Recenze objektivu Zeiss Milvus 35mm F1.4

Zeissův nový Milvus ("luňák") 35mm F1.4 je fullframe objektiv pro zrcadlovky Canon a Nikon (my testovali Canon verzi - ZE). Jde o mechanicky precizní, opticky propracovaný objektiv s utěsněním proti vodě a prachu. Clona se řídí z těla, ostření je ruční. Ovšem tradičně velmi pohodlné. Ač nejde o levný objektiv, cenově odpovídá nové L-kové 35mm od Canonu. Je to dobrá volba?

Testy optické kvality

Kresba

Vlevo fullframe senzor (EOS 1Ds III, RAW vyvolaný v ACR), vpravo APS-C (Sony A3000, RAW vyvolaný v Capture One 10):


Fullframe 21MPx APS-C 20MPx

Kresba je od F1.4 ostrá, ale s přicloněním na F2 se ještě viditelně zlepší. To samé platí pro rohy obrazové plochy, kterým velmi prospěje clona F2.8 a od F4 jsou bez výhrad ostré.
Pro APS-C to platí podobně – sice máme obraz oříznutý o okrajové oblasti, ale zase je 20MPx APS-C senzor podobně náročný, jako 50MPx fullframe.

Difrakce je více vidět při maximální cloně F16, nejpatrnější bude při použití na APS-C, kde poloměr rozostření více zasáhne do kresby.

Vinětace

Mizí kolem clony F4, ukázky fullframe (na APS-C by byla nižší o ořez):

Při snímání šedé plochy vypadá vinětace vždy drsnější, než ve skutečnosti je. Nehledě na možnost snadné korekce v RAW. Ukázka bez korekce „z terénu“ na clonu F1.4):

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/4000 s, komp. exp. 0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows

Chromatické aberace

Jedna z věcí, kterou výrobce inzeruje, jsou dobře korigované chromatické aberace. Že se nejedná o klamavou reklamu se můžete přesvědčit na dvou výřezech snímků na clonu F1.4:

fullframe, v rovině ostrosti APS-C, mimo rovinu ostrosti

Mírné chromatické aberace v podobě barevných lemů na kontrastních přechodech uvidíte mimo rovinu ostrosti, ale na dobře zaostřeném objektu nejsou barevné vady problém ani při plně otevřené cloně. Výborný výkon.

Zkreslení

Širokoúhlé objektivy, zvláště ty světelné, bývají málokdy zcela prosty geometrického zkreslení. Ani Milvus 35mm F1.4 není, ale je velmi mírné, soudkovité. Zatím pro objektiv není korekční profil, ale protože nejde o výrazně komplexní zkreslení, není problém ho tam, kde je to potřeba, opravit ručně:

Animace ukazuje snímek bez korekce (fullframe) a po aplikaci redukce soudkovitosti o 1.1%

Bokeh

Bokeh, tedy podání rozostřených partií obrazu, je vždy subjektivní záležitostí. Podání Milvu 35mm F1.4 je na širokoúhlý objektiv velmi příjemné, včetně tzv. předního bokehu, tedy rozostřeného popředí:

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-3000, F1.4, ISO 100, 1/1600 s, komp. exp. -0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/640 s, komp. exp. 1.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows

Objektiv obsahuje jeden asférický člen, tudíž mě zajímalo riziko tzv „letokruhů“ či „cibulového bokehu“:

Pokud se snažíte, náznak soustředných kroužků v bokehu můžete najít, rozhodně ale nejsou problém

Odlesky, protisvětlo

Objektiv je díky T* vrstvám solidně odolný na protisvětlo. Odlesky se objeví při ostrém světle šikmo do objektivu (ostré slunce, baterka…), ale je to zcela v normě:

Makro

Díky minimální zaostřitelné vzdálenosti 0.3m (0.14m od čočky) sice fotoaparát není pravý makroobjektiv, ale na dobré odfocení detailů to stačí (zvětšení 1:4.6). APS-C senzor znamená zvýšení virtuálního zvětšení ještě o polovinu:

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/2000 s, komp. exp. 0.70, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-3000, F2.0, ISO 100, 1/640 s, komp. exp. -0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows
fullframe APS-C

Optika by díky plovoucím členům měla korigovat optické vady i při ostření na krátkou vzdálenost, a skutečně není kvalita špatná ani na velmi nízká slonová čísla.

Závěr

Zeiss Milvus 35mm F1.4 je skvělá fullframe pětatřicítka, které k dokonalosti chybí jenom autofokus, ale ani to není jisté – jak jsme psali v článku, díky absenci AF může být objektiv vyladěn na perfektní odezvu při ručním ostření a jestli máte ruční ostření rádi, budete s Milvem (a vlastně nejen tím 35mm) velice spokojeni.

Opticky jde o vydařený objektiv použitelný už na F1.4 a na vyšších clonových číslech přímo skvělý. Netrápí ho chromatické aberace a má příjemný bokeh. Vinětace i zkreslení jsou v normě pro podobné profesionální objektivy – tedy snadno opravitelné v postprocesu.

Kde Zeiss opět nezklamal je kvalita materiálů a konstrukce. Zeissovy objektivy mají pověst luxusních výrobků a tomu to také odpovídá. Nechybí ani utěsnění.

Na závěr zbývá zhodnotit cenu. Nikdo asi nečeká, že budu vynášet do nebes, jak je Zeiss levný, protože Zeiss levný není. Většinou vyjde dráž, než odpovídající sklo na Nikon/Canon. Zrovna tento objektiv však není dražší, než nový Canon 35mm F1.4L II a jen o „pár tisíc“, než odpovídající Nikkor.

Pro jiné bajonety, než Canon a Nikon se Milvy nedělají, což je trochu škoda (uživatelé Pentax K a Sony A tak mají smůlu). Ale to je bohužel dáno ekonomickými důvody souvisejícími se zastoupením na trhu.

Pokud by vás Zeissova kvalita lákala, ale nechcete utratit přes padesát tisíc, ještě existuje levnější (méně světelný a kompaktnější) Zeiss Milvus 35mm F2. Na ten se třeba podíváme někdy příště…

Co se mi líbilo Co se mi líbilo méně
Dobře použitelný od F1.4 Opravdu jako břitva až od F2
Po zaclonění až nebezpečně ostrý Proostření rohů dokonalé až na F4 (ale níže stále slušné)
Téměř bez chromatických aberací Nějaké chromatické aberace najdete v bokehu (musíte ale hledat)
Odlesky, vinětace a zkreslení v normě F1.4 třídy Odlesky, vinětace i zkreslení bys se dalo ještě zlepšit
Příjemný bokeh (i přední!) Mohou se objevit „letokruhy“ v bokehu (či spíše jejich náznak)
Špičková konstrukce i materiály Objektiv patří mezi těžší kousky
Utěsnění proti vodě a prachu Hodily by se ochranné fluorinové vrstvy na přední čočce (nenašel jsem o nich aspoň zmínku…)
Téměř dokonalý ostřící prstenec AF by někdy přišel vhod (ale nejde mít všechno)
Podpora všech expozičních režimů (clona z těla) Maximální clona F16 (F22 by však asi trpěla na difrakci)
podpora indikace zaostření Indikace zaostření může být někdy přehnaně optimistická (za to ale nemůže objektiv)
Bajonetová sluneční clona z kovu, jde nasadit obráceně Loga i nápisy jsou všechny na sluneční cloně – když ji zapomenete doma, nikdo neuvidí, že máte ZEISS :-)
Cena vysoká, ale ne přehnaná Cena ne přehnaná, ale vysoká

Galerie snímků v plném rozlišení

(expoziční informace a model fotoaparátu zjistíte najetím myši nebo rozklikem, možný druhý rozklik do plného rozlišení)

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F7.1, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. +1, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/3200 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F4.0, ISO 100, 1/640 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Camera Raw 9.5 (Windows)

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/1250 s, komp. exp. -0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/500 s, komp. exp. 0.70, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/1250 s, komp. exp. 0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F7.1, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. -0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F6.3, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. 0.70, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Camera Raw 9.5 (Windows)
Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F5.6, ISO 100, 1/250 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Camera Raw 9.5 (Windows) Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/4000 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Camera Raw 9.5 (Windows)

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-3000, F5.6, ISO 100, 1/160 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/2500 s, komp. exp. 0.70, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows � Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/8000 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows �
Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-3000, F1.4, ISO 100, 1/2500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/3200 s, komp. exp. 0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows

Zeiss Milvus 35/1.4, t?lo: ILCE-7, F1.4, ISO 100, 1/160 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 Windows

   

Carl Zeiss Zeiss Milvus 1.4/35 ZE CANON lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram