Doporučujeme: Nejlepší širokoúhlé objektivy pro zrcadlovky

Širokoúhlé objektivy neboli širokáče jsou mezi fotografy oblíbené, ale ne vždy je snadné se mezi nimi vyznat. Proto přinášíme přehled nejlepších širokoúhlých objektivů pro Nikon a Canon.


Zoom objektivy pro APS-C zrcadlovky Nikon a Canon

S APS-C čipy se objevují záludnosti, na které musí fotograf myslet. Například APS-C objektivy nejdou nasadit na full frame těla, ale full frame objektivy jdou nasadit na APS-C těla, nicméně se musí počítat s tzv. crop-faktorem. Ten ale není pro všechny (bez)zrcadlovky stejný. Canon dále hází klacky pod nohy těmto praktikám, když některých těl na vybraných systémech blokuje, takže si před koupí pečlivě zkontrolujte kompatibilitu objektivu a těla.

Full frame objektivy na APS-C tělech

Toto je možné a velmi často se to děje, a to poměrně bezproblémově. Tmavou výjimkou je v tomto ohledu Canon, který neumožňuje nasazení FF objektivů na APS-C zrcadlovky, ale pokud byste na APS-C tělo chtěli nasadit např. plnoformátovou Sigmu, není s tím problém. Pokud chcete adaptovat FF objektiv Canon např. na APS-C (i FF) bezzrcadlovku Sony, také s tím není problém. Každopádně si ale raději ověřte kompatibilitu konkrétního těla a objektivu.

Crop factor

Pokud chcete použít FF objektiv na APS-C těle, změní se jen jedna věc. Výsledný snímek bude přiblížený 1,5× (popř. 1,6×) oproti tomu, jak by vypadal na FF těle. Například při použití objektivu s ohniskovým rozsahem 24–70 mm bude na 24 mm na APS-C těle (od Nikonu) snímek vypadat jako na FF těle, ale při zazoomování na 36 mm. U Canonu byste museli zazoomovat na 38,4 mm, abyste dosáhli stejného úhlu záběru.

To je ale u širokoúhlých objektivů problém, například Nikkor 18–35 mm f/3.5–4.5, což je slušný širokáč na FF Nikon se na dá na APS-C těle považovat na předražený seťák, má totiž přepočtené ohnisko 27–53 mm (zjednodušeně jde o hodnotu, kterou byste museli nastavit na FF objektivu na FF těle pro dosažení shodného úhlu záběru).

Tedy pokud byste chtěli použít na APS-C tělo objektiv z FF systému, mělo by se ideálně jednat třeba o Sigmu 12–24 f/4 ART, která dosahuje přepočtených ohnisek 18–36 mm (na Canonu potom 19,2–38,4) – jinými slovy se přiblíží tomu, co umí výše zmíněný Nikkor 18–35mm na full framu.

Stručně řečeno – je potřeba si uvědomit, že se stejným objektivem nebudete mít stejně širokoúhlé záběry, pokud jej z FF předěláte na tělo s APS-C čipem.

Zde se vybízí krátká úvaha na téma, zdali ale nemá smysl kupovat širokoúhlé objektivy zamýšlené na FF systém, ale používat je na APS-C tělech, protože budou mít lepší kvalitu obrazu a někdy přidají pár milimetrů k dobru na širokoúhlejším kon­ci.

Teoreticky by to smysl mít mohlo, protože výsledky budou kvalitnější, než kdybyste si pro podobná ohniska koupili objektiv vyloženě na APS-C systém (projeví se to hlavně v rozích snímků). Nicméně objektiv bude značně dražší, větší, těžší než ekvivalent pro pouze APS-C systém.

K vybraným objektivům…

Jak Nikon, tak i Canon mají vlastní levný širokoúhlý zoom objektiv, který není problém nedoporučit, protože za danou cenu nabídne hodně výkonu. K nim existuje alternativa v podobě dražšího Tamronu, který má lepší světelnost a zároveň dosahuje až k 24 mm na dlouhém konci. V případě vyžadování co nejlepší světelnosti (a uspokojení se s nižším rozsahem ohnisek) tu je pak nová Tokina s konstantní světelností f/2.8. Žádný z těchto objektivů není špatnou volbou a spíše záleží na preferencích každého fotografa.

Nikon 10–20mm f/4,5–5,6 G AF-P VR DX

  • Typ: Širokoúhlý zoom
  • Pro systémy: APS-C; Nikon F
  • Ohnisko: 10–20 mm
  • Světelnost: f/4.5–5.6
  • Filtry: 72 mm
  • Stabilizace obrazu: Ano
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 230 g
  • Délka objektivu: 73 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EF-S 10–18mm f/4,5–5,6 IS STM (fotky u recenze EOS 200D)

  • Typ: Širokoúhlý zoom
  • Pro systémy: APS-C; Canon EF
  • Ohnisko: 10–18 mm
  • Světelnost: f/4.5–5.6
  • Filtry: 67 mm
  • Stabilizace obrazu: Ano
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 240 g
  • Délka objektivu: 72 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS 200D, Objektiv: EF-S10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, F6.3, ISO 1000, 1/125 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, JPEG

Tokina ATX-i 11–16mm f/2.8 CF

  • Typ: Širokoúhlý zoom
  • Pro systémy: APS-C; Canon EF, Nikon F
  • Ohnisko: 11–16 mm
  • Světelnost: f/2.8
  • Filtry: 77mm
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 544 g
  • Délka objektivu: 89–92 mm
  • Cena:

Tamron 10–24mm F/3.5–4.5 Di II VC HLD – recenze

  • Typ: Širokoúhlý zoom
  • Pro systémy: APS-C; Canon EF, Nikon F
  • Ohnisko: 10–24 mm
  • Světelnost: f/3.5–4.5
  • Filtry: 77 mm
  • Stabilizace obrazu: Ano
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 440 g
  • Délka objektivu: 82,1 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Pevná ohniska pro APS-C zrcadlovky Nikon a Canon

Těch na trhu není moc, což závisí i na definici, od jakého ohniska považujeme APS-C objektiv za širokoúhlý. Rozhodli jsme se pro 14 mm (cca 20 mm po přepočtu), tedy cca stejnou (přepočtenou) hodnotu jako pro FF. Na 14 mm ale začíná hodně pevných objektivů na full frame, takže můžete použít ty (jsou v minulé kapitole, zde jsou objektivy pouze pro APS-C). Navíc v takovém případě nemusíte být tak vybíraví a koupit i objektivy, které na FF mají větší zkreslení, což na APS-C částečně zmizí, mluvím třeba o Samyangu 14 mm f/2.8.

Samyang 10 mm f/2,8 ED

Zde se nejedná o žádnou reklamu Samyangu, nicméně v této kategorii zoufale chybí více objektivů. Tento kus je spíše na hraně doporučení, protože zrovna neexceluje v kresbě na okrajích a ani v dalších disciplínách, nicméně má tu zásadní výhodu, a to že vůbec je. S takovouto světelností jiný objektiv na 10 mm v ČR lehce neseženete.

  • Typ: Pevné ohnisko
  • Pro systémy: APS-C; Canon EF, Nikon F
  • Ohnisko: 10 mm
  • Světelnost: f/3.5
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Ruční
  • Hmotnost: 580 g
  • Délka objektivu: 77 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Samyang 8mm f/3,5 MC

Zde sice Samyang má jistou konkurenci, ale je tím lepším. Jedná se o rybí oko, takže objektiv má viditelné zkreslení, což je pro nějakou skupinu fotografů žádoucí a pravděpodobně se jedná o mírně lepší řešení, než kupovat velmi drahé rybí oko 8–15 mm, které nabízejí Nikon i Canon.

  • Typ: Pevné ohnisko, Rybí oko
  • Pro systémy: APS-C; Canon EF, Nikon F
  • Ohnisko: 8 mm
  • Světelnost: f/3.5
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Ruční
  • Hmotnost: 435 g
  • Délka objektivu: 77,8 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Závěr

Podívali jsme se na různé širokoúhlé objektivy pro zrcadlovky Nikon a Canon. Bohužel to nedopadlo tak, že bychom řekli, kupte si tento objektiv, protože je nejlepší a budete s ním naprosto spokojení. Dnes každý objektiv nabídne jiný mix parametrů a záleží na každém fotografovi, co přesně pro svou práci potřebuje. Výběr v článku jsme omezili na nejlepší objektivy, které jsou zároveň dostupné na českém trhu – staré bazarové objektivy nemusí být špatné, ale už bychom ztratili přehlednost a univerzálnost, protože ne každý objektiv by se dal snadno sehnat. Navíc zrovna v oblasti širokoúhlých objektivů nastal za poslední roky velký pokrok a rozdíly v kvalitě mezi novějšími a staršími objektivy budou viditelné.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Paveljan
    Paveljan
    18.11.2019 22:38

    V článku uvádíte, že Canon použití FF skel na APS-C zrcadlovkách mechanicky blokuje. Jakých modelů se to týká? FF skla od Canonu na své staré i nové APS-C zrcadlovce běžně používám.

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Autor
    19.11.2019 13:36
    Reaguje na Paveljan 18.11.2019 22:38:

    "V článku uvádíte, že Canon použití FF skel na APS-C zrcadlovkách mechanicky..." - zobrazit celý komentář

    Dobrý den, má poznámka se týká toho, že bajonety FF a APS-C u Canonu nejsou totožné a některé kombinace nejsou kompatibilní. Bohužel nejsem Canoňák a neměl jsem Canony moc v ruce a raději se nebudu zaručovat za informace, které najdu na internetu, byť se může jednat o informace oficiální. Spíše jde o to, abyste si předem ověřili, že daná kombinace je kompatibilní.
    EDIT: tohle oficiálně říká Canon: https://www.canon.cz/lenses/tech-guide/compatibility/

  • E.B.E
    E.B.E
    19.11.2019 19:41

    Já bych měl připomínky spíš k odstavci : Pevné sklo vs zoom. Který je (nechci říct lživý) zavádějící a řekněme marketingově pojatý. Už z principu je jasné, že u pevného ohniska je jednodušší řešit zkreslení a tudíž tyto skla jsou daleko lépe vyrovnaná, případně alespoň levnější. Rada k přizoomování kvůli odstranění vady na určitém ohnisku je jako říct, tenhle objektiv je použitelný až od ohniska XY a změna ohniska jaksi postrádá smysl v daných podmínkách a kompozici. A vyjde nastejno jako rada: Pokud vám nevyhovuje pevné sklo o ohniskové vzdálenosti XY, vyměňte jej za YZ, případně udělejte pár kroků dopředu, či dozadu. Jinými slovy. Asi si nikdo nebude kupovat širokoúůhlý objektiv s tím, že bude pořád zazoomovanej k delšímu ohnisku, aby se vyvaroval necnostem daného skla.

  • E.B.E
    E.B.E
    19.11.2019 19:54

    ...a tady je třeba se ptát, proč článek obsahuje pouze výběr nativních zoom objektivů? ...nebo snad tyhle dvě značky nenabízí relevantní a kvalitní skla pevných ohnisek ?

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Autor
    19.11.2019 19:59
    Reaguje na E.B.E 19.11.2019 19:41:

    "Já bych měl připomínky spíš k odstavci : Pevné sklo vs zoom. Který je ..." - zobrazit celý komentář

    Toto je vysoce abstraktní debata, řekněme, že jsem měl v ruce 14 mm pevné sklo, které mělo větší zkreslení, než zoom, který začínal na 14 mm - je to jiné model od modelu, takže to univerzálně nelze rozseknout.
    Taky je to o tom, že ne každý se rád zbavuje zkreslení v postprodukci, já se s tím někdy trápím, a proto pokud je ta možnost, tak mi často přijde lepší zazoomovat o pár mm, zbavit se největšího zkreslení a mít fotku rovnou bez zásadního zkreslení, což vyjde opticky podobně jako při postprodukci (která fotku taktéž ořeže), ale už se s tím nemusíte řešit.
    Jak říkám, ani jeden způsob není dokonalý, spíše jsem jen chtěl nastínit diskuzi; nikde jsem nepsal, že je to správně jen tímto jedním způsobem a váš názor vám neberu :-)

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Autor
    19.11.2019 20:07
    Reaguje na E.B.E 19.11.2019 19:54:

    "...a tady je třeba se ptát, proč článek obsahuje pouze výběr nativních zoom..." - zobrazit celý komentář

    Prosím, čtěte pozorně: "Za širokoúhlé objektivy zde budeme považovat taková skla, která začínají pod (přepočtenými) 20 mm."
    Jediným FF pevným sklem od Canikonu splňujícím tuto podmínku je Canon EF 14mm f/2,8 L II USM a ten nemám důvod doporučit, když je na trhu 1,4ková Sigma za mnohem méně peněz. Samozřejmě kdo to vidí jinak, může si koupit Canon. Potom jsou na trhu ještě tilt-shifty, ale ty už jsem tady nechtěl plést, to je složitější problematika a máme na ně jiné články.

  • E.B.E
    E.B.E
    19.11.2019 20:11
    Reaguje na Jan Pánek 19.11.2019 19:59:

    "Toto je vysoce abstraktní debata, řekněme, že jsem měl v ruce 14 mm pevné..." - zobrazit celý komentář

    Schválně jsem nejmenoval žádné sklo, ale vsadím se, že i když daný pevný objektiv bude mít zkreslení, pak na úkor daleko nižší ceny. Přiznejme si že zkorigovat tři čočky a nebo devět soustav, které se navíc pohybují je přece jen rozdíl. Ale o co mi šlo, je jen nenavádět k "lenosti" při otáčení zoomem a zaměňovat ořez (i zoomování) s kompozicí. Jak se tu spousta lidí mylně domnívá. A to nechci nikoho odrazovat od koupě zoomu. Jen podat pravdivé informace. Třeba i pro následný nákup toho, či onoho. Oprava. Pochopil jsem, podle posledního, že Canikon nemá v nabídce kvalitní , širokoůhlá pevná skla. Jestli se nepletu

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Autor
    19.11.2019 20:17
    Reaguje na E.B.E 19.11.2019 20:11:

    "Schválně jsem nejmenoval žádné sklo, ale vsadím se, že i když daný pevný..." - zobrazit celý komentář

    Souhlas.
    Takto - objektivy nejsou, kromě jednoho, který není k doporučení, protože se jiný vyplatí více, čímž však neříkám, že není kvalitní.

  • E.B.E
    E.B.E
    19.11.2019 20:18
    Reaguje na Jan Pánek 19.11.2019 20:17:

    "Souhlas. Takto - objektivy nejsou, kromě jednoho, který není k doporučení,..." - zobrazit celý komentář

    To mění situaci. PS: Dotaz na skla neměl mít "popichovací" charakter. Prostě jen nemám přehled o portfóliu Canikon

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Autor
    19.11.2019 20:26
    Reaguje na E.B.E 19.11.2019 20:18:

    "To mění situaci. PS: Dotaz na skla neměl mít "popichovací" charakter...." - zobrazit celý komentář

    V pořádku, myslel jsem, že máte svého favorita, který se nedostal do výběru. Sám jsem si teď musel hledat, jak jsou na tom skla Canikonu s tímto ohniskem, výběr nedělám žádným diskriminujícím způsobem, že bych jej třídil podle značek apod. Spíše jsem zařadil všechny objektivy, které jsem sám testoval a byly dobré, případně je testoval někdo z kolegů a chválil je, popřípadě jsem nějakým způsobem jedinečné - kombinace filtry světelnost, krátké ohnisko a minimální zkreslení, ale musí zároveň dostatečně kvalitní. Nediskriminoval jsem ani objektivy, které jsem netestoval, ale pečlivě jsem si nastudoval recenze, případně jsem měl přehled (což jsou dva zařazené objektivy z první kapitoly).

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (15)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

FotoAparát.cz - Instagram