Recenze: Nikon 8-15mm f/3.5-4.5E rybí oko

Na trhu je několik extrémně širokoúhlých objektivů, mezi objektivy pro Nikon se hranice zastavila na 11 mm. Jenže před třemi týdny se vše změnilo. Nikon představil zoomovací rybí oko s ohnisky 8-15 mm. Díky tomu se fotografové dostanou na 180° úhel záběru, který objektiv vykreslí do kruhu.

Úvod

Širokoúhlé objektivy jsou mezi jinými kategoriemi kapitola sama pro sebe. Nikde jinde se výrobci tolik neperou s extrémním zkreslením, konstrukcí a vinětací. Objektivy nad ohnisko cca 15 mm dokáží tyto vady ještě rozumně korigovat, aniž by to bylo za cenu hmotnosti, rozměrů nebo ceny. Ale touha po malých, levných a lehkých objektivech s nízkými ohnisky vedla k vytvoření speciální kategorie – rybích ok.

Objektivy typu rybí oko nepotlačují zkreslení, často ani vinětaci, jsou překvapivě malé, ale často nemají dobrou světelnost. A právě Nikon 8–15mm f/3.5–4.5E je dobrým příkladem. Má enormní zkreslení, což je v této kategorii žádoucí, na nejnižší cloně má takovou vinětaci, že už se to jako vinětace snad ani nedá označit a je malý.

Důležitý je zde zoom. Díky němu se jedná o „dva v jednom“. Na nejširším ohnisku objektiv vykreslí pouze kruh obklopený černotou. Celých 180° se tak pěkně smrskne. Po přiblížení na 15mm ohnisku ale umí využít celou plochu snímače, takže už je fotka bez vinětace. Sníží se i zkreslení.

Co se s tím ale dá vůbec fotit? Spolu s nízkým ohniskem, tedy s nízkým přiblížením (zvětšením), má objektiv opravdu malou vzdálenost minimálního zaostření (asi 2 cm před předním optickým členem). Ideální je tedy mít výrazný motiv. Jenže na něm musíte být „nalepení“, aby nebyl na výsledné fotce malý. Hned vás může napadnout, že by s ním mohlo být zajímavé makro. Mně osobně se líbilo, udávané zvětšení 0,34× sice není nic moc, ale ani málo a navíc objektiv vykreslí i krajinku okolo, což vypadá zajímavě.

Další zajímavý žánr je architektura. Přestože zde je velké zkreslení, v této třídě se chápe jako požadované. Takže pokud v galerii prostřídáte rybí oko s normálním objektivem, který nezkresluje, může to být velmi příjemná změna. Velmi pěkně se s ním fotí i reportáž. Fotograf musí být v místě dění, navíc kromě hlavního motivu má opravdu široký úhel záběru.

A co krajinky? Jako krajinkář jsem si myslel, že budu v sedmém nebi. Když jsem jej ale poprvé na tento žánr vyzkoušel, pomyslel jsem si, že na výsledné fotce nejde vlastně vůbec nic vidět. Tak jsem smutně zkusil 15mm ohnisko, na kterém je zase celkem podivné zkreslení, jež se mi na krajinky zkrátka nezamlouvalo. Možností je i portrét, který je opravdu „úchylný“. Astrofotografii věnuji vlastní kapitolu.

Parametry:

  • zařazení: rybí oko, ultraširoký zoom
  • formát: FX
  • ohniska: 8–15 mm
  • zoom: 2×
  • clona: f/3.5–4.5
  • počet lamel clony: 7
  • úhel záběru: 180–175° (FX), 180–110°(DX)
  • zvětšení: 0,34×
  • minimální zaostřitelná vzdálenost: 16 cm (počítáno od snímacího čipu)
  • konstrukce: 15 optických členů v 13 skupinách; 3× ED, 2× asférický člen, fluorové krytí
  • ostření: Silent Wave Motor (vnitřní)
  • závit na filtry: ne
  • rozměry: 77,5×83 mm
  • hmotnost: 485 g

Potíže s extrémním úhlem záběru

Než fotograf s nasazeným Nikonem 8–15mm poprvé zmáčkne spoušť, uvědomí si jednu podstatnou věc. Musí úplně změnit pohled na svět. V záběru je totiž úplně vše. Já jsem zvyklý držet objektiv na úplném konci a ostřit nebo zoomovat, takže jsem si chvíli fotil prsty, potom jsem si nechal svěšené poutko na krk od foťáku. I když jen viselo dolů, vešlo se mi do záběru. Když fotím krajinky, přítelkyně běžně stojí vedle mě, teď jsem ji musel neustále napomínat, ať jde za foťák. Nemluvě o stínech.

Při běžném fotografování nechcete mít v záběru nějaké objekty, tak se prostě kousek otočíte. Při focení s tímto rybím okem nic takového nejde, v záběru je prostě úplně vše. Správně uchopit scénu je tedy umění. Chce to pěkné mraky, jinak velkou část zabere modrý pruh, dole zase bude hodně země nebo cesty či chodníku a okolo tam budou zase lidi.

Design a ergonomie

S výše uvedenými potížemi se pojí i krytka a sluneční clona. Přední čočka je natolik vypouklá, že na ni nelze umístit šroubovací filtr, takže ani obyčejná krytka (běžná praxe u podobných objektivů). Nikon to vyřešil odnímatelnou sluneční clonou, na kterou se teprve krytka umístí. Tak se to řeší i u jiných extrémně širokoúhlých objektivů. Problém je, že na 8 mm sluneční clona brutálně zasahuje do obrazu – prakticky se dá používat jen na 15 mm.

Takže vždy když budete chtít fotit, budete muset sundat krytku i se sluneční clonou, což jde udělat jedním pohybem najednou. Jenže kvůli velkým rozměrům krytky a sluneční clony se objektiv nevejde do pouzdra, kam jsem zatím dal i opravdu objemné kousky. Samotný objektiv by tam bez nejmenších problémů pasoval. Krytka se navíc nedá ani strčit do kapsy, protože ji nejspíše budete sundávat i s clonou.

Když přejdeme k samotnému tělu objektivu, nalezneme na něm dva prstence, ten blíže k fotoaparátu ostří, ten vzdálenější zoomuje. Oba mají hezký a plynulý chod. Zoom zde funguje podobně jako u Nikonu 24–70mm f/2.8E, tedy mírně vysouvá tubus s předním členem na krajních ohniscích, uprostřed je zatažený. Posledními prvky jsou stupnice zaostřené vzdálenosti a vypínač automatického ostření.

Nikon 8-15mm f/3,5-4,5E AF-S ED Fisheye lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    26.06.2017 10:34

    Mě se to líbí, ale rybí oko pořád beru jako takové "lepší lensbaby", prostě na hraní, takže mě u podobných skel vždy odradí cena...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram