1.1.1 Proč fotit černobíle

Tento článek je prvním z rozsáhlejší série zabývající se černobílou fotografií. Jedná se o články určené především těm, co s tímto odvětvím fotografie nemají žádné zkušenosti, ale láká je vyzkoušet si udělat fotku od A do Z vlastníma rukama.

Teploměry

Teploměr rtuťový, děl. 0,5 (1070363) 238 Kč 
Teploměr rtuťový, děl. 0,2 (1070364) 446 Kč 
></div

Fotomisky

PATERSON fotomiska 30×40  180 Kč 
ROWI fotomiska 18×24 86 Kč 
ROWI fotomiska 24×30 138 Kč 
ROWI fotomiska 30×40 214 Kč 
ROWI fotomiska 50×60 855 Kč 
></div

Protože budete téměř jistě pracovat s multigradačními papíry, je potřeba buď si pořídit zvětšovák s barevnou hlavou (to znamená cca 2500 Kč navíc) nebo sadu multigradačních filtrů. Ta stojí podle výrobce, velikosti a počtu fólií od 300 do 1400 Kč. Na tomto místě se hodí připomenout, že pokud nemá zvětšovák šuplík na tyto filtry, je to velké mínus. Situace se dá vyřešit vymáčknutím červeného sklíčka a pokládáním filtrů na obrubu.

Tak to by byl základní odhad cen „hardware“. Ještě zbývá chemie, filmy a papíry. Negativní vývojka ID-11 stojí 250Kč 2,5 litru a tímto množstvím se dá při jednorázovém použití a ředění 1+3 teoreticky vyvolat až 32 kinofilmů. To je nejlevnější varianta, běžně se dá počítat s 20ti filmy. Jako přerušovač slouží dobře kyselina citronová nebo naředěný ocet. Tady je finanční náročnost blízká nule. Ustalovač je shodný pro papíry i negativy a je zhruba stejně drahý jako negativní vývojka. Pozitivní vývojky (na papíry) jsou schopny zpracovat většinou takové množství papíru, že je málokdy vyčerpáme. Většinou se zkazí „stářím“, vyplatí se kupovat trvanlivé typy. V praxi se dá při koupi většího balení počítat cca 15 Kč/litr pracovního roztoku. Při ekonomických úvahách je potřeba ceny chemie vždy vztahovat k množství materiálu, který s ní zpracujeme. Někdy se tak zdánlivě výhodný nákup stane nevýhodným. Velmi dobrou chemii produkuje Ilford, Tetenal, AGFA a Kodak. Na kvality chemie Foma se názory různí a její výhodnost je diskutabilní.

Ceny černobílého kinofilmu na 36 záběrů se pohybují od 60 do 220 Kč (konkrétní čísla v dalším dílu seriálu). Svitkové filmy jsou cca o 1/3 levnější. Je možnost nakupovat v metráži a ušetřit tak nějaké peníze. V praxi je zajímavé sledovat slevové akce, kdy např. trojbalení Ilfordu FP4+ nebo HP5+ vyjde na 270 Kč.

Kvalitní multigradační papíry (např. AGFA multicontrast premium) stojí zhruba 140 Kč/m2. To v praxi znamená např. 600 Kč za 100 listů 17,8×24 cm. Běžné formáty fotopapírů shrnuje následující tabulka (ceny jsou kalkulovány pro cenu m2 = 140 Kč): Špičkové barytové papíry Ilford nebo Kentmere stojí až čtyřikrát tolik, nepoužívají se však běžně. Výstavní fotografie na barytovém papíře vydrží více než 100 let a může být jednou z věcí, která po nás zůstane pro naše vnuky.

Výška (cm) Šířka (cm) Plocha (m2) Cena (Kč)
10,5 14,8 0,016 2,2
12,7 17,8 0,023 3,2
16,5 21,6 0,036 5,0
17,8 24,0 0,043 6,0
21,0 29,4 0,062 8,6
24,0 30,5 0,073 10,2
30,5 40,6 0,124 17,3
40,6 50,8 0,206 28,9
50,8 61,0 0,310 43,4
50,8 70,0 0,356 49,8
></div

Z výše uvedených kalkulací vyplývá jeden fakt. Temnokomorníkem se člověk může stát poměrně levně, pokud nakupuje bazarové vybavení a do začátku se spokojí jen s tím nezbytným. Pokud budete kupovat nové věci, je investice značně vyšší, ale máte jistotu, že pokud se cokoli stane, je vaše vybavení v záruční době. Podstatné je, že po zařízení komory a souvisejícího vybavení jsou již další náklady na provoz velmi mírné. I když budete velmi kvalitní fotograf, málokdy na jedné kinofilmové ruličce najdete víc než 3–4 záběry hodné zvětšeniny 30×40 nebo větší. Přes 50% záběrů se podle mých zkušeností vyřadí už na kontaktní kopii.

Fotit černobíle neznamená produkovat masy fotek, někdy temnokomorník stráví celý večer nad jednou zvětšeninou a to se mu leckdy ráno po usušení ani moc nelíbí. Radost z každé jednotlivé povedené fotky je ale o to větší.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • sillysage
    sillysage
    09.11.2004 09:58

    Dobrý den, potřeboval bych radu ohledně koupě zvětšováku Opemus 5, info o objektivu bohužel nemám, tipuju, že se jedná o základní, dodávaný spolu se zvětšovákem.
    Děkuji
    bluebase@post.cz

  • CICOUS
    CICOUS
    04.12.2004 20:15

    fotim jen na digital ale znam lidi co delaji klasiku doma v koupelne a jelikoz uz nejaky cas ziju v usa tak sem zacal mit chut to skusit taky delat to rukama a ne compem ale oboji ma sve prednosti i zapory .Brzo koupim vybaveni mam tu na to poradce co maj skusenosti a penize jit do toho semnou a mozna se mi podari udelat nekdy takove zvetseniny jako delal celej zivot muj deda ale ja tomu za mlada nejak nehovel a deda mi dnes muze radit jen z oblohy a doufat ze me to chytne tak jako kdysi jeho.

  • Jiří Karásek
    Jiří Karásek
    25.06.2005 23:54

    Proč fotit černobíle? Dobrá otázka, ale odpověď jsem v článku vskutku nenašel. V technice to prostě netkví a o ničem jiném se zde nepraví. Čekal jsem pojednání o lidském vnímání, psychologii umění a podobných věcech. Nebyl by výstižnější název: Jak doma zpracovat čb fotografie?

  • Tomáš Vlček
    Tomáš Vlček
    01.12.2005 17:43

    Ja si myslim ze "temnokomornictvo" je super volba pre ludi ktori sa chcu venovat fotke ale cele dni sedia v praci za pocitacom. je velmi velmi fajn zmena dnes uz s nadychom romantiky zaslych cias :-)

  • Zbyněk Buřival
    Zbyněk Buřival
    15.09.2006 12:14

    ČB film má svý kouzlo a romantiku, ale srovnávat kvalitu s digitálem? Film není lepší ani horší, jen je jiný. Temná komora je bezva koníček a technický fetiš:)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (25)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram