Bitva objektivů 70-200 mm – Canon vs. Sigma

Vysoce světelné telezoomy s rozsahem ohnisek 70-200 mm jsou u amatérských a profesionálních fotografů velmi populární. Z nabídky těchto objektivů jsme pro srovnávací test vybrali dva zástupce konkurenčních firem - Canon EF 70-200/2,8L USM a Sigmu AF 70-200/2,8 EX DG HSM Macro. Jak dopadl jejich vzájemný souboj v tradičních „disciplínách“ na čipu o formátu APS-C se dozvíte v následujícím článku.

Chování v protisvětle

Při fotografování v protisvětle jsem se u testovaných objektivů zaměřil na tři základní situace, se kterými se můžeme v terénu setkat – přímé protisvětlo, nepřímé protisvětlo a fotografie nočního města s pouličním osvětlením. Hned první situace je pro objektivy zpravidla nejtěžší. Bohužel v přímém slunečním protisvětle je chování Canonu i Sigmy velmi špatné. Dochází k tvorbě velkých reflexí, které je prakticky nemožné vyretušovat. Také ztráta kontrastu je velmi výrazná, přičemž situace u Canonu je ještě horší než u Sigmy. Na druhé straně je nutno dodat, že k situaci, kdy je slunce přímo v záběru, dochází v rozsahu ohniskových vzdáleností 70–200 mm (EQ 112 – 320 mm) jen zřídka – na rozdíl od následujících případů.

Nepřímému protisvětlu (na přední člen dopadají paprsky, ale zdroj světla je mimo záběr), se ve většině případů ubráníme používáním sluneční clony, která je standardní součástí balení obou objektivů. Ta je ale u zoomů konstruována pro nejkratší ohniskovou vzdálenost (kvůli případné vinětaci) a díky tomu může být na delších ohniscích neúčinná. Na přiloženém obrázku si můžete prohlédnout, jak se s nepřímým protisvětlem vyrovnávají oba „rivalové“. Je vidět, že rozdíly jsou už mnohem méně zřetelné než u přímého protisvětla. Při pozornějším pohledu se ukazuje, že přenos kontrastu je u Sigmy lepší než u Canonu a to jak s osvíceným, tak s neosvíceným předním členem.

Při fotografování nočního města s pouličním osvětlením byla situace podobná jako u přímého protisvětla. Podmínky byly navíc ztíženy lehkým oparem ve vzduchu, který kladl vysoké nároky na přenos kontrastu. U obou objektivů dochází k tvorbě malých reflexí, ale u Sigmy ve výrazně menším počtu než u Canonu. Sigma má také citelně lepší přenos kontrastu (fotografie v plném rozlišení si můžete stáhnout níže). V konečné bilanci není chování v protisvětle ani jednoho ze zástupců bezchybné, nicméně jasným vítězem stává Sigma, která nechává Canon za sebou rozdílem třídy.

Bokeh

Výrazem bokeh se označují estetické kvality částí snímku, nacházejících se mimo hloubku ostrosti (DOF). Vzhled a tvar rozptylových kroužků (míst, do nichž se zobrazí nezaostřený bod) ovlivňuje velké množství faktorů, mimo jiné konstrukce objektivu, tvar a počet lamel clony a nastavené zaclonění. Za příjemně působící jsou obvykle považovány rovnoměrně osvětlené rozptylové kroužky s neostrými okraji („krémový bokeh“), rušivě naopak působí ostře ohraničené mnohoúhelníky, které vznikají při výraznějším zaclonění, má-li clona v objektivu malý počet lamel – tento efekt do jisté míry omezuje použití zakřivených lamel. Samotná velikost otvoru clony samozřejmě ovlivňuje i hloubku ostrosti, takže čím menší clonu použijeme, tím jsou rozptylové kroužky větší.

Na přiložených obrázcích si můžete prohlédnout, jak testované objektivy podávají oblasti mimo DOF (před i za) včetně 100% výřezů. Při f2,8 mají rozptylové kroužky příjemný kruhový tvar s neostrým okrajem. Po přiclonění už není situace tak vyrovnaná. Zatímco Sigma si ponechává velmi dobrý vzhled rozptylových kroužků až do clony f5,6, u Canonu vidíme jasné náznaky osmiúhelníků (podle počtu lamel clony) již na f4. Od f8 výše se rozdíly stírají a jsou jen těžko postřehnutelné. Potěšitelné u obou zástupců je, že ani na nejvyšších clonách nemají rozptylové kroužky „agresivní“ ostrý vzhled. Vysokou kvalitu bokehu v praxi využijeme hlavně na nejnižších clonách (cca f2,8 – f8). Zde se jako lepší kandidát osvědčila Sigma díky velmi dobrému vzhledu rozptylových kroužků, zatímco Canon má problémy s jejich tvarem už po malém zaclonění. Obecně by se kvalita bokehu u Canonu dala označit za dobrou – u Sigmy za velmi dobrou.

Srovnávací snímky

Níže si můžete stáhnout 15 obrázků, z nichž každý obsahuje dvě identické fotografie (ohnisková vzdálenost, čas, clona, místo zaostření a citlivost ISO) v plném rozlišení, z nichž jedna je pořízena Canonem a druhá Sigmou. Při převodu z RAW do JPG formátu v programu Digital Photo Professional 3.2 bylo provedeno pouze vyvážení bílé a minimální doostření (úroveň 2 z 10). Poté byly fotografie komprimovány na takovou úroveň, aby nebyl poznat rozdíl mezi originálem a komprimovaným snímkem.

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/60 s
clona: f4
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 70 mm (EQ 112 mm)
komentář: výborná ostrost u obou zástupců; velmi dobrý bokeh u Sigmy – u Canonu místy problém s tvarem rozptylových kroužků

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 0,5 s
clona: f18
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 70 mm (EQ 112 mm)
komentář: relativně měkčí kresba vlivem difrakce u Canonu i Sigmy; u Sigmy lepší přenos kontrastu v plošném protisvětle; u Canonu lehce viditelná chromatická aberace

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/125 s
clona: f3,5
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 200 mm (EQ 320 mm)
komentář: velmi dobrá ostrost a bokeh u obou objektivů; větší rozsah chromatické vady u Sigmy

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/40 s
clona: f5,6
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 120 mm (EQ 192 mm)
komentář: vynikající ostrost u Sigmy (u Canonu velmi dobrá); velmi dobrý bokeh u obou zástupců

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/15 s
clona: f8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 120 mm (EQ 192 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná okrajová ostrost u obou zástupců (u Canonu relativně měkčí v pravém horním rohu)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    23.02.2008 11:21

    2 Jan Brok: Mám v plánu i test na těle Canon EOS 5D, ale přesto nevidím nic tak strašného na testu na Canonu EOS 350D. Jedinou vlastnost, na kterou má tělo fotoaprátu u objektivů vliv, je přesnost a rychlost AF. Na všechny ostatní vlastnosti má tělo zcela zanedbatelný vliv. "350ka" je navíc standardem v mých testech, protože ji sám vlastním a nemusím se kromě vypůjčení objektivu spoléhat ještě na vypůjčení těla. Navíc používáním různých těl by odpadala možnost následného srovnávání objektivů.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    23.02.2008 15:11

    osobni poznamka:

    srovnani velmi vecne, korektni, zda se ze i dosti dukladne. dekuji.

    V druhem dile by mne potesily sïrokace 17-35, kanón vs. sigma olomouc.

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    23.02.2008 18:49

    Vynikající recenze, jen houšť a větší kapky!
    Drobnost, která mi chybí, je srovnání kresby na minimální zaostřovací vzdálenosti. Třeba jen jako ukázkový snímek - obrazec IMATESTu vytištěný nějakou dobrou tiskárnou na 10x15 cm...

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    24.02.2008 21:32

    2 Marek Vojtíšek: Srovnávání kresby při nejmenší zaostřitelné vzdálenosti nelze objektivně provést, protože každý z objektivů jí má jinou. Ale například u makroobjektivů budu dávat i výřezy s kresbou při měřítku 1:1.

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    25.02.2008 20:34

    Lze provést na MZV Canonu, z toho by bylo jasné, jak oba objektivy fotí "na blízko".

    Já tohle téma pořád omílám, protože jsem udělal zkušenost se Sigmou 70-300 Macro. Slušný telezoom - ve své třídě a cenové rovině, samozřejmě - ale na makro nepoužitelný, s velmi špatnou kresbou na MZV. A v žádné recenzi se to člověk nedočte a ten přídomek "Macro" u toho objektivu prostě visí a láká a proto jsou jich plné bazary...

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    25.02.2008 21:02

    2 Marek Vojtíšek: Na MZV Canonu by to stejně nebylo 100% objektivní. U Canonu je to hraniční hodnota, ale už ne u Sigmy. Je to něco jako zkoušet, jestli při 150 km/h lepší pocit z jízdy ve Felicii nebo ve Ferrari. Navíc telezoomy tohoto rozsahu nejsou primárně určeny pro close-up fotografii. Záměrně nepoužívám výraz "makrofotografie", protože ta se ve skutečnostui týká zobrazení v poměru 1:1 (některá literatura uvádí 1:2) a většího. Jinak to není nic jiného než marketingový krok výrobců - na makro je makroobjektiv. Ale neměj obavy - u dalšího testu (novinka Nikkor Micro AF-S 60/2,8G ED) už budou i výřezy při zobrazení 1:1!;-)

  • Petr Kmotr
    Petr Kmotr
    27.02.2008 20:20

    Lidi mrkněte sem - super firma jedna z nejlepších v USA a dodávají i k nám

    Objektiv CANON i s dovozem k nám přez international mail expres za 18800,- kč

    http://www.bhphotovideo.com/c/product/457678-USA/Canon_1258B002_70_200mm_f_4L_IS_USM.html

  • David Vepřek   www.davidveprek.com
    David Vepřek www.davidveprek.com
    29.02.2008 12:18

    2:Petr Kmotr-ma to jeden hacek toto sklo ma po celem rozsahu f4 :)

  • prekůpek
    prekůpek
    02.03.2008 15:45

    jedna se o stabilizovanou verzi f4. nestabilizovaná f2,8 je ale jen o 81 babek dražší:)

  • Mirek Elsner
    Mirek Elsner
    07.03.2008 20:39

    Myslim, ze 70-200/2.8 bez IS nema tesneni proti vode a prachu jak naznacujete. To je az u novejsiho modelu se stabilizaci.

  • Adrian Svec 1
    Adrian Svec 1
    28.05.2008 15:27

    ludia, ja som tiez nasiel tvrdenie, ze 70-200 2,8 nie je "weather a dust protected". Toto ma az verzia s IS. Viete to niekto potvrdit alebo vyvratit?
    Citujem: "Unlike its IS sibling, the Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM Lens is not weather-sealed. Extra caution will need to be taken in wet conditions".
    Citajte tu: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-70-200mm-f-2.8-L-USM-Lens-Review.aspx

  • Adrian Svec 1
    Adrian Svec 1
    28.05.2008 15:41

    ano, na viacerych oficialnych strankach CANON som nasiel, ze "utesnene" su iba verzie s "IS".

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    12.07.2008 20:19

    Děkuji za upozornění e-mailem! Musím si nasypat popel na hlavu, protože při shánění informací o utěsnění proti prachu a vlhkosti jsem si zaměnil Canon s jeho IS verzí. "neIS" verze toto utěsnění nemá. Velmi se omlouvám za mystifikaci a budu se snažit, aby se nic podobného již neopakovalo.

  • Adrian Svec 1
    Adrian Svec 1
    12.07.2008 22:51

    ...v pohode, vdaka za reakciu

  • prekůpek
    prekůpek
    29.07.2008 22:58

    to je zajímavý jak je těžké sehnat pořádnou informaci. Já jsem si pro jistotu zavolal na technickou podporu canon. Nejprve ta příjemná slovenka u telefonu nevěděla na 100%, tak se tam pak ptala nějakýho technika a pak mi řekla, že tento nestabilizovaný objektiv je na tom stejně jako stabilizovaný, tedy JE utěsněn proti prachu a vodě, nicméně mě nezapoměla upozornit, že se není vodotěsný a že se to s tím prachem a vodou nesmí zas až tak přehánět.. ..a to i u IS verze.
    pro mě je podstatný hlavně "parametr", že se objektiv při zoomování nevysouvá, tudíž do sebe nenasává prach. Taková je ale i sigma.
    Jelikož jsem štastným majitelem tohoto "děla" a mám přístup i k Sigmě, mohu tedy porovnávat.
    1.Canon ostří pomaleji, ale jistěji.(pokud se nepřepne do režimu 3m-nekonečno)
    2.Canon je na plnou díru ostřejší na všech ohniscích.
    3.Mechanické zpracování je podobné, byť u canonu lepší. Je zvláštní, že s tělem 40D má objektiv mírný "vakl" v bajonetu.
    4.V žádném případě se objektiv nechová v protisvětle lamp tak špatně jak zde ukazujete, byť to není žádný zázrak.

  • prekůpek
    prekůpek
    29.07.2008 23:02

    osobně tomu utěsnění ale moc nevěřím(alespoň u bajonetu), jelikož tam není těsnící proužek..

  • xxyyzz
    xxyyzz
    24.08.2008 11:42

    Neiekolko neodbytnych dotazov od amatera:

    nenasiel som odpoved na dotaz:
    mig2000 - Michal Bilkovic, 18.2.2008 18:16
    Škoda, že ste netestovali Sigmu verziu II.,
    Bolo by to zaujímavejšie, verzia I.(s makrom) je v súčastnosti už väčšinou vo výpredaji.

    Na oficialnej stranke sigma http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp
    nachadzam dve Sigma 70-200/2,8 s MACRO je to stara a nova tzv. II-kova, takze by som nepokladal za moc stastne pouzivat vyrazy "macro" a "nemacro" lebo sigma takto oznacuje dva skla s rovnakym ohniskom a dierov

    Uvazujem nad kupov jedneho ...

    U sigmy ma milo prekvapilo spravanie v protisvetle - dost vyznamne pri foteni portretov
    http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=557928&gal=photo
    http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=557784&gal=photo
    ... dalej k sigme bol som majitelom sigmy 10-20ky - ktoru som pred nedavnom STASTNE predal ... neviem ci imatest klame pri testoch MTF50 alebo sa mi dostal do ruky tzv. zle nakalibrovany objektiv (doniesol som si ho z USA) ... v hranici snimky sa o krezbe ani hovorit nedalo - neskutocne rozostrenie neverim ze ten moj "kusok" dosahoval 1550 LW/PH

  • xxyyzz
    xxyyzz
    24.08.2008 11:43

    Ku Canononu 70-200 ... tieto biele objektivy stretavam na vsetkych podujatiach na ktorych sa ukazem ... mam z L-kovej rady 17-40 F4 na ktoru nedam dopustit excelentny objektiv, dalej klasiku 50 F1.8 a Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS - kazde z tychto skiel splnilo to co "slubovalo" - nestalo sa mi ze sa mi do ruky dostal dalsi nepodareny kusok ako sigma 10-20 - teraz sa mi naskytuje otazka ci tym cenovym rozdielom (cez ebay cca 8000) medzi Canon 70-200 a sigma 70-200 si aj nekupujem istotu, ze sa mi opat do ruky nedostane dalsi "omylom" nepodareny kusok od Sigmy
    V tvojom teste ma sklamalo spravanie 70-200 Canon v protisvetle - portrety v protisvetle je jedna vec s ktorou hlavne ratam po kupe jedneho ... par odbornikov by teraz asi dodoalo ze portrety sa maju fotit na pevne skla ... a... bla-bla-bla ... pekne veci kazdemu zname ale dalsich 30-60 tisickok v studentskom rozpocte sa zatial nenajde ...

    Dalej by som bol zvedavy na poznamku od kolegu Josef Prekop ( Pepíno )ktory spomina mierny "vakl" (to slovo znamena netesnost?) v bajonetu s 40D ... presne som nepochopil ci mysli s Sigmou alebo Canonom ... kedze mam 40Dcko ma to zaujima dvakrat ...

    Dik za odpoved od ktoreho kolvek z kolegov ...

  • prekůpek
    prekůpek
    04.09.2008 19:09

    viklá se.. a nejsem první, kdo se s tím setkal. tělo 40D a objektiv canon 70-200/2,8

  • Adrian Svec 1
    Adrian Svec 1
    06.10.2008 11:56

    ...chalani, fakt to ma taku volu na bajonete 40D?
    Kurna, ako je to mozne?
    Na 30-tke je to ok?
    diky

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (76)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram