​Dvojrecenze: Canon TS-E 17/4 L a Canon TS-E 135/4 L

...aneb nejširší a nejdelší Tilt-Shift objektivy na trhu. Každý z nich směřuje na trochu jinak zaměřené fotografy, ale mají mnoho společného. Oba objektivy jsme si důkladně vyzkoušeli a naše poznatky přinášíme tentokrát formou dvojrecenze. Přemýšlíte o vstupu do světa Tit-Shift objwektivů, nebo si naopak zatím ani nejste jisti, k čemu takový objektiv může sloužit? V obou případech vám dnešní článek pomůže!

Canon 17mm F4 TS-E L

Kromě nejdelšího Canoňáckého tiltshiftu jsme si vyzkoušeli i ten nejširší.

Jde o starší kousek (2009), což ale neznamená, že by měl být brzy nahrazen; tyhle objektivy nestárnou tak snadno.

Cílovou skupinou jsou tentokrát fotografové architektury, interiérů atd. Sám jsem si jej vyzkoušel v realitní fotografii a pro tuto roli mě extrémně nadchnul.

Zvětšení

0.14×; to se nezdá mnoho, ale vzhledem k úhlu záběru je to dobré číslo, dané ostřením už od 25 cm.

Zaostřování

Zaostřování je opět logicky možné pouze ručně. Prstenec ostření je dobře zpracován, má bohužel velice krátký chod, ani ne pětinu otočky (62°). To může komplikovat precizní zaostření zejména skrze hledáček, ale při pečlivé práci v live-view to problém není.

Konstrukce

Konstrukce odpovídá vysoké ceně, je celokovová a luxusně ale účelově zpracovaná. Tilt i shift mechanismy pracují dobře, intuitivně a jsou vybaveny zacvakávací aretací v „nulové“ poloze a utahovacími knoflíky pro zaaretování v libovolné poloze pro oba mechanismy. Voliče jsou dobře přístupné, možná snad aretace rotace méně.

Canon TS-E 17mm 4 L

Objektiv není zcela utěsněný proti vlhkosti a prachu, podobně jako jiné T/S objektivy, ale v rámci možností složitého mechanismu působí solidně, prachu uvnitř se nebojte, v dešti objektiv raději přikryjte.

Váha a rozměry jsou na poměry podobných širokáčů z řad „obyčejných“ objektivů vyšší: 88.9×106.9mm a 820g.

V objektivu nic neklepe, nelétá, nepůsobí volně. Prostě kvalitní inženýring.

Pochválit je nutno možnost rotace zvlášť pro tilt a zvlášť pro shift. Posouvat a klopit tak můžete nezávisle na sobě.

Co chybí je závit pro filtry. Stačí se podívat na vypouklou přední čočku a je jasné proč. Konstrukční problém tvoří i krytka na podobný objektiv, je to spíše dutý nástavec, který je dost velký aby pojmul celý přední člen a je vybaven areatcí aby z objektivu náhodou nespadl a nevystavil tak náchylnou plochu skla s antireflexními vrstvami poškození.

Přesto si nedovedu představit, že by objektiv dlouho přežil profesionální nasazení bez nějakého toho škrábance nebo čmouh na skle (aspoň v mém případě:-). Je příliš odhalené, takže pozor na to. Bohužel je to nutnost, tento objektiv je úhlem záběru ve skutečnosti mnohem širší, než inzerovaných 17mm…

Optika

18 členů ve 12 skupinách, včetně UD a asférických členů. Soustava není stabilizovaná.

Rozsah pohybů

  • Tilt ± 6.5°
  • Shift ± 12mm
  • Rotace: 90° pro každý mechanismus

Rozsah clon

Pracovat jde s clonami od F4 do F22. To by mělo u ultraširokáče stačit (a stačí).

Rozsah zaostřitelných vzdáleností

0.25m – ∞. Škoda toho krátkého ostřícího prstence…

Kresba

Jestli je v něčem T/S sedmnástka pro běžnou fotografii výrazně lepší, než běžné objektivy, je to kresba v rozích. Objektiv je celkově velmi ostrý, ale kresba při okrajích obrazového pole je díky jeho značnému přesahu fenomenální. Samozřejmě se zhorší s posunem (shift), ale i tak je kvalita více než solidní.

Výřezy:

( EOS 1Ds III)

Bez shiftu je kresba v luxusní až do rohů na všech clonách:

(výřez z rohu)

Jak se přiblížíme okraji obrazového pole při shiftu začne se objektiv chovat hůře na nízkých clonách, ale pořád dobře na vyšších:

(opět roh)

Optické vady

Optické vady jsou dobře potlačené. Velký přední člen může být náchylný na reflexy a při velkém shiftu hrozí zesílení vinětace a chromatických aberací, které jsou jinak nepostřehnutelné.

I zde lze tedy kombinací velkého posunu / náklonu docílit ztmaveného okraje snímku, viz níže:

Shift, odcloněný a zacloněný objektiv

V případě ultraširokáče je zajímavé sledovat zkreslení, v tomto případě jeho absenci:

Dobrá práce!

Závěr: TS-E 17/4 L

Lepší objektiv na širokoúhlou tilt-shift fotografii seženete těžko. Alternativy nabízí Nikon a Samyang.

Nikon PC Nikkor 19mm F4 je objektiv podobných kvalit, je ovšem o kousíček méně širokoúhlý a je dražší.

Samyang 24mm F3.5 Tilt-Shift je výrazně levnější, ale také méně širokoúhlou alternativou, které chybí některé vychytávky jako je automatická clona a indikace zaostření, konstrukce také není taková. Opticky je slušný, ale ostrost či zkreslení za dražšími alternativami zaostává. Nehledě na to, že pokud chcete 24mm T/S, Canon i Nikon je mají taky – samozřejmě dražší. Je to ale dobrá levná cesta k tilt-shift fotografii aq jediná cesta pro uživatele systémů Pentax a Sony/Minolta.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

Závěr: T/S obecně

Pokud víte, jak a na co T/S použít a ve vaší fotografické práci byste pro něj našli smysluplné využití, jděte do toho. Je to zcela nový svět. Oba testované objektivy je navíc těžké kritizovat – není moc co.

Pokud ale nejste cílovou skupinou těchto optických nástrojů, těžko tyto objektivy doporučit vzhledem k nutné investici. Jestli je vaším cílem jednou za čas si vyfotit „uměleckou miniaturku“, asi se spokojíte se softwarovým řešením.

Výhody a nevýhody T/S objektivů, stejně jako princip jejich fungování, jsme shrnuli v tomto obecnějším článku, pokud jste tak ještě neučinili, doporučujeme v případě zájmu o problematiku přečíst: https://www.fotoaparat.cz/…ich-pouziti/

(další strana: galerie snímků z obou objektivů)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram