Sony – objektivy pro Alpha100, Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6

Není to tak dávno, co Sony uvedla na trh svojí první digitální zrcadlovku Sony Alpha 100. Kromě této digitální zrcadlovky představila i poměrně velkou řadu objektivů a to jak s pevným ohniskem tak i zoom objektivy. Na jeden z nich se nyní podíváme. Jde o Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6. Tedy širokoúhlý zoom objektiv.

Úvod

Málokdo asi ví, že Sony již v roce 1981, a to 25.srpna, představila veřejnosti předchůdce dnešních digitálních fotoaparátů a to systém Mavica. Jednalo se o přístroj zaznamenávající obraz na CCD čip o velikosti 10×12mm s rozlišením 570×490 pixelů, které by dnes asi budilo úsměv na tváři. Citlivost čipu byla 200 ISO s jedním časem 1/60s. Obraz se zaznamenával na disketu Mavipak s kapacitou 50 barevných obrázků a celý komplet napájely 2 tužkové baterie.

Mavica sice neměla z dnešního pohledu excelentní parametry, ale umožňovala to, co dodnes odlišuje pravé zrcadlovky od nepravých a kompaktních fotoaparátů – výměnu objektivů. Mavica měla bajonet a 3 výměnné objektivy s ohnisky 25mm f/2, 50mm f/1.4 a zoom 16–65mm f/1,4.
A právě objektivy značky Sony, ať již případně vlastní konstrukce, nebo vycházející ze spolupráce s firmou Konica Minolta, nebo Carl Zeiss, se chci zabývat v tomto i dalších článcích, které budou postupně vycházet dle toho, jak bude Sony uvádět nové objektivy na trh. A začneme pěkně zeširoka, takže dnešní recenze je věnovaná širokoúhlému objektivu Sony SAL-1118, 11–18mm/4,5–5,6 DT.
Protože pro testování byla použita právě zrcadlovka Alpha100, o které již recenze na našich stránkách vyšla, chtěl bych se ještě krátce k tomuto fotoaparátu vrátit a zhodnotit její chování v praktickém použití.

Konstrukce i tvar vychází z fotoaparátů Minolta Dynax, které charakterizovaly dva hlavní znaky. Velké madlo pro pohodlný úchop pravou rukou a dva horní ovládací voliče expozičních programů a funkcí. Hybridní ovládání fotoaparátu – kombinace mechanických voličů a výběru přes zadní LCD – známé už z Dynax5D se rychle „vryje pod kůži“ a ovládání přístroje je pak snadné a rychlé. Nemohu vytknout jediné tlačítko, které by nebylo v dosahu prstů a špatně se tak ovládalo. Relativně těžké tělo, dávající tušit velké zastoupení kovu, dobře sedne do ruky a budí dojem opravdu profesionálního přístroje. Hledáček patří k těm větším ve své kategorii (zvětšení 0,83), ale přece jen už je menší, než jsme byli zvyklí u klasických SLR. Je celkem světlý, takže přehled o tom, co máte před objektivem, je velmi dobrý. Okamžité náhledy po expozici, možnost zvětšování pro kontrolu ostrosti či přehled histogramu stejně jako české menu je plusem. Snad jen rozsah stupňované expozice s maximem –0,7 až + 0,7EV by mohl být větší. Možnost použití „starších“ objektivů Minolta AF a kompatibilních typů od druhých výrobců (Sigma, Tamron, Tokina) je bezproblémová, AF i měření expozice funguje správně. Měření expozice funguje i při použití nekompatibilních objektivů např. přes redukce Minolta Dynax/M42. Stejně dobrá je spolupráce i s bleskem Minolta 5600 HSD.
Několik obecných slov k objektivům Sony. Nejedná se o konstrukci firmy Sony, ale jsou převzaté objektivy firmy Minolta a několik typů od firmy Carl Zeiss a Tamron. Vnější design a povrchová úprava jsou však nové, čistě od Sony. S menšími úpravami jsou použity na všechny objektivy, které dnes logo Sony používají.

Konstrukce a ovládání

Konstrukce tohoto objektivu pravděpodobně, jako předchozí Konica Minolta 11–18/4,5–5,6 (která se však už nedostala na trh), vychází z konstrukce objektivu Tamron 11–18/4,5–5,6. Podobnost je téměř 100%.
Jedná se o středně těžký objektiv (360g) masivní konstrukce s povrchem z tvrzeného plastu se širokým zoomovým i zaostřovacím kroužkem, které jsou potažené pryží s jemným žebrováním. Vůle v zoomovém i zaostřovacím kroužku je téměř nulová, otáčení plynulé bez zadrhávání. Bajonet Minolta AF je samozřejmě kovový. Součástí dodávky je i tvarovaná sluneční clona. S uchycením bajonetového typu na přední přírubě. Objektiv se skládá z 15 čoček ve 12 skupinách. Zda jsou některá skla typu AD (anomální disperze) či asférická, není bohužel z technického popisu zřejmé, ale dá se předpokládat, že stejně jako měla mít Konica Minolta 11–18/4,5–5,6, má i tento objektiv 1 AD čočku a 3 asférické. Kruhová clona má 7 lamel. Rozsah ohnisek objektivu je 11–18mm se světelností 4,5–5,6 s největším zobrazovacím úhlem 104°. Přepočteno na klasický kinofilmový formát je rozsah 16,5–27mm, takže velmi dobrý širokoúhlý objektiv. Pokud chcete používat filtry tak budete muset trochu hlouběji sáhnout do kapsy, protože průměr příruby je díky nejmenšímu širokému ohnisku poctivých 77mm, což je již poměrně dost. Je ovšem otázkou, jaké filtry při takovém ohnisku vůbec používat (např. polarizační bych rozhodně nedoporučoval). Clona není nejsvětlejší, ale u takovýchto širokých ohnisek není snad ani malá clona nutností. Spíše bývá na škodu, protože kvalita kresby bývá u tak širokých ohnisek horší. Obraz v hledáčku Alphy 100 při použití s tímto objektivem byl vždy velmi jasný a čistý a nebyl problém i manuálně přesně zaostřit.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Ježek
    Martin Ježek
    12.04.2007 19:12

    pravda, tohoto objetivu se muj predchozi prispevek v nejmensim netyka ;-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    16.04.2007 11:05

    ..prechod na digi tak nejak nechava chladnym....
    mě taky.. :o)

  • Petr Wroblowský
    Petr Wroblowský
    16.04.2007 15:38

    Kupsa: Nevím, proč by mel být v danném případě problém s těly - Sony,Tamron,Sigma lze testovat na jednom těle.
    Hrubý: Chápu, ale pokud do hodnocení zahrnu kolonku - vyrovnanost kvality, tak by to byla pro toho kdo se rozhoduje docela důležitá informace.
    Myslím, že právě takto dělané testy - tedy bez porovnání mají pouze omezenou vypovídací schopnost.

  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    18.04.2007 21:15

    Martin Ježek:... přechod na digi je zbytečný tam, kde nelze očekávat tvůrčí práci autora,nebude mít vliv na samotnou kvalitu fotografie, natož obsah ... a obsah je ...přiznejme si ...TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ... a naprosto s tebou souhlasím, že třeba tebou popsaných 73000,- by v tvém případě, byla špatná investice ...
    Jsou ale autoři, kde se podobná investice jistě vyplatí ... takže to nelze paušalizovat, zda se to vyplatí, nebo ne ... záleží na každém z nás ... :-)
    Já bych se k filmu už zřeba nikdy nevrátil ... užíval jsem si ho dost dlouho .. :-) .. ve fotokomoře ... a mohu srovnávat ... mám v ve FA galérii fotky z filmu i z dslr ...
    Petr Štefek

  • Jan Brok
    Jan Brok
    23.04.2007 09:45

    V podstatě souhlasím s tvrzením že Sony okopírovala práci druhých - tělo Alfy 100 vychází z KM 5D včetně technologie Antishake + nový chip a procesor, objektivy vyráběné pod jejich značkou jsou Tamron nebo Minolta, externí blesky jsou KM s přeznačeným logem (používám HVL-F56AM na KM 7D) a jediné co je nové jsou objektivy od Carl-Zeiss. Pokud chcete nalézt nové objektivy Sony pod starou značkou Minolta, pak doporučuji stránky: www.dyxum.com nebo http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php . Opravdu snadná práce pro Sony !!!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (21)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram