Recenze objektivu Zeiss Milvus 18mm f/2.8

Zeiss Milvus 2.8/18 je kompaktní širokoúhlý objektiv, který se hodí například na focení krajinek, reportáž v interiérech či architekturu. Jak dopadne v testu?

Úvod

Když se mluví o světelném širokáči, ne vždy se musí jednat o velký a těžký objektiv. Ba právě naopak – pokud po širokoúhlém objektivu zatouží krajinář, který ho s sebou nosí po celé dny v batohu, hmotnost a rozměry jsou jedněmi z nejostřeji sledovaných parametrů. A právě takové fotografy, ale nejen ty potěší Zeiss Milvus 18mm f/2.8.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Pevná osmnáctka je vhodná na tyto fotografické žánry:

  • Krajina
  • Reportáž (spíše v interiérech)
  • Interiéry
  • Architektura
  • Noční obloha

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Pro krajináře splňuje kromě rozměrů a hmotnosti i požadavek na závitové filtry, které jsou dokonce jen 77mm. Ohledně reportážních záběrů by se někteří mohli dohadovat, nicméně při 18mm ohnisku a cloně f/2.8 lze nejen manuálně ostřit velmi dobře díky velké hloubce ostrosti, ale fotograf si může dovolit zaostřit třeba na cca 3 metry, takže bude mít vše ostré od metru a půl do dvanácti metrů a u méně rozlehlých interiérů, kde je právě potřeba takového širokáče, ostřit nemusí vůbec.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Zeissy obecně jsou pro takovéto ostření ideální, protože tím, že jsou plně manuální, mají ruční ostření řešeno naprosto precizně a ostřicí prstenec na sobě nese značky zaostřené vzdálenosti a není ani problém odhadnout hloubku ostrosti podle clony. To se bohužel z jiných moderních objektivů postupně vytrácí…

Parametry:

  • Bajonety: Nikon F, Canon EF
  • Systém: Full frame
  • Ohnisko: 18 mm
  • Ostření: ruční
  • Rozsah ostření: od 25 cm do nekonečna
  • Zvětšení: 1:7,4
  • Konstrukce: 14 členů v 12 skupinách
  • Průměr filtrů: 77 mm
  • Hmotnost: CANON: 721 g | NIKON: 675 g
  • Max. průměr: CANON: 90 mm | NIKON: 90 mm
  • Délka bez sluneční clony: CANON: 93 mm | NIKON: 92 mm

Design a ergonomie

Jak jsem již naznačil v úvodu, objektiv je na širokoúhlé sklo lehký a malý. Objektiv působí mnohem mohutněji se sluneční clonou, ale tu na něm pravděpodobně budete chtít nosit nejen kvůli menšímu množství odlesků a více kontrastním snímkům, ale i kvůli faktu, že objektiv s clonou vypadá líp.

Na objektivu se nacházejí jen dva ovládací prvky, a to jen v případě verze pro Nikon, kde lze nalézt clonový kroužek, který u verze pro Canon není. U moderních (bez)zrcadlovek je potřeba clonový kroužek stejně nastavit na f/22, kde je kroužek běžně zaaretovaný. Jinými slovy clonový kroužek poslouží pouze v případě, kdy disponujete hodně starou zrcadlovkou nebo používáte makro mezikroužky bez přenosu. Clona se tedy pochopitelně dá ovládat z těla (bez)zrcadlovky.

Zpět k ostřícímu prstenci. Ten je pogumovaný, má na sobě stupnici zaostřených vzdálenosti a označil bych jej spíše za menší. To nicméně hodnotím jako plus, protože lze s objektivem snadno manipulovat při nasazování na (bez)zrcadlovku. Pokud by byl větší, objektiv by nebylo za co chytnout, když s ním potřebujete otočit při nasazování na bajonet. Chytili byste jej za ostřicí kroužek, který by se otáčel, dokud byste nenarazili na krajní polohu. A může být pootočený až o 146 °.

Objektiv je celokovový, dílenské zpracování je dokonalé a v rukou působí velmi dobře. V Zeissu mysleli na každý detail, takže kovová je i sluneční clona, a aby se uvnitř nevytvářely odlesky, je na vnitřní straně potažena antireflexní sametkou.

Zeiss Milvus 1.4/25 a Zeiss Milvus 2.8/18
 

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram