bez výjimky patrná nevyváženost produkce. V praxi to činí srovnávací testy v podstatě neřešitelnými - pokud si nejaký žrout testů podle nich vybere, tak je poměrně velká šance, že se při nákupu trefí do kusu, se kterým by to vycházelo jinak.
Myslím si, že dobrý test by měl upozornit na vyložené kixy - pokud má objektiv nezvykle velký rozdíl mezi středem a okraji, hodně patrnou aberaci, mizerné provedení nebo třeba nečekaně často blbě ostří, tak se dá čekat, že toto bude platit vždy. Ale jemné rozdíly ostrosti a rozlišovací schopnosti doporučuji brát dost rezervovaně - tam už je to o konkrétním kusu...
Jo a rýpnutí - překlep již v titulu článku nepotěší :-)
Tomas: S tim mohu jen souhlasit a prave proto se muzeme casto setkat s tim, ze stejny objektiv vyjde v ruznych testech ruzne ....
Radinok -> Ta Sony 50/1.4 je identická s Minoltou a to je naprosto perfektni objektiv, takže jestli se chceš něco dozvědět o té Sony, hledej spíš tu Minoltu. Už je na trhu nějakých 20 let, tak snad někde nějaká recenze bude :)
Je opravdu takový problém fotografovat v každém testu stejné testovací obrazce, aby existovalo exaktní srovnání jednotlivých výrobků. Takto celý test poněkud ztrácí smysl.
Nesouhlasím - ale to je jen můj názor. Podle mne jsou důležitější poznatky jak co funguje v reálných situacích, než fotit nějaký obrazce a měřit MTF a podobné kraviny. Z reálných fotek taky jde poznat jestli je objektiv ostrý ve středu i v rozích, jek velkou má chromatickou aberaci, jak se chová v protisvětle, geometrické zkreslení atd. atd. Osobně nepotřebuju vědět přesné numerické hodnoty abych se rozhodl, ale jestli je to dobrý/špatný.
Mozem sa autora,alebo kohokolvek kto vie spytat, preco na tento a podobne objektivy neodporuca polaricany filter, ja som prave chcel zaplatit na ebay za tamron 11-18mm s polarizacnym filtrom NEW Hoya 77mm 77 mm Super HMC Pro1 Pro 1 CPL Filter CIR o ktorom sa pise, ze je aj na sirokouhle objektivy. A to som sa naozaj dlho rozhodoval a vyradil som Sigmu 10-20mm, lebo som o nej cital, ze ma nestabilnu kvalitu a konecne som si bol isty a teraz toto.No o chvilu ma bude moja priatelka povazovat za schyzofrenika.dakujem za rady a za pomoc pri predchadzani tejto choroby :)
Dobrý článek. Už se těším na pokračování...
cagi > .. pri tak sirokem zaberu uz budes mit pulku nebe o dost tmavsi, nez tu druhou, protoze ucinek polarizaku je zavisly na natoceni ke slunci ..
Ivo: Mam na to stejny nazor - prave proto, ze exaktni srovnani neexistuje (pokazde se foti jinym telem atd.), jsou podle mne lepsi realne fotky nez tabulky, grafy a testovaci obrazce. Proste kouknu na fotku a budto mi kvalita vyhovuje nebo ne. Testovaci obrazce jsou navic podle mne casto i lehce zavadejici ale to by bylo na dlouhou diskuzi ....
Jinak jsem se dival na jine obektivy SONY .... tak ty 2 co mam na svuj fotak za 15.000 tak u SONY mam podobne za 80.000 ... no jeste ze jsem odnich zavcas zdrhnul ;-)
No me treba v nabidce jinych vyrobcu chybi sklo pro digi o rozsahu 24-85mm/3,5-4,5 po prepoctu na kinofilm. Sony nabizi 16-70mm (coz po prepoctu da 24-105mm) coz je fajn. Depresivni je, ze stoji 23000,-Kc.
To by pak rozpocet pro prezbrojeni na digi vypadal nejak takhle:
19000,-Kc za Alfa 100
23000,-Kc za 16-70mm/3,5-4,5
3000,-Kc za pametove karty
8000,-Kc za upgrade PC
16000,-Kc za LCD na upravu fotek
4000,-Kc za tiskarnu pro CB tisk (preci jen ty laby ...)
coz da celkem tak nejak perverzich 73000,-Kc :-) samozrejme, muzes namitnout, ze clovek nemusi koupit vsechno hned, ale to treba bude pouzivat depresivnejsi optiku (rozumej s horsi optickou kvalitou, nevyhovujicim rozsahem ...)? Nebo plesnivej pocitac, kde jedna uprava velkeho RAWu da minutu a dele? A co kvalita CB fotek z labu? A nedej boze editovat fotky na rozpadajicim se 17p monitoru.
Z tohoto ohledu me prechod na digi tak nejak nechava chladnym. Rad si ovsem poslechnu nazory ostatnich ctenaru ...
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.