Reportáž demonstrace

Zajímá vás jak si Jan Jedlička poradil s jeho první fotografickou reportáží? Tento článek může být malým vodítkem, jak fotografovat reportáž. Nechte se unést vyprávěním autora a prohlédněte si několik zajímavých fotografií.

K – 14

Bylo úterý odpoledne a já jsem po dlouhé době zase zapnul televizi. Průběžně jsem přepínal mezi programy a znechucený nástěnkou nově zvoleného ředitele jsem chtěl hledání nějakého programu vzdát. Vtom vstoupilo na obrazovku „vzbouřenecké vysílání“. Byla to vlastně upoutávka na demonstraci, která se měla konat hned druhý den. Ano, byla to právě píseň Louise Armstronga, What a Wonderfull World, která doprovázela celý klip.

první demonstrant rozdávání letáků

Již několik týdnů jsem se trápil, co vytvořit pro můj předmět reportážní fotografie. Termín splnění úkolu se neustále blížil a já neměl nic hotového. Úkol zněl „reportáž pro jakýkoliv obrazový týdeník“. Spolu s tóny Louise Armstronga mi vytanula na mysli myšlenka přinést krátkou reportáž z plánované demonstrace.

ve vinárněočekávání

Hned druhý den jsem se vydal do Prahy. Na Václavské náměstí jsem dorazil o několik hodin dříve. Nějak jsem to neodhadl, ale časový předstih jsem nakonec uvítal a vůbec jsem nelitoval. Přípravy na demonstraci a hlavní aktéry jsem zastihl nerušeně v plném tempu. No prostě ráj pro fotožurnalisty. Z důvodu rychlého zaostřování jsem si nakonec zapůjčil bratrův fotoaparát, který má automatické zaostřování. Tuto funkci jsem nakonec v celé reportáži velice uvítal. Nedovedu si představit, že bych musel tak rychlé akce zaostřovat na mém vlastním fotoaparátu. V mé vestě dřímalo několik svitků filmů vyšší citlivosti ISO 400 a 800. Stále jsem si nebyl jist, zdali je to ta správná rychlost a při pomyšlení na to, že nemám blesk mi běhal mráz po zádech. Nakonec jsem celý problém vyřešil posunutím (pushem) citlivosti o 100%, takže jsem exponoval film s ISO 400 jako 800 a film s ISO 800 jako 1600. Měl jsem také několik objektivů s pevným ohniskem, ale ty jsem nakonec vůbec nepoužil – nebyl na to čas. Nakonec mi v těle fotoaparátu zůstal pouze jeden objektiv nejmenované značky, telekonvertor s proměnným ohniskem 28–80 mm, 3,5–22 f/stop, se kterým jsem nafotil celou reportáž.

přípravy

Plánovaný začátek demonstrace za svobodu slova se přiblížil a první demonstranti a odpůrci Hodačova vysílání se začali scházet. Nedali se přehlédnout, evidentně se nešli jen tak projít – a ne zrovna na Václavské náměstí. Na rozdíl od ostatních fotoreportérů, kteří dorazili mnohem později, jsem měl příležitost fotografovat zanícené demonstranty očekávající začátek celé akce. Mohl jsem si projít většinu transparentů. A pozorovat dění okolo podepisování peticí a rozdávání prohlášení ČT věc veřejná. Při této příležitosti vznikly první fotografie, některé z nich přikládám pro ilustraci. Nakonec jsem nafotil celkem 250 snímků, z toho vybral 40 slušných a pro tento článek jsem výběr zredukoval na deset snímků.

davy houstnou

Lidí stále přibývalo a já se snažil získat co nejlepší stanoviště, odkud bych fotografoval celé dění. Chtěl jsem se dostat přímo pod pódium. Nakonec jsem našel místo, kde probíhala registrace novinářů. Ano, bylo to v nejmenované vinárně na rohu Václavského náměstí hned pod muzeem. Hned při vstupu do vinárny jsem byl ohromen velkým množstvím lidí, kteří okupovali celou vinárnu. A co víc, samé známé osobnosti. Na krku jsem měl fotoaparát a chtěl jsem hned fotit. Nakonec jsem přemohl fotografickou chuť a odebral se k paní z ČT, která prováděla registraci. Její přístup mě velice potěšil. Již jsem nedoufal, že dostanu povolení pro vstup pod podium, nakonec se však podařilo a studenta z ITF pustili i tam, kam mohou jen akreditovaní novináři. Byl jsem šťasten. Při odchodu z vinárny jsem si neodpustil nasekat pár snímků našich osobností. S akreditací v ruce jsem utíkal zase zpět pod Václava, abych zaujal dobré stanoviště. Na pódiu nikdo nebyl, ale davy lidí byly čím dál tím větší. Napadlo mě pořídit pár snímků prázdného pódia. Pro ukázku jsem vybral pouze jednu fotografii, která mi z nich připadá nejlepší. Popravdě řečeno je jedna z mých nejoblíbenějších.

reminiscence

Usedl jsem na bobek pod pódium a naslouchal šumu a hluku bavících se lidí – a že to nebylo žádné šeptání. Atmosféra celé akce se mi postupně dostávala do krve a já jsem podvědomě cítil, že tady by se daly udělat nějaké dobré fotky. Organizátoři ještě na poslední chvíli upravovali vzhled celého pódia a neodpustili si zavěšení plakátu znázorňujícího pana Václava Klause s paní Bobošíkovou. Přiskočil jsem s fotoaparátem a pořídil zase řadu snímků.

moderátoři

Krátce po páté hodině byla celá demonstrace zahájena. Přicházeli a vystupovali vzbouření moderátoři spolu se známými osobnostmi a fotografové z českých plátků kolem mě pobíhali jako hladoví vlci. Nejdříve jsem byl z toho trochu zmaten, ale nakonec jsem se ke smečce musel přidat. Vlci nebyli tak hrozní, jak jsem čekal a pár dobrých věcí jsem se od nich naučil. Musel jsem být neustále ve střehu a vidět okem novináře. Stále jsem nebyl spokojen. Měl jsem sice několik set nejistých latentních obrazů zaznamenaných na svých filmech, ale stále jsem neměl tu správnou fotografii demonstrujícího davu. Zase jsem se musel učit od těch zkušených. Pozoroval jsem ostatní a vylezl nad osvětlovače ČT, kteří mi umožnili si vylézt na lešení s reproduktory. Pohled to byl nádherný. Z této pozice jsem pořídil možná nejvíce fotografií, ale těch nejlepších je pouze pár. Díky tmě jsem musel volit pomalé časy expozice a se zaostřováním byly také problémy.

V průběhu demonstrace se mi podařilo ulovit pár dalších zajímavých fotografií, které by bez ostatních fotografií a bez porozumění celého problému neměly téměř žádný význam. Do celého souboru však logicky zapadají a mají vlastní opodstatnění. Tu první jsem pořídil při překročení zátarasů starším pánem, který se prodral skrze ochranku až k pódiu. V ruce držel velkou zvětšeninu černobílé fotografie představující budovu rádia a televize před několika desítkami let. Chtěl demonstrovat paralelu s časy dávno minulými.

zaplněný Václavák

S touto fotografií nakonec končím představení mé reportáže. Všechny negativy jsem vyvolal 24 hodin po expozici. Film jsem vyvolával ve vývojce, která byla od stejného výrobce jako filmy. Díky široké pružnosti obou druhů filmů jsem nemusel měnit vyvolávací časy. Přerušoval jsem čistou vodou. Při vyvolání jsem dodržoval kinetiku vyvolávání, jak uvádí výrobce vývojky a filmu. Film jsem nazvětšoval na multikontrastní černobílé papíry stejné značky. Nejdříve jsem se domníval, že budu muset díky nestandardnímu osvětlení volit různé druhy gradace pomocí filtrů. Většinu snímků jsem nakonec nazvětšoval pouze s jedním filtrem a to s magnetou I.

Součástí úkolu bylo vytvoření úvodní stránky obrazového týdeníku s výběrem vhodné fotografie na výšku. Celý soubor fotografií jsem hypoteticky navrhl pro týdeník Reflex.

reportáž pro obrazový týdeník

Doufám, že jsem vám dobře nastínil fotografování této události z pohledu studenta fotografie a přinesl vám řadu užitečných poznatků.

Přeji vám dobré světlo

Jan Jedlička

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • PLe
    PLe
    05.09.2001 10:03

    Vážený pane,
    se zájmem jsem si přečetl Vaši fotoreportáž z boje o ČT. Fotografie jsou vynikající.
    Jen mi nejde na rozum, jak se dá fotografovat bez blesku na noční ulici (jsem začátečník).
    Nikon F60 mi na ulici slušně osvětlené pouličními světly ukazuje při DX 200, f8 čas 2-3” (bez zahrnutí Schwarzchildova jevu). Pokud bych použil film DX 1600 (nebo DX 800 a PUSH 1 jako Vy), dostanu při f8 čas 1/4s, při f4 čas 1/16s. To mi připadá pořád dlouhý čas, takže mi hrozí rozhýbání nebo se rozmažou lidé v pohybu. Navíc clona f4 mi nedá prakticky žádnou hloubku ostrosti.
    Prosím poraďte mi, jaké časy jste měl Vy?
    Děkuji.
    S úctou
    Petr Lenfeld

  • Jan Jedlička
    Jan Jedlička
    Autor
    11.09.2001 01:39

    Již si nepamatuji přesné expoziční časy, ale musím přiznat, že jsem měl problémy udržet fotoaparát. Některé fotografie vyšly mázlé, ale to už tak bývá. Clony jako 4 a 5,6 vám také dají hloubku ostrosti, nemyslete si, že jsem všechny snímky exponoval clonou 32. Nyní bych dokonce vyrazil i s více světelným objektivem. Při výrazném push procesu vůbec nemusíte myslet na schwarzchilda. Filmy s větším ISO mají dostatečnou expoziční pružnost. Prodlužovat expozice nemusíte, to dohoní vývojka. Je dobré mít nějaké zkušenosti s vlastním foto materiálem a vývojkou. Já osobně používám IlfordHP5 400, který s radostí pushnu na 800 nebo až na 1600 ISO. (zrno je očividně malé!!) Následně však vyvolávám pouze v Microphenu, od stejné značky, abych dosálhl optimálních výsledků. Výrobce uvádí přesné vyvolávací časy i pro tento druh push procesu. Dále v zásadě nepoužívám pro push funkci nastavení EV, to by mě jenom zdržovalo. Například vložím HP5 do fotoaparátu a manuálně nastavím ISO - například 1600. Větším problémem než expoziční časy pro mě byla rychlost automatického zaostřování, které jsem musel v některých situacích kombinovat s manuálním. Vím je to problém Pentaxu a věřím že kdybych měl Nikona nebo Canon, tak by rychlost zaostřování v takových světelných podmínkách byla lepší. Blesk v zásadě nepoužívám, protože mi narušuje tonální řešení snímků. Prostě blesk nemám v zásadě rád, je to umělé světlo, které vypaluje. Mám rád přirozené světelné situace.

  • Jan Jedlička
    Jan Jedlička
    Autor
    11.09.2001 01:41

    Vkládání komentářů má limity na počet slov proto jsem musel dopsat odpověd v dalším komentáři.

    A ještě jedna rada na závěr. Filmy od Ilfordu jsou poměrně hodně drahé. Pokud chcete zkusit fotografovat reportáž či nějaký dokument musíte fotit vše co lahodí vašemu oku. Pokud rád koukáte hledáčkem, jistě toho nafotíte hodně. Proto vřele doporučuji nákup filmu v metráži, například 10 m a natáčet si kazety v temné komoře do vlastních cívek. Ušetříte tak na fotomateriálu. Hodně štěstí Jan Jedlička

  • Hanka.D
    Hanka.D
    25.07.2008 20:48

    Dobrý den,
    jsem začátečník s velmi laickým dotazy:

    1) jaký objektiv byste na reportáž v obdobných světelných podmínkách doporučil? Podle toho, co píšete v článku, to mám chápat tak, že jste celou reportáž nafotil objektivem 28-80/3,5-5,6? Nebo zvolit objektiv s pevným ohniskem a vyšší světelností (myšleno pro podobné světelné podmínky, nikoliv téma).

    2) K filmům - i když nastavím ISO na 1600, pořád se mi objevují příliš dlouhé časy - i při např. f4. Dá se s tím něco dělat?

    Předem děkuji za odpověď a ještě jednou se omlouvám za chaotičnost a neodbornost svého dotazu :-).

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram