Tilt-Shift objektivy a jejich použití

V dnešním článku bychom si vysvětlíme princip a využití tzv. tilt-shift objektvů. Tedy objektivů schopných pokročilé práce s hloubkou ostrosti a perspektivou. Dozvíte se, jak taková věc funguje, k čemu všemu se využívá a poradíme, zda se zrovna vám takový objektiv může hodit.

Úvod

Slovní spojení „Tilt-Shift“ zná asi většina uživatelů fotografických přístrojů a editorů jako softwarovou funkci úpravy fotografií. Většinou se využívá pro tvorbu „miniatur“, jako na obrázku níže:

Tilt-Shift Effect

To ovšem není primární účel opravdových objektivů s touto funkcí. To, co se většinou pod imitací této funkce skrývá, je ve skutečnosti jenom „tilt“ a to ještě jen taková vzdálená napodobenina.

Shift“ je pak odlišná funkce, kterou v editoru najdete často pod názvem „Keystone Correction“ a podobně. Zkrátka rovnání perspektivního zkreslení. Ukázka:

Tilt-Shift Effect

Optický Tilt a Shift

V případě tvoření efektu „tilt-miniatury“ v editoru bývá efekt poměrně nevěrohodný (jde jen o dva rozostřené pruhy přes fotografii, přičemž optický tilt je náklon hloubky ostrosti, tedy do hloubky ostrosti vstupují objekty v popředí či pozadí atd.) a v případě softwarového rovnání linií zase dochází k výrazné ztrátě kvality snímku a také ořezu.

Canon TS-E 17mm 4 L

Nehledě na to, že skutečným tilt-shift objektivem jde hloubku ostrosti nejenom virtuálně zmenšovat, ale také zvětšovat, což softwarem neuděláte jinak než skládáním různě zaostřených snímků (Focus Stacking).

Skutečný Tilt-Shift objektiv tohle a mnoho dalšího umí rovnou při fotografování v terénu a se zachováním maximální kvality. Jak to dělá?

Tilt (náklon roviny ostrosti)

S běžným objektivem je rovina ostrosti (ostré pásmo scény) rovnoběžná s rovinou snímače. Co je blíže nebo dále od objektivu, je mimo ni, a tudíž neostré.

S objektivem s „Tilt“ funkcí (některé objektivy mají jen Tilt nebo jen Shift) to tak být nemusí; díky možnosti náklonu optické osy pomocí mechanického kloubu v objektivu je možné rovinu ostrosti umístit v úhlu k rovině snímače. Objektivy mají také rotační mechanismus, často pro Shift i Tilt funkci zvlášť. Úhel naklopení/posunutí je tak téměř neomezemný.

Dobře je to znázorněno na obrázku z produktové dokumentace Canon k novému objektivu TS-E 90mm F2.8:

tilt lens mechanism

Díky tomu můžeme umístit rovinu ostrosti buď tak, aby se do ní vešlo co nejvíce, nebo naopak co nejméně. Právě druhý případ je využíván ve snímcích s efektem miniatury. Náklon optické osy tak, aby se do ní vešel jen malý výsek scény, způsobí zdánlivou malou hloubku ostrosti snímku (hloubka ostrosti přitom není menší, jen je „nelogicky“ nakloněná). Protože malou hloubku ostrosti máme spojenou se snímky zblízka (makro…), dělá to na nás dojem snímku malých objektů fotografovaných zblízka. Ukázka opticky vytvořené miniatury (běžný 50mm objektiv na adaptéru s tilt funkcí):

Ladovská zima - tilt-shift effect

Rozdíl oproti softwarovému přístupu je přirozenější přechod od ostrého k neostrému a také skutečný bokeh objektivu namísto jeho imitace.

Na následujícím snímku se pokusím ukázat další rozdíl, tedy že nejde o pouhé rozostření snímku, ale že hloubka ostrosti snímku prochází skutečně jinak, než u běžného objektivu. Kombinace stejná, jako u snímku výše:

tilt shift effect

Tilt najde využití třeba v produktové fotografii. První snímek využívá náklonu roviny ostrosti k optické izolaci části fotografovaného objektu, druhý snímek naopak k lepšímu vizuálnímu proostření snímku:

Tilt-Shift Effect Tilt-Shift Effect

Na příkladu stejného objektu si ještě ukážeme dva snímky na stejné cloně, stejným objektivem (Canon TS-E 135mm F4 L), jen s jinak položenou rovinou ostrosti:

rovnoběžně s tělem fotografovaného fotoaparátu

rovnoběžně s optickou osou fotografovaného fotoaparátu

Méně častý způsob používání Tilt objektivů je při portrétování. Opět se zde uplatní oba přístupy – vizuální snížení i zvýšení hloubky ostrosti.

pokud chcete fotografii, ze které budou vystupovat např. jen oči a vše ostatní půjde do estetického rozmazu, pak můžete zkusit tilt-shift efekt:

první přístup – zdánlivé snížení hloubky ostrosti; 135mm objektiv naklopený vzhůru, clona otevřena na F2.5

Můžeme ovšem hloubku ostrosti využít naplno a tím více proostřit obličej, přičemž pozadí nechat rozostřené:


druhý přístup: maximální využití hloubky ostrosti naklopením rovnoběžně s obličejem tak, aby obě oči byly i při cloně F2.5 v hloubce ostrosti (bez tiltu by bylo ostré jen bližší oko)

Shift (posun optické osy)

Objektivy s funkcí „Shift“ (ať už mají i funkci „Tilt“, nebo ne) umožňují eliminovat deformaci snímku vlivem perspektivy dané různou vzdáleností objektů od roviny snímače.

Představte si budovu, kterou snímáte z úrovně terénu; takový snímek bude trpět na sbíhání liní vlivem vzdálenosti – střecha budovy je od vás dál než její suterén.

Pokud byste chtěli tento jev omezit, museli byste snímat s fotoaparátem namířeným zcela kolmo na fasádu budovy. Tedy tak, aby ta byla rovnoběžná s rovinou snímače. Jenže pak se vám budova buď na snímek nevejde (pokud není objektiv dostatečně širokoúhlý) nebo sice vejde, ale dobrou polovinu záběru bude tvořit terén, ze kterého fotografujete.

Shift objektiv pracuje na prostém principu, že pokrývá daleko větší plochu, než je třeba (řekněme čtyřnásobek fu­llframe snímače). Je tedy ve skutečnosti širokoúhlejší, než se vám zdá při pohledu do hledáčku. Díky tomu můžete posunem promítnutého obrazu do všech stran využívat různé výřezy z mnohem širšího záběru.

Tilt-Shift Effect

Prakticky to znamená, že třeba ve výše zmíněné situaci můžete nechat fotoaparát zcela vodorovně (tedy tak, aby rovina fasády budovy byla rovnoběžná s rovinou snímače) a posunem osy objektivu dostat do záběru pouze kýžený objekt, aniž bychom půlku záběru vyplýtvali na chodník (ten sice v záběru objektivu vlastně bude, ale mimo snímač).

Zdá se to složité? Vypůjčím si opět infografiku z reklamních materiálů Canon:

Lens Shift

Výsledek v praxi vidíte níže:

bez shiftu se shiftem

vlevo bez shiftu, fotoaparát adjustovaný tak, aby se lapidárium vešlo do kompozice, vpravo sklo shiftnuté nahoru a foťák kolmo k fasádě (Canon TS-E 17mm F4)

Několik snímků vyfotografováných s výrazným shiftem:

Tilt-Shift Effect

Tilt-Shift Effect

Shift se hodí i na fotografování interiérů. Díky vodorovné adjustaci fotoaparátu na stativ budou všechny kolmice kolmé, jak mají být, ale přitom budete moci pracovat s kompozicí dle potřeby. Ukázka principu na dvou fotkách níže:

mezi snímky jsem s fotoaparátem na stativu nijak nepohnul – pouze shiftnul objektiv směrem dolů

Smysl může mít shiftovací objektiv i pro lepení panoramat, která pak získají dokonalý překryv a díky tomu, že jsou snímky foceny „za jednou čočkou“ nedělají neplechu ani optické vady objektivu. Ukázka:

Pro koho takové objektivy jsou?

Pokud jste si přečetli vše, co se píše výše, tušíte, kdo je cílovou skupinou Tilt-Shift objektivů. U krátkých ohnisek jsou to fotografové architektury a interiérů, u delších ohnisek primárně produktoví fotografové. Široká ohniska pak druhotně využijí třeba krajináři a dlouhá zase portrétní fotografové či fotografové makra (kde mohou být hrátky s hloubkou ostrosti poměrně zajímavé a delší Tilt-Shift skla nabízejí zvětšení až 1:2).

Některé věci, které se dají s T-S objektivy dělat napodobíte více nebo méně věrohodně v editoru. Nebude to sice „to pravé ořechové“, ale pokud podobné snímky neděláte často, bude to asi logický přístup.

Pokud však podobné snímky potřebujete dělat na denní bázi, Tilt-Shift opravdu oceníte, možnosti práce s hloubkou ostrosti a perspektivou budou jako zjevení. Osobně jsem si zejména Tilt zamiloval a zjišťuji, že mírný náklon roviny ostrosti pomůže daleko většímu procentu snímků, než by jeden řekl.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

Nevýhody Tilt-Shift objektivů

  • Cena. Takový Canon TS-E 17mm F4 L vás vyjde na 60 tisíc. Nikkor 19mm ještě o tři desítky tisíc dráž. To už musíte tilt a nebo shift opravdu hodně potřebovat, abyste mu dali přednost před něčím jako je třeba klasický objektiv 16–35mm F2.8.
  • Ruční ostření. Z celkem zjevných důvodů není možné objektiv se dvěma klouby vybavit autofokusem; ostří se ručně.
  • Měření. Alespoň na mém Canonu (1Ds III) je po výraznějším shiftnutí expozimetr zmatený jako lesní včela. Je tedy nutné přejít do manuálu nebo zapnout živý náhled, kde to měří dobře.
  • Váha a rozměry. Kvůli velké ploše skla a masivnímu kovovému mechanismu bude Tilt-Shift objektiv vždy větší a těžší, než stejný objektiv bez těchto funkcí.
  • Omezená nabídka ohnisek. Momentálně neexistuje nic širšího, než 17mm, delšího než 135mm a na zoomy zapomeňte úplně.

Situace na trhu

(březen 2018)

Tilt-Shift objektivy mají ve větším počtu na trhu jen dva největší výrobci: Nikon a Canon. Seženete ještě Samyang 24mm (což je aspoň malá náplast pro uživatele Sony nebo Pentax).

Pentax měl jeden jediný Shift objektiv kdysi dávno v dřevních dobách analogu (28mm F3.5), ale pokud byste na něj v bazaru natrefili, vězte, že bude fungovat i na současných digitálech.

Pak je tu několik poměrně obskurních výrobců, jako je čínská Laowa (15mm F4 s omezeným shiftem pro APS-C) nebo ukrajinský Arax (tilt a shift objektivy přestavěné z existujících manuálních skel).

Zajímavé modely:

  • Nejširší Nikon – Nikkor PC 19mm F4
    ? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
    (Zdroj: Heureka.cz)
     
  • Nejdelší Nikon – Nikkor PC-E 85mm F2.8
    ? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
    (Zdroj: Heureka.cz)
     
  • Nejširší Canon – Canon TS-E 17mm F4 L
    ? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
    (Zdroj: Heureka.cz)
     
  • Nejdelší Canon – Canon TS-E 135mm F4 L
    ? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
    (Zdroj: Heureka.cz)
     
  • Nejlevnější Tilt-Shift – Samyang 24mm F3.5
    ? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
    (Zdroj: Heureka.cz)

Alternativy

Pokud nechcete investovat do Tilt-Shift objektivu a přesto si práci s ním vyzkoušet, je tu ještě cesta adaptérů. Existují adaptéry se shiftem, adaptéry s tiltem i adaptéry s obojím.

Kvalita i cena se různí, od pár stovek korun za čínský tilt adaptér po několik set Euro za německý Mirex Tilt-Shift adaptér.

Pokud chcete využít adaptér, potřebujete na něj vhodný objektiv. Ten musí mít delší registrovou vzdálenost a větší pokrytí záběru než vyžaduje váš fotoaparát. ve zkratce tedy platí, že pro 4/3 a APS-C bezzrcadlovky potřebujete fullframe objektiv z DSLR, pro DSLR (ať už APS-C nebo Fullframe) potřebujete objektiv ze středoformátu.

Nevýhody takového přístupu jsou hlavně tři (odmyslíme-li si případné problémy s kvalitou u některých adaptérů či absenci utěsnění takové soustavy):

  • Chybí široká ohniska (široký objektiv z většího formátu už na menším nebude širokoúhlý).
  • Objektivy, které na to nejsou dělány, mohou mít horší kvalitu obrazu zejména po výrazném naklopení nebo posunutí.
  • Objektiv nekomunikuje do fotoaparátu žádná data, clonit je třeba ručně.

Nicméně je to rozumná cesta, jak si Tilt-Shift vyzkoušet a nezatížit příliš svůj rozpočet. Vyžaduje to ovšem trochu rešerše, jaký fotoaparát, adaptér a objektiv půjde spárovat.

Závěr

Dnešní článek měl čtenáři přiblížit princip a možnosti Tilt-Shift fotografie. Určitě jsme nevyčerpali všechny žánry a všechny možnosti, které takové objektivy nabízejí, spíše to nejdůležitější, takže pokud máte konkrétnější otázky, neváhejte je položit v diskusi pod článkem.

Příště se formou recenze podíváme podrobněji na vybrané objektivy.

Prozatím klopení a šoupání zdar!

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Nejčtenější články:

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace