Fotoaparát.cz

Recenze full frame objektivu Sigma 14-24mm f/2.8 ART

Objektivy s ohnisky 14-24mm (či velmi podobnými) a světelností f/2.8 patří mezi velmi oblíbené. Dobře poslouží na architekturu, krajinku, interiéry nebo reportáž. A letos se k nim přidala i Sigma 14-24mm f/2.8 ART. Jak dopadla v testu?

Úvod

Nejen v náboženství, ale i u objektivů existuje něco, co se označuje jako „svatá trojice“. Používají to Nikoňáci pro označení třech objektivů, které dokáží pokrýt drtivou většinu důležitých ohnisek při dobré světelnosti f/2.8. Jedná se o skla 14–24mm f/2.8, 24–70mm f/2.8 a 70–200mm f/2.8. A i když i ostatní značky nabízejí objektivy 24–70mm f/2.8 a 70–200mm f/2.8 – objektiv 14–24mm f/2.8 nabízel pouze Nikon, i když ohnisky tak pěkně zapadá do této „svaté trojice“. Ale to se letos změnilo.

Když Sigma na začátku roku 2018 oznámila 14–24mm f/2.8 ART, velmi mě to potěšilo. Oproti Nikonu s velmi podobnými parametry totiž stojí o 21 tisíc korun méně. A to už je citelný rozdíl. Cenově se zařadila po bok Tamronu 15–30mm f/2.8, případně jeho nástupce Tamronu 15–30mm f/2.8 G2. I Canon má v této kategorii svůj objektiv se světelností f/2.8, ale ten má rozsah ohnisek až 16–35mm a stojí okolo 60 tisíc korun. Stejný rozsah ohnisek i světelnost, ale ještě vyšší cenu – okolo 70 tisíc korun nabídne Sony.

Pokud tedy chcete zoom objektiv s opravdu širokým úhlem záběru, Sigma 14–24mm f/2.8 ART se rýsuje jako papírově dobrá možnost. Rozsah jejích ohnisek je vcelku praktický, takže se hodí na několik fotografických žán­rů:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Parametry

Design a ergonomie

Už na první pohled na objektiv je zřejmá jedna věc – je to macek. To je dáno zčásti prostou fyzikou, širokoúhlý a zároveň světelný objektiv zkrátka nemůže mít malé rozměry. Druhým důvodem je to, že se vývojáři v Sigmě zaměřili na maximální optickou kvalitu. To však zahrnuje použití velkých a těžkých optických členů. Nemluvě o kvalitní kovové konstrukci.

Když to převedeme do řeči čísel, tento objektiv je o 180 gramů těžší než Nikon 14–24mm f/2.8 a o 50 gramů těžší než nový Tamron 15–30mm f/2.8 G2. Tyto objektivy toho mají více společného – jsou velmi rozměrné, mají vypouklý přední optický člen, musíme si u nich dávat pozor na zkreslení a optické vady na okrajích snímků. Nový Tamron zde však mírně vystupuje z řady, jelikož disponuje optickou stabilizací obrazu. Žádný z výše vyjmenovaných objektivů ji nemá.

Zpět k testovanému objektivu. Na jeho těle nalezneme dva pogumované prstence, jeden přepínač a náhled zaostřené vzdálenosti. Prstenec blíže k tělu slouží k zoomování, ten vzdálenější k ostření. Oba mají příjemný chod a vhodný odpor. Přepínač mění způsob ostření – ruční nebo automatické. Náhled zaostřené vzdálenosti neukazuje hloubku ostrosti při různých clonách, ale i tak je velmi užitečný.

Vyzdvihnout musím řešení krytky předního optického členu. Na objektivu je pevná sluneční clona a krytka se na clonu jednoduše nasune. Její stěny jsou pokryté semiškou, takže když se nasune, jen tak nesklouzne. Je výborné, že zde není žádný složitý mechanismus pro uvolnění krytky (jako třeba u Nikonu 8–15mm rybího oka).

Optická kvalita

Test jsem provedl na Nikonu D610 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

Pokud se podíváme na 14mm ohnisko a střed snímku, musíme konstatovat, že obraz je velmi hezký už od plně otevřené clony. Přiclonění na f/4 ještě nějaké detaily přidá, ale v zásadě můžete být spokojení už s clonou f/2.8. V rozích je situace podle očekávání horší – na f/2.8 je obraz celkem měkký, což se z velké části napraví přicloněním na f/4, ale ještě vhodnější je přiclonit až na f/5.6. Krajinkáři by měli volit clonu mezi f/8–11 pro nejlepší výsledky.


střed   

okraj

Na 24mm ohnisku je situace znatelně lepší, středy snímků jsou bez výtek už od plně otevřené clony, okraje jsou na f/2.8 mírně zastřené (ale dobře použitelné), od f/4 jsou v pořádku. Zajímavé je, že jsme zatím vůbec nepostřehli chromatické aberace a ani vinětace nebyly nikterak zřejmé.


střed   

okraj   

Obecně je Sigma objektivem s velmi povedeným optickým výstupem, jediným minusem jsou rohy 14mm ohniska na nízké hodnoty clon.

Chromatická aberace

Ta je téměř nedílnou součástí všech širokoúhlých a hlavně extrémně širokoúhlých objektivů. Proto je opravdu velkým překvapením, že jsem ji u tohoto objektivu nenašel. Hledal jsem úplně všude, dokonce i v silném protisvětle, ale našel jsem maximálně nepatrný náznak. Zde tedy velká pochvala!

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Zkreslení

Objektiv má relativně výrazné soudkovité zkreslení hlavně na 14 mm, ale objevuje se i na 24 mm. Důležité je zde slovo „relativně“ – pokud s objektivem zacházíte správně a natočíte ho kolmo vůči tomu, co fotíte, zkreslení se neprojevuje dle mého názoru nikterak výrazně a v důsledku není úplně nutné fotku upravovat. Na druhou stranu pokud scénu vyfotíte ze špatného úhlu, s velkou pravděpodobností budete mít v editoru více práce.


14 mm   

24 mm   

Vinětace

Ztmavení rohů je znatelné i u tohoto objektivu, na 14 mm a f/2.8 (první snímek) se projevuje jen v úplných rozích, na stejném ohnisku, ale cloně f/4 (druhý snímek) je znatelně méně výraznější. Na f/5.6 už téměř mizí. Na 24 mm a f/2.8 (třetí snímek) má úplně jiný charakter. Kraje se ztmavují postupně s velmi jemným přechodem.

Přímé protisvětlo a odlesky

Sigma se snažila i v tomto ohledu. Objektiv totiž netrpí žádnou vadou, když jej namíříte přímo do slunce nebo jiného silného zdroje světla. Normálně fotograf musí počítat se ztrátou kontrastu, „prasátky“ nebo chromatickou aberací. Zde ale nic takového nehrozí.


14 mm   

24 mm   

Jiná situace nastane, pokud slunce nesvítí přímo do objektivu, ale ze strany. To už se tzv. prasátka objevují.

Difrakční hvězdička

Další věc, kterou umí objektiv výborně, je difrakční hvězdička. To je hvězdice vytvořená okolo silného zdroje světla, pokud se objektiv hodně přicloní (ideálně za použití nízkého ohniska – třeba 14 mm). Vzhledem k tomu, že přímé slunce není velkým problémem, je možné si s ním hrát a hezky ho zakomponovat do fotky.

Noční scéna

Tu zvládá objektiv celku dobře. Pouze si musíte dávat pozor na boční silná světla, která mohou způsobovat odlesky. Na fotce níže je třeba ve tmě nečekaný odlesk v podobě malé duhy.

Hvězdy

Vzhledem k dobré světelnosti a krátkému ohnisku je objektiv vhodný na focení noční oblohy. Samozřejmě je lepší využít spíše 14mm než 24mm ohniska. Pro vhodné ostření dobře poslouží náhled zaostřené vzdálenosti, takže při focení nevzniknou zbytečné komplikace.

Bez úprav – vyvolaný RAW

S úpravami 

V rozích obrazu sice vzniká drobné koma, ale jinak je to na focení noční oblohy velmi dobrá volba. Jako lepší se nabízí Sigma 14mm f/1.8, která se stejným ohniskem nabídne ještě lepší světelnost.

Ostření a hloubka ostrosti

Abych řekl pravdu, často jsem o ostření vůbec nevěděl. Objektiv má totiž tak velkou hloubku ostrosti, že ostré bylo prakticky vždy vše. Ostření jako takové je v pořádku, dostatečně rychlé i přesné. Vidím zde však zajímavější otázku – je u takového objektivu ostření vůbec potřeba?

Když jsem se totiž s objektivem lépe seznámil, nastavil jsem si ostření manuálně na hyperfokální vzdálenost. V takovém případě je ostré vše od metru a čtvrt po nekonečno, a to nemusíte ani přiclonit. Na cloně f/5.6 je ostré vše skoro od půl metru do nekonečna. Pokud pro objektiv dostanete cit, můžete se spolehnout i na ruční ostření. Ale pochopitelně je v důsledku lepší, že zde automatické ostření je, mnoho fotografů by to mohlo vidět jako zásadní nedostatek. I když – zase by šla dolů hmotnost…

Závěr a konkurence

Sigma vyrobila velmi kvalitní objektiv, který jistě ztíží situaci konkurenci. Za dobrou cenu nabídne velmi dobrou optiku (až na ty rohy na nízké clony), neexistující chromatickou aberaci nebo excelentní difrakční hvězdičku. Navíc se jedná o nejlevnější nejširší zoom objektiv pro full frame zrcadlovky, pokud nepočítáme rybí oka, což je trošku jiná kategorie objektivů. A jak si tedy vede oproti konkurenci?

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nikon 14–24mm f/2.8 je hlavním soupeřem, jelikož má stejný rozsah ohnisek. Nikon je o skoro 200 gramů lehčí. Opticky je na tom velmi podobně, nicméně cenovka o 21 tisíc korun více než Sigma pro běžného fotografa může znamenat zjednodušené rozhodování.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Tamron 15–30mm f2.8 G2 (test starší verze) je v době testování horkou novinkou a nikdo jej ještě nedržel v ruce a řádně neotestoval. Můžeme ale předpokládat, že bude opticky podobně zdařilý jako Sigma, pouze oproti ní bude mít jiné silné a slabé stránky. Důležitá je však optická stabilizace, která se může hodit. Rozhodnutí však nejspíše bude záležet na tom, zdali fotograf potřebuje o jeden milimetr širší krátké ohnisko, nebo jestli naopak využije šest milimetrů na delším konci.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Teoreticky se jedná o konkurenci, nicméně Canon 16–35mm f/2.8 nabízí celkem rozdílné ohnisko. Zde je to zase spíše na zvážení, zdali fotograf potřebují spíše širokoúhlé nebo reportážní ohnisko. Cenově se však pohybujeme okolo 60 tisíc korun, což je hodně nad testovanou Sigmou.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Komu se líbí kvalitní zpracování objektivu, potrpí si na optickou kvalitu, dobrou cenu a hlavně se mu spíše zamlouvá 14mm ohnisko a možná by ani zoom nepotřeboval, tomu bych mohl doporučit i manuální Samyang 14mm XP f/2.4. S manuálním ostřením nemusí být takový problém, protože na hyperfokální vzdálenosti budete mít ostré skoro vše i na nejnižší hodnotě clony.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

V podobném duchu bych mohl doporučit již zmíněnou Sigmu 14mm f/1.8 ART (recenze). Až na to, že stojí více než testovaná 14–24, pochopitelně má automatické ostření, ale zase má ještě lepší světelnost (jedná se o nejsvětelnější širokoúhlý objektiv na full frame).

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Plusy

Minusy

Galerie