Sony – objektivy pro Alpha100, Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6

Není to tak dávno, co Sony uvedla na trh svojí první digitální zrcadlovku Sony Alpha 100. Kromě této digitální zrcadlovky představila i poměrně velkou řadu objektivů a to jak s pevným ohniskem tak i zoom objektivy. Na jeden z nich se nyní podíváme. Jde o Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6. Tedy širokoúhlý zoom objektiv.

Zkreslení, vinětace a chromatická vada

Zkreslení je u tohoto objektivu velmi malé, v podstatě nulové a to i při nejmenším ohnisku 11mm. K soudkovitému efektu dochází, ale velmi malému a pouze pokud je rovná hrana velmi blízko okraje fotografie. Pokud bych to chtěl vyjádřit nějakou hodnotou, tak na delší straně snímku dochází k vypoulení rovné linie zhruba o 5 pixelů, na kratší straně zhruba o 3 pixely. Při celkové velikosti snímku 3872×2592 pixelů, je to opravdu velmi malé a okem nepostřehnutelné.
Ukázkové fotografie mají ohnisko 11mm.

Stejně jako je minimální zkreslení, je minimální i vinětace (je neznatelná bez ohledu na velikost clony).
Otázka chromatické vady už není tak růžová jako zkreslení a vinětace, ale musíme si uvědomit, že se jedná o složitou optickou zoom soustavu a ještě dosti širokoúhlý. Chromatická vada se projevuje hlavně v krajích a to hlavně u snímků, kde tmavý předmět je na světlém pozadí. Na ukázce je jedna právě taková extrémní situace. Na levé straně, kde je velmi kontrastní scéna, dochází k aberaci, kdežto na pravé, kde je kontrast minimální, je chromatické vada neznatelná. Vyjádřeno čísly, tak aberace dosahuje 5–6 pixelů, což u fotografie 30×45cm je cca 0,6mm. Není to mnoho, ale protože se jedná o poměrně syté barvy, budou na fotografii patrné. Sytost barev ale může být ovlivněna i zpracováním obrazu čipem, který ji může při elektronickém zpracování zvýraznit.

celkový pohled výřez 1:1
celkový pohled výřez 1:1

Co se týká protisvětla, je těžké toto testovat, protože zde čipy obecně velmi pokulhávají za filmy, takže místo slunce bývá jen vypálená bílá skvrna. Následující dvě ukázky proto ukazují, jak se projeví jen boční sluneční světlo, kdy je slunce na okraji snímku, nebo již mimo okraj, ale přece jen ještě svítí (pokud nepoužíváte sluneční clonu) na vypouklou přední čočku.

slunce v kraji obrazu slunce mimo obraz, ale svítící na přední čočku

Více asi není třeba k tomuto objektivu povídat a tak ještě několik ukázek zobrazení, některé z nich i ve 100% velikosti.

Objektiv je vhodný i na reportáže z relativně menších prostor s dynamickým zobrazením popředí. S nastavením menší clony je možné i u tak širokého ohniska oddělit popředí od pozadí malou hloubkou ostrosti.

ohnisko: 11mm
čas: 1/60s
clona: 5
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
externí blesk Minolta 5600 HSD – odraz o strop

Podvečerní snímek s použitím stabilizátoru.

ohnisko: 11mm
čas: 1/8s
clona: 4,5
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové

Podvečerní snímek s použitím stabilizátoru.

ohnisko: 11mm
čas: 0,4s
clona: 5
ISO: 100
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové

Interiér s použitím stabilizátoru, boční světlo od okna. Tmavší stíny v rozích nejsou způsobeny vinětací, ale tmavým kouty místnosti.

ohnisko: 11mm
čas: 1/5s
clona: 4,5
ISO: 100
vyvážení bílé: stín
měření expozice: multisegmentové

Interiér s použitím stabilizátoru, pouze žárovkové osvětlení.

ohnisko: 11mm
čas: 0,4s
clona: 5,6
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové

Vzácné okamžiky letošní zimy – sníh. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 4,7MB (nejvyšší kvalita JPG).

ohnisko: 11mm
čas: 1/800s
clona: 8
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové

A opět bez sněhu. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 4,6MB (nejvyšší kvalita JPG).

ohnisko: 18mm
čas: 1/125s
clona: 10
ISO: 100
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové

1.nádvoří zámku ve Žďáru n.Sáz. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 3,2MB (nejvyšší kvalita JPG).

ohnisko: 11mm
čas: 1/500s
clona: 6,3
ISO: 100
vyvážení bílé: denní světlo
měření expozice: multisegmentové

Zelená Hora. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 3,9MB (nejvyšší kvalita JPG).

ohnisko: 11mm
čas: 1/320s
clona: 8
ISO: Hi200
vyvážení bílé: stín
měření expozice: multisegmentové

Exteriér s použitím blesku Minolta 5600HSD. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 2,3MB (nejvyšší kvalita JPG).

ohnisko: 11mm
čas: 1/125s
clona: 4,5
ISO: Hi200
vyvážení bílé: stín
měření expozice: multisegmentové

V nejbližším pokračování o objektivech Sony (nebo samostatném článku) budou ukázkové fotografie z tohoto objektivu při použití na klasické kinofilmové zrcadlovce Minolta Dynax7 při nastavení na ohnisko 14mm.

Závěr

Klady Zápory
Možnost použití od 14mm pro SLR s bajonetem Minolta AF Chromatická vada v krajích
Kvalitní kresba již od nejmenší clony Měknutí kresby už při cloně 16
Téměř nulové zkreslení a vinětace

Možnost použití se SLR (od ohniska 14mm), kvalitní kresba od nejmenší clony a téměř nulové zkreslení a vinětace, je velkou zbraní tohoto objektivu. Když se k tomu připočte kvalitní zpracování, bytelná konstrukce a pevná přední příruba, dostáváme opravdu pěkný kousek „širočiny“, který odvede slušnou práci.
Jestli je chromatická vada velkým či malým záporem tohoto objektivu je diskutabilní. U takto širokých ohnisek je chromatická vada častým problémem a nevyhne se jí asi žádný objektiv. Do jaké míry je vada způsobená objektivem a do jaké míry jí může zesílit zpracování obrazu čipem, se dá jen odhadovat. Vadu lze celkem rychle a lehce potlačit v následném zpracování v počítači pomocí grafických editorů, např. Adobe Photoshop. Měknutí kresby už při cloně 16 je nemilé, ale na druhou stranu pokud již při nejmenší cloně 4,5 a např.nastavené vzdálenosti 2,5m je vše od 1m od fotoaparátu v hloubce ostrosti, pak asi nemá smysl hodně clonit.
Cena objektivu se na internetových obchodech pohybuje v rozmezí 18600 – 21000kč (březen 2007).

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Ježek
    Martin Ježek
    12.04.2007 19:12

    pravda, tohoto objetivu se muj predchozi prispevek v nejmensim netyka ;-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    16.04.2007 11:05

    ..prechod na digi tak nejak nechava chladnym....
    mě taky.. :o)

  • Petr Wroblowský
    Petr Wroblowský
    16.04.2007 15:38

    Kupsa: Nevím, proč by mel být v danném případě problém s těly - Sony,Tamron,Sigma lze testovat na jednom těle.
    Hrubý: Chápu, ale pokud do hodnocení zahrnu kolonku - vyrovnanost kvality, tak by to byla pro toho kdo se rozhoduje docela důležitá informace.
    Myslím, že právě takto dělané testy - tedy bez porovnání mají pouze omezenou vypovídací schopnost.

  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    18.04.2007 21:15

    Martin Ježek:... přechod na digi je zbytečný tam, kde nelze očekávat tvůrčí práci autora,nebude mít vliv na samotnou kvalitu fotografie, natož obsah ... a obsah je ...přiznejme si ...TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ... a naprosto s tebou souhlasím, že třeba tebou popsaných 73000,- by v tvém případě, byla špatná investice ...
    Jsou ale autoři, kde se podobná investice jistě vyplatí ... takže to nelze paušalizovat, zda se to vyplatí, nebo ne ... záleží na každém z nás ... :-)
    Já bych se k filmu už zřeba nikdy nevrátil ... užíval jsem si ho dost dlouho .. :-) .. ve fotokomoře ... a mohu srovnávat ... mám v ve FA galérii fotky z filmu i z dslr ...
    Petr Štefek

  • Jan Brok
    Jan Brok
    23.04.2007 09:45

    V podstatě souhlasím s tvrzením že Sony okopírovala práci druhých - tělo Alfy 100 vychází z KM 5D včetně technologie Antishake + nový chip a procesor, objektivy vyráběné pod jejich značkou jsou Tamron nebo Minolta, externí blesky jsou KM s přeznačeným logem (používám HVL-F56AM na KM 7D) a jediné co je nové jsou objektivy od Carl-Zeiss. Pokud chcete nalézt nové objektivy Sony pod starou značkou Minolta, pak doporučuji stránky: www.dyxum.com nebo http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php . Opravdu snadná práce pro Sony !!!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (21)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram