OLYMPUS E-410 je nejmenší a nejlehčí digitální zrcadlovka s živým náhledem na světě. To uvádí firma Olympus o svém 10-ti Mpx fotoaparátu, na který se nyní podíváme v našem redakčním testu.

Zpětné přehrání snímků

Zpětné přehrání snímků spustíme tlačítkem přehrávání. Náběh prvního snímku je rychlý, stejně jako jeho zvětšení při prohlížení (až 14×). Obrázky na displeji jsou jasné a lze na nich dobře posoudit barvu a ostrost. Pro kontrolu expozice je možné zapnout funkci histogramu. Mezi jednotlivými snímky se pohybujeme šipkami a prodlevy nejsou delší, než 0,2 sec. Po připojení příslušného kabelu do sdruženého konektoru v E-410 lze přehrát na TV, nebo přímo tisknout na tiskárně. Pro přehrání snímků do PC je E-410 vybavená konečně již rychlým portem USB 2.2. Snímky lze v PC zpracovat dodaným softwarem OLYMPUS Master 2, „mluvícím“ česky. Tento software umožňuje i poměrně přehlednou archivaci snímků. Pro náročnější úpravy je však lépe používat profesionální softwary typu Photoshop nebo Zoner.

Menu – zde můžeme obrázky otáčet. Dále můžeme s vybranými snímky tvořit Slideshow,, uzamknout snímky proti přemazání, formátovat paměťovou kartu, tisknout přímo na tiskárně (PictBridge kompatabilní) atd..

Playback :

  • Slideshow – Zahájení automatické slideshow
  • Auto Rotate – Vypnuto, Otočení obrazu
  • DPOF – Příprava pro tisk
  • Kopírování všech obrazů – Z CF karty na xD kartu nebo obráceně.

Ovládání funkcí fotoaparátu (SETUP)

Ovládání režimů snímání a zpětného přehrání již dostatečně popsáno v předchozích odstavcích. Nastavení ostatních funkcí je vidět v animaci. Volba jazyků již v základu obsahuje češtinu.

Výkony (provozní časy)

Údaje jsou zaokrouhlené vypočtené průměry z 10-ti měření. Po zapnutí udělá E-330 první snímek do 3 sec. Bez předchozího zaostření je snímek hotový za 0,4 sec. S nastavenými hodnotami (s namáčknutou spouští) není zpoždění v mých podmínkách měřitelné. Při sérii snímků je prodleva mezi snímky 0,3 sec. S použitím blesku lze snímat rychlostí 3 obr./sec. V nejvyšším kombinovaném režimu rozlišení RAW pak po max. 8 obr. Následuje kratší prodleva na uložení snímků. V rozlišení HQ lze rychlostí 3obr/sec snímat až do zaplnění karty. Prohlížení snímků má při nejvyšším rozlišení snímků prodlevu max. 0,2sec.Výdrž baterie byla o něco slabší, ve srovnání s E-400, minimálně však 350 snímků (stahoval jsem přes USB 2.2 v E-410).

Kvalita obrazu

Kvalita obrazu je závislá i u E410 především na kvalitě optiky. Oba setové objektivy kreslí výborně. Ve spojení s 10 Mpx čipem a šumovým filtrem tvoří E-410 velmi silný nástroj. Použití dražší, profesionální, optiky obrazu jen prospěje, fotograf zde není do takové míry limitován kvalitou čipu. Může dát přednost vestavěným scénickým režimům, programu, automatice, nebo si s E-410 může „pohrát“ a nastavení provádět podle svých přání. Snímky mají velmi dobrou dynamiku, dobré barevné podání, ostrost i kontrast. Aberace je zanedbatelná. Málokdy jsem na nich objevil rušivé „přepaly“, mám dojem (stejně, jako u E-400), že automatika mírně podexponovává, objeví-li se v záběru silný jas. Také černobílé snímky jsou velice přirozené, převod do černobílé stupnice zvládne E-410 stejně skvěle, jako je zvládala E-400. Velmi nepříjemným jevem, který provází digitální fotoaparáty od samého počátku, je šum. Ten se podařilo u E-410 radikálně snížit (hlavně šumovým filtrem), takže jej při citlivosti ISO 800 jen tušíme, při ISO 1600 je viditelný, ale příliš neruší. Šum také kolísá s tonalitou snímku. Na světlých plochách se objevuje pouze občas, na tmavých je viditelný zřetelněji, zvláště v protisvětle. V souvislosti se šumem mne nadchla kvalita šumového filtru. Zatímco při vypnutém filtru je šum prakticky totožný se šumem u E-400, pak při nastavení na nízkou a standardní redukci šumu tento mizí a celé zpracování přitom nijak podstatně snímek nezměkčuje, detaily jsou stále dobře viditelné a ostré. Teprve při silné redukci šumu se od ISO 800 objevuje ztráta detailů. Naopak, chceme-li tu nejvyšší ostrost a maximum detailů, filtr vypneme a dostaneme z čipu maximum. Snímky velmi získaly při použití zcela jinak tvořeného formátu RAW, který lze upravovat pouze v novém editačním softwaru Olympus Master 2.0, dodávaném v balení s tělem E-410 (starší Olympus Mastery nedokáží s RAWem E-410 pracovat). Nový RAW zabírá přibližně o 10% méně místa na paměťové kartě.

Velmi dobře pracoval autofokus, zvláště při ostření v nižších hladinách osvětlení. Nezaváhal ani při silném protisvětle. Automatika WB poměrně dobře vyrovnávala různá osvětlení. Ve smíšeném světle automatika WB občas „ulítla“, viz foto. K manuálnímu ostření jsem se již vyjádřil, stále nelze zaostřit tak jednoduše, jak to bývalo zvykem např. u analogových Olympusů OM, ale už to není takový problém. Obraz z E-410 má trochu jiný nádech , než obraz z E-400, zvláště při složitých světelných podmínkách. Je to dáno jinou konstrukcí čipu a patrně novým zpracováním obrazu.

Celkově je obraz z E-410 brilantní, ostrý s přirozenými barvami a velkým rozsahem polotónů. Nebyl problém s přemírou odrazů, ani se závojem. Výrazně se mně líbilo podání černobílých snímků.

Příslušenství

K nasazení na E-410 lze samozřejmě použít příslušenství z celého E-systému. Olympus dodává k E-400 podvodní pouzdro odolné hloubce do 40-ti m, které bude patrně pracovat i s E-410 a díky jejímu „Živému náhledu“ bude fotografování po vodou lahůdkou. S E-410 jsem měl možnost vyzkoušet telekonvertor EC-14, 1,4× prodlužující ohnisko a profesionální objektiv ZUIKO 14–54mm F: 2,8–3,5. Konvertor EC-14 mne překvapil zachováním kresby objektivu i při plné světelnosti. Rozdíl nebyl okem měřitelný. Tento objektiv byl již mnohokrát v různých testech kladně hodnocen a jeho kresba nezklamala. Vynikající je přenos kontrastu, podání detailů, kresba ve stínech i ostré barevné přechody. Mechanické provedení s voděodolnou úpravou jen zvyšuje užitnou hodnotu tohoto objektivu. Při srovnání s ním potěšil i setový zoom ZUIKO 1442. Tělo má sice plastové, bez vodotěsné úpravy, ale v obrazových kvalitách si s ZUIKEM 1454 nezadá. Při 14mm má větší soudkovité zkreslení, jeho světelnost je nižší, ovšem v mezích své konstrukce produkuje obrazy plně srovnatelné s jeho profesionálním předchůdcem.

OLYMPUS E-410 redukce z OM systému

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Riza Copretion
    Riza Copretion
    27.08.2007 15:44

    ty jo,sem si vsiml ze tu je faqt mnoho recenzi,ale jedna znacka mi tu opravdo chybi.....ktera?pentax! sice tu je samsung,ale zadny test zrcadlovky od pentax....proc?samy nikon,olympus,canon,panasonic.....plati za recenze?

  • Martin Ježek
    Martin Ježek
    27.08.2007 16:22

    naposledy, pokud se nepletu, tu byla recenze dnes jiz fosilniho Pentax istDS ... zrejme nejaka konspirace nebo co ;-)

  • Jiří Rind
    Jiří Rind
    27.08.2007 18:21

    Ale tento stav je úplně všude. Řekl bych, že za to může české zastoupení Pentaxu - nepůjčuje stroje k recenzím. Asi nemá zájem více prodávat. Jejich chyba.

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    27.08.2007 23:15

    Tak nějak mi tu chybí opravdu kritický pohled. Přímé srovnání s konkurencí, v čem je lepší než jeho přímí konkurenti D40X nebo 400D, v čem naopak zaostává. To jsou klíčové informace, které čtenář od recenze očekává a podle nichž se bude rozhodovat při koupi.

    Tady se toho moc nedozví - shrnu to tak, že foťák je to nový (na staré se recenze nedělají), velmi dobrý (špatné nebo jen dobré foťáky v téhle kategorii nikdo nevyrábí), ba lepší než jeho evoluční předchůdce (no proto ho asi ve výrobním programu nahradil).

    To je tlak distributorů opravdu tak silný, že místo recenzí je třeba psát PR články? Nebo je to jen neprofesionalita redaktorů Fotoaparátu?

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    27.08.2007 23:15

    Měl bych pár jedovatých dotazů a připomínek.
    Jak je na tom systém "motorického manuálního" ostření ve srovnání s klasickým manuálem? Že autorovi recenze nevadí, to mi moc neříká...
    Hledáček je s f2,8 objektivy použitelný i pro man. ostření - to je v něm opravdu tak málo vidět? Míň než u D40/400D? I kdyby se mi E-410 fakt líbila, tohle by mě nejspíš odradilo. Asi by to chtělo víc rozebrat.
    Šum jako klad? Měl jsem za to, že ve srovnání s APS-C konkurencí je na tom 4/3 v tomto ohledu docela bídně. Jenže srovnání chybí...
    Ultrazvukové čištění senzoru. Chybí mi jakákoliv zmínka o reálné účinnosti systému, třeba ve srovnání s Canonem. Něco ve stylu "vyrazili jsme s Vencou nafotit ukázkové snímky, měnili jsme skla jak o závod, docela foukalo a bylo prašno, takže Vencův netřesoucí se senzor 350D byl každý večer jako prase, kdežto já měl snímky pořád bez artefaktů..."

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (10)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram