Recenze full frame objektivu Sigma 14-24mm f/2.8 ART
Objektivy s ohnisky 14-24mm (či velmi podobnými) a světelností f/2.8 patří mezi velmi oblíbené. Dobře poslouží na architekturu, krajinku, interiéry nebo reportáž. A letos se k nim přidala i Sigma 14-24mm f/2.8 ART. Jak dopadla v testu?
Optická kvalita
Test jsem provedl na Nikonu D610 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.
Pokud se podíváme na 14mm ohnisko a střed snímku, musíme konstatovat, že obraz je velmi hezký už od plně otevřené clony. Přiclonění na f/4 ještě nějaké detaily přidá, ale v zásadě můžete být spokojení už s clonou f/2.8. V rozích je situace podle očekávání horší – na f/2.8 je obraz celkem měkký, což se z velké části napraví přicloněním na f/4, ale ještě vhodnější je přiclonit až na f/5.6. Krajinkáři by měli volit clonu mezi f/8–11 pro nejlepší výsledky.
střed |
okraj |
Na 24mm ohnisku je situace znatelně lepší, středy snímků jsou bez výtek už od plně otevřené clony, okraje jsou na f/2.8 mírně zastřené (ale dobře použitelné), od f/4 jsou v pořádku. Zajímavé je, že jsme zatím vůbec nepostřehli chromatické aberace a ani vinětace nebyly nikterak zřejmé.
střed |
okraj |
Obecně je Sigma objektivem s velmi povedeným optickým výstupem, jediným minusem jsou rohy 14mm ohniska na nízké hodnoty clon.
Chromatická aberace
Ta je téměř nedílnou součástí všech širokoúhlých a hlavně extrémně širokoúhlých objektivů. Proto je opravdu velkým překvapením, že jsem ji u tohoto objektivu nenašel. Hledal jsem úplně všude, dokonce i v silném protisvětle, ale našel jsem maximálně nepatrný náznak. Zde tedy velká pochvala!
Zkreslení
Objektiv má relativně výrazné soudkovité zkreslení hlavně na 14 mm, ale objevuje se i na 24 mm. Důležité je zde slovo „relativně“ – pokud s objektivem zacházíte správně a natočíte ho kolmo vůči tomu, co fotíte, zkreslení se neprojevuje dle mého názoru nikterak výrazně a v důsledku není úplně nutné fotku upravovat. Na druhou stranu pokud scénu vyfotíte ze špatného úhlu, s velkou pravděpodobností budete mít v editoru více práce.
14 mm |
24 mm |
Vinětace
Ztmavení rohů je znatelné i u tohoto objektivu, na 14 mm a f/2.8 (první snímek) se projevuje jen v úplných rozích, na stejném ohnisku, ale cloně f/4 (druhý snímek) je znatelně méně výraznější. Na f/5.6 už téměř mizí. Na 24 mm a f/2.8 (třetí snímek) má úplně jiný charakter. Kraje se ztmavují postupně s velmi jemným přechodem.
Přímé protisvětlo a odlesky
Sigma se snažila i v tomto ohledu. Objektiv totiž netrpí žádnou vadou, když jej namíříte přímo do slunce nebo jiného silného zdroje světla. Normálně fotograf musí počítat se ztrátou kontrastu, „prasátky“ nebo chromatickou aberací. Zde ale nic takového nehrozí.
14 mm |
24 mm |
Jiná situace nastane, pokud slunce nesvítí přímo do objektivu, ale ze strany. To už se tzv. prasátka objevují.
Difrakční hvězdička
Další věc, kterou umí objektiv výborně, je difrakční hvězdička. To je hvězdice vytvořená okolo silného zdroje světla, pokud se objektiv hodně přicloní (ideálně za použití nízkého ohniska – třeba 14 mm). Vzhledem k tomu, že přímé slunce není velkým problémem, je možné si s ním hrát a hezky ho zakomponovat do fotky.
Noční scéna
Tu zvládá objektiv celku dobře. Pouze si musíte dávat pozor na boční silná světla, která mohou způsobovat odlesky. Na fotce níže je třeba ve tmě nečekaný odlesk v podobě malé duhy.
Hvězdy
Vzhledem k dobré světelnosti a krátkému ohnisku je objektiv vhodný na focení noční oblohy. Samozřejmě je lepší využít spíše 14mm než 24mm ohniska. Pro vhodné ostření dobře poslouží náhled zaostřené vzdálenosti, takže při focení nevzniknou zbytečné komplikace.
Bez úprav – vyvolaný RAW
S úpravami
V rozích obrazu sice vzniká drobné koma, ale jinak je to na focení noční oblohy velmi dobrá volba. Jako lepší se nabízí Sigma 14mm f/1.8, která se stejným ohniskem nabídne ještě lepší světelnost.
Ostření a hloubka ostrosti
Abych řekl pravdu, často jsem o ostření vůbec nevěděl. Objektiv má totiž tak velkou hloubku ostrosti, že ostré bylo prakticky vždy vše. Ostření jako takové je v pořádku, dostatečně rychlé i přesné. Vidím zde však zajímavější otázku – je u takového objektivu ostření vůbec potřeba?
Když jsem se totiž s objektivem lépe seznámil, nastavil jsem si ostření manuálně na hyperfokální vzdálenost. V takovém případě je ostré vše od metru a čtvrt po nekonečno, a to nemusíte ani přiclonit. Na cloně f/5.6 je ostré vše skoro od půl metru do nekonečna. Pokud pro objektiv dostanete cit, můžete se spolehnout i na ruční ostření. Ale pochopitelně je v důsledku lepší, že zde automatické ostření je, mnoho fotografů by to mohlo vidět jako zásadní nedostatek. I když – zase by šla dolů hmotnost…
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruJe to dobře, že Sigma přišla s "Ártem", jinak by značky C/N usnuly na vavřínech.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.