Recenze full frame objektivu Sigma 14-24mm f/2.8 ART

Objektivy s ohnisky 14-24mm (či velmi podobnými) a světelností f/2.8 patří mezi velmi oblíbené. Dobře poslouží na architekturu, krajinku, interiéry nebo reportáž. A letos se k nim přidala i Sigma 14-24mm f/2.8 ART. Jak dopadla v testu?

Úvod

Nejen v náboženství, ale i u objektivů existuje něco, co se označuje jako „svatá trojice“. Používají to Nikoňáci pro označení třech objektivů, které dokáží pokrýt drtivou většinu důležitých ohnisek při dobré světelnosti f/2.8. Jedná se o skla 14–24mm f/2.8, 24–70mm f/2.8 a 70–200mm f/2.8. A i když i ostatní značky nabízejí objektivy 24–70mm f/2.8 a 70–200mm f/2.8 – objektiv 14–24mm f/2.8 nabízel pouze Nikon, i když ohnisky tak pěkně zapadá do této „svaté trojice“. Ale to se letos změnilo.

Když Sigma na začátku roku 2018 oznámila 14–24mm f/2.8 ART, velmi mě to potěšilo. Oproti Nikonu s velmi podobnými parametry totiž stojí o 21 tisíc korun méně. A to už je citelný rozdíl. Cenově se zařadila po bok Tamronu 15–30mm f/2.8, případně jeho nástupce Tamronu 15–30mm f/2.8 G2. I Canon má v této kategorii svůj objektiv se světelností f/2.8, ale ten má rozsah ohnisek až 16–35mm a stojí okolo 60 tisíc korun. Stejný rozsah ohnisek i světelnost, ale ještě vyšší cenu – okolo 70 tisíc korun nabídne Sony.

Pokud tedy chcete zoom objektiv s opravdu širokým úhlem záběru, Sigma 14–24mm f/2.8 ART se rýsuje jako papírově dobrá možnost. Rozsah jejích ohnisek je vcelku praktický, takže se hodí na několik fotografických žán­rů:

  • Reportáž
  • Focení interiérů
  • Architektura
  • Krajina (zde má však minus kvůli absenci závitu na klasické filtry)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Parametry

  • Rozsah ohnisek: 14–24 mm
  • Systém: Full Frame
  • Světelnost: f/2.8
  • Minimální zaostřovací vzdálenost: 26–28 cm
  • Maximální zvětšení: 1:5.4
  • Průměr filtru: nemá
  • Konstrukce: 17 optických členů ve 11 skupinách
  • Počet lamel clony: 9
  • Rozměry (průměr×délka): 96,4 mm × 135,1 mm
  • Hmotnost: 1150 gramů
  • Pro zrcadlovky: Nikon, Canon, Sigma
  • Cena:

Design a ergonomie

Už na první pohled na objektiv je zřejmá jedna věc – je to macek. To je dáno zčásti prostou fyzikou, širokoúhlý a zároveň světelný objektiv zkrátka nemůže mít malé rozměry. Druhým důvodem je to, že se vývojáři v Sigmě zaměřili na maximální optickou kvalitu. To však zahrnuje použití velkých a těžkých optických členů. Nemluvě o kvalitní kovové konstrukci.

Když to převedeme do řeči čísel, tento objektiv je o 180 gramů těžší než Nikon 14–24mm f/2.8 a o 50 gramů těžší než nový Tamron 15–30mm f/2.8 G2. Tyto objektivy toho mají více společného – jsou velmi rozměrné, mají vypouklý přední optický člen, musíme si u nich dávat pozor na zkreslení a optické vady na okrajích snímků. Nový Tamron zde však mírně vystupuje z řady, jelikož disponuje optickou stabilizací obrazu. Žádný z výše vyjmenovaných objektivů ji nemá.

Zpět k testovanému objektivu. Na jeho těle nalezneme dva pogumované prstence, jeden přepínač a náhled zaostřené vzdálenosti. Prstenec blíže k tělu slouží k zoomování, ten vzdálenější k ostření. Oba mají příjemný chod a vhodný odpor. Přepínač mění způsob ostření – ruční nebo automatické. Náhled zaostřené vzdálenosti neukazuje hloubku ostrosti při různých clonách, ale i tak je velmi užitečný.

Vyzdvihnout musím řešení krytky předního optického členu. Na objektivu je pevná sluneční clona a krytka se na clonu jednoduše nasune. Její stěny jsou pokryté semiškou, takže když se nasune, jen tak nesklouzne. Je výborné, že zde není žádný složitý mechanismus pro uvolnění krytky (jako třeba u Nikonu 8–15mm rybího oka).

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Bellifortis
    Bellifortis
    18.09.2018 14:51

    Je to dobře, že Sigma přišla s "Ártem", jinak by značky C/N usnuly na vavřínech.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram