Test objektivu Samyang XP 14mm F2.4

Tohle není ta levná čtrnáctka, kterou jistě hodně z vás zná. Tohle je zcela nový, světelnější a dražší objektiv řady Premium. Opět je vybaven pouze ručním zaostřováním, ale již umí clonu nastavit z těla a chová se tak jako nativní objektiv i na Canonu či Sony. Výrobce slibuje výbornou ostrost od rohu k rohu a nízké zkreslení. Splnilo se to?

Úvod

Objektiv se nabízí v bajonetech Canon EF, Nikon F a Sony FE. Jde o manuální objektiv s elektronicky řízenou clonou o ohnisku 14mm určený pro fullframe přístroje. Vynikající je světelnost F2.4 a fakt, že jde o rektilineární objektiv (tedy ne rybí oko).

Samyang již jeden „podobný“ objektiv v portfoliu má – Samyang 14mm F2.8. Ten však patří do amatérské třídy zpracováním i cenou. Opticky však nebyl vůbec špatný, ale trápilo ho silné zkreslení.

Tento model se stále prodává a Samyang XP 14 ho nenahrazuje. Bude tvořit dražší alternativu, vyšší model.

Pokud byste na cenu kolem 25 000 Kč hleděli nelibě, doporučuji se podívat na cenu nativního Canon 14mm F2.8 L, která činí více než 61 000 Kč. To nám nový Samyang a jeho cenu zasazuje do kontextu – tohle je i přes označení „Premium“ ve světě superširokáčů pořád laciné sklo. A jestli je opticky dobré, může to být velké lákadlo pro milovníky širokých záběrů.

Tak se na to podíváme.

Konstrukce

Od něčeho označovaného za prémiový výrobek člověk čeká v první řadě prémiové zpracování. Zde Samyang musím pochválit, ale jen částečně.

Pochválit za volbu kvalitních materiálů (kovové tělo i bajonet, clona z kvalitního, silného plastu) i dobré dílenské zpracování (nepůsobí to jako hračka, ale profesionální objektiv).

Nepochválit pak za absenci plnohodnotného utěsnění proti vodě a prachu, které by se jistě hodilo – třeba krajinářští fotografové, kteří často fotí v dešti, prachu i vánici by to jistě ocenili. Dále by se hodila podpora filtrů - opět zejména pro krajináře. Sluneční clona však není odnímatelná a tak zde nenajdeme závit a bohužel ani „kapsu“ pro gelové filtry vzadu. Takže musíme počkat, zda se objeví specializovaný držák na filtry nasazovaný přes clonu; pro „starý“ Samyang 14mm F2.8 existuje, takže čekám, že bude i pro ten nový.

Jinak ale musím konstatovat, že si nový Samyang nálepku „premium“ zaslouží. Objektiv je vyroben moc hezky.

Ostření

Jak již jsme zmínili, ostření je ruční. Absence autofokusu je nevýhoda hlavně pro akční snímky, ale u podobného širokoúhlého objektivu to lze poměrně snadno obejít použitím vyšších clonových čísel a ostření na odhadnutou vzdálenost. pro fotografování krajiny, architektury či interiérů pak nepřítomnost automatického ostření téměř nijak nevadí.

Objektivu nechybí značení zaostřené vzdálenosti, nemá však škálu hyperfokálních vzdáleností.

Ostřící prstenec je z hladké, přilnavé gumy, která v ruce neprokluzuje a má přiměřeně tuhý chod. Přeostření z nejkratší vzdálenosti (0.28m) na nekonečno (zarážka) si vezme otočení odhadem o 220°.

V praxi nebývá problém řídit se pípnutím AF čidla fotoaparátu – objektiv je očipovaný, takže s ním plně spolupracuje. Díky značné hloubce ostrosti se pak menší nepřesnost obvykle pokryje.

Optická konstrukce, MTF

Oboje z materiálů výrobce:

Testovací snímky – kresba

Objektiv jsem nasadil na 21MPx EOS 1Ds mark III. Dnes je jeho rozlišení spíš průměrné, ale ostrý objektiv od neostrého na něm poznáte spolehlivě. Výsledek:

To mi přijde sakra ostré. Od F2.4 nemám výtky, je vidět nějaká vinětace, ale kresba je velmi dobrá i v okrajových částech. Žádné rozmazané rohy, žádné silné barevné vady, tak se mi to líbí. Pokud používáte fotoaparát řekněme v dnešní normě 16–24MPx, nemusíte mít o ostrost žádné obavy. Objektiv ale zjevně zvládne i víc – výrobce tvrdí, že je počítán s ohledem na vynikající ostrost na 50MPx senzoru. Momentálně na trhu ani nic s vyšším rozlišením není, takže ohledně ostrosti buďte bez starostí. Vyhněte se jen cloně F22, ta už objektivu nedělá dobře kvůli silné difrakci. Pro dokonale ostré snímky bych clonil tak od F4 do F11.

Ostrost je dobrá… ale všude?

Při srovnání výše jsem narazil na jednu zvláštnost – bral jsem výřez z prostředku a z extrémního rohu, kde bych čekal nejlepší, respektive nejhorší ostrost. Jak jsem konstatoval, je kresba relativně k použité cloně dobrá v obou případech. Pokud ale opustím úplné rohy obrazového pole a přisuneme se o trochu blíže středu, uvidíme přeci jen na otevřené cloně méně ostrou kresbu. Po přiclonění to zmizí. Hloubka ostrosti by v tom mít prsty neměla ani při F2.4, takže to považuji za vlastnost optické konstrukce, viz ukázka níže:

Zkreslení

Že Samyang umí ostré objektivy, víme. Už „stará“ 14ka byla ostrá. Problém bylo spíš brutální a komplexní zkreslení. Zapracoval na tom výrobce?

Zapracoval. Zkreslení je výrazně nižší, ale není neexistující. Jedná se o téměř rovnoměrné „vydutí“, ale je zcela v normě pro objektivy podobných ohnisek. S korekčním profilem půjde snadno spravit, rozhodně s menší ztrátou kvality, než u zmíněné levnější 14ky.

V praxi si ho všimnete málokdy – vybral jsem dva snímky, kdy je patrné i v „terénu“:

Canon EOS-1Ds Mark III, 14mm, 14.00 mm, F9.0, ISO 100, 1/100 s, komp. exp. -1, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows) � Canon EOS-1Ds Mark III, 14mm, 14.00 mm, F11, ISO 100, 1/200 s, komp. exp. -1, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows) �

Vinětace

Zmínili jsme i vinětaci. Byla už trochu vidět i na srovnávacích výřezech pro hodnocení ostrosti. Jak zlé to je? Níže se podívejte:

Vinětace je na F2.4 poměrně výrazná (ale pro ultraširoké objektivy celkem normální), patrná je asi do clony F5.6.

Reflexy (Flare)

Optická konstrukce je v případě Samyangu XP 14mm docela složitá a přední člen velký a výrazně vypouklý. Spolu s nutností spíše malé sluneční clony (aby nelezla do záběru) je to recept na „prasátka“. Jak vypadá snímek se sluncem v záběru ze šikma (nejhorší situace) vidí­te níže:

Canon EOS-1Ds Mark III, 14mm, 14.00 mm, F16, ISO 250, 1/60 s, komp. exp. -2/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows)

Fotky s šikmým zdrojem světla mohou být vylepšeny o řadu světelných „korálků“. Daň za složitou optickou konstrukci, díky které zase máme brilantní kresbu…

Chromatické aberace

To je silná stránka objektivu. Za celou dobu testování jsem na ně v podstatě nenarazil. Dole několik výřezů z rohů snímků, kde bychom je mohli čekat nejvýrazněji:

Obě ukázky na F2.4. S cloněním se situace samozřejmě nezhoršuje…

Bokeh

Hodnotit bokeh u širokoúhlého objektivu je trochu jako hodnotit, jak dobře se jí polévka vidličkou. Jde to, ale nebude to nic moc.

Nicméně díky cloně F2.4 a krátké zaostřovací vzdálenosti 0.28m nějaké to rozostřené pozadí vytvoříte, vypadá to jako na snímku níže:

Canon EOS-1Ds Mark III, 14mm, 14.00 mm, F2.5, ISO 200, 1/80 s, komp. exp. -2/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows)

V rámci možností vypadá podání celkem dobře.

Závěr

Samyang XP 14mm F2.4 se drží strategie výrobce prodávat objektivy na vysoké optické úrovni za nízkou cenu. Již původní 14mm F2.8 byl v ostrosti často lepší, než srovnatelné objektivy zavedených fotografických firem. Přitom za cenu jednoho Canonu 14mm F2.8 (cca 60 000) byste měli Samyangů téměř šest. Problém Samyangu ale byla horší mechanická konstrukce, absence jakýchkoliv automatických funkcí (platí pro Canon – Nikon a Pentax automatickou clonu uměly i s původní 14kou) a výrazné zkreslení.

U nové 14ky není poměr ceny oproti konkurenci už tak extrémní (stojí přes 25 000), ale pořád jde v této třídě o levný objektiv. Za zvýšením ceny stojí zlepšení všech kritizovaných bodů původního 14mm modelu: konstrukce je kvalitní, zkreslení méně výrazné, automatická clona funguje i pro Canon, AF sice stále není, ale aspoň očipovaný objektiv je, takže fotoaparát může při správném zaostření rozsvítit bod/pípnout.

Celkově na mě Samyang udělal velmi dobrý dojem – pozor jen na problematické používání filtrů, objektiv nemá ani závit, ani kapsu na gelové filtry. Milovníkům krajinářské fotografie a náruživým cestovatelům taky může chybět utěsnění – pokud prší nebo se příliš práší, bude lepší fotoaparát schovat – na objektivu totiž není těsnící gumový kroužek.

Za danou cenu je to ovšem pochopitelné a naopak je třeba konstrukci pochválit, je o třídu výše než cokoliv, co Samyang dosud vyráběl.

Hlavní je ale optika a ta se prostě povedla. Jen se podívejte do galerie snímků níže…

Co se mi líbilo Co se mi líbilo méně
Nadprůměrná světelnost F2.4 Vinětace mezi F2.4-F5.6
Vynikající kresba v celé ploše Zkreslení může být někdy vidět
Kvalitní kresba už na F2.4 Komplexní optická stavba způsobuje komplexní reflexy
Dobře vyřešené chromatické aberace Někdy může AF chybět
Rozumné zkreslení Chybí závit nebo kapsa na filtry
Kvalitní konstrukce z poctivých materiálů Podpora menšího množství bajonetů, než je u Samyang zvykem
Zabudovaná sluneční clona Chybí plnohodnotné utěsnění
Elektronické ovládání clony z těla
Čip potvrzení zaostření
Při ostření se objektiv neprodlužuje a neotáčí
Příjemný prstenec ostření
Nízká cena na daný optický výkon

Galerie snímků v plném rozlišení

Pro expoziční informace najeďte myší nebo klikněte, možný druhý rozklik do plného rozlišení. 

Autor: Helena Macenauerová, Ladakh 2017

Canon EOS 6D, 14mm, F2,5, ISO 6400, 20 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop CC (MAC)

Noční obloha na plnou díru:  F2,5, ISO 6400, 20sec (s Canon 6D). Po 2× rozkliknutí dostanete plné rozlišení.

Canon EOS 6D, 14mm, F4, ISO 160, 3162s (=52,7min), komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop CC (MAC)

Hvězdné dráhy na dlouhý čas: 52,7 minut, F4, ISO 160, 3162s. Po 2× rozkliknutí dostanete plné rozlišení.

Canon EOS 6D, 14mm, 14.00 mm, F11, ISO 100, 1/200 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows) Canon EOS 6D, 14mm, 14.00 mm, F14, ISO 100, 1/60 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows)

Canon EOS 6D, 14mm, 14.00 mm, F11, ISO 100, 1/160 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows) Canon EOS 6D, 14mm, 14.00 mm, F11, ISO 100, 1/200 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows)

Canon EOS 6D, 14mm, 14.00 mm, F18, ISO 1250, 1/400 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows)

     

Samyang PREMIUM MF 14mm F/2.4 Canon EF lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    18.07.2017 13:15

    Samyang je dobře zavedená značka a v případě ultraširokoúhlých objektivů navíc není problém
    s manuálním ostřením. Osobně vlastním Samyang 10mm/f2,8, tedy z obyčejné, nijak "premium" řady
    a s jeho kvalitou jsem naprosto spokojen. Snad jen ty odlesky v protisvětle dovedou potrápit. Jinak největší bolístkou u ultraširočin bývá nemožnost používat filtry - kdyby měl někdo nějaký tip, jak na to třeba s mým Samyangem 10mm/f2,8, tak pozorně naslouchám!

  • kikiris
    kikiris
    18.07.2017 18:17

    Já mám také jeden - Samyang 85mm f1,4 a ruční ostření je mi velkou potěchou...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram