Panasonic Lumix GH7 - kamera co taky fotí

Panasonic s řadou Lumix má dlouhou tradici video-centrických modelů a předchůdci GH5 a GH6 si vydobyli dobré renomé jako výkonná kamery i bezzrcadlovky v jednom. Nový model GH7 tak má na co navazovat. Přináší celou řadu vylepšení a jedno poměrně zásadní.

Panasonic Lumix GH7 by se dal shrnout jako model, který přináší veškerá vylepšení více foto-centrického modelu G9 II do video-centrické řady GH a přidává několik novinek navíc. Jde tedy o vcelku očekávatelnou evoluci této m4/3 řady, přinášející přesně to, co si její zákazníci žádají.

Novinky

V první řadě má fotoaparát nový senzor – tedy nový v této řadě. Má rozlišení 25,2MPx a jeho předchozí verzi jste mohli nalézt ve zmíněném modelu G9 II a zde se nachází rovněž. Hlavní vylepšení se týká systému duálního odečtu dat pro vyšší dynamický rozsah, což umožňoval už předchůdce, ale ne od základní citlivosti – zde je tento systém aplikován už od ISO 100.

Druhým – a podle mě zcela zásadním – benefitem aktualizovaného senzoru je hybridní AF systém s využitím detekce fázového posunu. Panasonic se dlouho snažil vyvíjet svůj systém DFD AF založený na detekci kontrastu a analýze rozostření pro zrychlení AF, což byl zajímavý a účinný způsob, jak ostření detekcí kontrastu zrychlit, ale pro sledování objektů při kontinuálním ostření se hybridní systém konkurence, kombinující klasickou detekci kontrastu s detekcí fázového posunu (jako u zrcadlovek), ukazoval jako účinnější. Panasonic ho tedy v poslední době začal nasazovat taky, nejprve ve své fullframe řadě S a nově také v m4/3 řadě u modelu G9 II. Nyní má premiéru i ve video řadě GH. Naše zkušenosti s ním v případě G9 II byly velmi dobré a tak je fajn, že se dostal i sem. Systém DFD se však na odpočinek nechystá; oba systémy spolupracují.

Oproti G9 II došlo i k mírnému vylepšení: GH7 má širší portfolio subjektů, které dokáže automaticky identifikovat a sledovat. Kromě lidí, zvířat, aut a motocyklů nově přibyly letadla a vlaky.

S novým senzorem souvisí i účinnější systém stabilizace (E.I.S.) s účinností až 7.5EV (dle standardu CIPA). Opět spolupracuje i se stabilizací v objektivech.

V neposlední řadě je senzor poměrně rychlý co se týče odečtu dat, nemělo by tedy docházet k efektu deformace pohybem závěrky.

Samozřejmě nechybí ani další zlepšení převzatá z G9 II, jako je rychlé sériové snímání 14sn./s s mecha­nickou závěrkou a celých 60 sn./s s elek­tronickou závěrkou a průběžným ostřením nebo 75 sn./s bez. Je zde i funkce pre-capture zachycující snímky do bufferu až 1.5 vteřiny před zmáčknutím spouště pro „snímání do minulosti“.

Stejně jako u G9 II můžete snímat až 100MPx snímky s pixel-shiftem (multiexpozicí posunem snímače) z ruky.

Citlivost zůstává v rozsahu ISO 100 – 25600 a rozsah časů závěrky 60s – 1/8000s (1/32000s s elektronickou závěrkou).

Video

Je dobře, že model Lumix GH7 převzal všechny novinky z řady G9 a jde tedy o velmi schopný fotopřístroj, ale cílové publikum budou nejspíš více zajímat funkce spojené s natáčením.

Hlavní novinkou je asi možnost nahrávat ProRes RAW a ProRes RAW HQ video interně, přímo na paměťovou kartu formátu CFexpress Type B v jednom ze dvou slotů (druhý je SD), případně i přes USB na externí disk (až do 2TB). Takové video nabídne větší pružnost při následném zpracování. Takové video může být v rozlišení až 5.7K při 30p nebo 4K při 60p (s 1.4× ořezem šířky záběru).

Nová je také funkce nahrávání proxy souborů, vlastně náhledů videoklipů v nižší kvalitě pro rychlejší zpracování v editoru. Také je možné využít přiblížení záběru při natáčení kvůli přesnějšímu manuálnímu ostření.

Video je samozřejmě 10-bit a použité vzorkování je 4:2:2 pro až 4K/60p a 4:2:0 pro 4K/120p. Pokud byste vyžadovali ještě rychlejší snímkovou frekvenci pro účinnější slow-motion, můžete jít až na 240p při rozlišení Full HD.

Délka záběru není nijak omezená, kromě místa na kartě a případného přehřátí – čemuž má předejít aktivní větráček (což je další z rozdílů oproti řadě G9).

Funce Real-time LUT umožňuje aplikovat „LUTky“ na fotografie i klipy v reálném čase pro použitelný výstup přímo z fotoaparátů bez nutnosti dalších úprav.

Zajímavý může být i plnohodnotný HDMI konektor:

Zvuk

Jednou z novinek připravených pro profesionály je čtyřkanálové 32-bit Float audio. Jde o nekomprimovanou zvukovou nahrávku, která uchová mnohem více informací, než standardní WAV, což je opět užitečné při zpracování. Jde o první fotoaparát na trhu, který toto nabízí, ale potřebujete k tomu další příslušenství – mikrofonní adaptér DMW-XLR2.

Shrnutí

Nežli pro vás model GH7 plnohodnotně otestujeme, omezíme závěr na konstatování, že GH7 je zajímavá novinka kombinující vlastnosti už tak povedeného předchůdce GH6 (test zde) s novinkami sesterského modelu G9 II a přidává několik vlastních. Pokud jste plánovali pořízení přístroje na video s aktivním chlazením, který zároveň i dobře fotí, určitě se na GH7 podívejte; pokud primárně fotografujete a video je pro vás sekundární, neuděláte chybu s G9 II, který jsme testovali zde.


     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram