Sony – objektivy pro Alpha100, Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6
Není to tak dávno, co Sony uvedla na trh svojí první digitální zrcadlovku Sony Alpha 100. Kromě této digitální zrcadlovky představila i poměrně velkou řadu objektivů a to jak s pevným ohniskem tak i zoom objektivy. Na jeden z nich se nyní podíváme. Jde o Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6. Tedy širokoúhlý zoom objektiv.
Zkreslení, vinětace a chromatická vada
Zkreslení je u tohoto objektivu velmi malé, v podstatě nulové a to
i při nejmenším ohnisku 11mm. K soudkovitému efektu dochází, ale velmi
malému a pouze pokud je rovná hrana velmi blízko okraje fotografie. Pokud
bych to chtěl vyjádřit nějakou hodnotou, tak na delší straně snímku
dochází k vypoulení rovné linie zhruba o 5 pixelů, na kratší straně
zhruba o 3 pixely. Při celkové velikosti snímku 3872×2592 pixelů, je to
opravdu velmi malé a okem nepostřehnutelné.
Ukázkové fotografie mají ohnisko 11mm.
Stejně jako je minimální zkreslení, je minimální i vinětace (je
neznatelná bez ohledu na velikost clony).
Otázka chromatické vady už není tak růžová jako zkreslení a vinětace,
ale musíme si uvědomit, že se jedná o složitou optickou zoom soustavu a
ještě dosti širokoúhlý. Chromatická vada se projevuje hlavně v krajích
a to hlavně u snímků, kde tmavý předmět je na světlém pozadí. Na
ukázce je jedna právě taková extrémní situace. Na levé straně, kde je
velmi kontrastní scéna, dochází k aberaci, kdežto na pravé, kde je
kontrast minimální, je chromatické vada neznatelná. Vyjádřeno čísly, tak
aberace dosahuje 5–6 pixelů, což u fotografie 30×45cm je cca 0,6mm. Není
to mnoho, ale protože se jedná o poměrně syté barvy, budou na fotografii
patrné. Sytost barev ale může být ovlivněna i zpracováním obrazu čipem,
který ji může při elektronickém zpracování zvýraznit.
Co se týká protisvětla, je těžké toto testovat, protože zde čipy obecně velmi pokulhávají za filmy, takže místo slunce bývá jen vypálená bílá skvrna. Následující dvě ukázky proto ukazují, jak se projeví jen boční sluneční světlo, kdy je slunce na okraji snímku, nebo již mimo okraj, ale přece jen ještě svítí (pokud nepoužíváte sluneční clonu) na vypouklou přední čočku.
Více asi není třeba k tomuto objektivu povídat a tak ještě několik ukázek zobrazení, některé z nich i ve 100% velikosti.
Objektiv je vhodný i na reportáže z relativně menších prostor s dynamickým zobrazením popředí. S nastavením menší clony je možné i u tak širokého ohniska oddělit popředí od pozadí malou hloubkou ostrosti.
ohnisko: 11mm
čas: 1/60s
clona: 5
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
externí blesk Minolta 5600 HSD – odraz o strop
Podvečerní snímek s použitím stabilizátoru.
ohnisko: 11mm
čas: 1/8s
clona: 4,5
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
Podvečerní snímek s použitím stabilizátoru.
ohnisko: 11mm
čas: 0,4s
clona: 5
ISO: 100
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
Interiér s použitím stabilizátoru, boční světlo od okna. Tmavší stíny v rozích nejsou způsobeny vinětací, ale tmavým kouty místnosti.
ohnisko: 11mm
čas: 1/5s
clona: 4,5
ISO: 100
vyvážení bílé: stín
měření expozice: multisegmentové
Interiér s použitím stabilizátoru, pouze žárovkové osvětlení.
ohnisko: 11mm
čas: 0,4s
clona: 5,6
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
Vzácné okamžiky letošní zimy – sníh. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 4,7MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 11mm
čas: 1/800s
clona: 8
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
A opět bez sněhu. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 4,6MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 18mm
čas: 1/125s
clona: 10
ISO: 100
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
1.nádvoří zámku ve Žďáru n.Sáz. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 3,2MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 11mm
čas: 1/500s
clona: 6,3
ISO: 100
vyvážení bílé: denní světlo
měření expozice: multisegmentové
Zelená Hora. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 3,9MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 11mm
čas: 1/320s
clona: 8
ISO: Hi200
vyvážení bílé: stín
měření expozice: multisegmentové
Exteriér s použitím blesku Minolta 5600HSD. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 2,3MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 11mm
čas: 1/125s
clona: 4,5
ISO: Hi200
vyvážení bílé: stín
měření expozice: multisegmentové
V nejbližším pokračování o objektivech Sony (nebo samostatném článku) budou ukázkové fotografie z tohoto objektivu při použití na klasické kinofilmové zrcadlovce Minolta Dynax7 při nastavení na ohnisko 14mm.
Závěr
Klady | Zápory |
Možnost použití od 14mm pro SLR s bajonetem Minolta AF | Chromatická vada v krajích |
Kvalitní kresba již od nejmenší clony | Měknutí kresby už při cloně 16 |
Téměř nulové zkreslení a vinětace |
Možnost použití se SLR (od ohniska 14mm), kvalitní kresba od nejmenší
clony a téměř nulové zkreslení a vinětace, je velkou zbraní tohoto
objektivu. Když se k tomu připočte kvalitní zpracování, bytelná
konstrukce a pevná přední příruba, dostáváme opravdu pěkný kousek
„širočiny“, který odvede slušnou práci.
Jestli je chromatická vada velkým či malým záporem tohoto objektivu je
diskutabilní. U takto širokých ohnisek je chromatická vada častým
problémem a nevyhne se jí asi žádný objektiv. Do jaké míry je vada
způsobená objektivem a do jaké míry jí může zesílit zpracování obrazu
čipem, se dá jen odhadovat. Vadu lze celkem rychle a lehce potlačit
v následném zpracování v počítači pomocí grafických editorů, např.
Adobe Photoshop. Měknutí kresby už při cloně 16 je nemilé, ale na druhou
stranu pokud již při nejmenší cloně 4,5 a např.nastavené vzdálenosti
2,5m je vše od 1m od fotoaparátu v hloubce ostrosti, pak asi nemá smysl
hodně clonit.
Cena objektivu se na internetových obchodech pohybuje v rozmezí 18600 –
21000kč (březen 2007).
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruJe velká škoda, že obecně se testuje objektiv samotný, bez porovnání s ostatními. Vím, že je to asi složité, ale stále doufám, že se dočkáme porovnávání srovnatelných ohnisek různých značek. Jistě by bylo zajímavé porovnání na stejných motivech vedle tohoto objektivu i Tamronu a Sigmy. Protože je jistě rozdíl koupit tohle za 21 tisíc nebo koupit to samé za necelých 15 tisíc od Tamronu. Otázka tedy zní: v čen je ten zásadní rozdíl šesti tisíc ?????????????? Je to něco konkrétního nebo je to jen nesmyslná cenová politika Sony ????
Je to politika SONY ;-))) tato firma je tim znama.
Tamron vyrabel mnoho obektivu pro minoltu (napr i muj Tamron 28-75 /F2.8, tez prodavany jako minolta)
Je docela mozne, ze tento obektiv navrhovala minolta, vyrabel a prodaval tamron a delal jej tez s logem minolta.
Akorat ze Minolta jej mela jenom nepatrne drazsi.
SONY jsou xindli, davaji rootkity do OS uzivatelu, pokousi se zhazovat linux svimy shitovimy vypalovackamy a hlavne prevazne preprodavaji cizi praci.
Jo a abych nezapomel, vsechny zoomovaci siroka ohniska jsou kompromis, zadny z techto zoomu neni ani uchazejici natoz dobry, tyto ohniska se musi kupovat pevna, tam je to pak dobre a za husty priplatek i vynikajici.
Ale kdyz se to zmensi na 50% a odstrani aberace tak se oko oklame.
Vdaka za clanok, pripajam sa k PW - porovnanie s obdobnymi objektivmi ... tesim sa na recenziu pevneho skla SONY 50mm/1,4 po ktorom poskulujem + porovnanie s inymi modelmi pouzitelnymi na Alpha ...
ČárlÍ vítej, díky,že jsi znovu začal psát,povzbudíš
malověrné Minolťáky a snad trochu umlčíš kecaly a
škarohlídy. Jsou to letos úžasné VELIKONOCE !!!
Problém srovnávacích testů je v tom, že hlavně (ale nejen) u levnějších řad je dovolím si říct bez výjimky patrná nevyváženost produkce. V praxi to činí srovnávací testy v podstatě neřešitelnými - pokud si nejaký žrout testů podle nich vybere, tak je poměrně velká šance, že se při nákupu trefí do kusu, se kterým by to vycházelo jinak.
Myslím si, že dobrý test by měl upozornit na vyložené kixy - pokud má objektiv nezvykle velký rozdíl mezi středem a okraji, hodně patrnou aberaci, mizerné provedení nebo třeba nečekaně často blbě ostří, tak se dá čekat, že toto bude platit vždy. Ale jemné rozdíly ostrosti a rozlišovací schopnosti doporučuji brát dost rezervovaně - tam už je to o konkrétním kusu...
Jo a rýpnutí - překlep již v titulu článku nepotěší :-)
Tomas: S tim mohu jen souhlasit a prave proto se muzeme casto setkat s tim, ze stejny objektiv vyjde v ruznych testech ruzne ....
Radinok -> Ta Sony 50/1.4 je identická s Minoltou a to je naprosto perfektni objektiv, takže jestli se chceš něco dozvědět o té Sony, hledej spíš tu Minoltu. Už je na trhu nějakých 20 let, tak snad někde nějaká recenze bude :)
Je opravdu takový problém fotografovat v každém testu stejné testovací obrazce, aby existovalo exaktní srovnání jednotlivých výrobků. Takto celý test poněkud ztrácí smysl.
Nesouhlasím - ale to je jen můj názor. Podle mne jsou důležitější poznatky jak co funguje v reálných situacích, než fotit nějaký obrazce a měřit MTF a podobné kraviny. Z reálných fotek taky jde poznat jestli je objektiv ostrý ve středu i v rozích, jek velkou má chromatickou aberaci, jak se chová v protisvětle, geometrické zkreslení atd. atd. Osobně nepotřebuju vědět přesné numerické hodnoty abych se rozhodl, ale jestli je to dobrý/špatný.
Mozem sa autora,alebo kohokolvek kto vie spytat, preco na tento a podobne objektivy neodporuca polaricany filter, ja som prave chcel zaplatit na ebay za tamron 11-18mm s polarizacnym filtrom NEW Hoya 77mm 77 mm Super HMC Pro1 Pro 1 CPL Filter CIR o ktorom sa pise, ze je aj na sirokouhle objektivy. A to som sa naozaj dlho rozhodoval a vyradil som Sigmu 10-20mm, lebo som o nej cital, ze ma nestabilnu kvalitu a konecne som si bol isty a teraz toto.No o chvilu ma bude moja priatelka povazovat za schyzofrenika.dakujem za rady a za pomoc pri predchadzani tejto choroby :)
Dobrý článek. Už se těším na pokračování...
cagi > .. pri tak sirokem zaberu uz budes mit pulku nebe o dost tmavsi, nez tu druhou, protoze ucinek polarizaku je zavisly na natoceni ke slunci ..
Ivo: Mam na to stejny nazor - prave proto, ze exaktni srovnani neexistuje (pokazde se foti jinym telem atd.), jsou podle mne lepsi realne fotky nez tabulky, grafy a testovaci obrazce. Proste kouknu na fotku a budto mi kvalita vyhovuje nebo ne. Testovaci obrazce jsou navic podle mne casto i lehce zavadejici ale to by bylo na dlouhou diskuzi ....
Jinak jsem se dival na jine obektivy SONY .... tak ty 2 co mam na svuj fotak za 15.000 tak u SONY mam podobne za 80.000 ... no jeste ze jsem odnich zavcas zdrhnul ;-)
No me treba v nabidce jinych vyrobcu chybi sklo pro digi o rozsahu 24-85mm/3,5-4,5 po prepoctu na kinofilm. Sony nabizi 16-70mm (coz po prepoctu da 24-105mm) coz je fajn. Depresivni je, ze stoji 23000,-Kc.
To by pak rozpocet pro prezbrojeni na digi vypadal nejak takhle:
19000,-Kc za Alfa 100
23000,-Kc za 16-70mm/3,5-4,5
3000,-Kc za pametove karty
8000,-Kc za upgrade PC
16000,-Kc za LCD na upravu fotek
4000,-Kc za tiskarnu pro CB tisk (preci jen ty laby ...)
coz da celkem tak nejak perverzich 73000,-Kc :-) samozrejme, muzes namitnout, ze clovek nemusi koupit vsechno hned, ale to treba bude pouzivat depresivnejsi optiku (rozumej s horsi optickou kvalitou, nevyhovujicim rozsahem ...)? Nebo plesnivej pocitac, kde jedna uprava velkeho RAWu da minutu a dele? A co kvalita CB fotek z labu? A nedej boze editovat fotky na rozpadajicim se 17p monitoru.
Z tohoto ohledu me prechod na digi tak nejak nechava chladnym. Rad si ovsem poslechnu nazory ostatnich ctenaru ...
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.