Test fotoaparátu Nikon D3X

Nabídka digitálních zrcadlovek s čipem velikosti kinofilmového políčka a s vysokým rozlišením se stále rozšiřuje a stranou nezůstal ani Nikon, který uvedl upravenou verzi oblíbeného modelu D3, u kterého zdvojnásobil rozlišení. Nový model nese označení Nikon D3X a podíváme se na něj ve zkráceném redakčním testu.

Nikon D3X

Obrázek č. 1  - Nikon D3X Obrázek č. 2  - Hhorní část

Nový Nikon D3X je postaven na základě svého stájového kolegy D3 a jejich vzájemná odlišnost je naprosto minimální. Pokud vás zajímá detailní popis aparátu a jeho vlastností, přečtěte si prosím test Nikonu D3. V tomto článku se dále již zaměříme pouze na obrazovou kvalitu.

Jak již bylo řečeno v úvodu, hlavní změnou je nový obrazový snímač. Je jím CMOS senzor velikosti kinofilmového políčka s efektivním rozlišením 24,5 milionu obrazových bodů, což je ve srovnání s původním D3 dvojnásobná hodnota. Samotné snímky pak mají rozměr 6048×4032 obrazových bodů. Tím se podstatně zvětšil datový objem snímků, což se projevilo na poklesu rychlosti sériového snímání. Zatímco D3 stíhá až 9 snímků za vteřinu, tak u D3X je rychlost snížena na 5 snímků za vteřinu. Jiný je i dostupný rozsah citlivosti ISO. Zatímco u D3 to je ISO 100 až 25.600, tak u nového D3X je rozsah nižší – ISO 50 až 6400.

Obrázek č. 3 – Korpus Obrázek č. 4 – Menu
Obrázek č. 5 – Největší změna

Veškeré další změny v provedení jsou pak oproti D3 víceméně kosmetické a na pohled jsou oba přístroje kromě označení v podstatě identické. D3X se tak zařazuje do rodiny digitálních zrcadlovek Nikon té nejvyšší profesionální třídy, což je ze samotného provedení aparátu na první pohled patrné.

Nyní se však již pojďme podívat na to nejpodstatnější, což je obrazová kvalita a srovnání s dvojicí konkurenčních modelů. Na snímku č.6 je celková testovací noční scéna, vyfotografovaná na citlivost ISO 50 a složená ze dvou polovin s různým vyvážením bílé pro vzájemné porovnání. Rozdíl mezi oběma polovinami je minimální a paradoxně možná nepatrně lépe dopadl snímek s nastavením na automatiku. Mnohem více nás ale bude zajímat srovnání úrovně šumu při jednotlivých citlivostech ISO. To najdeme na ukázkovém obrázku č.7. Z výsledků je viditelné, že první nárůst obrazového šumu je zřejmý až u citlivosti ISO 1600 a je jen velmi malý. Při citlivosti ISO 3200 je již nárůst viditelnější a také je patrná lehká neostrost, způsobená zřejmě odšumovacími algoritmy obrazového procesoru a také velmi mírná desaturace. Teprve při maximální citlivosti ISO 6400 je nárůst šumu razantnější. Viditelná je také desaturace obrazu. Pro další posouzení si pak snímky při dvojici nejvyšších citlivostí můžete stáhnout v plném rozlišení u obrázků č.8 a 9. Další snímky v plném rozlišení pak nejdete na konci článku.

Obrázek č. 6 – Celková testovací noční scéna, objektiv AF-S 14-24mm f/2,8 G, čas 15s, clona f/5,6, I Obrázek č. 7 – 100% výřezy z testovacích snímků pořízených při jednotlivých citlivostech ISO Obrázek č. 8 – Celková testovací noční scéna, objektiv AF-S 14-24mm f/2,8 G, čas 1/4s, clona f/5,6,  Obrázek č. 9 – Celková testovací noční scéna, objektiv AF-S 14-24mm f/2,8 G, čas 1/8s, clona f/5,6,

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • www.viktorio.net
    www.viktorio.net
    20.02.2009 14:56

    Kamil Moravec
    zrejmen nerozumis psanemu textu protoze ja jsem napsal : zalezi to spis kus od kusu... (tedy tup od typu). Takze tvoje tvrzeno nevyvraci vubec nic a uz vubec nedokazuje nejaky vliv sikmosti dopadu paprsku na kvalitu zobrazeni...

    Rumcajz se ti snazil zdelid ze sadni clen u spickove ostreho 85/1,4 se tak ofukuje zrcatkem (distanc je tam v desetinach milimetru) takze paprsky z tohohle objktivu taky musi na cip dopadat sikmo stejne jako u sirokacu... a taky se ti snazil ric ze u laiky se da zadni cocka posunout bliz ke snimaci... no kduyz nechapes tohle tak pak me neprekvapuje ze blabolis neco o vlivu uhlu dopadu paprsku

  • prekůpek
    prekůpek
    25.02.2009 22:46

    slušnej stroj. Proč se nepřidá do testu alespoň jedna fotka uložená v RAW, aby si jí mohl každej nikoňák vyvolat sám a posoudit??? Utichl by spor o ostrost z JPEG. Spousta lidí by to ocenila, to vám Vaši čtenáři za to nestojí?

  • www.imasik.cz
    www.imasik.cz
    26.02.2009 16:00

    Dnes mi konečně dorazila D3x domů. Zde je odkaz na ukazkovy NEF, 12bit. Focen obyčejnou Sigmou 50mm f2,8.

    http://share.imasik.cz/test_d3x.nef

  • Lubomír Hes
    Lubomír Hes
    12.03.2009 11:24

    Těm kteří polemizují i vzdálenosti prvního či posledního členu od čipu a k tomu navazujících úhlů ... doporučuji pročíst něco o OHNISKOVÉ VZDÁLENOSTI. Při charakterizaci objektivů se obykle používá efektivní ohnisková vzdálenost. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ohniskov%C3%A1_vzd%C3%A1lenost
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Zorn%C3%BD_%C3%BAhel

  • František Zemek
    František Zemek
    24.03.2009 00:34

    Za ty peníze se možu vrátit k filmu.
    než promlátím 200.000 tak budu fůsatý starý a slepý z PC

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (95)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram