Test objektivu Tamron SP 15-30mm F2.8 VC

Širokoúhlý zoom Tamron 15-30/2.8 VC pro full frame fotoaparáty se snaží zaujmout kombinací zajímavé ceny, vysoké světelnosti a stabilizace, což není standard ani u profesionálních zoomů. A co jeho optické vlastnosti? To se dozvíte v testu, ale prozradíme, že zklamáni nebudete.  

Úvod

Tamron SP 15–30 je širokoúhlý rektilineární zoom (= není to rybí oko) primárně pro fullframe zrcadlovky, ale využijete ho i na APS-C zrcadlovkách (kde nabídne cca 23–45mm ekvivalent) či je ho možné použít s patřičným adaptérem dokonce na bezzrcadlovkách. Nabízí se pro bajonety Canon, Nikon a Sony A (v posledním případě ale bez stabilizace, tu má Sony v těle).

Tamron 15-30 2.8 VC test review

Uživatelé Pentaxu, které by tento objektiv rovněž zaujal, mohou sáhnout po objektivu HD Pentax 15–30mm F2.8 WR, což je licenčně vyráběná verze tohoto Tamronu. Bohužel dražší.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Co jsou silné stránky tohoto objektivu?

  • Široké ohnisko 15mm
  • Dobrá světelnost F2.8 v celém rozsahu
  • Zabudovaná stabilizace
  • Utěsnění proti prachu a vlhkosti
  • Ultrasonický motor
  • Zabudovaná sluneční clona
  • Moderní antireflexní vrstvy eBand a BBAR
  • Pokročilá optická konstrukce
  • Poměrně dobrá cena

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Ale najdeme i několik slabších stránek…

  • Značná hmotnost a rozměry, vypouklá přední čočka
  • Absence závitu pro filtry
  • Dlouhý konec jen 30 mm

…a na případné další se podíváme v testu.

Na první pohled má Tamron skóre více než dobré, tak snad si ho moc nepokazí :-)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Konstrukce, design, ovládání

Objektiv je prost všech designových výstřelků, prostě klasický, profesionálně působící černý objekt.

Konstrukce se zdá být velmi dobrá, v ruce působí solidně, prstence ostření i zoomu mají adekvátně tuhý chod.

Inzerované utěsnění jsme přímo netestovali (kromě focení v mírném dešti, ale to by neměla být pro objektiv této třídy žádná výzva), ale gumový kroužek na bajonetu ve spojení s vynikajícím dílenským zpracováním vzbuzuje důvěru.

Tamron 15-30 2.8 VC test review

Zajímavý detail je „dvojvrstvá“ sluneční clona, kdy se vnitřní díl posouvá při zoomování dopředu a dozadu spolu s předním členem. Smysl vidím asi právě v lepším utěsnění, než když je kruhová spára kolem předního členu.

Přední člen se tedy posouvá, ale konečná délka objektivu zůstává stejná. Ostření probíhá uvnitř optiky a navenek se nic nešoupe ani neotáčí.

Chybí ovšem závit pro filtry, který by však byl vzhledem k vypouklé čočce zbytečný. Bohužel se však výrobce neodhodlal ani nabídnout řešení v podobě držáku pro gelové filtry na bajonetu. Pokud tedy nějaký filtr potřebujete (krajináři třeba přechodový), je řešením extení držák, což vyjde na nějakou tu tisícovku. Ten pak uchytíte na sluneční clonu, jak vidíte na produktovém obrázku jednoho z výrobců (Haida):

Pokud jste fandové ručního ostření, nebude pro vás Tamron úplně ideální, protože podobně jako většina výrobců dnes používá místo mechanického prstence prstenec s elektronickým přenosem. Ten má relativně krátký chod a na obou koncích zaostřitelných vzdáleností pouze „měkký doraz“ (změní se odpor prstence, ale ten se točí dál).

Pro fandy ručního ostření to není, ale pro ty jsou k dispozici alternativy jiných výrobců s vyloženě ručním ostřením.

Naštěstí je však autofokus dostatečně rychlý a přesný, aby to nikomu moc nevadilo.

Optická konstrukce:

MTF křivky ze stránek výrobce:

Praktické využití

Nejprve se podívejme, co s objektivem pokryjeme za úhel záběru – srovnání 15 mm vs. 30 mm (tedy zorného úhlu 110° vs. 71° diagonálně):

Takový objektiv jako Tamron najde využití při fotografování krajiny, architektury a interiérů, reportážním fotografování, či dokonce fotografování skupinových portrétů. Jde zkrátka díky rozsahu 15 mm až 30 mm o velice univerzální sklo. Kombinace širokého ohniska s dobrou světelností může zajímat i astrofotografy.

Na úvod výběr několika vybraných fotografií z praxe, které jsem objektivem pořídil:

Interiéry:

Reportáž:


Krajina/město:

Optická kvalita

Kresba

Fotka po úpravě a aplikaci všech možných korekcí je však jedna věc, jak vypadá nahý výstup z objektivu bez make-upu věc druhá.

Níže si můžete prohlédnout 100% výřezy ze stejné scény nafocené na 15, 24 a 30mm na všechny základní clony. Jako tělo posloužil Canon 1Ds Mk.III (21 MPx). Snímky byly zpracovány z RAW v Adobe Camera Raw s jen mírným doostřením. Foceno samozřejmě ze stativu, s kabelovou spouští a předsklopením zrcátka.

Tamron 15-30 2.8 VC test review

Při 15mm je kresba ve středu velmi dobrá už od F2.8. Rohy jsou překvapivě použitelné, ale samozřejmě proti středu výrazně trpí. Nejostřejší jsou mezi F8–11, kdy je kresba bez připomínek v celém rozsahu.

Tamron 15-30 2.8 VC test review

Při ohnisku 24mm je situace v podstatě obdobná. Dobrý výkon na zoom.

Tamron 15-30 2.8 VC test review

30mm je asi nejslabší ohnisko (nikoliv ale nepoužitelné). Při F2.8 je kresba ve středu viditelně měkčí, ale už mírné přiclonění ji výrazně zlepší. Rohy jsou nejlepší při F11.

Kresbou tedy objektiv příjemně překvapil, zejména na krátkém konci, který je při pořizování podobného objektivu nejdůležitější.

Jak jsou na tom další vlastnosti?

Zkreslení

Geometrické zkreslení patří k disciplínám, kde zoomy proti pevným sklům tradičně ztrácejí. Jak je na tom Tamron SP 15–30 F2.8 VC? Ukážeme si to na srovnání snímku před a po aplikaci korekčního profilu:

Ohnisko 15mm:


Při nejširším ohnisku objektiv viditelně soudkuje, ale je to na podobný zoom v normě.

Ohnisko 30mm:


Při nejdelším ohnisku se naopak musíme poprat s mírnou „poduškovitostí“. Opět – pokud zpracováváte RAW, dá se to eliminovat prostým zakliknutím patřičného políčka.

Pokud nemáte na snímku rovné linie souběžné s ořezem snímku, obvykle to není vidět ani bez toho. Korekce zkreslení vám totiž ubere něco z kresby v rozích.

Pokud je pro vás nízké zkreslení priorita, doporučuji pevná skla.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Vinětace

15mm F2.8/F4/F5.6

30mm F2.8/F4/F5.6

Vinětace je viditelná (logicky) zejména při plně otevřené cloně, výraznější je při delším ohnisku. Je však na poměry širokoúhlých zoomů velmi dobrá. Ztrácí se kolem F5.6.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Barevné lemy

Chromatické aberace jsou jedním ze slabších míst objektivu – často jsou patrné i na přicloněných fotkách, zejména při silnějším zesvětlování atd. Vizte snímek níže:

Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F9.0, ISO 100, 1/60 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR

Naštěstí je aplikace korekčního profilu celkem spolehlivě „vypne“:

Bokeh

Hodnotit bokeh u širokoúhlého zoomu není obvykle prioritou, ale při kombinaci 30mm a F2.8 už může být.

Bokeh je v takovém případě poměrně chaotický, někdy až rušivý. Na některých snímcích však může vypadat dobře; na „bokehovky“ bych si ale rozhodně vzal pevné sklo.

Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F2.8, ISO 100, 1/125 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F2.8, ISO 100, 1/640 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR

Estetika je samozřejmě věc neměřitelná, co lze ovšem objektivně zhodnotit jsou „letokruhy“ v bokehu, které často vznikají u objektivů s asférickými čočkami (které Tamron 15–30mm využívá včetně jednoho speciálního asférického XGM členu s velkým průměrem v přední části soustavy).

Výsledek:

Pokud máte v bokehu bodová světla, mohou se objevit rušivé „cibulové slupky“.

Komatická aberace

Komatická aberace způsobuje rozmáznutí bodových zdrojů světla v okrajových částech snímku do tvaru „kometek“. Vadit tak může zejména astrofotografům.

Protože bylo většinu času zataženo, hvězdy jsem vám nasimuloval touhle krásnou svítící želvičkou:

Výřezy jsou z úplného (pravého dolního) rohu snímku.

Ani při otevřené cloně s tím objektiv větší problém nemá. Nebude to určitě nejlepší astroobjektiv, ale použitelný ano.

Hvězdičky

Difrakční hvězdičky se tvoří kolem bodových zdrojů světla při dostatečném zaclonění. Různé objektivy mají různý počet paprsků a celkový vzhled difrakčních hvězdiček. Devítilamelová clona Tamronu vyprodukuje 18 paprsků.

Reflexy

Antireflexní vrstvy Tamronu podávají dobrý výkon, ale vzhledem k množství čoček a velké ploše skla se občasnému „prasátku“ při opravdu ostrém zdroji světla proti sklu nevyhnete.

Fotka nahoře je extrém (LED přímo proti čočce), slunce v záběru je častější případ, a byť umí prasátka vykouzlit, je situace mnohem méně dramatická:

Makro

Pokud je fotografování detailů vaší prioritou, asi není ultraširoký zoom váš nejpoužívanější objektiv, přesto se dobré zvětšení může hodit.

Tamron vám nabídne 1:5 (0.28m při 30mm). Na makro to opravdu není, na větší detaily jsou dobré, vizte fotku níže:

Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F2.8, ISO 100, 1/640 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR

Fajn je, že kresba je i při minimální zaostřovací vzdálenosti použitelná.

Stabilizace

Stabilizace pomůže, ale nečekejte od ní zázraky. Běžně (= často, ale ne vždy) se mi povedlo udělat ostré snímky kolem 1/5 s, ale u delších časů už mé chabé ruce asi podklesávaly pod váhou dvouapůlkilové kombinace.

Dva snímky z ruky na 1/5s níže:

Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F5.6, ISO 800, 1/5 s, komp. exp. -1 1/3, Blesk: Ne, RAW v ACR Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F5.0, ISO 800, 1/5 s, komp. exp. -2, Blesk: Ne, RAW v ACR

Ostření

USD (Ulrtasonic Drive) motor testovaného Tamronu podával spolehlivý výkon jak v rychlosti, tak přesnosti ostření. To je zároveň velmi tiché, byť ne zcela.

V tomto směru žádné připomínky.

Závěr

Kdo dočetl až sem ví, že závěr se ponese v pozitivním duchu. Tamron 15–30 je vynikající zoom, který splňuje všechny požadavky na profesionální nářadí, ale přitom se dá pořídit za velmi rozumnou částku.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Kresba je výborná, konstrukce kvalitní, ostření rychlé.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mezi nedostatky patří značná váha a rozměry, nemožnost použít klasické filtry (je potřeba držák), z optických neduhů pak nervózní boheh, nějaké to geometrické zkreslení a chromatické aberace.

Jaká je konkurence? Nejblíže (i finančně) jsou stabilizované 16–35mm F4 zoomy od Canonu a Nikonu. Tedy Canon 16–35mm F4 IS L (test) a AF-S Nikkor 16–35mm F4 VR.

Najdete v ? e-shopech 
Najdete v ? e-shopech 

Oba dva jsou o pár tisícovek dražší a mají o jednu celou clonu horší světelnost, na druhou stranu jsou výrazně lehčí a umožní použít klasické filtry.

Pokud chcete clonu F2.8 v podobném rozsahu, Canon i Nikon vás stáhnou prakticky o dvojnásobek, než Tamron a ještě můžete zapomenout na stabilizaci. Mám na mysli Canon 16–35 a Nikkor 17–35 s F2.8 světelností. Podobně jako F4 verze ale i tyto objektivy umožní používat klasické filtry.

Pro Nikonisty může být zajímavou alternativou oblíbený 14–24mm F2.8 objektiv. Podobně jako Tamron nepodporuje klasické filtry kvůli vypouklé přední čočce, je o něco širší na obou koncích a nemá stabilizaci. Cenově je ovšem také znatelně výše.

Kompromisem může být právě představený širokoúhlý zoom od Sigmy - Sigma 14–24mm F2.8 DG HSM Art. Pravděpodobně vyjde cenové lépe než Nikon a hlavně bude i pro další bajonety. Bohužel objektiv není v době psaní recenze v prodeji ani nejsou známy podrobnější informace.

Pokud by pro vás byl Tamron málo široký, je tu ještě Sigma 12–24mm F4 Art (test), což je už trochu jiný typ objektivu (ještě širší, ale méně světelný, nestabilizovaný). Opět je dražší.

Najdete v ? e-shopech 
 
Najdete v ? e-shopech 
 

Canon 11–24mm F4 L snad ani nebudu zmiňovat, to je už úplně jiná liga. Zaměřením i cenou.

Sečteno, podtrženo, zcela srovnatelný objektiv na trhu není. Tamron chytře využil mezeru a připravil objektiv, který kombinuje široké ohnisko 15mm, výbornou světelnost F2.8, stabilizaci, utěsnění a rozumnou cenu.

Takže pokud vás neodrazuje jeho nezanedbatelná váha a nemožnost použít filtry, je testovaný Tamron vážně dobrá volba.

Objektiv není žádný prťajzlík, jak vidíme v porovnání s „jedničkovým“ Canonem tedy nejmasivnější řadou výrobce.

Galerie ukázkových snímků

(Pro expoziční informace najeďte myší nebo klikněte, možný druhý rozklik do plného rozlišení)

Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F2.8, ISO 100, 1/500 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR

Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F8.0, ISO 200, 1/160 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F8.0, ISO 200, 1/50 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v ACR
Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F8.0, ISO 100, 1/60 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F7.1, ISO 100, 1/80 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v ACR

Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F5.0, ISO 1600, 1/15 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR

Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F8.0, ISO 200, 1/60 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v ACR Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F5.6, ISO 400, 1/15 s, komp. exp. -1 1/3, Blesk: Ne, RAW v ACR
Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F9.0, ISO 100, 1/60 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR Objektiv: TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD A012, Canon EOS-1Ds Mark III, F11, ISO 100, 1/50 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v ACR

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram