Sony – objektivy pro Alpha100, Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6
Není to tak dávno, co Sony uvedla na trh svojí první digitální zrcadlovku Sony Alpha 100. Kromě této digitální zrcadlovky představila i poměrně velkou řadu objektivů a to jak s pevným ohniskem tak i zoom objektivy. Na jeden z nich se nyní podíváme. Jde o Sony SAL1118 - AF DT 11-18/4,5-5,6. Tedy širokoúhlý zoom objektiv.
Zkreslení, vinětace a chromatická vada
Zkreslení je u tohoto objektivu velmi malé, v podstatě nulové a to
i při nejmenším ohnisku 11mm. K soudkovitému efektu dochází, ale velmi
malému a pouze pokud je rovná hrana velmi blízko okraje fotografie. Pokud
bych to chtěl vyjádřit nějakou hodnotou, tak na delší straně snímku
dochází k vypoulení rovné linie zhruba o 5 pixelů, na kratší straně
zhruba o 3 pixely. Při celkové velikosti snímku 3872×2592 pixelů, je to
opravdu velmi malé a okem nepostřehnutelné.
Ukázkové fotografie mají ohnisko 11mm.
Stejně jako je minimální zkreslení, je minimální i vinětace (je
neznatelná bez ohledu na velikost clony).
Otázka chromatické vady už není tak růžová jako zkreslení a vinětace,
ale musíme si uvědomit, že se jedná o složitou optickou zoom soustavu a
ještě dosti širokoúhlý. Chromatická vada se projevuje hlavně v krajích
a to hlavně u snímků, kde tmavý předmět je na světlém pozadí. Na
ukázce je jedna právě taková extrémní situace. Na levé straně, kde je
velmi kontrastní scéna, dochází k aberaci, kdežto na pravé, kde je
kontrast minimální, je chromatické vada neznatelná. Vyjádřeno čísly, tak
aberace dosahuje 5–6 pixelů, což u fotografie 30×45cm je cca 0,6mm. Není
to mnoho, ale protože se jedná o poměrně syté barvy, budou na fotografii
patrné. Sytost barev ale může být ovlivněna i zpracováním obrazu čipem,
který ji může při elektronickém zpracování zvýraznit.
Co se týká protisvětla, je těžké toto testovat, protože zde čipy obecně velmi pokulhávají za filmy, takže místo slunce bývá jen vypálená bílá skvrna. Následující dvě ukázky proto ukazují, jak se projeví jen boční sluneční světlo, kdy je slunce na okraji snímku, nebo již mimo okraj, ale přece jen ještě svítí (pokud nepoužíváte sluneční clonu) na vypouklou přední čočku.
Více asi není třeba k tomuto objektivu povídat a tak ještě několik ukázek zobrazení, některé z nich i ve 100% velikosti.
Objektiv je vhodný i na reportáže z relativně menších prostor s dynamickým zobrazením popředí. S nastavením menší clony je možné i u tak širokého ohniska oddělit popředí od pozadí malou hloubkou ostrosti.
ohnisko: 11mm
čas: 1/60s
clona: 5
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
externí blesk Minolta 5600 HSD – odraz o strop
Podvečerní snímek s použitím stabilizátoru.
ohnisko: 11mm
čas: 1/8s
clona: 4,5
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
Podvečerní snímek s použitím stabilizátoru.
ohnisko: 11mm
čas: 0,4s
clona: 5
ISO: 100
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
Interiér s použitím stabilizátoru, boční světlo od okna. Tmavší stíny v rozích nejsou způsobeny vinětací, ale tmavým kouty místnosti.
ohnisko: 11mm
čas: 1/5s
clona: 4,5
ISO: 100
vyvážení bílé: stín
měření expozice: multisegmentové
Interiér s použitím stabilizátoru, pouze žárovkové osvětlení.
ohnisko: 11mm
čas: 0,4s
clona: 5,6
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
Vzácné okamžiky letošní zimy – sníh. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 4,7MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 11mm
čas: 1/800s
clona: 8
ISO: Hi200
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
A opět bez sněhu. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 4,6MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 18mm
čas: 1/125s
clona: 10
ISO: 100
vyvážení bílé: auto
měření expozice: multisegmentové
1.nádvoří zámku ve Žďáru n.Sáz. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 3,2MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 11mm
čas: 1/500s
clona: 6,3
ISO: 100
vyvážení bílé: denní světlo
měření expozice: multisegmentové
Zelená Hora. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 3,9MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 11mm
čas: 1/320s
clona: 8
ISO: Hi200
vyvážení bílé: stín
měření expozice: multisegmentové
Exteriér s použitím blesku Minolta 5600HSD. Snímek v plném rozlišení 3872×2592pixel a velikosti 2,3MB (nejvyšší kvalita JPG).
ohnisko: 11mm
čas: 1/125s
clona: 4,5
ISO: Hi200
vyvážení bílé: stín
měření expozice: multisegmentové
V nejbližším pokračování o objektivech Sony (nebo samostatném článku) budou ukázkové fotografie z tohoto objektivu při použití na klasické kinofilmové zrcadlovce Minolta Dynax7 při nastavení na ohnisko 14mm.
Závěr
Klady | Zápory |
Možnost použití od 14mm pro SLR s bajonetem Minolta AF | Chromatická vada v krajích |
Kvalitní kresba již od nejmenší clony | Měknutí kresby už při cloně 16 |
Téměř nulové zkreslení a vinětace |
Možnost použití se SLR (od ohniska 14mm), kvalitní kresba od nejmenší
clony a téměř nulové zkreslení a vinětace, je velkou zbraní tohoto
objektivu. Když se k tomu připočte kvalitní zpracování, bytelná
konstrukce a pevná přední příruba, dostáváme opravdu pěkný kousek
„širočiny“, který odvede slušnou práci.
Jestli je chromatická vada velkým či malým záporem tohoto objektivu je
diskutabilní. U takto širokých ohnisek je chromatická vada častým
problémem a nevyhne se jí asi žádný objektiv. Do jaké míry je vada
způsobená objektivem a do jaké míry jí může zesílit zpracování obrazu
čipem, se dá jen odhadovat. Vadu lze celkem rychle a lehce potlačit
v následném zpracování v počítači pomocí grafických editorů, např.
Adobe Photoshop. Měknutí kresby už při cloně 16 je nemilé, ale na druhou
stranu pokud již při nejmenší cloně 4,5 a např.nastavené vzdálenosti
2,5m je vše od 1m od fotoaparátu v hloubce ostrosti, pak asi nemá smysl
hodně clonit.
Cena objektivu se na internetových obchodech pohybuje v rozmezí 18600 –
21000kč (březen 2007).
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórupravda, tohoto objetivu se muj predchozi prispevek v nejmensim netyka ;-)
..prechod na digi tak nejak nechava chladnym....
mě taky.. :o)
Kupsa: Nevím, proč by mel být v danném případě problém s těly - Sony,Tamron,Sigma lze testovat na jednom těle.
Hrubý: Chápu, ale pokud do hodnocení zahrnu kolonku - vyrovnanost kvality, tak by to byla pro toho kdo se rozhoduje docela důležitá informace.
Myslím, že právě takto dělané testy - tedy bez porovnání mají pouze omezenou vypovídací schopnost.
Martin Ježek:... přechod na digi je zbytečný tam, kde nelze očekávat tvůrčí práci autora,nebude mít vliv na samotnou kvalitu fotografie, natož obsah ... a obsah je ...přiznejme si ...TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ... a naprosto s tebou souhlasím, že třeba tebou popsaných 73000,- by v tvém případě, byla špatná investice ...
Jsou ale autoři, kde se podobná investice jistě vyplatí ... takže to nelze paušalizovat, zda se to vyplatí, nebo ne ... záleží na každém z nás ... :-)
Já bych se k filmu už zřeba nikdy nevrátil ... užíval jsem si ho dost dlouho .. :-) .. ve fotokomoře ... a mohu srovnávat ... mám v ve FA galérii fotky z filmu i z dslr ...
Petr Štefek
V podstatě souhlasím s tvrzením že Sony okopírovala práci druhých - tělo Alfy 100 vychází z KM 5D včetně technologie Antishake + nový chip a procesor, objektivy vyráběné pod jejich značkou jsou Tamron nebo Minolta, externí blesky jsou KM s přeznačeným logem (používám HVL-F56AM na KM 7D) a jediné co je nové jsou objektivy od Carl-Zeiss. Pokud chcete nalézt nové objektivy Sony pod starou značkou Minolta, pak doporučuji stránky: www.dyxum.com nebo http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php . Opravdu snadná práce pro Sony !!!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.