Fotoaparát.cz

Doporučujeme: Nejlepší širokoúhlé objektivy pro zrcadlovky

Širokoúhlé objektivy neboli širokáče jsou mezi fotografy oblíbené, ale ne vždy je snadné se mezi nimi vyznat. Proto přinášíme přehled nejlepších širokoúhlých objektivů pro Nikon a Canon.

Úvod

V tomto přehledu se zaměříme hlavně na širokoúhlé objektivy pro APS-C a full frame zrcadlovky Nikon a Canon. Jedná se o nejrozšířenější systémy a je největší obtíž se v nich vyznat. Pentax a Sony A bylo vyřazeno kvůli nedostupnosti takového zboží v českých obchodech a jeho zánik obecně (Sigma přestává vyrábět objektivy na Pentax, takže by tu byly nakonec zbytečně).

Za širokoúhlé objektivy zde budeme považovat taková skla, která začínají pod (přepočtenými) 20 mm (někteří fotografové je taktéž mohou označovat jako extrémní širokáče, nicméně v poslední době se tyto hranice mírně posouvají dolů).

U širokoúhlých objektivů je bohužel nutné rozlišovat mezi APS-C a full frame těly, jelikož crop factor zde činí rozdíl mezi širokáčem a setovým objektivem. Jinými slovy Nikon 18–35mm f/3.5–4.5 má pro APS-C tělo stejné úhly záběru jako Sigmy ART 18–35mm f/1.8, nicméně nativně na full frame těle je Nikon regulérní širokáč a Sigma na APS-C je regulérní základní zoom (ani se jako širokoúhlý objektiv nedá označit – po přepočtu se jedná o ohniska 27–52 mm). Toto téma probereme podrobně u APS-C objektivů.

U širokoúhlých objektivů se nabízí hned několik oblastí, na které je potřeba se při výběru soustředit.

Zkreslení

V zásadě existují dva základní přístupy ke zkreslení. Některým fotografům se líbí, na fotkách ho nechávají a rádi používají objektivy typu „rybí oko“, kde je zkreslení výrazné a chtěné. Druhá skupina chce zkreslení co nejvíce potlačit a případně jej upravují v postprodukci. Základní pravidlo zní, že čím širší objektiv je, tím má nejspíše větší zkreslení. Objektivy pod 14 mm většinou mají výrazné zkreslení. Pokud vyhledáváte objektivy bez zkreslení, nejlepší je se podívat na recenze, kde se zkreslení zkoumá. Tak si uděláte nejlepší obrázek o tom, zdali objektiv splňuje vaše požadavky.

Ohnisko

To se váže k problematice výše – fotografové většinou touží po co nejširším ohnisku, nicméně s krátkým ohniskem přichází i další problémy. Snižuje se světelnost, objektivy jsou větší, těžší, dražší a ztrácí možnost nasazení klasických závitových filtrů. Někdy je tedy paradoxně lepší se poohlédnout po mírně delším ohnisku, aby se předešlo jiným problémům.

Světelnost vs. filtry

Pokud máte vybrané vytoužené ohnisko, můžete narazit na další otázku – je lepší mít závitové filtry, nebo světelnější objektiv? Například Nikon 20mm f/1.8 disponuje závitem na filtry o průměru 77 mm, ale Sigma ART 20 mm f/1.4 už kvůli lepší světelnosti žádný závit na filtry nemá a je potřeba koupit speciální sadu obsahující držák a čtvercové filtry, což bývá většinou větší investice. Někdy se tedy objeví potenciální výměna světelnosti za závitové filtry (či obráceně). Proto krajinářům doporučujeme se spíše poohlédnout po objektivech se závitovými filtry.

Hmotnost a velikost

Pokud jste se v minulém bodě rozhodli pro dobrou světelnost, znamená to, že váš budoucí objektiv bude pravděpodobně velký a těžký (nebo ztratí zoom). V tomto ohledu nelze „přečůrat fyziku“ – aby se na čip dostalo dost světla, je potřeba hodně skla.

Výhledově se blýská na lepší časy s bezzrcadlovkami, které díky kratší vzdálenosti mezi čipem a zadním optickým členem objektivu umožňují jednodušší konstrukci objektivů, takže jsou menší a lehčí.

Zrcadlovky vs. bezzrcadlovky

V tomto přehledu jsou pouze objektivy pro zrcadlovky, abychom nemíchali jablka s hruškami. Nicméně nezapomeňte, že pomocí adaptérů je možné používat zrcadlovkové objektivy i na bezzrcadlovkách.

produktov? sn?mek fototechniky

Stabilizace obrazu

Tento problém odpadá se stabilizovanými čipy u bezzrcadlovek, nicméně si ho zde nastíníme pro uživatele zrcadlovek, které vyžadují stabilizované objektivy. Pokud má objektiv stabilizaci obrazu, většinou je to výměnou za mírně větší rozměry, vyšší hmotnost a cenu.

Výkon v protisvětle

Jednou z klíčových, ale ne zrovna snadno odhalitelných vlastností je dobrý výkon objektivu v protisvětle, tedy že se netvoří „prasátka“ ani místa s nízkým kontrastem. Pro zjištění, zdali je vybraný objektiv dobrý v protisvětle, je však potřeba navštívit recenze a nelze to zjistit pouze z parametrů.

Pevné sklo vs. zoom

Toto je obecně rozšířená diskuze, ale u širokoúhlých objektivů je mírně vyhrocenější. Pevná skla přinášejí mírné výhody v kresbě, mohou být lehčí, menší a světelnější. Na druhou stranu mají často stejné problémy se zkreslením jako zoom objektivy, u nichž je ale možnost mírně přizoomovat a zkreslení se zbavit.

Recenze

Jak je patrné z popisů, některé vady objektivů se dají odhalit pouze v recenzi. Proto u téměř každého doporučeného širokáče naleznete odkaz na jeho recenzi, kde naleznete všechny údaje, které pro rozhodnutí o koupi potřebujete. To nám umožnilo tento přehled udělat přehlednější, takže vždy ke každému objektivu poskytneme ty nejdůležitější informace, aby se v nich dalo dobře orientovat.

Dvě základní cesty

Fotografové by se dali rozdělit na dvě základní skupiny. Tou první jsou krajináři, kteří vyžadují menší rozměry a nízkou hmotnost, závitové filtry a nepotřebují stabilizaci obrazu ani dobrou světelnost, protože mají stativ (fotografové noční oblohy zůstávají výjimkou). Druhá skupina, kterou jsou např. svatební fotografové, ale obecně se dají označit jako reportážní fotografové v interiérech, kteří často bojují s nedostatkem světla a dobrou světelnost a stabilizaci vyžadují nebo se jim hodí.

Poznámka k dalším bajonetům (Pentax-K, Sony-A) – není pro ně dost objektivů, takže se mezi menším množstvím objektivů dá snáze orientovat a tento přehled by naopak znepřehlednily. 
 

Širokoúhlé zoomy pro full frame zrcadlovky Nikon a Canon

Tamron 17–35mm f/2.8–4 – recenze

I když jsem nastínil dvě cesty, existuje jeden objektiv, který se pohybuje na jejich pomezí a dokáže uspokojit obě skupiny, i když není 100% ideální ani pro jednu. Na 17mm ohnisku má světelnost f/2.8, zároveň disponuje 77mm závitovými filtry a k tomu všemu je poměrně malý, lehký, levný a má dobré výsledky v protisvětle.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Sigma 14–24mm f/2.8 ART – recenze

Rozsah ohnisek 14–24 mm je vhodný jako doplněk pro základní zoomy 24–70 mm a je součástí tzv. svaté trojice objektivů (14–24 mm, 24–70 mm a 70–200 mm – to vše s konstantní světelností f/2.8). Kvůli světelnosti f/2.8 v celém rozsahu zoomu se jedná o velký a těžký objektiv.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Tamron 15–30 mm f/2.8 G2 – recenze

Jedná se o oblíbený širokoúhlý objektiv, který se dočkal už druhé generace. Není sice tak širokoúhlý jako Sigma, ale má delší dlouhý konec při konstantní světelnosti f/2.8. Zase se jedná o velký a těžký objektiv, který ocení hlavně reportéři, a to i díky stabilizaci obrazu

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sigma 12–24 mm f/4 ART – recenze

Tato Sigma je jedním z nejširokoúh­lejších zoomů pro FF na trhu. Konkurovat jí může jen pevné sklo od Laowy, které má taktéž 12 mm, ale lepší světelnost, stojí méně a je lehčí. Pokud chcete něco opravdu širokoúhlého, je někdy dobré mít zoom, abyste eliminovali zkreslení nebo prostě jen zabrali menší prostor.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS 6D, Sigma 12-24mm F4 DG HSM | Art 016, 12.00 mm, F4.0, ISO 250, 1/640 s, WB Automatick?, kompenzace +1/3 EV, RAW v ACR

Canon EF 16–35mm f/4,0 L IS USM – recenze

Pokud se podíváme na portfolio Canonu, najdeme v něm hned několik kandidátů na doporučení. Upřednostnili jsme tento s horší světelností, protože je levnější, menší a má optickou stabilizaci obrazu, což ve špatných světelných podmínkách nahradí více než 1 EV ze světlosti. Navíc má menší filtry.

Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nikon 8–15mm f/3.5–4.5E – recenze

Nyní se dostáváme k objektivu typu rybí oko, který produkuje silné zkreslení a opravdu širokoúhlý úhel záběru, který horizontálně, vertikálně i diagonálně poskytuje 180 ° při ohnisku 8 mm a kruhovém vykreslení obrazu (vypadá to jako opravdu silné vinětování). Při zoomování na 15 mm ona „vinětace“ mizí a úhel záběru je 180° pouze diagonálně. Jedná se hlavně o kreativní objektiv a focení s ním je velmi specifické.

Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon 8–15 mm f/4L USM FishEye

Zde se přesouváme od Nikonu ke Canonu, ale objektivy jsou velmi podobné, pouze se mění světelnost, která je v tomto případě konstantní v celém rozsahu zoomu. Na 8 mm vykresluje pouze kolečko ve středu a na 15 mm se obraz roztahuje na celou plochu snímače.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Širokoúhlá pevná skla pro full frame zrcadlovky Nikon a Canon

Sigma 14 mm f/1.8 ART – recenze

Na trhu dlouho chyběl objektiv podobného ražení, tedy vysoce světelný širokoúhlý objektiv, který je úplně ideální na focení noční oblohy, pokud fotograf chce, aby ze hvězd zůstaly jen body (nikoliv startrails). Navíc se jedná o autofokusový objektiv, protože hodně jich v této kategorii nabízí pouze ruční ostření.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Samyang 14 mm f/2.4 – recenze

Nyní přecházíme k manuálním objektivům, které tedy nemají autofokus ani stabilizaci obrazu. To však není nutně problém, protože širokoúhlé objektivy poskytují velkou hloubku ostrosti a často stačí zaostřit na hyperfokální vzdálenost a není potřeba ostřit průběžně. Tento Samyang vyniká dobrou kresbou a zajímavou světelností, přičemž není příliš velký a těžký. Zároveň solidně redukuje zkreslení.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Zeiss Milvus 18 mm f/2.8 – recenze

Pokud chcete co možná nejširokoúhlejší ohnisko a zároveň plánujete používat filtry, Zeiss 18 mm je jednou z mála potenciálních možností, protože i přes širokoúhlé ohnisko nabízí 77mm závity na filtry.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Laowa 12mm f/2.8 Zero-D

Tato Laowa je na trhu poměrně výraznou a netradiční zajímavostí, protože nejenže se jedná o nejen z nejširokoúh­lejších skel vůbec, ona zároveň nemá skoro žádné zkreslení (reálně zkreslení má, ale ne tak velké, jak bychom očekávali). Zároveň má poměrně kompaktní rozměry a rozumnou světelnost. Je sice dražší a manuální, nicméně pro milovníky širokoúhlých scenérií se jedná o zajímavý kousek.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Doporučené širokoúhlé objektivy pro APS-C naleznete na druhé straně článku ->
 


Zoom objektivy pro APS-C zrcadlovky Nikon a Canon

S APS-C čipy se objevují záludnosti, na které musí fotograf myslet. Například APS-C objektivy nejdou nasadit na full frame těla, ale full frame objektivy jdou nasadit na APS-C těla, nicméně se musí počítat s tzv. crop-faktorem. Ten ale není pro všechny (bez)zrcadlovky stejný. Canon dále hází klacky pod nohy těmto praktikám, když některých těl na vybraných systémech blokuje, takže si před koupí pečlivě zkontrolujte kompatibilitu objektivu a těla.

Full frame objektivy na APS-C tělech

Toto je možné a velmi často se to děje, a to poměrně bezproblémově. Tmavou výjimkou je v tomto ohledu Canon, který neumožňuje nasazení FF objektivů na APS-C zrcadlovky, ale pokud byste na APS-C tělo chtěli nasadit např. plnoformátovou Sigmu, není s tím problém. Pokud chcete adaptovat FF objektiv Canon např. na APS-C (i FF) bezzrcadlovku Sony, také s tím není problém. Každopádně si ale raději ověřte kompatibilitu konkrétního těla a objektivu.

Crop factor

Pokud chcete použít FF objektiv na APS-C těle, změní se jen jedna věc. Výsledný snímek bude přiblížený 1,5× (popř. 1,6×) oproti tomu, jak by vypadal na FF těle. Například při použití objektivu s ohniskovým rozsahem 24–70 mm bude na 24 mm na APS-C těle (od Nikonu) snímek vypadat jako na FF těle, ale při zazoomování na 36 mm. U Canonu byste museli zazoomovat na 38,4 mm, abyste dosáhli stejného úhlu záběru.

To je ale u širokoúhlých objektivů problém, například Nikkor 18–35 mm f/3.5–4.5, což je slušný širokáč na FF Nikon se na dá na APS-C těle považovat na předražený seťák, má totiž přepočtené ohnisko 27–53 mm (zjednodušeně jde o hodnotu, kterou byste museli nastavit na FF objektivu na FF těle pro dosažení shodného úhlu záběru).

Tedy pokud byste chtěli použít na APS-C tělo objektiv z FF systému, mělo by se ideálně jednat třeba o Sigmu 12–24 f/4 ART, která dosahuje přepočtených ohnisek 18–36 mm (na Canonu potom 19,2–38,4) – jinými slovy se přiblíží tomu, co umí výše zmíněný Nikkor 18–35mm na full framu.

Stručně řečeno – je potřeba si uvědomit, že se stejným objektivem nebudete mít stejně širokoúhlé záběry, pokud jej z FF předěláte na tělo s APS-C čipem.

Zde se vybízí krátká úvaha na téma, zdali ale nemá smysl kupovat širokoúhlé objektivy zamýšlené na FF systém, ale používat je na APS-C tělech, protože budou mít lepší kvalitu obrazu a někdy přidají pár milimetrů k dobru na širokoúhlejším kon­ci.

Teoreticky by to smysl mít mohlo, protože výsledky budou kvalitnější, než kdybyste si pro podobná ohniska koupili objektiv vyloženě na APS-C systém (projeví se to hlavně v rozích snímků). Nicméně objektiv bude značně dražší, větší, těžší než ekvivalent pro pouze APS-C systém.

K vybraným objektivům…

Jak Nikon, tak i Canon mají vlastní levný širokoúhlý zoom objektiv, který není problém nedoporučit, protože za danou cenu nabídne hodně výkonu. K nim existuje alternativa v podobě dražšího Tamronu, který má lepší světelnost a zároveň dosahuje až k 24 mm na dlouhém konci. V případě vyžadování co nejlepší světelnosti (a uspokojení se s nižším rozsahem ohnisek) tu je pak nová Tokina s konstantní světelností f/2.8. Žádný z těchto objektivů není špatnou volbou a spíše záleží na preferencích každého fotografa.

Nikon 10–20mm f/4,5–5,6 G AF-P VR DX

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EF-S 10–18mm f/4,5–5,6 IS STM (fotky u recenze EOS 200D)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS 200D, Objektiv: EF-S10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, F6.3, ISO 1000, 1/125 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, JPEG

Tokina ATX-i 11–16mm f/2.8 CF

Tamron 10–24mm F/3.5–4.5 Di II VC HLD – recenze

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Pevná ohniska pro APS-C zrcadlovky Nikon a Canon

Těch na trhu není moc, což závisí i na definici, od jakého ohniska považujeme APS-C objektiv za širokoúhlý. Rozhodli jsme se pro 14 mm (cca 20 mm po přepočtu), tedy cca stejnou (přepočtenou) hodnotu jako pro FF. Na 14 mm ale začíná hodně pevných objektivů na full frame, takže můžete použít ty (jsou v minulé kapitole, zde jsou objektivy pouze pro APS-C). Navíc v takovém případě nemusíte být tak vybíraví a koupit i objektivy, které na FF mají větší zkreslení, což na APS-C částečně zmizí, mluvím třeba o Samyangu 14 mm f/2.8.

Samyang 10 mm f/2,8 ED

Zde se nejedná o žádnou reklamu Samyangu, nicméně v této kategorii zoufale chybí více objektivů. Tento kus je spíše na hraně doporučení, protože zrovna neexceluje v kresbě na okrajích a ani v dalších disciplínách, nicméně má tu zásadní výhodu, a to že vůbec je. S takovouto světelností jiný objektiv na 10 mm v ČR lehce neseženete.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Samyang 8mm f/3,5 MC

Zde sice Samyang má jistou konkurenci, ale je tím lepším. Jedná se o rybí oko, takže objektiv má viditelné zkreslení, což je pro nějakou skupinu fotografů žádoucí a pravděpodobně se jedná o mírně lepší řešení, než kupovat velmi drahé rybí oko 8–15 mm, které nabízejí Nikon i Canon.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Závěr

Podívali jsme se na různé širokoúhlé objektivy pro zrcadlovky Nikon a Canon. Bohužel to nedopadlo tak, že bychom řekli, kupte si tento objektiv, protože je nejlepší a budete s ním naprosto spokojení. Dnes každý objektiv nabídne jiný mix parametrů a záleží na každém fotografovi, co přesně pro svou práci potřebuje. Výběr v článku jsme omezili na nejlepší objektivy, které jsou zároveň dostupné na českém trhu – staré bazarové objektivy nemusí být špatné, ale už bychom ztratili přehlednost a univerzálnost, protože ne každý objektiv by se dal snadno sehnat. Navíc zrovna v oblasti širokoúhlých objektivů nastal za poslední roky velký pokrok a rozdíly v kvalitě mezi novějšími a staršími objektivy budou viditelné.