​Test objektivu Tamron 15-30mm F2.8 G2 - evoluce, nebo revoluce?

Tamron má v současné době na trhu již druhou generaci svého ultra-širokáče 15-30/2.8. Už první generace zanechala více než pozitivní dojem. Dnes se podíváme na tu druhou - má vylepšenou optickou konstrukci, nové antireflexní vrstvy, podporuje gelové filtry, má silnější stabilizaci, aktualizovaný design a další vylepšení. Jestli chcete světelný stabilizovaný fullframe širokáč, pak je tohle celkem jasný kandidát. Má i nějaké chyby?

Úvod

Tamron 15–30 mm první generace jsme na FotoAparát.cz již testovali a dopadl velmi dobře – nabízel v podstatě jedinečnou kombinaci vysoké světelnosti, stabilizace a rozumné ceny. Všechny konkurenční objektivy byly většinou dražší a bez stabilizace, nebo méně světelné.

Rád bych teď napsal, že se od té doby situace změnila k lepšímu, ale tak úplně pravda to není. Přibyla třeba Sigma 14–24mm F2.8 za rozumnou cenu a s dobrým optickým výkonem, ale jde opět o nestabilizovaný objektiv. Tamron tak i ve verzi G2 zůstává na trhu solitérem.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

K čemu se hodí 15–30/2.8 se stabilizací?

krajina realitn? foto momentka
krajina/město architektura/re­alitní foto momentka/reportáž

Co se od minula změnilo?

  • Vylepšený design s členy typu XGM (asférický) a LD (s nízkou hodnotou rozptylu)
  • Ošetření čoček novými AX vrstvami (vrstvy pro potlačení odlesků)
  • Vylepšené ošetření předního členu fluorovými vrstvami (odpozuje mastnotu, vodu a jiný sajrajt)
  • Duální AF CPU (vyšší výpočetní výkon zajistí rychlejší ostření)
  • Výkonnější stabilizace (až 4.5 EV)
  • Podpora gelových filtrů (jen Canon)
  • Podpora TAP-in konzole
  • Nový design odpovídající ostatním objektivům z nabídky výrobce
  • G2 v názvu

tamron 15 30

OK, to není málo… co to udělalo s cenou? Ta samozřejmě povylezla o něco nahoru. Zatímco první verzi koupíte nyní od 24 tisíc (a o mnoho více nestála ještě před časem, kdy šlo o aktuální model), novou verzi G2 koupíte o deset tisíc dráž. Zda je to hodně nebo málo nelze objektivně říci, protože závisí na vašich přáních a potřebách. Za sebe se tedy jen omezím na komentář, že G2 – alespoň na papíře – přináší užitečná zlepšení za cenu, která není přehnaná. Jde navíc o podobnou cenu, za jakou šla před pár lety na trh první generace.

Jaký je objektiv v praxi bude ale druhá věc.

Objektiv v praxi

Váha a rozměry

shora zep?edu
zezadu detail

První věc, které si při používání objektivu všimnete, bude váha a rozměry, které nejsou zanedbatelné – 145×98 mm a 1110 g (srovnej ale s první generací – rozměry zůstaly prakticky totožné). Fyzika prostě nejde obejít a stabilizovaný F2.8 objektiv musí něco vážit. Zvlášť pokud má být kovový a utěsněný.

Mechanické vlastnosti, design

Pokud se přenesete přes určitý nekomfort společný všem velkým profesionálním objektivům, už Vás bude Tamron 15–30 mm překvapovat jenom příjemně.

V první řadě si všimnete pohledného, decentního designu, oceníte příkladné dílenské zpracování a také utěsnění proti vlhkosti a prachu. Pokud se vám nečistoty dostanou na přední čočku, půjdou snadno setřít díky fluorovým vrstvám.

A pokud jste Canonýři, zaplesáte nad tím, že výrobce adresoval jednu z výtek z minula – nemožnost nativně používat filtry. Zde již najdete držák na gelové filtry, nacházející se na „vnitřní“ straně objektivu (myšleno té, která se strká do bajonetu).

filtr

Pokud jste Nikonisté, plesat tolik nebudete, protože u Nikon F této verze objektivu nic podobného nenajdete. Není to tím, že by výrobce zapomněl; průměr Nikon F bajonetu je výrazně menší, než Canon EF, a tak se držák nejspíš prostě nevešel.

Z pohledu fotografa vlevo na těle objektivu najdete přepínač AF/MF a VC. VC je v tamronovské terminologii sta­bilizace obrazu („Vibration Correction“).

Shora na objektivu pak najdete okénko ostřící vzdálenosti, které ovšem postrádá jakékoliv další údaje kromě stupnice ve stopách a metrech; chybí tu jak vyznačení hloubky ostrosti, tak například značka pro zaostření v infračerveném spektru… zkrátka je tu jen tak, aby jste při provozu věděli, že objektiv vůbec ostří. On se při tom totiž nijak nevysouvá (ostření probíhá uvnitř – interně) a ani nedělá příliš hluk (motorek je ultrasonický – USD).

Design není v rámci řady objektivů Tamron nijak originální, což je záměr – nejnovější řada skel Tamron má jednoduchý čistý design v černé s matně stříbrným prstencem kolem bajonetu. Nový Tamron 15–30 se tomuto trendu také podřídil a podle mě mu to sluší.

Optika

Vnější design ale nemá vliv na to nejdůležitější, a to je vzhled fotografií – o tom rozhoduje design vnitřní, tedy optický.

Testovaný Tamron tvoří 18 členů ve 13 skupinách, z toho 1 asférický vyrobený technologií „eXpanded glass“, 2 lité asférické a 3 LD (s nízkou hodnotou rozptylu). Jde tedy o moderní transfokátor s pokročilou optickou konstrukcí.

V kombinaci s vylepšenými antireflexními vrstvami bychom měli očekávat špičkový optický výkon. Je tomu ale tak?

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace