Test fotoaparátu Nikon D3X

Nabídka digitálních zrcadlovek s čipem velikosti kinofilmového políčka a s vysokým rozlišením se stále rozšiřuje a stranou nezůstal ani Nikon, který uvedl upravenou verzi oblíbeného modelu D3, u kterého zdvojnásobil rozlišení. Nový model nese označení Nikon D3X a podíváme se na něj ve zkráceném redakčním testu.

Živé fotografie

Přidávám pětici snímků v plném rozlišení. Vysloveně jen pro zajímavost také přikládám snímek č.17, který je pořízen DX objektivem, určeným pro digitální zrcadlovky formátu APS-C. Jde o oblíbený model AF-S 18–70mm f/3,5–4,5 G. U takto vysokého rozlišení, jaké D3X má, může být pro někoho zajímavé právě i použití DX objektivů, které bylo vzhledem k nižšímu rozlišení původní D3 spíše teoretické.

Obrázek č. 13 – objektiv AF-S 14-24mm f/2,8 G, čas 1/250s, clona f/8, ISO 200 Obrázek č. 14 – objektiv AF-S 60mm f/2,8 G, čas 1/250s, clona f/11, ISO 800 Obrázek č. 15 – objektiv AF-S 60mm f/2,8 G, čas 1/1600s, clona f/11, ISO 3200 Obrázek č. 16 – objektiv AF-S 14-24mm f/2,8 G, čas 1/40s, clona f/5,6, ISO 400 Obrázek č. 17 – objektiv AF-S DX 18-70mm f/3,5-4,5 G, čas 1/40s, clona f/8, ISO 400

Otázka objektivů je u D3X, ale i u všech ostatních fotoaparátů s velmi vysokým rozlišením, dosti podstatná. Rozlišení kolem 25 Mpix už vyžaduje opravdu velmi kvalitní sklo, aby bylo toto rozlišení dostatečně využito. Týká se to především objektů širokoúhlých a proto doporučuji k D3X především nejnovější a nejkvalitnější objektivy, konstruované s ohledem na použití na digitálních zrcadlovkách, konkrétně AF-S 14–24mm f/2,8 G a AF-S 24–70mm f/2,8G, viz ukázkové foto č.2 a 18. Totéž platí i pro základní objektivy a teleobjektivy, ale tam už tato otázka není až tak kritická, protože odpadá problém s úhlem dopadu světla z objektivu na čip.

Obrázek č. 18 – Nikon D3X s objektivem AF-S 24-70mm f/2,8 G Obrázek č. 19 – Nikon D3X s objektivem AF-S VR 400mm f/2,8 G
Obrázek č. 20 – GPS modul Nikon GP-1

Závěrem je nutno se pozastavit také nad cenou. Ta se v současné době (02/2009) pohybuje těsně pod hranicí 170.000,– Kč včetně DPH za tělo D3X. To je sice suma opravdu značná, nicméně v této kategorii přístrojů obvyklá a odpovídá vysoké kvalitě skutečně profesionálního nástroje. Silnou stránkou jsou také velmi kvalitní objektivy a to především dvojice již zmíněných nových modelů širokoúhlého a základního zoomu.

Zajímavou novinkou je také GPS modul Nikon GP-1, který lze upevnit do botky blesku nebo na popruh aparátu a který ukládá do dat snímku také aktuální přesnou pozici v okamžiku jeho pořízení. Výborný dojem z tohoto zajímavého doplňku zatím kazí pouze opravdu vysoká cena, která se aktuálně (02/2009) pohybuje nad 5.000,– Kč včetně DPH, což je cena, za kterou lze dnes již pořídit například kvalitní navigační přístroj do auta i s mapovými podklady.

Děkuji českému zastoupení, firmě Nikon CZ s.r.o. za zapůjčení fotoaparátu. Na jejich webových stránkách také najdete další, nejen technické informace. Zakoupené aparáty zde lze také zaregistrovat, což může být velmi užitečné při jejich ztrátě či krádeži. Značkový servis vám také v případě potřeby 10× zcela zdarma a odborně vyčistí snímací čip. Najdete zde také aktualizace firmwaru fotoaparátu a softwarových aplikací.

Fotografie pořízené tímto fotoaparátem již najdete v naší FotoGalerii.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • www.viktorio.net
    www.viktorio.net
    20.02.2009 14:56

    Kamil Moravec
    zrejmen nerozumis psanemu textu protoze ja jsem napsal : zalezi to spis kus od kusu... (tedy tup od typu). Takze tvoje tvrzeno nevyvraci vubec nic a uz vubec nedokazuje nejaky vliv sikmosti dopadu paprsku na kvalitu zobrazeni...

    Rumcajz se ti snazil zdelid ze sadni clen u spickove ostreho 85/1,4 se tak ofukuje zrcatkem (distanc je tam v desetinach milimetru) takze paprsky z tohohle objktivu taky musi na cip dopadat sikmo stejne jako u sirokacu... a taky se ti snazil ric ze u laiky se da zadni cocka posunout bliz ke snimaci... no kduyz nechapes tohle tak pak me neprekvapuje ze blabolis neco o vlivu uhlu dopadu paprsku

  • prekůpek
    prekůpek
    25.02.2009 22:46

    slušnej stroj. Proč se nepřidá do testu alespoň jedna fotka uložená v RAW, aby si jí mohl každej nikoňák vyvolat sám a posoudit??? Utichl by spor o ostrost z JPEG. Spousta lidí by to ocenila, to vám Vaši čtenáři za to nestojí?

  • www.imasik.cz
    www.imasik.cz
    26.02.2009 16:00

    Dnes mi konečně dorazila D3x domů. Zde je odkaz na ukazkovy NEF, 12bit. Focen obyčejnou Sigmou 50mm f2,8.

    http://share.imasik.cz/test_d3x.nef

  • Lubomír Hes
    Lubomír Hes
    12.03.2009 11:24

    Těm kteří polemizují i vzdálenosti prvního či posledního členu od čipu a k tomu navazujících úhlů ... doporučuji pročíst něco o OHNISKOVÉ VZDÁLENOSTI. Při charakterizaci objektivů se obykle používá efektivní ohnisková vzdálenost. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ohniskov%C3%A1_vzd%C3%A1lenost
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Zorn%C3%BD_%C3%BAhel

  • František Zemek
    František Zemek
    24.03.2009 00:34

    Za ty peníze se možu vrátit k filmu.
    než promlátím 200.000 tak budu fůsatý starý a slepý z PC

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (95)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram