​Dvojrecenze: Canon TS-E 17/4 L a Canon TS-E 135/4 L

...aneb nejširší a nejdelší Tilt-Shift objektivy na trhu. Každý z nich směřuje na trochu jinak zaměřené fotografy, ale mají mnoho společného. Oba objektivy jsme si důkladně vyzkoušeli a naše poznatky přinášíme tentokrát formou dvojrecenze. Přemýšlíte o vstupu do světa Tit-Shift objwektivů, nebo si naopak zatím ani nejste jisti, k čemu takový objektiv může sloužit? V obou případech vám dnešní článek pomůže!

Úvod

Tilt-Shift objektivy jsou takové objektivy, které umožňují dva druhy práce s optickou osou: její náklon (tilt) a posun (shift). Tyto objektivy umožňují pracovat s pespektivou a hloubkou ostrosti úplně jinak, než jsme zvyklí od klasických skel.

Ve zkratce: Náklon roviny ostrosti – tilt -umožňuje umístit ostré pásmo fotografie i jinak, než kolmo na optickou osu. Jejím náklonem jde hloubka ostrosti buď vizuálně snížit (umístí-li se tak, aby se do ní vešlo co nejméně objektů v záběru), nebo naopak vizuálně zvýšit (umístí-li se tak, aby byla co nejefektivněji využita).Nedávno jsme o tom vydali článek. V něm najdete všechno, co obecně o tomto typu objektivů potřebujete vědět.

Posun optické osy – shift – umožňuje využít jinou část obrazového pole objektivu, než jen středovou, a tím dostat do kompozice objekty, které by byly se standardním objektivem mimo záběr (je to umožněno daleko větším obrazovým polem shift objektivu, ze kterého si shiftováním „vybíráme výřez“). Otevírá to možnost (opět zdánlivé) změny perspektivy – například srovnání vertikál při snímání architektury z podhledu atd. Perspektiva samozřejmě zůstává, jak má být – my jen lépe využíváme v náš prospěch.

tilt lens mechanism Lens Shift

Vše si ještě ukážeme na testovacích snímcích v patřičných částech recenze.

Dva testované objektivy představují nejen nejširší a nejdelší ohniska s touto možností v nabídce Canon ale v době psaní recenze i na trhu vůbec.

Podobně, jako mají i „běžné“ ultraširokáče jiné určení, než střední teleobjektivy, tak je tomu i v případě našich dvou Tilt-Shift objetivů ( TS-E v terminologii Canon).

Užití

U krátkých ohnisek jsou cílovkou fotografové architektury a interiérů, u delších ohnisek primárně produktoví fotografové. Široká ohniska pak druhotně využijí třeba krajináři a dlouhá zase portrétní fotografové či fotografové makra (kde mohou být hrátky s hloubkou ostrosti poměrně zajímavé a delší Tilt-Shift skla nabízejí zvětšení až 1:2).

Několik fotografií na ochutnávku:

Canon TS-E 135mm F4 L

Canon TS-E 17mm F4 L

Testy

V této kapitole se podíváme na to, jak se s objektivy pracuje a jaké jsou z nich výstupy. Vše si ukážeme na komentovaných fotografiích. Začneme 135-kou, protože jde poměrně o novinku…

Canon EF 135mm F4 TS-E L

Tento objektiv byl spolu s 50mm a 90mm verzemi představen v druhé polovině loňského roku.

Když se řekne Tilt-Shift, hodně lidí si představí třeba architekturu a širokoúhlá skla, ale stejně tak jsou tyto objektivy důležité třeba v produktové fotografii, kde se naopak uplatní delší ohniska s větším zvětšením.

Zvětšení

Objektiv nabídne zvětšení až 1:2 (0.5×). To je umožnění minimální zaostřovací vzdáleností pouze 0.486m.

Zaostřování

Jako u jiných T-S objektivů, je zaostřování možné pouze ručně. Ostřící prstenec má ovšem dostatečnou jemnost, aby bylo možné ostřit ručně. Chod prstence mohl být delší (má cca půl otočky), ale odpor je tak akorát.

Konstrukce

Podobně, jako musím pochválit zaostřovací prstenec, je třeba pochválit konstrukci celého objektivu. Je převážně kovová a dílenské zpracování je skvělé. Samozřejmě včetně obou mechanismů, naklápěcího i posouvacího.

Objektiv není inzerován jako plně utěsněný proti vlhkosti a prachu, ale díky dílenskému zpracování se není třeba mnoho obávat.

Je výrazně větší a těžší, než byste od 135/4 objektivu čekali. S rozměry 139×89mm a váhou 1110g je to pořádná kláda. Je to logické – jde o objektiv s cca čtyřnásobným pokrytím, než by stačilo pro ne-shiftovací objektiv:

Pokrytí objektivu TS-E 135/4 L

Parádně je samozřejmě zpracován jak naklápěcí, jak posuvný mechanismus. Žádná vůle, žádný vakl, žádné mezery pro vniknutí prachu.

Výhodou (oproti některým jitným T/S objektivům) je možnost rotace zvlášť pro tilt a zvlášť pro shift. Posouvat a klopit tak můžete nezávisle na sobě. Nechybí aretace všech mechanismů, jak formou utahovacího kolečka (pro aretaci v naklopeném/po­sunutém stavu) tak západka pro aretaci v „klidovém“ stavu.

Všechny ovladače jsou příjemně velké a jdou dobře.

Zde není asi co dodávat. Konstrukce je příkladná, není moc co vytýkat. Možná jen plastový závit na filtry (82mm)?

Optika

11 členů v 7 skupinách (včetně skleněných asférických a UD členů), 9-lamelová clona. Optická stabilizace logicky chybí.

Rozsah pohybů

  • Tilt ± 10°
  • Shift ± 12mm
  • Rotace: 90° pro každý mechanismus

Dvě polohy tilt mechanismu při stejném ostatním nastavení scény i fotoaparátu

Rozsah clon

Pro práci s hloubkou ostrosti např. při produktové fotografii je krom možnosti náklonu roviny ostrosti důležitá i možnost jejího maximálního prohloubení. Proto jde objektiv zaclonit až na F45 (běžné ne-macro objektivy podobných ohnisek jen na F16–22).

Rozsah zaostřitelných vzdáleností

0.486m – ∞. Zvětšení je tedy nejvíce 0.5×.

Kresba

Od profesionálního objektivu (tohle není hobby záležitost) čeká zákazník v první řadě precizní kresbu. A zde objektiv rozhodně nezklame. Většina moderních 135mm objektivů je velmi ostrá, ale TS-E verze je – alespoň ve středu obrazové plochy odpovídající 35mm výřezu – výrazně nadprůměrný.

Výřezy:

( EOS 1Ds III)

Kresba je i na F4 velmi dobrá včetně okrajových oblastí, po přiclonění bezchybná (aspoň zde na 21Mpx, ale dle přítomnosti moaré lze soudit, že by objektiv zvládl bez problémů i mnohem více). Solidní je až do F22, poté už je to jen nouzovka. F45 je nepoužitelné pro všechno kromě webového rozlišení.

Optické vady

Optické vady jsou minimální. Při hodně velké snaze najdete stopy chromatických aberací při přechodu zaostřených partií do bokehu, ale jen na výrazně kontrastních hranách a při vysokém zvětšení. V praxi jde říci, že je objektiv optických vad téměř prost, s jednou výjimkou.

Tou výjimkou je vinětace, která se liší dle míry naklopení či posunutí optické osy. Při využívání středové kresby je nulová; jak se blížíte okraji obrazového pole zvýrazňuje se, ovšem nerovnoměrně (jen na jedné straně záběru). Podle všeho je to i to, co mate expozimetr.

(nahoře – středová oblast obrazového pole, dole – maximální tilt)

Dokonce lze kombinací maximálního posunu + maximálního náklonu docílit zcela černého okraje snímku, viz níže:

(je to samozřejmě nesmyslná kombinace, berte to tedy jako pokus kam až nás oba mechanismy pustí – kombinovaný rozsah pohybů je větší, než efektivní pokrytí na fullframe fotoaparátu)

Závěr: TS-E 135/4 L

Objektiv podobné „ráže“ nejde jinak, než pochválit. Canon předvedl své optické i mechanické umění v dobrém světle a těžko na testovaném kousku hledat větší neduhy. Téměř všechny ty, které mě napadají, jsou spíše vlastnostmi T/S objektivů než vadami konkrétního modelu. Možná bych si dovedl představit delší chod zaostřovacího kroužku a kovový závit pro filtry, když už.

Jinak je třeba počítat s vyšší váhou a rozměry, ručním zaostřováním a horší světelností (na pevný objektiv), což je vše nutnost daná T/S konstrukcí a snahou o optimální optické vlastnosti na všech clonách.

Pokud preferujete produktovou fotografii, potřebujete fotit architektonické detaily nebo chcete experimentovat s perspektivou a rovinou ostrosti u potrétní či krajinářské fotografie, je Canon 135/4 špička.

Alternativu najdete jen u Nikonu (PC-E Micro Nikkor 85mm F2.8). Je kratší, ale světelnější. Cílová skupina fotografů je podobná. Doplňme, že Canon má podobný objektiv také ve formě 90mm F2.8 TS-E L.

Není od věci podotknout, že zrovna dlouhé tilt/shift objekivy lze poměrně rozumně nahradit adaptéry. Aspoň pro nás běžné smrtelníky. Kvalitní T/S adaptéry vyrábí německý Mirex a lze si takový tilt/shift objektiv vytvořit nasazením makroobjektivu ze středoformátů Hasselblad/Ma­myia/Pentax.

Nebude to „zcela ono“, ale aspoň to jde a výsledky mohou být dobré. To bohužel neplatí pro širokoúhlé objektivy, kde podobná alternativa neexistuje…

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

(další strana: Canon TS-E 17mm F4 L, galerie snímků je pak na straně třetí)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram